Optrekken Kawa GPX750R Ninja

Marcel89

Rookie
16 aug 2011
17
0
Wageningen
Beste mensen,

Vandaag heb ik voor het eerst op mijn kawasaki gpx 750 r gereden. In het begin van de rit ging alles min of meer goed, ik moest alleen redelijk veel gas geven om op te trekken maar dit leek me opzich wel normaal.

tot mij grote verbazing werd dit alleen maar erger, op een gegeven moment moest ik zo veel gas geven (ong. 7000 toeren) voor dat de motor vooruit kwam.
Echter als de motor op gang is kan je er gewoon mee rijden.
de motor gaat alleen eerst toeren maken en maakt dan pas vaart.

Nou denk ik zelf dat dit de koppelingsplaten zijn die versleten zijn.
Heeft iemand een id wat dit misschien zou kunnen zijn?

Groeten Marcel
 
Als je op de snelweg rijdt in de hoogste versnelling en je geeft volgas wat doet hij dan?
Gaat hij eerst de toeren in , zakt ie dan ietsjes terug en pakt hij hem dan weer op?
Zo ja, dan lijkt het idd op de koppelingsplaten.

-edit-

En wat meer info over de brommer in kwestie. bouwjaar, km stand, onderhoud etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog niet mee op de snelweg gereden, ik moet namelijk nog een motorpak kopen.
desalniettemin heb ik al wel behoorlijk hard gereden 140km/h.
het is dan inderdaad wat je zeg hij gaat in de toeren, zakt dan ietsje en pakt hem dan.

Het is vooral het optrekken wat echt moeizaam gaat, terug schakelen en dan weer optrekken gaat wel goed.

Bouwjaar: 1988
Km-Stand: 31.500
Onderhoud:

van het onderhoud voor dat ik de motor in bezit had is weinig bekend, volgens mij heeft de vorige eigenaar er niet veel aan gedaan.

Er zaten wel nieuwe tandwielen en ketting op.

Ik zelf heb:

- Alle vloeistoffen vervangen;
- nieuwe accu;
- nieuwe bougie's;
- nieuw olie en luchtfilter.

bedankt voor de snelle reactie.
 
voordat ik de olie had vervangen heb ik er nog niet opgereden, ik heb vandaag me motorrijbewijs opgehaald dus dat kon helaas nog niet.

de motor heeft erg lang stil gestaan (ong. 2 jaar) vandaar dat ik de olie heb vervangen
Ik denk niet dat het aan de olie ligt want ik heb er olie ingedaan die in het werkplaatshandboek stond namelijk 10W 40.
 
okay, wat zijn rijstijl is weet ik niet echt maar denk lijkt me idd ook sterk dat het dan de koppelingsplaten zijn.

ik zit die olie gegevens na te kijken nu staat er in het werkplaatshandboek het volgende:

In cold climates SAE 10W40 or 10W50
In warm climates SAE 20W40 or 20W50

voor de rest kan ik niet echt wat vinden over de olie die erin moet.

Op het etiket van de olie die ik erin heb gedaan staat het volgende:

Expulsa 10W-40 is een semi-synthetische motorolie specifiek ontwikkeld voor het gebruik in 4-takt motorfietsen al of niet voorzien van een natte platenkoppeling.

Expulsa is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Japanse motorfabrikanten. Dit product is geschikt voor alle motorfietsen (incl. Euopese) daar waar de JASO MA2 specificatei wordt voorgeschreven.

de olie is van het merk Kroon oil (volgens mij wel een goed merk). ik vraag me nu alleen af of dit wel de goede olie is.

misschien dat dit iets duidelijker is voor jullie, ik hoor graag wat jullie hiervan denken
 
Dan is er niets mis met de olie. Het kunnen klevende koppelingsplaten zijn, aangezien de motor al dik twee jaar stil staat. Daar bestaan allerlei middeltjes voor, maar persoonlijk zou ik de platen er eens uithalen, dan kan je gelijk de staat van de (metalen) platen bekijken.
 
hmmm.....

ik kijk net op de site van kroon oil en daar kan je je voertuig gegevens invullen, als ik dit doe kom ik op de volgende pagina

http://www.kroon-oil.com/nl/product...at/tdNnhiTRhPek/kawasaki-gpx-750-r-1986-1989/



Smeermiddel inhoud 3,8 liter
Aanbevolen product Expulsa RR 5W50
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Goede alternatieven Expulsa RR 15W50
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Expulsa RR 10W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

bij de olie die ik heb staat er geen RR voor iemand misschien een id wat dit zou betekenen?
 
Heb je wel vrije slag op de koppelingskabel? Je koppelingshendel moet je eerst een cm in kunnen trekken zonder weerstand te voelen. Zo niet kun je bij de koppelingshendel en bij het blok de koppelingskabel afstellen.
De (half synthetische) olie die je hebt is volgens mij prima.
 
Laatst bewerkt:
wat je ook eens kan proberen is je koppelingskabel [als ie die heeft] wat langer te maken,

[af te stellen]?

als een koppeling slijt worden de platen dunner en gaat ie steeds later aangrijpen volgens mij.
dus lijkt het me dat je de kabel dan ook moet bijstellen.

hele vroege koppeling; hendel los en gelijk druk op de plaat.
hele late koppeling; hendel los en pas op het laatste grijpt hij aan.


ik denk bij jou het laatste, dus je kabel wat losser zetten zodat de koppeling beter grijpt?


[mocht dit het zijn, ik hoop het voor je] ;)
 
Nee koppelingskabel afstellen is het niet want de koppeling is hydraulisch, het vloeistof niveau van de koppeling is ook nog op peil dus daar heeft het denk ik niks mee te maken.

Ik ben net naar een motor dealer hier in de buurt geweest en die dacht dat de koppelingsplaten aan elkaar kleefde(omdat de motor lang heeft stil gestaan). Hij zei dat ik de motor warm moest laten worden en de motor uitzetten, de koppelingshendel in moest knijpen en een elastiek om de koppelingshendel en handvat doen zodat de koppelingsplaten van elkaar af zouden gaan en dat er dan olie tussen zou kunnen lopen.

dus dat ga ik morgen doen en als het probleem dan minder is moest ik dit een paar keer doen totdat het probleem verholpen is.

hij dacht dat of dit het was of dat de koppelingsplaten vervangen moeten worden, dus hopen dat het het eerste is.
Ik zal wel laten weten wat het is geworden.

Bedankt voor alle reacties,

Groeten Marcel
 
Van een motor van enige tientallen jaren oud valt natuurlijk weinig te zeggen.
Er kan van alles aan de hand zijn.
Als het waar is dat de koppeling slipt, moeten er nieuwe platen in.
Die zijn niet heel erg duur en gemakkelijk te wisselen.
Of goedkoop als je het laat doen.
 
Bouwjaar 1988, ik gok dat de koppelingsveren slap zijn geworden.
Als je de motor op de zijstandaard zet, dan komt de rechterkant van het motorblok een beetje omhoog te staan. Waarschijnlijk kun je het rechterdeksel er af halen zonder dat er olie uitloopt. Met een beetje mazzel blijft je pakking heel en zet je er voor ca. 20 euri een paar nieuwe veertjes in.
Niet doorrijden met slippende koppeling, daar slijten je koppelingsplaten van.
 
Nee koppelingskabel afstellen is het niet want de koppeling is hydraulisch, het vloeistof niveau van de koppeling is ook nog op peil dus daar heeft het denk ik niks mee te maken.

Ik ben net naar een motor dealer hier in de buurt geweest en die dacht dat de koppelingsplaten aan elkaar kleefde(omdat de motor lang heeft stil gestaan). Hij zei dat ik de motor warm moest laten worden en de motor uitzetten, de koppelingshendel in moest knijpen en een elastiek om de koppelingshendel en handvat doen zodat de koppelingsplaten van elkaar af zouden gaan en dat er dan olie tussen zou kunnen lopen.

dus dat ga ik morgen doen en als het probleem dan minder is moest ik dit een paar keer doen totdat het probleem verholpen is.

hij dacht dat of dit het was of dat de koppelingsplaten vervangen moeten worden, dus hopen dat het het eerste is.
Ik zal wel laten weten wat het is geworden.

Bedankt voor alle reacties,

Groeten Marcel

Een hydraulisch bediende koppeling moet ook vrije slag hebben. En van klefende platen gaat je koppeling niet slippen, maar klefen ( 8-) )
 
Ik hoop dat je er niet "gewoon 10w40" van de automaterialenzaak in hebt gegooid... :X

Motoren met natte koppeling kunnen niet overweg met auto-olie, ook al is het 10w40...
10w40 olie van auto in de motor (gsx600f)
Ik heb al heel wat koekblikken olie getest in motoren uiteenlopend van 17 tot 125 pk en nog nooit is er een koppeling gaan slippen. Ook niet bij volledige acceleratie.
Kijk wel uit voor energy saving formules. :P
het valt me wel op dat alleen olie op de site die aanbevolen is vol synthetisch zijn... en die ik heb die is half synthetisch

zou dit misschien wat uit kunnen maken?
Nee.
Bouwjaar 1988, ik gok dat de koppelingsveren slap zijn geworden.
Als je de motor op de zijstandaard zet, dan komt de rechterkant van het motorblok een beetje omhoog te staan. Waarschijnlijk kun je het rechterdeksel er af halen zonder dat er olie uitloopt. Met een beetje mazzel blijft je pakking heel en zet je er voor ca. 20 euri een paar nieuwe veertjes in.
Niet doorrijden met slippende koppeling, daar slijten je koppelingsplaten van.
:^ !!
 
Laatst bewerkt:
@Taglioni

Ik snap dat een hydraulisch bediende koppeling ook een vrije slag moet hebben, ik heb nog even in het werkplaatshandboek gekeken of ik hier iets over kon vinden maar ik heb niks gevonden.

Je zou denken dat je dit op de een of andere manier wel kan afstellen, maar ik weet niet hoe en of dit wel kan.

enig idee of dit af te stellen is en hoe ik dit dan kan afstellen of controleren of dit nog goed is?
 
hmmm.....

ik kijk net op de site van kroon oil en daar kan je je voertuig gegevens invullen, als ik dit doe kom ik op de volgende pagina

http://www.kroon-oil.com/nl/product...at/tdNnhiTRhPek/kawasaki-gpx-750-r-1986-1989/



Smeermiddel inhoud 3,8 liter
Aanbevolen product Expulsa RR 5W50
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Goede alternatieven Expulsa RR 15W50
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Expulsa RR 10W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

bij de olie die ik heb staat er geen RR voor iemand misschien een id wat dit zou betekenen?

rr is vol synth en 10 40 is half.
Aan de olie ligt het dus niet want je heb de olie voor motoren van kroon gebruikt de 10 40
Ik zou half erin rotten weet je zeker dat ie niet slipt.
Ik ga zelf ook over op kroon straks in de sm.
Staat dan wel aanbevolen kroon vol synth rr
Maar ik doe het gewoon met half 10 40 van kroontje.
Als ik er vol synth in donder heb ik kans dat ie gaat slippen omdat ik steeds met half heb ververst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan