Optrekken in hogere toeren

DoNirvana

Rookie
29 mrt 2010
26
0
Beste Motorijders,

Momenteel bezit ik een Yamaha R1 uit 2000, sinds kort heb ik het idee dat wanneer ik zijn 3 rijd en hem rond de 6000 toeren in een keer open gooi dat hij eerst lichtjes inhoud en daarna wegschiet, dit gebeurd bij zowel en warme danwel koude motor.

In de 1ste en 2de versnelling heb ik hier totaal geen last van en schakellen gaat verder nog prima !

Heeft iemand hier ervaring mee, of wat kan dit mogelijk zijn ?

Ik hoor het graag.
 
wil je niet te veel van het goede?
je kan zoveel met een R1 maar dan net in die éne versnelling op dat éne toerental houdt hij een beetje in?
vergeet niet dat ook motoren aan emissienormen moeten voldoen!
volgens mij is het onmogelijk om een fabrieks-gehomologeerde machine in alle versnellingen op alle toerentallen fijn te tunen
 
Jij gooit hem open, maar het zijn zeer waarschijnlijk CV carbs dus die sturen zichzelf langzaam open.

De manier om hier een zinnig antwoord op te krijgen is een testbank run te maken, bij iemand die de (R1) curve weet te interpreteren (mbt de sproeierbezetting).

ook vond ik dit nog;

Mechanically, the carburetors were re-jetted in an effort to improve throttle response, especially in the low end, all the way up to the bike's 11,750 rpm redline.

Yamaha YZF-R1 - Wikipedia

zie maar wat je er verder mee doet ;)
 
Laatst bewerkt:
wil je niet te veel van het goede?
je kan zoveel met een R1 maar dan net in die éne versnelling op dat éne toerental houdt hij een beetje in?
vergeet niet dat ook motoren aan emissienormen moeten voldoen!
volgens mij is het onmogelijk om een fabrieks-gehomologeerde machine in alle versnellingen op alle toerentallen fijn te tunen
het is soieso een beetje kansloos, aangezien de meeste op straat rijden en toch niet het volle vermogen kunnen benuten :')

die uber fijntuning is alleen nuttig op het circuit en dan als als je egt al hard rijd :P
 
Ligt het aan mij, of komen er op dit forum steeds meer mensen die werkelijk geen enkele kans om hun blok te vernöken laten liggen?


Niet zo negatief, 6000 toeren met een R1 is een normaal toerental, wat je ook met een niet compleet opgewarmd blok mag draaien.
Het max. toerental is volgens mij ergens tussen de 12-13000 tpm.

In een auto met koude motor rij je toch ook > 3000 toeren als je optrekt of op de snelweg rijdt! (max toerental is vaak 6000tpm)

On-topic,
het zal inderdaad de afstelling van de carbs. zijn.
Een testrun op een dynobank kan uitsluitsel geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan