harleyking
MF'er
Ik heb ALLE draadjes gelezen over pda's, gps etc. etc. Gek wordt ik ervan. Ik moet een nieuwe PDA aanschaffen voor mijn werk. Ik moet in geval van 'nood' via de pda/gprs het net op kunnen. Dus ik heb zo'n ding bij me. Een BT muis en tomtom)(incl. gpsassist) erop en ik kan hem voor navigeren gebruiken.
Mijn bt telefoon zorgt voor de gprs verbinding.
In mijn helm heb ik een inbouwsetje zitten die ik wil aansluiten op: https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
Svp niet gaan zeuren dat er al een draadje over gps/pda is(dit moet een overzicht worden met voor-nadelen en weinig discussie), ook opmerkingen over principes dat dit allemaal niet op een motor thuishoort mag je houden ;-)
Anyway, ik heb alle voor- en nadelen eens verzameld en op een rijtje gezet, algehele conclusie lijkt dat een 'echt' navigatiesysteem de voorkeur heeft maar toch wel duur gevonden wordt.
Toevoegingen zijn welkom, dan pas ik het overzicht aan. Sommige voor- of nadelen zijn ongetwijfeld discutabel en persoonsgebonden.
Voordelen van PDA(met tomtom):
- Velen hebben al zo'n apparaat en het voor meerdere doeleinden gebruiken is wel zo efficient (gaat voor mij dus wel op)
- Je kunt je email erop lezen en het internet op(via BT en gprs)
- Er is diverse ondersteunende software aanwezig, updates zijn 'eenvoudig' te verkrijgen, zeker illegaal als je daar geen moeite mee hebt.
- Ook voor 'ontspanning' en 'werk' te gebruiken
- De prijs is veel lager. Voor €400 heb je al een werkend systeem. Persoonlijk kijk ik naar de dell 50v met resolutie van 640x480, dan kom ik op iets van €650 uit.
- Met tomtom + kun je online updates etc. ophalen
- Als tomtom niet bevalt of als er nieuwe software beschikbaar komt kun je altijd overstappen
- Via de PDA (BT) kan ik mijn gsm ook bedienen
- Ik hoop via de PDA ook mijn (nog aan te schaffen) albrecht Bluetooth pmr te kunnen bedienen
Voordelen garmin(streetpilot/garmin/misschien straks tomtom rider):
- ECHT waterdicht/schokbestendig
- Snel(ler) in routeberekening(alhoewel de nieuwste pda's het ook al goed doen)
- Geen gedoe met besturingssystemen, software die weg is doordat je (per ongeluk) batterij helemaal leeg was
- Incl. alle kaarten, geheugen kan beperkt/duur zijn
- Kan start eigen 'custom' routes aan
- Als je de perfect pilot neemt ook goed bedienbaar terwijl je rijdt
Nadelen PDA:
- Hij is eigenlijk niet gemaakt voor navigatie, het blijft een pc met kuren.
- Niet schokbestendig
- Geen bediening terwijl je onderweg bent
- het beste is hem in je binnenzak te stoppen om de levensduur te vergroten
- Kan standaard geen eigen routes aan, wel met pdaassist
- Je moet zelf een programma voor de pc regelen om je routes uit te stippelen
- Met tomtom 3 kun je niet over de grens navigeren. Dat is erg lastig want je moet dan steeds stoppen om de juiste kaart te selecteren. Rij je regelmatig in het ardennengebied dan passeer je nogal eens de grens. Ik lees trouwens net dat vanaf tomtom versie 5 dit wel kan(mei 2005)
Nadelen garmin:
- Duur in aanschaf, op lange termijn misschien niet. Maar dit is een voordeel dat niet iedereen iets zegt omdat je hem wel direct moet betalen.
- Als je ook een pda bij je (moet) hebt dan sleep je heel wat apparatuur mee
Links:
- Software voor de PDA zodat je je BT telefoon kunt gebruiken via de PDA
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=4179
- Sluit je helm-headset aan op Bluetooth
https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
- Gebruik je bt/gsm via voice commando's
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=14587[/url]
- TomTom 5 review
TomTom Navigator 5 PDA (Palm and Pocket PC) Review
- Waterdichte kasten voor een PDA
OtterBox | The #1 Selling Case for Smartphones & Tablets | OtterBox
- Palmclub Review: TomTom Navigator 5 (preview)
Mijn Bluetooth idee:
- PDA met BT
- GSM met BT
- Albrecht PMR met BT
- Headset met BT
De headset sluit ik aan op PDA als luidspreker en microfoon. De GSM en PMR sluit ik aan op de PDA. Geen idee of dit ook echt gaat lukken maar in theorie moet het werken.
Mijn bt telefoon zorgt voor de gprs verbinding.
In mijn helm heb ik een inbouwsetje zitten die ik wil aansluiten op: https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
Svp niet gaan zeuren dat er al een draadje over gps/pda is(dit moet een overzicht worden met voor-nadelen en weinig discussie), ook opmerkingen over principes dat dit allemaal niet op een motor thuishoort mag je houden ;-)
Anyway, ik heb alle voor- en nadelen eens verzameld en op een rijtje gezet, algehele conclusie lijkt dat een 'echt' navigatiesysteem de voorkeur heeft maar toch wel duur gevonden wordt.
Toevoegingen zijn welkom, dan pas ik het overzicht aan. Sommige voor- of nadelen zijn ongetwijfeld discutabel en persoonsgebonden.
Voordelen van PDA(met tomtom):
- Velen hebben al zo'n apparaat en het voor meerdere doeleinden gebruiken is wel zo efficient (gaat voor mij dus wel op)
- Je kunt je email erop lezen en het internet op(via BT en gprs)
- Er is diverse ondersteunende software aanwezig, updates zijn 'eenvoudig' te verkrijgen, zeker illegaal als je daar geen moeite mee hebt.
- Ook voor 'ontspanning' en 'werk' te gebruiken
- De prijs is veel lager. Voor €400 heb je al een werkend systeem. Persoonlijk kijk ik naar de dell 50v met resolutie van 640x480, dan kom ik op iets van €650 uit.
- Met tomtom + kun je online updates etc. ophalen
- Als tomtom niet bevalt of als er nieuwe software beschikbaar komt kun je altijd overstappen
- Via de PDA (BT) kan ik mijn gsm ook bedienen
- Ik hoop via de PDA ook mijn (nog aan te schaffen) albrecht Bluetooth pmr te kunnen bedienen
Voordelen garmin(streetpilot/garmin/misschien straks tomtom rider):
- ECHT waterdicht/schokbestendig
- Snel(ler) in routeberekening(alhoewel de nieuwste pda's het ook al goed doen)
- Geen gedoe met besturingssystemen, software die weg is doordat je (per ongeluk) batterij helemaal leeg was
- Incl. alle kaarten, geheugen kan beperkt/duur zijn
- Kan start eigen 'custom' routes aan
- Als je de perfect pilot neemt ook goed bedienbaar terwijl je rijdt
Nadelen PDA:
- Hij is eigenlijk niet gemaakt voor navigatie, het blijft een pc met kuren.
- Niet schokbestendig
- Geen bediening terwijl je onderweg bent
- het beste is hem in je binnenzak te stoppen om de levensduur te vergroten
- Kan standaard geen eigen routes aan, wel met pdaassist
- Je moet zelf een programma voor de pc regelen om je routes uit te stippelen
- Met tomtom 3 kun je niet over de grens navigeren. Dat is erg lastig want je moet dan steeds stoppen om de juiste kaart te selecteren. Rij je regelmatig in het ardennengebied dan passeer je nogal eens de grens. Ik lees trouwens net dat vanaf tomtom versie 5 dit wel kan(mei 2005)
Nadelen garmin:
- Duur in aanschaf, op lange termijn misschien niet. Maar dit is een voordeel dat niet iedereen iets zegt omdat je hem wel direct moet betalen.
- Als je ook een pda bij je (moet) hebt dan sleep je heel wat apparatuur mee
Links:
- Software voor de PDA zodat je je BT telefoon kunt gebruiken via de PDA
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=4179
- Sluit je helm-headset aan op Bluetooth
https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
- Gebruik je bt/gsm via voice commando's
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=14587[/url]
- TomTom 5 review
TomTom Navigator 5 PDA (Palm and Pocket PC) Review
- Waterdichte kasten voor een PDA
OtterBox | The #1 Selling Case for Smartphones & Tablets | OtterBox
- Palmclub Review: TomTom Navigator 5 (preview)
Mijn Bluetooth idee:
- PDA met BT
- GSM met BT
- Albrecht PMR met BT
- Headset met BT
De headset sluit ik aan op PDA als luidspreker en microfoon. De GSM en PMR sluit ik aan op de PDA. Geen idee of dit ook echt gaat lukken maar in theorie moet het werken.
Laatst bewerkt: