Optimate III

Ik heb vanmiddag m'n accu uit m'n motor gehaald, omdat ik ga proberen om m'n motortje te laten staan voor de rest van het jaar :) .
Nu keek ik alleen naar m'n accu en zag ik dat het vloeistof zeer onder pijl is :?
Start problemen heb ik nooit gehad, en ik heb ook geen idee hoelang deze accu er al inzit :z (op z'n minst 2,5 jaar).
full


Kan een Optimate hier nog verandering in brengen? Of moet ik stiekem alvast wat ceentjes opzij liggen voor een nieuwe accu, als de kans er in zit dat deze het niet zo lang meer doet?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanmiddag m'n accu uit m'n motor gehaald, omdat ik ga proberen om m'n motortje te laten staan voor de rest van het jaar :) .
Nu keek ik alleen naar m'n accu en zag ik dat het vloeistof zeer onder pijl is :?
Start problemen heb ik nooit gehad, en ik heb ook geen idee hoelang deze accu er al inzit :z (op z'n minst 2,5 jaar).
(Afbeelding)

Kan een Optimate hier nog verandering in brengen? Of moet ik stiekem alvast wat ceentjes opzij liggen voor een nieuwe accu, als de kans er in zit dat deze het niet zo lang meer doet?
Als je hem nu vult met gedestilleerd zal hij meteen helemaal leeg (b)lijken! Bij het opladen zal het niveau sowieso weer stijgen, dus vul de accu niet tot 'upper level' voor je hem geladen hebt. Na het laden op op niveau brengen moet je hem misschien nog kort naladen. Minimaal een dag na het opladen een starttest doen.
Als hij dan niet vol genoeg blijkt de zijn vervangen door een Yuasa YB14L-A2. Die accu heeft dezelfde maten, maar een grotere startcapaciteit.
 
Ik heb bij Motozoom een acculader/druppellader gekocht voor 20 euro excl. verzendkosten. Perfect ding, motor start in 1 keer na de winter
 
Als je hem nu vult met gedestilleerd zal hij meteen helemaal leeg (b)lijken! Bij het opladen zal het niveau sowieso weer stijgen, dus vul de accu niet tot 'upper level' voor je hem geladen hebt. Na het laden op op niveau brengen moet je hem misschien nog kort naladen. Minimaal een dag na het opladen een starttest doen.
Als hij dan niet vol genoeg blijkt de zijn vervangen door een Yuasa YB14L-A2. Die accu heeft dezelfde maten, maar een grotere startcapaciteit.

Bedankt!
Ik heb nooit startproblemen gehad hoor, daar niet van. Maar het viel me op toen ik de accu eruit haalde vanwege de winterstalling.
Ik heb hem weer gevuld tot aan het minimum streepje en hij hangt nu al een week aan de Optimate. Hij geeft weer 12,5V.
Ik ga kijken wat ie over 3 maanden doet. nieuwe kopen kan altijd nog.
 
Na beschermende kleding een van de beste aankopen voor een motorrijder.
Als je echt zo weinig rijdt dat je absoluut een Optimate "nodig" hebt, dan kun je die beschermende kleding ook gerust in de winkel laten :+
Heb in het voorjaar voor werk ruim 2,5 maand in Chicago gezeten, m'n Buell met 4,5 jaar oude accu in de tuin achtergelaten startte probleemloos bij thuiskomst. Ik heb al ruim 20 jaar een kleine auto-accu lader, als de nood echt aan de man komt komt deze te voorschijn (laadt met ongeveer 3,5 A maximaal en bouwt af naar mate de accu vol raakt). Mensen die beweren dat alleen een druppellader een verantwoord lage laadstroom levert zouden voor de gein eens de stroom moeten meten tussen de gelijkrichter/regelaar naar b.v. een half lege accu. Ik heb pas 1 keer een voortijdig overleden accu gehad (6 maanden oude Varta in BMW met intene kortsluiting), maar normaal gaan accu's in onze "vehicles" 5 tot 6 jaar mee (zelfs 7 in een weinig gebruikte Yamaha XT). Alleen zo nu en dan de polen schoonmaken / invetten en het "waterpeil" checken, zelfs onderhoudsvrije accu's raken wel es wat kwijt.

Voor mijn idee is een Optimate net als Microsoft Windows: Een hype waarvan iedereen denkt dat-ie niet zonder kan. :9
 
Heb 'm vorige week voor 49,95euries in de aanbieding ( :? ) gekocht bij [spammodusON] van Kekem Motoren in Ridderkerk [spammodusOFF].

Goei apparaatje :Y
 
zie ik bij Leen Post in Naaldwijk zo'n "ding" staan voor 45,00. Je moet hem wel ophalen want van opsturen hebben ze nooit gehoord. :]
 
25 euro :) zat alleen geen doos en stekker voor aan je motor bij (wel de 2 krokodillenklemmen) toch handig als je motorzaak gaat verhuizen :)
 
Misschien een stomme vraag: het is de bedoeling dat de accu continu aan de optimate III blijft hangen. Vinden jullie dat niet link i.v.m. brandgevaar?? :o
 
Misschien een stomme vraag: het is de bedoeling dat de accu continu aan de optimate III blijft hangen. Vinden jullie dat niet link i.v.m. brandgevaar?? :o

Je optimate schakelt automatisch over van laden naar onderhoudsladingsstand.... Dus continu aangesloten laten tot volgend voorjaar....
 
Je optimate schakelt automatisch over van laden naar onderhoudsladingsstand.... Dus continu aangesloten laten tot volgend voorjaar....

I know...maar ik vind het zo'n eng idee....ik heb er ook geen toezicht op. Ik ben altijd een beetje bang voor kortsluiting of gassen die brand veroorzaken :X
 
I know...maar ik vind het zo'n eng idee....ik heb er ook geen toezicht op. Ik ben altijd een beetje bang voor kortsluiting of gassen die brand veroorzaken :X



Helemaal niet eng, gewoon aftoppen met demiwater, wegzetten op de lader en wachten tot het voorjaar wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan