Opstartproblemen Silverwing

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
Mijn SW 400 had gisteravond opstartproblemen. :Z

De accu was opgeladen, de startmotor liep goed en hij leek snel aan te slaan, maar vervolgens was het toerental zo laag dat hij meteen afsloeg. Direct gas erbij had geen effect. Na 3 startpogingen met het gas half open lukt het na wat gepruttel en grijze rook toch om hem aan de praat te krijgen. Hij liep vervolgens alsof er niets aan de hand was.
:}

Hij had ruim 2 weken stilgestaan in de niet verwarmde garage (laatste 2 dagen aan de Optimate), maar dat mag hij wel vaker. Ik heb dit de afgelopen jaren 2x eerder gehad, onder vergelijkbare omstandigheden. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn (geweest)?
:?
 
Laatst bewerkt:
Bij elektronische injecties en ook bij carburators, mag je bij het starten best geen of niet veel gas geven, omdat de brandstoftoevoer automatisch wat meer geeft bij een koudstart. Soms beter een 3 keer droog te starten alvorens je wat meer het gashendel opdraait tijdens het starten. Anders heb je snel een natte bougie. Bij een stilstand van een paar weken kan het zijn dat de benzine in de leidingen en filter leeg staan, en dat moet dan weer aangevuld worden.
Bij motoren met carburator gebeurt dit allemaal veel sneller die problemen dan bij elektronische injectie, want die meet en past automatisch het ideale mengsel in functie van meerdere parameters.
Ook even kijken wat de staat is van je luchtfilter, want bij veel vuilafzetting ga je dit zeker meer voelen in de winter.
Nu, als je motor in een onverwarmde garage staat, met temperaturen gelijk aan de buitentemperatuur of iets meer, ga je dit sneller voor hebben in de winterperiode. Zeker als de motor wat ouder is, of als hij veel korte afstanden rijdt of niet veel rijdt.
Het kan ook zijn dat er iets is met de benzinetoevoer, of dat er even een vuiltje in de weg zat, of wat bezinksel.
Het is vraagt wat logisch nadenken om het euvel op te sporen, maar als dat éénmalig gebeurt hoef je daar niet veel zorgen over te maken, zeker niet na een stilstand van een paar weken.
Omdat de batterij goed geladen was, en de startmotor goed zijn werk deed, denk ik dat je het eerder moet zoeken dus in de brandstoftoevoer of het mengsel.
Ik zou zeggen eerst afwachten of het kortlings nog voorvalt.

Groeten van Old-SF :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Er heeft in november nog een olie- en filterwissel plaatsgevonden. De tank was helemaal vol. De grote beurt komt in het najaar. Dat is de 36.000 beurt. Dan worden alle vloeistoffen, filters en bougies vervangen. Gelukkig dan nog geen banden of aandrijfriem. Anders is het kassa.

Dank voor de reacties. ;)
 
Hou ons op de hoogte als dit probleem blijft duren of verergert, GT Scooter.
Altijd interessant om weten of het een éénmalig probleem was (bv. vuil in benzine of vervuilde luchtinlaat), of dat dit blijft aanhouden.
We denken graag mee. Gr. Old-SF.
 
Terug
Bovenaan Onderaan