Opsomming voor- en nadelen PDA/Garmin/TomTom rider

harleyking

MF'er
19 mrt 2005
77
0
Papendrecht
Ik heb ALLE draadjes gelezen over pda's, gps etc. etc. Gek wordt ik ervan. Ik moet een nieuwe PDA aanschaffen voor mijn werk. Ik moet in geval van 'nood' via de pda/gprs het net op kunnen. Dus ik heb zo'n ding bij me. Een BT muis en tomtom)(incl. gpsassist) erop en ik kan hem voor navigeren gebruiken.
Mijn bt telefoon zorgt voor de gprs verbinding.

In mijn helm heb ik een inbouwsetje zitten die ik wil aansluiten op: https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
Svp niet gaan zeuren dat er al een draadje over gps/pda is(dit moet een overzicht worden met voor-nadelen en weinig discussie), ook opmerkingen over principes dat dit allemaal niet op een motor thuishoort mag je houden ;-)

Anyway, ik heb alle voor- en nadelen eens verzameld en op een rijtje gezet, algehele conclusie lijkt dat een 'echt' navigatiesysteem de voorkeur heeft maar toch wel duur gevonden wordt.

Toevoegingen zijn welkom, dan pas ik het overzicht aan. Sommige voor- of nadelen zijn ongetwijfeld discutabel en persoonsgebonden.

Voordelen van PDA(met tomtom):
- Velen hebben al zo'n apparaat en het voor meerdere doeleinden gebruiken is wel zo efficient (gaat voor mij dus wel op)
- Je kunt je email erop lezen en het internet op(via BT en gprs)
- Er is diverse ondersteunende software aanwezig, updates zijn 'eenvoudig' te verkrijgen, zeker illegaal als je daar geen moeite mee hebt.
- Ook voor 'ontspanning' en 'werk' te gebruiken
- De prijs is veel lager. Voor €400 heb je al een werkend systeem. Persoonlijk kijk ik naar de dell 50v met resolutie van 640x480, dan kom ik op iets van €650 uit.
- Met tomtom + kun je online updates etc. ophalen
- Als tomtom niet bevalt of als er nieuwe software beschikbaar komt kun je altijd overstappen
- Via de PDA (BT) kan ik mijn gsm ook bedienen
- Ik hoop via de PDA ook mijn (nog aan te schaffen) albrecht Bluetooth pmr te kunnen bedienen

Voordelen garmin(streetpilot/garmin/misschien straks tomtom rider):
- ECHT waterdicht/schokbestendig
- Snel(ler) in routeberekening(alhoewel de nieuwste pda's het ook al goed doen)
- Geen gedoe met besturingssystemen, software die weg is doordat je (per ongeluk) batterij helemaal leeg was
- Incl. alle kaarten, geheugen kan beperkt/duur zijn
- Kan start eigen 'custom' routes aan
- Als je de perfect pilot neemt ook goed bedienbaar terwijl je rijdt

Nadelen PDA:
- Hij is eigenlijk niet gemaakt voor navigatie, het blijft een pc met kuren.
- Niet schokbestendig
- Geen bediening terwijl je onderweg bent
- het beste is hem in je binnenzak te stoppen om de levensduur te vergroten
- Kan standaard geen eigen routes aan, wel met pdaassist
- Je moet zelf een programma voor de pc regelen om je routes uit te stippelen
- Met tomtom 3 kun je niet over de grens navigeren. Dat is erg lastig want je moet dan steeds stoppen om de juiste kaart te selecteren. Rij je regelmatig in het ardennengebied dan passeer je nogal eens de grens. Ik lees trouwens net dat vanaf tomtom versie 5 dit wel kan(mei 2005)

Nadelen garmin:
- Duur in aanschaf, op lange termijn misschien niet. Maar dit is een voordeel dat niet iedereen iets zegt omdat je hem wel direct moet betalen.
- Als je ook een pda bij je (moet) hebt dan sleep je heel wat apparatuur mee

Links:
- Software voor de PDA zodat je je BT telefoon kunt gebruiken via de PDA
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=4179
- Sluit je helm-headset aan op Bluetooth
https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
- Gebruik je bt/gsm via voice commando's
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=14587[/url]
- TomTom 5 review
TomTom Navigator 5 PDA (Palm and Pocket PC) Review
- Waterdichte kasten voor een PDA
OtterBox | The #1 Selling Case for Smartphones & Tablets | OtterBox
- Palmclub Review: TomTom Navigator 5 (preview)

Mijn Bluetooth idee:
- PDA met BT
- GSM met BT
- Albrecht PMR met BT
- Headset met BT

De headset sluit ik aan op PDA als luidspreker en microfoon. De GSM en PMR sluit ik aan op de PDA. Geen idee of dit ook echt gaat lukken maar in theorie moet het werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de software van route66 europa en tomtom europa.

Op dezelfde manier zoals ik het wil gaan gebruiken dus. Beiden in binnenzak en misschien (af en toe) de telefoon in de tanktas(al was het maar om hem even op te laden halverwege de dag).

Hoe doet tomtom het met de kleine wegen, ik neem aan dat je van A naar B opgeeft en dan vervolgens kan kiezen voor 'geen snelwegen', geen hoofdwegen enzo ? Kom je in de praktij dan op een beetje knappe kleine wegen ?
 
Ik ga dus ook navigeren met mijn PDA, dat dat niet zo gemakkelijk is als met de garmins ed zit ik niet zo mee, het is meer voor een keer op vakantie om naar de camping te komen en als je de weg helemaal kwijt bent. Ik gooi hem dus gewoon in mijn tanktas met evt een plasticje er omheen. Ga wel een 12v aansluiting maken op de motor om de PDA en evt GPS muis op te kunnen laden. Nu alleen nog kijken of de software mevrouw van Engin ook met gewone oortelefoontjes in te verstaan is bij 140
 
Wat mij opviel met de TomTom is dat ie pas na héél lang doorrijden de route herberekent. Hij blijft je terugsturen, terwijl de "nieuwe" route dan al lang de kortste route is geworden. Ben ik nou de enige die dit niet écht handig vindt?
 
Bij mij herberekend hij binnen een paar seconden (je ziet het haast niet eens)
Ik weet niet welke versie je heb.
Als ik een afslag mis of opzetttenlijk niet neemt , pakt hij hem gelijk over.
Misschien te langzame procesor?
 
Geen flauw idee, het is zo'n compleet kastje voor in de auto. Maar ik had iets van: als deze al niet best reageert, hoe goed wordt dan die uitvoering die ze binnenkort voor de motor gaan uitbrengen?
 
Ik wacht dus op tomtom5, mede door onderstaande review. Het vooraf voorbereiden van routes met vele waypoints lijkt dus mogelijk te worden.

http://www.palmclub.nl/reviews/gps/tomtom5_preview/

Reisplannen 2
Zo ziet een reisplan eruit(zie de review voor de image). Je kunt verschillende bestemmingen op de route aangeven en daarbij ook nog via een café, een broodjeszaak of een tankstation rijden.
Reisplannen zijn handig wanneer je op vakantie gaat en vooraf allerlei uitstapjes wilt plannen. Je kunt voor elke vakantiedag een reisplan voorbereiden, die langs interessante bezienswaardigheden voert. Of maak een reisplan voor regenachtige vakantiedagen, waarbij je musea en andere overdekte attracties opneemt.
 
Hoi,

Ik gebruik de combinatie Otterbox met een PDA HP 2210 en TomTom3 + TT3 Bluetoothmuis. Perfecte combinatie.

De otterbox is 100% waterdicht. Als je de PDA in de otterbox hebt zitten kan je het venster omhoog tillen en kan je met je stift van je PDA gewoon de bediening gebruiken.(voor de originele stift van de PDA is een uitsparing gemaakt) in mijn otterbox. Het eerder genoemde nadeel van trillen wordt door de rammount en de vulling in de otterbox nagenoeg weggenomen.

Tijdens het rijden houd je goed overzicht op je scherm en door de speciale opning kan je je oortelefoon aansluiten dus heb je zicht en geluid wat samen een prima oplossing is.


paby
 
Hoi,

Mijn PDA zit in een waterdichte en redelijke schok bestendige Otterbox. bevestigd aan mijn stuur met een rammount die vangt de eerste klappen op daarnaast zit de PDA in een schuimrubber laag. Ik gebruik dit systeem een jaar en ik kan niets anders zeggen dat ik het geweldig vind werken. Hoewel de Otterbox van mij wel een stukje kleiner had mogen zijn.

Zeker als je off-road gaat is een PDA waarschijnlijk nogal kwetsbaar.

off road is alles kwetsbaar. Ik weet niet of een SP III of een 2610 wel tegen kan want al die klappen is zeker niet goed voor je lcd schermpje. Voor dit soort extreme omstandigheden hangt er waarschijnlijk ook een ander prijskaartje.

Ik rijd een toermotor Honda Deauville, dus de enige opwinding die ik heb is de wind tegen o-)

paby
 
Zo ga ik het doen:

Ik heb een stuk rubber waar ik mijn pda/telefoon/gps(palm treo 650) in uitsnij en dat stop ik in mijn tanktas. In mijn tanktas maak ik een 12v. aansluiting (soort 12v stekkerdoos) en een aansluiting voor mijn headset (2.5mm plug zodat ik de headset ook los in mijn pda kan doen als ik hem in mijn binnenzak stop).

Voor mij goed genoeg. Ervaringen meld ik nog wel. De gps doet het perfect. Een fix op zeven satelieten als ik hem IN mijn topkoffer in een etui heb zitten. Signaal is wel iets zwakker als erbuiten maar toch! Dus het kan zijn dat ik die gewoon in mijn koffer inbouw met een 12v aansluiting.

To be continued.... (wachten is nog steeds op tomtom 5)
 
Zo ga ik het doen:

Ik heb een stuk rubber waar ik mijn pda/telefoon/gps(palm treo 650) in uitsnij en dat stop ik in mijn tanktas. In mijn tanktas maak ik een 12v. aansluiting (soort 12v stekkerdoos) en een aansluiting voor mijn headset (2.5mm plug zodat ik de headset ook los in mijn pda kan doen als ik hem in mijn binnenzak stop).

Voor mij goed genoeg. Ervaringen meld ik nog wel. De gps doet het perfect. Een fix op zeven satelieten als ik hem IN mijn topkoffer in een etui heb zitten. Signaal is wel iets zwakker als erbuiten maar toch! Dus het kan zijn dat ik die gewoon in mijn koffer inbouw met een 12v aansluiting.

To be continued.... (wachten is nog steeds op tomtom 5)

:}

Op ongeveer deze wijze gebruik ik nu al 3 jaar mijn iPAQ PDA met TomTom 2 en GPSAssist. Ik heb de GPS muis ook gewoon in mijn tanktas. In die tijd met alle weersomstandigheden gereden, nooit problemen mee gehad.
 
Op ongeveer deze wijze gebruik ik nu al 3 jaar mijn iPAQ PDA met TomTom 2 en GPSAssist. Ik heb de GPS muis ook gewoon in mijn tanktas. In die tijd met alle weersomstandigheden gereden, nooit problemen mee gehad.
Nou dat klinkt hoopvol moet ik zeggen. Blijft jammer dat gpsassist niet werkt op een palm. Maar na al die jaren eindelijk weer eens een computer(tje) zonder de rommel van ons aller vriend Bill Gates is toch ook wel een lekker gevoel :P
 
Heb inmiddels een 12 v aansluiting op de motor gemaakt voor mijn PDA (met bluetooth aan verbruikt hij toch aardig wat stroom) Ik ga hem gewoon in mijn tanktas stoppen, desnoods in een waterdicht tasje oid. Nu zoek alleen nog een manier om het geluid in miin helm te krijgen. oordopjes in vind ik niks, werd met lessen al gek van dat ding en da's maar een uurtje. En ik weet niet of het volume van de pda genoeg is om de instructies hoorbaar door een inbouwsetje luidsprekers te jagen. Bij de motorzaak kwamen ze aan met een compleet set waarmee je ook met je achterpassagier kon praten, hier kon dan ook je pda op aangesloten worden. Ik heb echter nooit een achterpassagier dus 150 euro vond ik wel erg veel voor dit setje .......
 
Ikke heb net via Orange een telefoontje met BT TomTom gekregen (32 euro + 2 jaar 32 euro per maand, 150 houdbare belminuten).

Ben er wel blij mee, het oordopje wat er bij zit doet het bij mij verstaanbaar tot 100KM p/u daarna is het redelijk onverstaanbaar door de wind.

Ik heb gemerkt dat als er een flouwe bocht naar rechts is, EN er is een afslag naar rechts dat TomTom dan rustig 'rechts af' zegt, daarom is het wel handig om het kaartje (op de display van de telefoon) er bij te hebben. Met een rubber er tussen op het stuur, of bovenin de tantas onder het doorzichtige plastic.

Als ik de TomTom aan zet duurt het ong. 5 tot 10 minuten (en de eerste keer veel langer) tot er een GPS lock is. Daarna kan er pas een route gepland worden... Dat vind ik zelf af en toe irritant, maar aan de andere kant weet je het toch meestal dik van te voren als je ergens heen gaat rijden terwijl je de weg niet kent...

Ik kan in mn telefoon routes plannen, of dat ook via de PC kan weet ik niet, daarvoor heb ik er geen software bij gekregen geloof ik.

Het aantal meters gaat af en toe wat sneller dan het eigenlijk is...
"Over 50 meter links, nu links af" hoor je af en toe direct na elkaar.

Wat ik prettig vind is dat 'ie bij een afslag aangeeft op welke baan ik het beste kan rijden met het oog op de volgende afslag...

De mannelijke stem is beter te verstaan dan de vrouwlijke op mijn telefoon.

Het schermpje is klein, maar toch groot genoeg om aan te geven of je 'rechtdoor-rechts of helemaal rechts-af' moet, en als ik in een onbekende stad een huis moet vinden stop ik even om het kaartje goed te bekijken, omdat ik het onveilig vind om in de drukte naar mn tank te staren...
 
Het geluid van een PDA (in mijn geval een palm treo 650) is voldoende voor mijn headset weet ik inmiddels uit ervaring.
Zeg dat wel zeg, die muts schreeuwt aardig in je oren ben ik vanmiddag achter gekomen, denk dat het volume op 70% ook genoeg is om de aanwijzingen te horen bij 140. Nu ik weet dat dat werkt maar eens op zoek naar een setje inbouwluidsprekers want oordopjes is niet fijn. Ook had ik last van reflectie, het schermpje is bijna niet af te lezen in de zon met ook nog eens het plastic van de tanktas erover heen. De ontvangst van de satalieten daarintegen is perfect, net op de terugweg had ik 11 satalieten.
 
Ik heb het geluid harder gekregen en heb nu ook de flitpalen en trajectcontroles in mn TomTom go: flitspaal.nl bedankt!

Ik ben erg tevreden over de TomTom op mijn mobiel en navigeer alleen op het geluid (oordopjes).

Tip: Installeer Flitsnav op je PDA, vervolgens download deze bijv om de 15 minuten alle bekende mobiele controles van internet via je mobiel (dailup of GPRS).


Werkt super *O*

Wellicht een onzinnige vraag maar zijn er trouwens motorroutes te downloaden voor TT?
 
Terug
Bovenaan Onderaan