Optrekken Kawa GPX750R Ninja

Marcel89

Rookie
16 aug 2011
17
0
Wageningen
Beste mensen,

Vandaag heb ik voor het eerst op mijn kawasaki gpx 750 r gereden. In het begin van de rit ging alles min of meer goed, ik moest alleen redelijk veel gas geven om op te trekken maar dit leek me opzich wel normaal.

tot mij grote verbazing werd dit alleen maar erger, op een gegeven moment moest ik zo veel gas geven (ong. 7000 toeren) voor dat de motor vooruit kwam.
Echter als de motor op gang is kan je er gewoon mee rijden.
de motor gaat alleen eerst toeren maken en maakt dan pas vaart.

Nou denk ik zelf dat dit de koppelingsplaten zijn die versleten zijn.
Heeft iemand een id wat dit misschien zou kunnen zijn?

Groeten Marcel
 
Vandaag weer eens een stukje gereden nadat ik de motor een paar keer warm heb laten worden, uitgezet en de koppelingshevel ingeknepen aan het handvat heb gebonden.

In het begin van de rit hoorde ik een raar geluid (geloof dat dit van de koppelingsplaten kwam) wat ik eerst niet hoorde, het geluid is moeilijk te omschrijven....soort van staal op staal gepiep ofz....het geluid was alleen hoorbaar net na het schakelen (als de koppelingsplaten in elkaar grijpen).

Het leek er wel op alsof het langer duurde voordat de koppeling begon te slippen.

Maar ik denk toch echt dat ik de koppelingsplaten moet gaan vervangen, helemaal met het piepende geluid.

Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken hoe dit moet en ik denk dat ik het wel zelf kan, ik heb ook een site gevonden waar ik voor ±110 euro een nieuwe set platen kan kopen ( wel een redelijke prijs geloof ik).

Ik heb helemaal geen ervaring met koppelingsplaten en vraag me af of ik nog een speciaal type materiaal platen moet kopen wat het beste is....de platen die ik ingedachte had waren de volgende...

EBC Koppelings platen set CK4435 [CK4435] - €51.40 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Koppeling Platen Kit Staal(7x) [TRW-MES7] - €47.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Iemand ervaring hiermee? iemand wel eens eerder iets van deze site besteld?

Groeten Marcel.
 
Dit is lachen! Het maakt niet uit. Jongens ik heb veel motor mishandeling gezien en petje af voor kawa hoor. Ik heb zelf een zzr600bj91 en ik gooi van alles erin. synthetisch, half synth. gemengd met 10-15 auto of 15/40 (zelf diesel/motor olie) weet ik veel.wat ik op dat moment tegen kom. En het maakt echt niet uit! en eens in de zoveel jaar maak ik het open en het is zo goed als nieuw. wel typisch van oude kawa is, Koude motor niet gelijk op alle 4 cylinders draait! (dus vermogen verlies)
 
@MaximusII ja inderdaad ik blijf me er ook over verbazen maar als je de motor ziet dan twijfel je niet aan die km stand, hij is echt in schitterende staat.

Voor de geïnteresseerde even een paar fotootjes

full

full

full
 
Om de hoeveel km moet je de koppelingsplaten ong vervangen dan ?

Ligt aan de manier waarop je ze gebruikt.

Het zou mij lukken om ze binnen 5 km op te krijgen, als jij een setje beschikbaar stel.










Begin idd eerst s met afstellen van je koppelingshendel en nieuwe koppelingsveren.

Mocht t daarna alsnog aan je platen liggen is het absoluut niet erg dat je alvast nieuwe koppelingsveren erin hebt zitten en t kost een stuk minder als gelijk platen vervangen.

Niet te lang mee wachten. Als ik lees dat je er toch al wel een aantal keer mee gereden hebt.... met slippende platen rijden sloopt de platen in bijzonder snel tempo !!
 
Laatst bewerkt:
Okay heb laatst de koppelingsvloeistof ontlucht, daarna ging het goed geen slippende koppeling, motor deed het prima. :]

De volgende dag ging ik weer rijden, en ja hoor de koppeling slipte weer :s
Ik vond het een beetje vreemd omdat ie het de dag ervoor prima deed, het enige wat ik toen had gedaan was de koppeling ontlucht.

Dus ik dacht laat ik het nog maar een keer proberen misschien dat het dan weer over is......
en ja hoor ik ging rijden en hij deed het prima.....dit is iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan en ik denk dat ik het niet helemaal goed had gedaan.

nu hopen dat ie het goed blijft doen, woensdag ga ik even naar de dealer nieuwe achterband erop laten leggen en hij zou ook nog even kijken of de koppeling goed ontlucht is, dus ik denk dat dit wel goed gaat komen.

Bedank voor alle reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan