Optimate III overlaad accu

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.020
39
Noord Holland
Varta Accu 2 jaar oud op peil en in goede staat aan de optimate III gehangen oranje lampje brand , na 2 dagen kijk ik oranje lampje brand nog steeds en zie dat het vloeistof niveau ineens onder het minium staat :( pak een multimeter en meet onbelast 15 volt maw in principe was die accu langzaam aan het droogkoken . Lekker dan zo`n optimate iemand ook last van gehad !
 

Manz

MF veteraan
10 sep 2005
1.959
9
Tukker
Nergens voor nodig die dingen :N

Goeie accu d'r in en gewoon laten staan je motor

Wij hebben er nooit problemen mee dat de motor niet start

Accu van fazer 600 is 8 jaar oud, heeft nog nooit een lader gezien.

( Staat soms wel half jaar stil )

Vfr idem

Je accu slijt alleen maar van die opladers
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.020
39
Noord Holland
Heb 1,5 jaar geleden deze optimate III gekocht op marktplaats dus garantie heb ik niet.
Heb vanmiddag de optimate opengeschroeft zag dat de schakeling deels gebaseerd was op de stabilisator LM317 met een potmetertje, heb een vol opgeladen loodaccu gepakt en aangesloten op de optimate . Voltmeter erover heen deze wees een wisselende spanning aan 14,3 V snel oplopend naar 15 volt en weer terug , mA meter erbij aangesloten daar liep een stroom variabel van 2 mA naar 35mA en terug. De potmeter toen iets verdraait de voltmeter bleef ineens stabiel op 14,1 Volt en de stroom 1 a 2 mA en de groene led ging aan . Oudere accu gepakt en aangesloten en de gele laadled ging aan na 4 uur 14,1 Volt en de groen led aan . MAW het potmetertje was het probleem . :}

slotje
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Nergens voor nodig die dingen :N

Goeie accu d'r in en gewoon laten staan je motor

Wij hebben er nooit problemen mee dat de motor niet start

Accu van fazer 600 is 8 jaar oud, heeft nog nooit een lader gezien.

( Staat soms wel half jaar stil )

Vfr idem

Je accu slijt alleen maar van die opladers
en hoe laad jij je accu op als die leeg is dan? (lees ALS die leeg is?)
 

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
3.975
37
Nijkerk
Bezoek site
Probleem komt me bekend voor, heb ook al eens een droge accu gehad. Of dit door optimate kwam of doordat de accu al 4 jaar oud is, weet ik nog niet zeker, maar ik vond wel dat de optimate het wel wat rustiger aan kan doen....

Optimate gebruik ik nu nog voor laden van accu's die leeg of half leeg zijn, een accu er een week aan hangen doe ik niet meer.

Heb voor het continu laden zelf een acculader ontworpen die oplaadt tot 12,8 volt, dan ontlaadt tot 12,0 volt dan weer oplaadt enz. Laad en ontlaad stroom rond 1 mA. Daarmee kook je je accu in ieder geval niet droog.

Heb de lader getest met een elco van 10.000 uF en dat lijkt goed te werken, heb nog geen langdurige ervaring met de accu eraan..

Ga mijn optimate ook maar eens openmaken, de garantie zal al wel lang verstreken zijn.

groet
Albert
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
Maximale laadspanning van een druppel lader bedraagt 13.8 Volt.

Procedure:

Druppel lader eraan en laden. Springt het lampje op groen dan de lader eraf.

NIET LATEN HANGEN !!.

Dat vinden accu's niet leuk. En worden ze niet beter van.
Na twee/drie maanden de procedure herhalen.

Accu laders laden op 14.1 - 14.3 volt.
Bij en boven 14.5 volt wordt het water omgezet in waterstof en zuurstof.

Lood en AGM accu's worden geladen op spanning.
Gel accu's worden geladen op een konstante stroom.

AGM niet verwarren met Gel.
Gel accu's komen op motoren niet voor. Dynamo's zijn niet geschikt om gel accu's te laden.

AGM is een loodaccu waarbij het elektroliet in een vezelmat is gevangen.
Bij een gel accu is het elektroliet door een gel vervangen.

NB.

Gebruik een goede AVO meter. Een meet afwijking van 0.2 Volt is bepalend.
 

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.608
115
59
Almere
Bezoek site
Dat is weer een leuk ding van het forum dat er ook mensen zijn die ergens wel verstand van hebben, vind ik leuk om te lezen ipv gezeik.
Oja deze opmerking van mij is sarcasme vrij ha ha
 

Fazer-Ricky

Die hard MF'er
20 apr 2007
863
4
50
Ossendrecht
Maximale laadspanning van een druppel lader bedraagt 13.8 Volt.

Procedure:

Druppel lader eraan en laden. Springt het lampje op groen dan de lader eraf.

NIET LATEN HANGEN !!.

Dat vinden accu's niet leuk. En worden ze niet beter van.
Na twee/drie maanden de procedure herhalen.
Als het lampje op groen staat, dan de lader er af halen?
Ik heb ook een Optimate III, en ik dacht dat dit apparaat hier net voor bedoeld was.
Om je accu, bij lang stilstaan, in goede conditie te houden.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.586
555
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Als het lampje op groen staat, dan de lader er af halen?
Ik heb ook een Optimate III, en ik dacht dat dit apparaat hier net voor bedoeld was.
Om je accu, bij lang stilstaan, in goede conditie te houden.
Met die argumenten verkopen ze hem wel ja.......
Ik verkoop ze ook, maar weet er eerlijk gezegd te weinig vanaf om een inhoudelijke reactie te geven.
 

Franzzz

Die hard MF'er
30 jul 2003
656
0
37
Heerhugowaard
Maximale laadspanning van een druppel lader bedraagt 13.8 Volt.

Procedure:

Druppel lader eraan en laden. Springt het lampje op groen dan de lader eraf.

NIET LATEN HANGEN !!.

Dat vinden accu's niet leuk. En worden ze niet beter van.
Na twee/drie maanden de procedure herhalen.

Accu laders laden op 14.1 - 14.3 volt.
Bij en boven 14.5 volt wordt het water omgezet in waterstof en zuurstof.

Lood en AGM accu's worden geladen op spanning.
Gel accu's worden geladen op een konstante stroom.

AGM niet verwarren met Gel.
Gel accu's komen op motoren niet voor. Dynamo's zijn niet geschikt om gel accu's te laden.

AGM is een loodaccu waarbij het elektroliet in een vezelmat is gevangen.
Bij een gel accu is het elektroliet door een gel vervangen.

NB.

Gebruik een goede AVO meter. Een meet afwijking van 0.2 Volt is bepalend.
Als gel accu's niet op motoren voor komen omdat dynamo's niet geschikt zijn om gel accu's te laden, waarom had mijn 2001 R6 dan in hemelsnaam een gel-accu??
Waar ik overigens steeds problemen mee had.
 

cbrdave

MF veteraan
8 dec 2002
1.756
1
49
zwijndrecht
Mijn ervaring ermee is dat als het lampje op groen staat je hem eraf moet halen , staat hij er te lang op kan je je accu weggooien zelf ondervonden met een goede accu 3 maanden aan de lader. Gewoon je accu vol laden en hem een tijdje laten staan en niet een week maar zeker 1,5 maand, beter 2 maanden.
 

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
3.975
37
Nijkerk
Bezoek site
Mijn ervaring ermee is dat als het lampje op groen staat je hem eraf moet halen , staat hij er te lang op kan je je accu weggooien zelf ondervonden met een goede accu 3 maanden aan de lader. Gewoon je accu vol laden en hem een tijdje laten staan en niet een week maar zeker 1,5 maand, beter 2 maanden.
Das dus ook mijn ervaring, maar mijn accu was al niet al te best meer. Is ook precies de reden waarom ik zelf maar een lader ontworpen heb, die niet alleen laadt maar ook echt ontlaad. Moet het ding nog testen op een echte accu, nog geen tijd voor gehad.
Ik had al zo'n vermoeden dat de optimate 3 de accu niet ontlaad tot een bepaalde spanning en dan weer gaat opladen, dan hadden er wel leds op gezeten die aangaven wat ie aan het doen is. "mijn-accu-lader" geeft dmv een gele led aan dat ie aan het laden is, schakelt ie over op ontladen, gaat deze led uit en gaat er een groene branden. Door de laad- en ontlaadstroom erg laag te houden, verdampt je accu zuur niet direct...
Bovenstaand heeft 2 nadelen:
1. Als je weer wil gaan rijden en de lader is net aan het eind van zijn ontlaadcyclus is de accuspanning slechts 12 volt, je hebt dan dus geen propvolle accu.
2. Laad en ontlaadcyclus kunnen erg lang zijn. Als je accu opgeladen hebt tot 12,8 volt duurt het met een ontlaadstroom van 1mA een paar dagen voordat hij gezakt is tot 12 volt.

Mijn ontwerp heb ik afgeleid van de eerder genoemde elektuur schema's.
De grenswaarden waarop geschakeld wordt kunnen bijgesteld worden, maar ik heb even voor 12,0 en 12,8 gekozen.

groet
Albert
 

Fazer-Ricky

Die hard MF'er
20 apr 2007
863
4
50
Ossendrecht
Ik vind dit toch wel een aanstekelijk topicje.
Ik heb mijn motor(accu) aan de Optimate III SP gelegd en noteer regelmatig de accu spanning.

Voorafgaande gegevens:
Motor: Yamaha FZS 600Fazer bj.1999
Accu: Weet ik niet, zat er in toen ik hem kocht, tot nu toe geen problemen mee gehad .
Multimeter: Hape MI-6 digitale multimeter.
Accuspanning: In motor, normaal aangesloten, Optimate III niet aangesloten = 12.77 volt.

Gegevens met Optimate III volgen!

O ja, ben ik vergeten: Ik heb bovenstaande verhalen voorgelgd aan een kenner.
Ik ben werkzaam in een vliegtuig-onderhouds bedrijf, en heb al de gegevens laten lezen door onze accu specialist. En reken maar dat er in een vliegtuig veel accu's zitten!!
Hij zal mijn resultaten eerst beoordelen voordat ik ze publiceer.
 
Laatst bewerkt:

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
0
groen lampje betekent dat de optimate in een onderhoudcyclus keert (staat in manual). Juist de optimate is ervoor gemaakt om de accu constant aangesloten te houden. Heb dat van de winter ook gedaan en is prima bevallen.
 

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Ik ben ook van mening dat je het beste de accupolen los kunt schroeven. Dan kan de accu gerust een paar maand zonder lading zonder dat er problemen ontstaan. Duurt het langer, dan 1x per paar maand even laden tot hij op druppellading overgaat en dan er weer afhalen. Oja, en bewaren (zonder te laden) in een koude schuur is beter dan bij hoge temperaturen omdat de chemie dan langzamer gaat.

Behalve ontregelde potmeters hebben laders altijd last van het feit dat ze niet voor de temperatuur kompenseren. De akkuspanning daalt echter wel bij lagere temperaturen. Dus laad je de akku in een koude omgeving, dan is de kans groot dat hij overladen wordt. Ik heb daarom ook zelf een lader gebouwd aan de hand van het Elektuur-schema. Zoals al geschreven schakelt deze lader direct af als hij een bepaald niveau bereikt en wacht daarna totdat de akku een beetje ontladen is. De kans op overladen is daarmee veel kleiner.
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Nergens voor nodig die dingen :N

Goeie accu d'r in en gewoon laten staan je motor

Wij hebben er nooit problemen mee dat de motor niet start

Accu van fazer 600 is 8 jaar oud, heeft nog nooit een lader gezien.

( Staat soms wel half jaar stil )

Vfr idem

Je accu slijt alleen maar van die opladers
Volkomen mee eens, Optimates zijn 90% marketing en 10% onzin. Het is ongelofelijk dat bijna iedere motorrijder denkt niet zonder te kunnen. Zeker een hobby van Bill Gates? Ik wou dat ik dat het ding had uitgevonden :+

Als je accu dan toch leeg zou raken, gebruik dan liever een kleine auto-accu lader met automatische laadstroom regeling die tot pakweg 5 of 6 Ampere kunnen laden. Die werken ook het beste om diep ontladen accus tot leven te wekken, in plaats van alleen te beloven zoals de nerdy Optimates.
 
Laatst bewerkt:

Fazer-Ricky

Die hard MF'er
20 apr 2007
863
4
50
Ossendrecht
Ik vind dit toch wel een aanstekelijk topicje.
Ik heb mijn motor(accu) aan de Optimate III SP gelegd en noteer regelmatig de accu spanning.

Voorafgaande gegevens:
Motor: Yamaha FZS 600Fazer bj.1999
Accu: Weet ik niet, zat er in toen ik hem kocht, tot nu toe geen problemen mee gehad .
Multimeter: Hape MI-6 digitale multimeter.
Accuspanning: In motor, normaal aangesloten, Optimate III niet aangesloten = 12.77 volt. Hoofdschakelaar staat op "Off", er zijn geen stroomverbruikers (bv. alarmsysteem oid) aangesloten.

Gegevens met Optimate III volgen!

O ja, ben ik vergeten: Ik heb bovenstaande verhalen voorgelgd aan een kenner.
Ik ben werkzaam in een vliegtuig-onderhouds bedrijf, en heb al de gegevens laten lezen door onze accu specialist. En reken maar dat er in een vliegtuig veel accu's zitten!!
Hij zal mijn resultaten eerst beoordelen voordat ik ze publiceer.
Ik heb de Optimate III dus een tijdje aan de accu gehangen.
Aangezien je een loodaccu, zoals die in onze motorfietsen zit, moet laden met spanning en niet met stroomsterkte heb ik dus de klemspanning op de accu genoteerd.
Zoals onze accu-expert zecht: "Een loodaccu laad je met spanning, een NiCad accu met stroomsterkte", dus vandaar.

Optimate niet aangesloten: de accuspanning bedraagd 12,77 volt. Prima dus.

Optimate aangesloten. Gele led gaat branden.
Beginspanning is 13.53 volt. Na +/- 25 minuten is de spanning 13.59 volt.

Gele led gaat nu knipperen = testfase.
Beginspanning is 13.14 volt.
Na 26 minuten is de spanning gezakt tot 12.98 volt.

Optimate III "constateerd" een goede accu, dus de groene led gaat branden = onderhoudsfase.
Beginspanning is dan 13.59 volt. Deze blijft +/- 20 minuten constant, daarna gaat de Optimate testen. Spanning zakt tot 12.93 volt.
Optimate gaat daarna weer over op laden, spanning is dan 13.60 volt.
Dit blijft de Optimate herhalen.

Conclusie (en die heb ik dus niet van mezelf): Goede lader, zeker het gedeelte waarin de gele led brandt/knipperd.
Laadstroom met een brandende groene led is prima voor verzwakte accu's, maar voor gezonde accu's is de laadspanning te hoog.

Advies van de expert: 1 x per maand aan de lader hangen tot de Optimate +/- een half uurtje met groede led brandt. Daarna loskoppelen en bij geen gebruik van de accu, dit 1 x in de maand herhalen. Bij frequent gebruik van de accu kun je je Optimate III het beste opbergen, tenzij je met een lege accu komt te staan natuurlijk.


Groet,
Rick
 

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
0
spanning te hoog? hoeveel spanning staat er dan op je accu als je de motor aanzet? Volgens mij wel meer.