Opvolger 125cc

=Pashley=

MF'er
29 jan 2020
49
4
Ik rijd sinds een jaar 125cc en heb sinds deze week mijn voorlopig A rijbewijs. Ik ben dus op zoek naar een andere motor. Mijn 2 eerste keuzes 1200Gs en 1000 Africa Twin zijn misschien niet de beste keuzes als eerste motor dus die probeer ik een beetje uit mijn hoofd te zetten. Ik zoek een motor waar ik mee kan toeren, heel het jaar mee kan rijden (heb ook een auto als het weer te slecht is) en die niet te sportief zit en die qua verbruik goed meevalt. De motoren die nu mijn aandacht hebben zijn een Versys 650, 750gs, 850gs, en toch nog een klein beetje de AT. Qua leeftijd kijk ik momentaal naar motoren van 2 a 3 jaar oud (of minder). Lijkt me de goede optie aangezien ik er zelf niet aan kan sleutelen, en dit naar mijn idee wel nodig is als je een oudere motor hebt. Zoiezo ga ik de 650 versys en 750/ 850gs komende weken testrijden. Zijn er motoren met mijn vereisten waar ik in jullie ogen nog moet naar gaan kijken en die ik over het hoofd zie? Tips kunnen me altijd helpen :)
 
een 1200gs of Africa twin kunnen prima als "eerste" motor. Ik zou die ook gewoon gaan testrijden anders heb je misschien spijt later.
 
De meest middle of the road gok is een Z650 of Z900. Dat is nagenoeg altijd goed. Is ook zowat de meest generieke, minst individuele keus, de pindakaas, de Ikea Billy, de letters-in-de-boekenkast, de betegelde tuin, de 2,5 kind en een hypotheek, meest mainstream motor die op dit moment te koop is, maar het heeft wel een reden.

Een cliché is ook maar een cliché omdat het heel vaak toepasbaar is.
 
Hayabusa ! ( rood )

( maar dat omdat ie nog niet vernoemd is )



Africa Twin lijkt me zelf best geschikt eerlijk gezegd .

Zo'n GS is zo lelijk dat het moderne kunst zou kunnen zijn.
 
Vergeet ook niet de NC750X te testrijden.. het is geen africa twin (en je mag hem eigenlijk niet vergelijken) maar kan wel eens heel geschikt zijn.
 
Van een 125cc ,wat eigenlijk een opgevoerde brommer is gelijk maar een 1000 of 1200 geen probleem vinden,dan
vind ik de TS zelf toch met een heel wat verstandigere keuzes aankomen,of de NC750X,of de CB500X zijn veel betere beginners motoren.
 
Doe me een plezier en koop nou een motor waar jij plezier in hebt, en niet die iemand anders verstandig vindt. Er is niet zoiets als een beginnersmotor, want aan elke motor moet je wennen.
 
Ik mis de V-Strom ook nog in dit rijtje, op basis van wat je zelf al hebt aangegeven ongeveer te zoeken. Maar ik sluit me ook aan bij eerdere opmerkingen; ga gewoon eens rijden op die 1200GS en AT1000. Als dat je droommotoren zijn, waarom zou je het niet doen? Het verstand zit in je rechterhand, dus probeer het gewoon. Voor hetzelfde geld zijn ze toch niet wat je ervan had verwacht, maar dan weet je dat in ieder geval. Stel dat je nu iets anders koopt en telkens met een 'ja maar wat als...'-blik naar je favo's blijft kijken zou dat ook spijtig zijn.
 
Of je nou met een 125cc of een africa twin van dijk afvliegt.. ik zie het verschil niet.
Iedereen heeft die Amerikaanse tafarelen in z'n gedachten waar 18 jarige gasten het gas van een GSXR-1000 vol open trekken, vervolgens het voorwiel omhoog komt en de hele motor omflipt.. en dat zou dan zogenaamd niet kunnen op een 300cc, dus dat is dan een "goede" beginnersmotor.

Wat is het verschil tussen een beginnersmotor en een "zware" motor? Een africa twin is nou ook niet bepaald een monster, en weegt evenveel als een NC750X.
 
Van een 125cc ,wat eigenlijk een opgevoerde brommer is gelijk maar een 1000 of 1200 geen probleem vinden,dan
vind ik de TS zelf toch met een heel wat verstandigere keuzes aankomen,of de NC750X,of de CB500X zijn veel betere beginners motoren.
Mijn lesmaatje had 0% ervaring op 2 wielen...
Haalde zijn rijbewijs en heeft direct zijn droommotor gekocht....een Moto Morini 1200 Corsaro!
En geniet nog steeds van elk ritje...
De veiligheid zit in je rechterhand!
 
Mijn lesmaatje had 0% ervaring op 2 wielen...
Haalde zijn rijbewijs en heeft direct zijn droommotor gekocht....een Moto Morini 1200 Corsaro!
En geniet nog steeds van elk ritje...
De veiligheid zit in je rechterhand!
Ja mooi,maar ik ken er genoeg die het niet meer na kunnen vertellen,en die van zichzelf vonden dat ze goed konden rijden,
een zware motor kan je nu eenmaal sneller verrassen dan een lichte motor,je mag misschien vinden dat de lieden die rijbewijs
categorieën hebben bedacht achterlijk zijn,want men kan toch makkelijk gelijk een 1000cc rijden,maar die hebben daar echt
wel onderzoek naar gedaan en over nagedacht,en ik heb de vreselijke voorbeelden daarvan zelf meegemaakt ook in mijn directe omgeving,
jonge gasten die nog een heel leven voor zich hadden.
 
TS, kijk gewoon even goed rond, doe wat test ritjes, huur eventueel via Motoshare of zo en kijk wat bij jou past. Voor tour houd dan ook de Diversions en NT650/700 in gedachten, dat bevalt wellicht ook. Of een 1100/1300ST. Je hebt inmiddels rijervaring opgedaan dus het is niet alsof je uit het niets eventueel naar een zware motor gaat.

600cc zal waarschijnlijk ook meer dan genoeg voor je zijn, maar als andere zwaardere opties voor jou lekkerder rijden dan is dat prima. Het is beter om comfortabel op een zwaardere machine te rijden dan ongemakkelijk op een middenklasser naar mijn mening. Want als jij comfortabel en zelfverzekerd rijdt dan houd jij je gedachten tenminste bij de weg, wat er om je heen gebeurt, wat er eventueel komen gaat. Als je alleen maar aan je motor zit te denken tijdens het rijden dan is je aandacht al direct niet meer voor de volle honderd procent bij de weg en alles daaromheen.
 
TS, kijk gewoon even goed rond, doe wat test ritjes, huur eventueel via Motoshare of zo en kijk wat bij jou past. Voor tour houd dan ook de Diversions en NT650/700 in gedachten, dat bevalt wellicht ook. Of een 1100/1300ST. Je hebt inmiddels rijervaring opgedaan dus het is niet alsof je uit het niets eventueel naar een zware motor gaat.

600cc zal waarschijnlijk ook meer dan genoeg voor je zijn, maar als andere zwaardere opties voor jou lekkerder rijden dan is dat prima. Het is beter om comfortabel op een zwaardere machine te rijden dan ongemakkelijk op een middenklasser naar mijn mening. Want als jij comfortabel en zelfverzekerd rijdt dan houd jij je gedachten tenminste bij de weg, wat er om je heen gebeurt, wat er eventueel komen gaat. Als je alleen maar aan je motor zit te denken tijdens het rijden dan is je aandacht al direct niet meer voor de volle honderd procent bij de weg en alles daaromheen.
Ja rijervaring met een 125cctje,dat is heel wat anders dan ervaring met een 1000cc of meer,de door jou opgegeven motoren zijn zware bakbeesten en die wegen ruim over de 200kg,de 1100 zelfs boven de 300kg,dat is dus meer dan het dubbele van een 125.
 
Laatst bewerkt:
Ja mooi,maar ik ken er genoeg die het niet meer na kunnen vertellen,en die van zichzelf vonden dat ze goed konden rijden,
een zware motor kan je nu eenmaal sneller verrassen dan een lichte motor,je mag misschien vinden dat de lieden die rijbewijs
categorieën hebben bedacht achterlijk zijn,want men kan toch makkelijk gelijk een 1000cc rijden,maar die hebben daar echt
wel onderzoek naar gedaan en over nagedacht,en ik heb de vreselijke voorbeelden daarvan zelf meegemaakt ook in mijn directe omgeving,
jonge gasten die nog een heel leven voor zich hadden.
Ik heb ook mensen gekend die zich dood hebben gereden op een 50cc...
Zoals ik zei...je hebt het zelf in de hand.
Ik heb nog maar 2 jaar mijn rijbewijs (direct volledig A) en rij zelf een Fazer 400, omdat ik hier een goed gevoel bij heb.
Maar kom ik een mooie 1100 Bulldog tegen, wordt dat de opvolger!
 
Ja rijervaring met een 125cctje,dat is heel wat anders dan ervaring met een 1000cc of meer,de door jou opgegeven motoren zijn zware bakbeesten en die wegen ruim over de 200kg,de 1100 zelfs boven de 300kg,dat is dus meer dan het dubbele van een 125.
Volgens jouw eigen quote is dit blijkbaar volledig onderzocht, TS mag nu op een zwaardere motor rijden dus volgens jouw eigen tekst zouden hier verder geen beperkingen aan moeten hangen. Anders waren er wel meer beperkingen ingevoerd toch?
[..]je mag misschien vinden dat de lieden die rijbewijs
categorieën hebben bedacht achterlijk zijn,want men kan toch makkelijk gelijk een 1000cc rijden,maar die hebben daar echt
wel onderzoek naar gedaan en over nagedacht,en ik heb de vreselijke voorbeelden daarvan zelf meegemaakt ook in mijn directe omgeving.

Ik ben het er mee eens dat je over het algemeen meer PK onder je kont hebt met meer CC, helemaal met zo'n groot verschil, en dat dit gevaarlijk kan zijn. Ik ben het er ook mee eens dat de motor waarschijnlijk twee keer zo zwaar wordt. Maar ik ken TS niet, wellicht is het een vent van 2 meter lang en gaat hij naar de sportschool om het gewicht van een motor te bankdrukken. Wellicht is het een man van 1,65 groot en geen spiermassa. Dat weet ik niet en dat moet TS zelf ervaren. Het moet voor hem comfortabel zijn, zowel vermogen alsook handelbaar.

Dat je direct meer vermogen onder je kont hebt hoeft niet te betekenen dat TS zich dood rijdt, dat heeft nog altijd te maken met de hersenmassa (sportieve/gevaarlijke rijstijl, reactievermogen) en rijervaring (totale rijervaring, niet specifiek motor). Mijn advies zou ook zijn om een tussenstapje te nemen en een tijdje een 600-700cc te rijden. Mooie tussenstap, maar zeker niet voor iedereen vereist.

Dit is wel goed he, zo'n meningsverschil. Dat mag bestaan, en uiteindelijk is het aan TS om de juiste beslissing te maken. Het is zijn portemonnee en zijn gezondheid. En we weten allebei heel goed dat onze meningen sommige mensen toch helemaal niet waard zijn en ze toch hun eigen ding doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan