Opspanner spanner fireblade sc 28

rickyvan

Die hard MF'er
10 apr 2007
296
0
Vlaardingen
Hallo,

Ik las op het forum dat je de distributiekettingspanner op kan spannen met een speciaal stukkie gereedschap.

Nu heb ik verder gezocht maar geen bevredigend antwoord en uitleg kunnen vinden....

Ik heb een Honda cbr 900rr fireblade uit 1995 sc 28.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de spanner kan opspannen en hoe ik dit gereedschap kan maken en dergelijke....

Alvast bedankt,

Greetz Rickyvan
 
Laatst bewerkt:
Op spanning brengen van de mechanische spanner? Als je motorblok begint te rattelen betekend dat je ketting verkracht is door de mechanishe spanner. de ketting is langer geworden, of je ketting geleider is verleten. Ga maar van je ketting uit. Probleem is wel omdat je ketting langer wordt gaat de motor langzaam van tijd af.

weg met die mechanishe spanner, dat ding is het enige slechte wat honda aan de CBR heeft uitgevonden.

Ik gebruik al een tijdje een APE cam chain tensioner. Ideaal geen geratel meer. Het is geen duur dingetje. bespaart je een hoop geklooi.

Tip,
Dus als je je distketting vervangt, bestel van APE ook de verstelbare nokkenas tandwielen. Zo kan je je motor optimaal afstellen of laten afstellen.
 
zo ziet de cam chain tensioner eruit.
Je kan hem bij

MANUAL%20CAM%20CHAIN%20TENSIONER-2T.jpg



http://www.motorpro.com verkoopt die dingen.
 
Op spanning brengen van de mechanische spanner? Als je motorblok begint te rattelen betekend dat je ketting verkracht is door de mechanishe spanner. de ketting is langer geworden, of je ketting geleider is verleten. Ga maar van je ketting uit. Probleem is wel omdat je ketting langer wordt gaat de motor langzaam van tijd af.

weg met die mechanishe spanner, dat ding is het enige slechte wat honda aan de CBR heeft uitgevonden.

Ik gebruik al een tijdje een APE cam chain tensioner. Ideaal geen geratel meer. Het is geen duur dingetje. bespaart je een hoop geklooi.

Ik denk dat je met mechanisch bedoelt een automatische spanner. En zo'n spanner verkracht je ketting niet :N Maar die spanners zijn niet geweldig en gaan weleens kapot. Als hij rateld is het dan ook vaak alleen de spanner en is de ketting nog prima.

Vervangen door een APE handmatige spanner is een goede optie, wel op de juiste manier spannen en af en toe bijspannen omdat hij de speling niet automatisch opvangt.
 
Je hebt gelijk, ik zei idd mechanische maar bedoelde de automatische spanner. Ik zei het verkeerd ecusses


Ik Heb nare ervaringen met de automatische spanner, na het vervangen van de eerste ging de 2 er na 6000km later in. Kl#te Origineel honda spanner. Ketting was verrekt... ;( motor had er pas 35k opstaan. het boeltje vernieuwd en rijdt als een zonnetje
 
Laatst bewerkt:
Ok Super hartsikke bedankt,

Maar als ik die site aanklik dan krijg ik een vage site maar niet echt een winkel waar de spanner te koop staat..

Waar is hij nog meer te koop??
Heb er ook net 2 binnengekregen voor mn VTR1000F, waar een gebroken veer van de kettingspanner eerder regel dan uitzondering is (alleen de vraag na hoeveel km). Ik heb ze goedkoop op de kop kunnen tikken via ebay.com De originele website van APE is www.aperaceparts.com Hier kun je ze ook bestellen via de 'contact' link op de site. Ze kosten via de site 51,65 dollar = 35,60 euro p/s

In Nederland kun je ze alleen krijgen via optitune --> Klik!

Hier zijn ze wel wat duurder. Suc6! :W
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben we het hier over een nokkenasketing en nokkenaskettingspaner.

Wat ik van mijn, helaas gestolen, sc28 nog weet is dat de nokkenasketting toch waarschijnlijk rond de 40 - 50.000 kilometer wel vervangen moet worden.

Voor de periode daarvoor kan je, als de ketting ratelt, de nokkenaskettingspanner vervangen. Voor zover ik weet is de spanner op een gegeven moment wel af/onbruikbaar geworden.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.

Gr
 
Ik heb vandaag de zelfspanner erop gezet,

Het geluid is wel verminderd maar niet helemaal weg helaas......

Ik weet ook nog niet hoe strak hem mag , ik probeer het iedere keer wat stakker en dan goed luisteren........

Heeft iemand misschien nog wat tips???

Greetz Rickyvan
 
Ik heb vandaag de zelfspanner erop gezet,

Het geluid is wel verminderd maar niet helemaal weg helaas......

Ik weet ook nog niet hoe strak hem mag , ik probeer het iedere keer wat stakker en dan goed luisteren........

Heeft iemand misschien nog wat tips???

Greetz Rickyvan
Mss had je het even moeten doen samen met iemand die er verstand van heeft... Blijf de spanner iig niet steeds aandraaien met het risico dat hij te strak komt te staan want dan heb je de spreekwoordelijke poppen....

Hier heb je iig 2 links die je vooruit kunnen helpen, de eerste link is voor de installatie van de naks op een CBR, de 2e op de Firestorm.

Link CBR: KLIK!
Link Firestorm: KLIK!

Weet je overigens zeker dat de boel niet een tandje is versprongen?
 
Ik weet dat er niet iets versprongen is, hij draait nog steeds erg netjes.. En hoeveel tolerantie heeft de timing dan?? Meeste is 1 tand al genoeg voor kromme kleppen...

Ik zat te denken dat mijn kettinggeleider misschien wel versleten is.....

Ik ga eerst wat experimenteren met de spanning van de ketting en dan verdere akties ondernemen....

Ik had het met de originele spanner ook dat geluid, zelfs als hij warm was....

Verder heb ik wel een licht zingend geluid vanuit de distributie, wat duidt dat hij wat aan de strakke kant staat....

Gaat het fout dan gaat het fout..... Maar ik blijf gewoon bezig om het voor elkaar te krijgen dat hij tiptop in orde is......

Greetz Rickyvan
 
Terug
Bovenaan Onderaan