Opvolger supersport? Helemaal de weg kwijt..

Rainey

Die hard MF'er
13 sep 2004
275
13
Regio Zuid
Hoi MF-ers,

Op voorhand sorry voor het lange verhaal :Z

Ik kamp met een dilemma waar wellicht meerdere motorrijders mee kampen.
Ik heb mijn hele leven lang een supersport hart gehad, en eerlijk gezegd heb ik dat nog. Maar op mijn leeftijd (45 :o), met kinderen n drukke baan maak ik te wenig km om gewend te zijn/blijven aan de sportieve zithouding. Tevens rijden mijn maatjes steeds meer allroads, waardoor tripjes met etappes van 2 uur of langer door de hobbelige Ardennen ook steeds minder aantrekkelijk worden. Dit nog afgezien van bagage mogelijkheden.

Op dit moment bezit ik een GSX-R 1000 K5, waar ik nog steeds voor smelt. Afgelopen seizoen heb ik een Aprilia 1000 Caponord erbij gekocht voor de Ardennen tripjes, maar de rij eigenschappen bevielen mij als supersport liefhebber te weinig. Ook heb ik een FZ1-S gehad, dat was redelijk, maar met name qua veerinstelling, bagage en bottom power niet echt mijn ding.

Ik denk nu na over een andere 2e motor, of eventueel een duurdere eerste (enige) motor, alhoewel ik emotioneel gezien nog niet in staat ben om na te denken over afscheid van mijn K5.

Ik wil graag een fiets die:
- Stuurt als een mes, en stabiel en lijnvast blijft op hogere snelheden en bij kleinere hellingshoeken.
- Voldoende power heeft om na een GSX-R 1000 niet verveeld te raken
- Redelijk tot goede bagage mogelijkheden heeft.
- Niet noodzakelijk hard gereden hoeft te worden om spannend/leuk te zijn.
- Een dagje snelweg goed mogelijk maakt.
- Ook leuk is voor een rondje "rundum Hause".
- Mij aanspreekt en ik mooi vind om te zien (is persoonlijk natuurlijk).

Zoals je al hoort ben ik behoorlijk de weg kwijt. Momenteel denk ik na over streetfighters en allroads, maar kan het ei niet echt leggen.
Benelli TNT 1130, Moto Morini Corsaro, Triumph Speed Triple, Tuono (V2/V4), Ducati streetfighter of Hypermotard, Kawasaki Z1000SX, etc.

Daarentegen zijn er ook de Allroads (die vanwege het hoge zwaartepunt en uiterlijk nog mijn twijfels hebben) KTM 690, 990, 1190 Adventure, Ducati Multistrada etc.

Ook zijn er nog de sport tourers zoals de VFR 800/1200, FJR1300, etc.

Ik ben niet zo'n BMW man (sorry).

Laatst overwoog ik om een proefrit te maken op een 1200 Multistrada. Loop ik die zaak in, staat daar bij de ingang een Panigale te pronken (die buiten mijn budget valt). Toen ben ik weer omgedraaid |(

Iemand nog leuke tips voor iemand in de motor midlife crisis? _O-
 
Laatst bewerkt:
4 jaar geleden stond ik op hetzelfde punt. Was toen 42.
Na 15 jaar supersport, waarvan de laatste 8 jaar GSXR1000K5, wilde ik ook wat anders.
Heb de Gixxer verkocht en een Aprilia Tuono V2 Factory gekocht.

Tot op de dag van vandaag spijt van dat ik die Gixxer verkocht heb. Man wat liep dat ding lekker en wat was ze super betrouwbaar (48dkm mee gereden zonder enige mankement, nul olieverbruik etc...).
Ik overweeg weer terug te gaan naar een 1000cc supersport of naked. Tuono V2 is leuk maar iedere keer als ik ergens een 1000cc supersport hoor janken dan knaagt het weer naar de "oude tijd".
Dan denk ik waarom heb ik eigenlijk een V2 naked gekocht :$
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bikefreak,
Ik geloof dat wij elkaar eerder spraken bij een motorzaak :)
De Tuono staat al lang op mijn lijstje. Heb er eens een uurtje op gereden toen een vriend er 1 had. Rijdt stukken beter als een Caponord, veel stablieler. Maar ook ik voelde me dan weer wat ongemakkelijk als ik een 4 cyl voorbij hoorde huilen... Heb daarom ook gedacht aan de Tuono v4. Dat klinkt wel erg gaaf moet ik zeggen.
Feit is (ben ik bang) dat als je ooit aan een K5 blok gewend bent geraakt, dat er daarna heeel lang niks komt (166kg, 178pk 120Nm@9000)...

@ Jeroen: Als ik geen alternatief vindt, wordt het idd het superbike stuur. Alhoewel ik dat wel een extreme vorm van heiligschennis vind :+
 
Ga eens proefrijden op een goed afgestelde (qua vering en demping of liefst nog met Hyperpro of WP) FJR. Of indien het budget het toe zou laten een FJR in de AE uitvoering (electronisch regelbare vering). Denk dat je verbaasd zult zijn wat een fijne motor dat is en hij voldoet eigenlijk aan al jouw eisen.
 
De zzr1400 en cbr1100 niks voor je? Sport tour motoren die aan alles eigenlijk wel voldoen (niet noodzakelijk hard hoeven rijden voor fun is discutabel :P )
 
Hoi, dank voor alle reacties weer. Met de zzr1400 en cbr1100rr heb ik gereden. Beiden snel zat, maar naar mijn smaak voelen ze wel zwaar aan. Met de FJR heb ik nooit gereden, maar zou ik wel graag eens doen. Ik vemoed dat dit ook geen lichtvoeter is, elektronische veren zouden de switch comfy/sportief wel makkelijker maken.

Betreft de s1000r en s1000sx, dit zijn denk ik geweldige fietsen, maar ook nog nieuw en dus (te) duur voor mij. Ik zou max 10k willen uitgeven, met een 2000 marge voor de ultieme kandidaat.

Ik moet zeggen dat op dit moment een aantal motoren mijn bijzondere interesse hebben, zijnde

Tuono V4 / Speed triple 1050
Multistrada 1200 / KTM 1190 Adventure
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 52 en ook wel eens nagedacht wat te gaan rijden als een supersport te ongemakkelijk wordt.

Aangezien ik toch wel een Honda liefhebber ben zou dat de CB 1000 R zijn in HRC uitvoering
:9
Gelukkig is het nog niet zover en hopelijk duurt dat nog heel lang :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf kom ik ook van een supersport (R1), ben ook even aan het twijfelen geweest.
Heb me dan de BMW S1000R gekocht, in het begin mis je de supersport natuurlijk.
Maar al snek kom je tot de conclusie dat zo'n supernaked toch wel zeeeeeeer goed knalt.
Koppel en pk's zitten in lager toergebied dus "rustig" rijden heb je evenveel (meer?) plezier.

Het enige wat ik mis is het ruwe topvermogen van een supersport.
Zo'n supernaked haalt ook zeer eenvoudig 200+, vooral omdat het een naked is heb je het dan wel gehad.
 
Je kent waarschijnlijk de BMW R 1200S niet. Mooi sportmodel, bergen koppel met eindschot, superwegligging, en geen last van je polsen, zelfs ik met m,n 1.92 zit er goed op. Sportuitlaatje erop en gaan met dat ding.
Ik heb er 1 te koop haha
Zit zelfs abs op en handvatverwarming.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan