Opschakelen zonder koppeling

Motorfiets versnellingsbakken zijn juist ontworpen om te schakelen zonder koppeling, mits je aan het accelereren bent. Wel even de druk van de schakeltanden afhalen (gas dicht) zodat je de schakelvorken niet verbuigt.
Bij constante rijsnelheid gaat het verhaal niet op omdat dan zodra het gas dicht gedraait wordt het achterwiel de motor begint aan te drijven, en dan staan de schakeltanden weer vast.

Een motorfiets bak is een constant mesh bak, dit betekent:
- Alle versnellingsbak tandwielen staan constant met elkaar in verbinding.
- Bij het schakelen worden niet de tandwielen onderling geschakeld maar worden tandwielen paargewijs aan de primaire en secundaire as gekoppeld middels schakeltanden. Deze schakeltanden zijn zo stevig uitgevoerd dat ze weinig aan slijtage onderhevig zijn.
- Er zijn geen synchromesh ringen.

Bij auto's worden de tandwielen wel onderling geschakeld. Deze tanden zijn wel gevoelig voor schade en daarom moeten de tandwielen gesynchroniseerd (dus met dezelfde snelheid draaien)worde voordat ze in elkaar geschoven kunnen worden. Daar zijn synchromeshringen voor. Synchromeshringen zijn koperen/messing ringen die een tandwiel afremmen/versnellen totdat twee tandwielen dezelfde snelheid hebben. Als je in de auto dus schakelt zonder koppeling moet die synchromeshring je hele auto afremmen/versnellen om eenenander te synchroniseren. Dat wordt lekker warm dan.

Hier is een prachtige shockwave presentatie over hoe een motorfiets bak schakeld, moet je zien.
http://www.infernosoft.com/timberwoof/motorcycle/hondaCB1/transmission.html

Schakeltanden is geardogs, of dogs, in het English.

John.
 
Thnx voor de info John Janssen, erg interessant.

Misschien dat een domme IT'er als ikke het misschien ooit ook nog gaat snappen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan