Opschakelen zonder koppeling te gebruiken

Donald Duckje

Rookie
2 jun 2020
2
7
Beste Motor-Forum gebruikers.

Gister ben ik naar een motorzaak gegaan met mijn Z750 (2011) met een klein probleempje. Soms schakelde de motor op hoge toeren slecht van zijn 2 naar zijn 3. Dan moet ik even de koppeling loslaten en daarna weer indrukken om hem in zijn 3 te krijgen.
Nu had hij mij, het een en ander uitgelegd hoe het schakelen werkt van een kawasaki. Waarbij duidelijk werd, dat ik hem soms niet goed in zijn 2 zet, waardoor de schakelwals niet goed staat en daardoor ook niet goed in zijn 3 kan komen.

Nu vertelde hij mij dat ik eenvoudig zonder koppeling zou kunnen opschakelen om dat probleem op te lossen. Nu heb ik dat gister geprobeerd en lukte het me wel, alleen merkte ik dat de motor een kleine tik geeft. Ik laat het gas los, voet tegen het schakelstuk en nét nadat ik gas begin te geven schiet hij in de versnelling. Tijdens het gas los krijg ik hem ook niet in zijn versnelling.

Doe ik iets verkeerd, of hoort dat kleine schokje erin te zitten? Of hoe zou ik het probleem op kunnen lossen met die schakelwals als ik even hard met hoge toeren wil "race"?

Alvast bedankt!
 
Gas, licht druk zetten tegen schakel pook, iets gas los en druk op schakel pook iets verhogen en gas er weer op. Heel leuk, maar lijkt me dat jouw motor ook met ontkoppelen normaal moet kunnen schakelen. Zonder ontkoppelen op de verkeerde manier is kans op schade.
 
Ik doe het andersom. Druk op het pookje en dan even gas dicht en meteen weer open. Je kunt ook een knopje maken dat je ontsteking even onderbreekt. Op het moment dat de druk van je tandwielen afvalt schiet hij er in.
 
Opschakelen zonder koppeling is mogelijk als de kracht op de versnellingsbak "nul" is, d.w.z. geen gas geven, maar ook niet afremmen op de motor (e.g. gas dicht).

Het in de praktijk brengen zou ik bewaren voor de dag dat je koppelingskabel knapt. Het kan misgaan en dan is er weinig voor nodig om de tandwielen voor hun leven te tekenen.

Schakelproblemen kunnen komen door een verkeerd afgestelde ketting, olie die op de een of andere manier vloekt met de machine, een verkeerd afgestelde, of speling op de schakelpook of een ander lullig dingetje. Ik adviseer jouw motorzaak om daar eens naar te kijken i.p.v. te adviseren om zonder koppeling te gaan schakelen.
 
Sommige bakken vinden schakelen zonder de koppeling te gebruiken helemaal niet fijn en gaan daar ook gewoon stuk van,
zeker bij iemand die niet weet hoe dat te doen,verder hoort ook een Kawasaki bak gewoon goed te kunnen schakelen,
het verhaal van die dealer is dan ook onzin,wil je zonder koppeling schakelen is een Quickshifter monteren de enige goede oplossing.
Maar ook zelf moet je wel goed schakelen en niet onzeker door de versnellingen trappen,een goed afgesteld en goed werkend schakelpedaal
is daarom ook belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Maar als je 'm soms niet lekker in z'n twee zet, zal je eerder daar wat mee moeten doen. Op hogere toeren heeft de bak soms net even wat meer overtuiging nodig om naar de volgende versnelling te gaan, omdat het verschil in toerental daar groter is dan onderin het toeren gebied t.o.v. de verschillende versnellingen. Je zal dus wat meer kracht op het schakelpookje moeten uitoefenen dan dat je normaal doet, als je rustig rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan