Opties voor oordoppen op maat

Ik heb alpine doppen en de filters dicht gesmolten en nog hoor ik het verkeer en gesprekken redelijk goed.
Ze zitten op zich goed maar na een uur of 2 gaan ze irriteren/jeuken.
Daarom wil ik nu doppen op maat aan een touwtje en het liefst met een speaker voor muziek.
 
Ik heb pas ook Alpines aan laten meten, gewoon bij Hans Anders, prima service.

Maar de uitvoering van de Alpines zijn niet superfijn. Die minigrip maakt eruit halen niet heel eenvoudig, je kan hem alleen tussen je nagels klemmen, ben dus benieuwd hoe lang ze heel blijven.
Ook het inbrengen vind ik door het ontbreken van een grotere grip lastiger.

Demping is verder perfect, maar bovenstaande 2 punten zijn wel dingen waar ik volgende keer beter op let.
 
Ik maak mijn oren elke dag schoon met een wattenstaafje sinds ik gehoorbescherming draag. Dat is al meer dan 30 jaar. Daarom zijn mijn oren altijd schoon, en ik heb nog nooit vuil tegen mijn trommelvlies aan gedrukt. Daardoor kon men ook dit jaar weer oordoppen aanmeten zonder bezoek aan de huisarts.
De een heeft gewoon meer oorsmeer dan de ander. Heeft niets met persoonlijke hygiene te maken.

Vaak ben je te bang. Gezond verstand gebruiken scheelt een bezoek aan de huisarts. Dat Flesje spoel je uiteraard eerst grondig schoon. Meerdere malen met afwasmiddel en en met alleen water. Daarna is het veilig. En die tip van dat flesje hou je tegen het begin van de gehoorgang aan. Dan spuit je het water zo er in.
scheelt tijd voor mij en voor de huisarts. En scheelt zorgkosten
wattenstaafjes zijn uit den bozen. Daarmee duw je vuil alleen maar steviger tegen je trommelvlies aan.

Net als met gehoorbescherming :+
 
En scheelt zorgkosten
Als je naar de huisarts gaat betaalt je verzekering de kosten; er is geen eigen risico.
Sterker nog, ook als je niet naar de huisarts gaat betaalt de verzekering alsnog aan je huisarts, de verzekering heeft een abonnement bij hem. En uiteraard ben jij uiteindelijk degene die ervoor betaalt via de zorgkostenpremie.
Dus ik zou zeggen: ga juist wel naar de huisarts, dan krijg je tenminste nog waar voor je geld...
 
Ik heb al jaren de otoplastieken van Ronell.
Met het zwaarste filter, hoor je nog redelijk veel. Maar ze zitten altijd perfect, nooit last van lekkage als ik m'n kaken beweeg.
En nooit pijn of vermoeidheid.
 
Als je naar de huisarts gaat betaalt je verzekering de kosten; er is geen eigen risico.
Sterker nog, ook als je niet naar de huisarts gaat betaalt de verzekering alsnog aan je huisarts, de verzekering heeft een abonnement bij hem. En uiteraard ben jij uiteindelijk degene die ervoor betaalt via de zorgkostenpremie.
Dus ik zou zeggen: ga juist wel naar de huisarts, dan krijg je tenminste nog waar voor je geld...
Tja, zoals met veel dingen ligt dat genuanceerder. Een huisarts wordt in 2 delen betaald: deel 1, de inschrijving per patient, dat is een vast (door de overheid bepaald) maandelijks tarief om de basale kosten te dekken. En deel 2, de tijd die aan directe zorg voor de patient besteed wordt (ook weer een wettelijk tarief), om salarissen en inkoop te dekken.
Dat het zo geregeld is heeft meerdere redenen, maar eigen risco heeft daar niet mee te maken. Geen eigen risico is om de drempel naar de huisarts/zorg zo laag mogelijk te houden. Anders kun je als bijstander niet en als kakker altijd van zorg gebruik maken, en dat is oneerlijk. (Weet je meteen hoe ik denk over eigen het risco, oneerlijk.)
Niet naar de huisarts gaan scheelt inderdaad zorgkosten, maar of je dat verstandig vindt is aan jezelf natuurlijk.
Overigens zijn de echte besparingen niet in de 1e lijns zorg te behalen, maar in het ziekenhuis, denk ik. Maarja, wat ik er van denk doet er dan weer erg weinig toe,...


Iedereen trouwens erg bedankt voor de tips, erg welkom!
 
Nou ja, nee. Ik wist het niet en je kunt er eigenlijk zelf niet veel aan doen. Oh wacht, jij bent het.

Ja joh, je hebt helemaal gelijk. Jij weet alles van tevoren.
ik weet niets van tevoren , dat van die oordoppen al helemaal niet , o wacht , jij bent het , die niet tegen een geintje kan
 
Ik heb na 4 jaar rond gereden te hebben met universele oordoppen vandaag voor het eerst met (Pluggers) optoplastieken gereden. Had ik veel eerder moeten doen, wat een verschil zeg.
 
Ik heb ze van 2pluxx zonder filter. Maar dat kun je kiezen. Ze worden gebruikt in de indoor skydiving en dat is met heel veel windgeruis.
 
Ja weet ik, ik ben naast motorrijder ook professioneel bassist en ik heb veel ervaring met gehoorbescherming en in-ears maar op de motor heb je het meeste aan zoveel mogelijk dB demping vind ik.
Daarbij zijn niet de filters het zwakke punt maar of de octoplasten goed zitten dan wel blijven zitten en als je je kaak beweegt dan merk je toch dat er geluid lekt en daar zit volgens mij het probleem.
Daarnaast dempen ze gewoon te weinig imo.
En wat RoyalClub ook al schreef, een lange reis is niet meer vermoeiend met 39dB demping.

Maar je hebt gelijk, het werkt voor iedereen weer anders en je moet het toch zelf ervaren en uitproberen..

Grappig, ik ben gitarist van beroep! Ik heb hetzelfde met mijn maatgemaakte oordoppen, zodra ik de helm op doe en beweeg gaan ze losser zitten waardoor er toch te veel geluid binnenkomt. Ik ga ook eens met de gele doppen rijden om te kijken of dat werkt.
 
precies dat heb ik ook met maatdopjes. Helm drukt oorlel wat in waardoor er een kier onstaat aan achterkant maatdopje, en veel van de demping weg is. Ben niet van plan om nog eens maatdopjes te laten maken met iets dat helm simuleert, ben tevreden met Bose ANC
 
Zijn er nog andere opties?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb in m'n leven twee keer oordoppen laten aanmeten. En toch nog een vette tinnitus opgelopen. Er zijn drie problemen met op maat gemaakte doppen:
  • je moet geen druk uitoefenen bij het uitharden van het schuim in je oor. Dus niet slikken, lachen oid. Doe je dat wel, dan knijp je dat schuim fijn voor het hard is en is de pasvorm minder goed.
  • De eerste paar keer dat je die doppen in doet zitten ze super strak. Lichtelijk pijniljk zelfs. Dat gaat snel over, want je oor rekt op. Zelfde principe als streches in de oren. Verder blijven je oren je hele leven lang groeien, met de tijd komen die doppen dus steeds losser te zitten. En lekken ze geluid
  • Dat lekken valt eerst niet zo op, je denkt het is stiller dan zonder. Maar dat is funest, want ze dempen met de tijd steeds minder en je hebt dat niet door.
Ik ben inmiddels over op schuimdopjes van 3M. Wel wat onhandiger, en je moet ze leren indoen en zo. Maar het is nu weer heerlijk stil in mijn helm. Voor de prijs van op maat gemaakte doppen kun je jaren van die schuimdopjes gebruiken.
 
Ik gebruikte die gele 3M schuimpjes. Dempen perfect, maar de speakers in mijn helm hoor ik niet.
Toen heb ik de oordopjes die ze bij MotoPort hebben gekocht. Die dempen minder, nu kan ik de navigatie wel horen, maar ik hoor wel meer herrie en ze maken bijgeluiden.
Ik zou graag 3M schuimpjes met ingebouwde speakers hebben.
 
Ik heb de zachte oordoppen van Schoonenberg, die met een touwtje aan elkaar vastzitten, speciaal voor motorrijders, Ik heb nauwe gehoorgangen met ook nog een bijna haakse bocht waardoor losse pluggen en die 3M dingen nooit goed ingebracht kunnen worden. Ik ben nu al 15 jaar verslingerd aan die oordoppen. Gaan in, ook al zou ik maar 500 m moeten rijden.
 
Grappig, ik ben gitarist van beroep! Ik heb hetzelfde met mijn maatgemaakte oordoppen, zodra ik de helm op doe en beweeg gaan ze losser zitten waardoor er toch te veel geluid binnenkomt. Ik ga ook eens met de gele doppen rijden om te kijken of dat werkt.
Leuk !
Ja dat heb ik dus ook met de helm.
Je hebt de standaard gele doppen die dempen dacht ik 29 of 30 dB en je het ze die 39dB dempen.
Ze hebben ook nieuwe zie ik met een steel: 3M™ Push-to-Fit

 
Universele doppen zijn bij mij een ramp. door een rare gehoorgang zijn ze bijna er niet uit te halen. Op maat gemaakte oordoppen bij schoonenberg werkten wel goed, maar na een aantal jaren gaan ze toch lekken en ben er eentje kwijt geraakt. Daarom nu 3m ear soft fx oordoppen, Ear Soft FX - Oordopjes - Box van 200 paar - Geel , elke dag een setje nieuwe. en dat werkt perfect, geweldige demping, beter dan bij op maat gemaakte, en uiteindelijk goedkoper. Op maat gemaakt oordoppen moet je na een aantal jaren vervangen, omdat je gehoorgang aan verandering onderhevig is continu.
 
Laatst bewerkt:
Even het stof van dit topic blazen.

Iemand ervaring met de Bluetooth motor ears van Audinc?
Ik heb de laatste paar ritjes steeds meer problemen met de pluggers. (pijn aan de oren door de helm)
Als ik ze laat aanmeten, dan wil ik ze gelijk met blutooth heb ik besloten.
 
Ik heb de variant met kabel en, afgezien van het feit dat Bluetooth beter was geweest, bevallen ze zeer goed.

Ik heb het zwaarste filter, hoor motorgeluid en verkeer nog, daarnaast goed muziek luisteren, helemaal top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan