Opties

CBOnyx

Die hard MF'er
5 okt 2009
995
3
Zwijndrecht (Zuid-Holland)
Ik rij nu een Yamaha XVS950A.
Deze heb ik in 2010 nieuw gekocht, maar na 7 jaar wel toe aan iets anders.

Heb deze nu te koop (of te ruil) staan en ben dus op zoek naar een ander type motor.
Budget 6000
Dus geen chopper, geen racer.

Eisen en wensen.
Niet ouder als 2010/2011, kmstand <25000, rechte zit.
Vermogen is niet heel belangrijk, ben een redelijk behouden rijder.
Mijn vrouw (na 10 jaar niet gereden wil ook weer heropstappen, dus een niet te zware motor).
Gebruik : af en toe toerritje vrije tijd en bij mooi weer woon-werk (50km enkele rit)

Heb gekeken naar:
V-Strom 650 / Transalp 700
Fazer 600/800
Bandit 650
Kawasaki Z300 / Versys 300
BMW 310R / 310GS

Andere opties die het overwegen waard zijn ?
 
Ik rij nu een Yamaha XVS950A.
Deze heb ik in 2010 nieuw gekocht, maar na 7 jaar wel toe aan iets anders.

Heb deze nu te koop (of te ruil) staan en ben dus op zoek naar een ander type motor.
Budget 6000
Dus geen chopper, geen racer.

Eisen en wensen.
Niet ouder als 2010/2011, kmstand <25000, rechte zit.
Vermogen is niet heel belangrijk, ben een redelijk behouden rijder.
Mijn vrouw (na 10 jaar niet gereden wil ook weer heropstappen, dus een niet te zware motor).
Gebruik : af en toe toerritje vrije tijd en bij mooi weer woon-werk (50km enkele rit)

Heb gekeken naar:
V-Strom 650 / Transalp 700
Fazer 600/800
Bandit 650
Kawasaki Z300 / Versys 300
BMW 310R / 310GS

Andere opties die het overwegen waard zijn ?

Niet een te zware motor in gewicht of in vermogen?
 
Van een 950 naar een 300 cc, daar ga je spijt van krijgen, gegarandeerd, hoewel het wel lekker opstappen is voor de vrouw.

Andere optie: Honda NC750
 
Met de wensen zoals jij die beschrijft zou ik zelf denken aan een Honda NC700/ NC750.

Die 300cc's zou ik buiten beschouwing laten. Die zijn op zich wel leuk maar ik denk dat je het toeren draaien snel beu zult zijn. Als je een paar keer naar je werk bent geweest (100km vv) ben je wel klaar met het gegil van dat kleine bromfiets-motortje. Met een iets 'dikkere' fiets heb je een paar pk in reserve om eens een keer in te kunnen halen.

Edit: Joostst was me net voor, maar dacht wrs hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
De F800-serie is ook niet al te zwaar kwa gewicht.
Kun je best beschaafd mee rijden,
maar ook flink doortrekken als je wilt.
 
V-strom 650 is wel een geniaal ding. Ziet eruit als een hele dikke zware fiets maar stap op en je merkt al dat ie best licht is en hij rijdt ook heel fijn en eenvoudig.

Gezien je van een dikkere fiets komt zou ik die kleine ééncilinders ook laten staan. Beter een 2, 3 of 4 cilinder van 600 cc of meer. Dan even proefrijden en of je dan voor een allroad als V-strom / Versys / Transalp gaat of een naked als Bandit / GSF600-750 / FZ6-8 / Z750-800 enz gaat is kwestie van jullie persoonlijke voorkeur.
 
Het valt ook al flink tegen als je in hetzelfde type motor van een 950cc naar een 600cc terug gaat,
zo wilde ik deze zomer nog een 600cc erbij kopen om eens te proberen omdat ik die stap had overgeslagen en iedereen beweerde dat het zo leuk rijd,maar het werd toch weer een 1000cc de reden was dat ik dat hoge toeren gejank en minder vooruit komen maar niks vond en het gas in 1 keer overal kon opendraaien zonder dat er echt veel gebeurde of trekkracht voelde, dat was een flinke tegenvaller.als je dan van 950cc naar 300cc gaat bij welk type motor dan ook is dat verschil zo groot moet dat helemaal erg zijn lijkt mij,
 
Laatst bewerkt:
Van een 950 naar een 300 cc, daar ga je spijt van krijgen, gegarandeerd, hoewel het wel lekker opstappen is voor de vrouw.

Andere optie: Honda NC750
Dat ligt aan het gebruik, je doel. En ook aan je eigen handigheid en gewicht.
Als je veel snelweg met twee personen doet is 300cc niet veel. Maar voor solo W-W of een ijsje halen op de dijk kan het genoeg zijn.
 
Ondanks dat ik een 950 gewend ben, had deze ook minder als 60pk.
Toer meestal tussen de 100-120km/h, dus relaxed.
Boven de 140 rijdt het niet echt lekker, is het model ook niet naar.

Ik heb daarnaast ook een "oude" Diversion 600 met 61 pk...en op zich vind ik dat ook prima rijden.
Het meer op toeren rijden vind ik wel lekker rijden.

Mijn interesse in een 310GS is ook omdat ik het een leuke motor vind, lekker zuinig en zeker betaalbaar. (dan is een nieuwe of 1 jaar oud een optie)
Ook de 310R vind ik een grappig ding...of de 300 van kawasaki.

Andere modellen kom je al snel op een motor van min 5 jaar oud met vanzelfsprekend een hogere kmstand.

Vanzelfsprekend ga ik gewoon proefrijden op meerdere motoren.
 
Zoals liefhebbers van dikke blokken zeggen: "there is no replacement for displacement" :)
Maar 99% heeft ook nooit anders gereden. (met 2 cm dikke schaamranden) :+

Ik heb een S1000R en een CBR250R.
Twee weken geleden moest ik 200 kilometer op een dag afleggen.
De ene dag met de S1000R gedaan, de volgende dag met de CBR250R.
En de 250 beviel het meeste in druk snelweg verkeer. :P

Misschien is een CBR300 een optie?
De BMW 310 zit wat rechtop = windvanger.

Het aantal toeren dat het blokje op de snelweg draait vind ik enorm meevallen bij de CBR.
En het stuurt als een dolle. :)
 
Laatst bewerkt:
wellicht wel belangrijk...en de reden dat wellicht een 300 niet echt een optie is. Ik ben 1.86m lang en tegen de 95 kilo... :-)
de 300 machientjes lijken me leuke dingen...lekker licht en zuinig.
Mijn verstand zegt V-Strom 650 achtig type met koffers..

Komende weken indien dagje mooi weer met mijn eigen motor langs 2 dealers...om inruilprijs te bespreken en proef te rijden.
 
Laatst bewerkt:
wellicht wel belangrijk...en de reden dat wellicht een 300 niet echt een optie is. Ik ben 1.86m lang en tegen de 95 kilo... :-)
de 300 machientjes lijken me leuke dingen...lekker licht en zuinig.
Mijn verstand zegt V-Stro 650 type met koffers..

Komende weken indien dagje mooi weer met mijn eigen motor langs 2 dealers...om inruilprijs te bespreken en proef te rijden.
Hier 1.82 en 96 kilo. :)

Het gaat er ook om waar je vrouw zich prettig op voelt heb ik begrepen uit de openingspost.
Als je zo nu en dan rijdt, en de vrouw heel af en toe (en veel schakelt), dan is een 300 qua gewenning ideaal.
Maar met een V-Strom heb je nog wat lekker vermogen achter de hand. :Y

Ik ben heel benieuwd naar de proefrit op de G310. :9
 
wellicht wel belangrijk...en de reden dat wellicht een 300 niet echt een optie is. Ik ben 1.86m lang en tegen de 95 kilo... :-)
de 300 machientjes lijken me leuke dingen...lekker licht en zuinig.
Mijn verstand zegt V-Strom 650 achtig type met koffers..

Komende weken indien dagje mooi weer met mijn eigen motor langs 2 dealers...om inruilprijs te bespreken en proef te rijden.

Dan heb je ook nog de 700GS.
Ook zuinig, meer vermogen dan de 310GS.
 
De F800-serie is ook niet al te zwaar kwa gewicht.
Kun je best beschaafd mee rijden,
maar ook flink doortrekken als je wilt.

Lijkt me idd ook een goede optie voor TS: F800ST, met zo'n kleine ruit. Geen gedoe ook met ketting, want riemaandrijving. Deze past binnen budget en heeft al de koffers etc erbij: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-f-800-st-overig-6499c6b3-43b3-449d-9525-9c5afda6f645?cldtidx=4 (ok ok is wel uit 2009).

Ook kan je kijken naar de Yamaha Tracer 700 bijv.
 
Terug
Bovenaan Onderaan