Opvolger VFR

VFR_Bossie

Rookie
10 aug 2005
15
0
Grun'n
Hallo allemaal,

Ben niet heel actief hier, maar voor de gelegenheid kan ik wel wat wijze raad van de ervaringsdeskundigen hier op het forum gebruiken ;)

Ik rij nu ruim 3 jaar motor, de eerste motor (en de huidige dus) is een VFR uit '94. Heb ik zo'n 40.000 kilometer op gezet. Prettige motor om op de rijden trouwens. Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe motor.

Het segment waar ik naar kijk is sport/tour, maar het mag van mij wel een beetje zwaarder zijn dan m'n huidige VFR. Ik mis op dit moment vooral koppel onderin het toerengebied. Verder vind ik het belangrijk dat de motor op langere afstanden enigszins comfortabel is.

Eerste gedachte voor de vervanging was een VFR800. Mooie motor, maar ik ben bang dat ik daarbij weer de koppel onderin ga missen. (een VFR met 120/130 Pk zou ideaal zijn!) Andere optie zou mogelijk een Blackbird zijn, hoewel ik die persoonlijk wat minder mooi vindt.

Daarnaast heb ik een ZX12 uit 2002 zien staan; errug mooie motor :9~ De hoeveelheid paardjes die daarbij tussen de kuipdelen zitten laat me toch twijfelen of dat wel een goede keus zou zijn... Ik ben weliswaar geen beginner, maar ik zal mezelf ook niet direct een zeer ervaren motorrijder noemen.

Advies is welkom!
 
Koppel missen met een VFR en dan vervolgens naar een 4 in lijn gaan kijken... Zal wel aan mij liggen, hoewel iets in de trant van een zx12 natuurlijk wel een bult koppel heb vergeleken met een willekeurige 750.
Anyhow, wil je echte koppel zou je voor een vtr/tl1000/996/1098 gaan kijken, dat zijn koppelmonsters.

Edit: las even over het sport/tour gedeelte heen. Dan idd voor een 3 cil van Triumph gaan, lekker veel koppen en zelfde idee :)
 
Laatst bewerkt:
heb een mooie aprilia tuono voor je staan die zeker veel bottompower heeft en waar je ook goed op zit :Y
als je intresse hebt stuur me maar een mail :)
 
misschien is een Aprilia SL1000 Falco wel wat voor je. 2 cilinders dus veel koppel en vrij comfortabel op lange afstanden naar het schijnt.
Aprilia%20Falco.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook niet weten wat er voor m'n VFR in de plaats zou komen als ik deze weg zou doen...


Maar als jij vooral koppel wil met een sport/tour karakter.. VTR 1000 F.. ??

800px-VTR1000F.jpg
 
Dank voor de reacties!~ :)

@ Brander: Tueno...mooie motor, maar naked. Da's niet wat ik zoek.

Triumph Sprint ST: staat bij dezen in de shortlist! Mooie motor inderdaad :9~

Aprilia SL1000 Falco en VTR 1000 F: beide mooie motoren, maar hebben qua uiterlijk net niet dat wat ik zoek...moeilijk uit te leggen; waarschijnlijk gewoon kwestie van smaak ;)

Dit is de Kawa die ik heb zien staan:

zx12r.jpg


Mooi kleurtje: VFR-rood. Had ik nog niet eerder gezien bij de ZX12? Ik heb erop gezeten; zit lekker, en wat ik ook niet onprettig vindt is dat het een redelijk forse motor is.
Wat toch wel meespeeld is dat een vriend van me met wie ik veel samen rijd ook een ZX12 heeft; ik heb sprintjes trekken tegen hem heel snel opgegeven, niet goed voor m'n ego ;)
 
Laatst bewerkt:
Overweeg ook eens iets wat een beetje anders is, een Fazer 1000. Je zit comfortabel en je kunt er ook nog eens flink mee sturen en spelen. Berg vermogen en koppel. Jouw VFR wordt opgegeven voor 78 Nm bij 8000 toeren, dat levert de Fazer al bij 2500 toeren en gaat dan door naar ongeveer 107 Nm bij 6000 toeren (en dat koppel zit over een groot gebied).
Verder is ie onderhoudsvriendelijk (elke 40.000 klep controle, elke 10.000 beurt) en betrouwbaar.
full
 
Ik denk dat qua rij-eigenschappen een Faser 1000 niet een rare optie is: goede koppel, goed vermogen, stuurt lekker. Wat betreft de looks zit het me teveel richting naked.

Misschien zoek ik wel op een verkeerde manier. De looks van een motor vindt ik belangrijk. En dan bedoel ik niet dat ik een poser ben; ik durf wel te stellen dat dat niet het geval is. (rij ook al twee jaar met wat krassen op de VFR rond).
Toen ik m'n VFR kocht was dat liefde op het eerste gezicht: het was m'n droommotor om te zien, en vervolgens reed ie nog lekker ook.

Beetje hetzelfde had ik toen ik die ZX12 zag staan; tussen alle motoren in de showroom sprong die er voor mij direct uit wat betreft de looks.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig; hoe hebben jullie voor je motor gekozen; was het een compromis tussen rij-eigenschappen en uiterlijk, was het allebei goed of heb je duidelijk voor een van de beide gekozen?
 
De keuze voor een motor is zó persoonlijk, daar ga je nooit uit komen. Voor mij staan primair de eigenschappen van de motor, maar hij moet er wel goed uitzien, wat dat ook is.....

Het idee dat je bij een 2 cyl koppel hebt en bij een 4cyl niet is een hardnekkig maar achterhaald beeld.
Ja, een 2cyl levert als vuistregel z'n koppel wat eerder in de toeren(ook niet allemaal overigens...) maar levert per definitie niet méér koppel.

TS, heb je wel eens gedacht aan een Fazer1000 met volle kuip? Is ook een optie.....
 
Toen ik m'n VFR kocht was dat liefde op het eerste gezicht: het was m'n droommotor om te zien, en vervolgens reed ie nog lekker ook.

Beetje hetzelfde had ik toen ik die ZX12 zag staan; tussen alle motoren in de showroom sprong die er voor mij direct uit wat betreft de looks.

Proef rijden op dat ding dan
 
D'r zijn inderdaad wel wat vooroordelen wat betreft het verschil in koppel tussen een twee- en een viercylinder. Overigens heeft de VFR op zich best koppel, allen zit dat boven de 7000 toeren. Als diezelfde koppel lekker onderin zat zouden we ergens over praten...

Tweecylinders zouden ook wat meer last hebben van vibratie hoor je vaak, lijkt me niet echt prettig voor langere ritten.

De Aprilia Futura: mooi ding! Enkelzijdige ophanging van het achterwiel :9~

futura_large.gif


Staat op de shortlist!

Overigens ben ik inderdaad van plan ombinnenkort een proefrit te gaan maken op de ZX12. Die motor heeft trouwens 40.000 kilometer op de teller. Onderhoudsboekjes zijn aanwezig. Wat zou een reele prijs zijn voor deze motor?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat qua rij-eigenschappen een Faser 1000 niet een rare optie is: goede koppel, goed vermogen, stuurt lekker. Wat betreft de looks zit het me teveel richting naked.

Misschien zoek ik wel op een verkeerde manier. De looks van een motor vindt ik belangrijk. En dan bedoel ik niet dat ik een poser ben; ik durf wel te stellen dat dat niet het geval is. (rij ook al twee jaar met wat krassen op de VFR rond).
Toen ik m'n VFR kocht was dat liefde op het eerste gezicht: het was m'n droommotor om te zien, en vervolgens reed ie nog lekker ook.

Beetje hetzelfde had ik toen ik die ZX12 zag staan; tussen alle motoren in de showroom sprong die er voor mij direct uit wat betreft de looks.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig; hoe hebben jullie voor je motor gekozen; was het een compromis tussen rij-eigenschappen en uiterlijk, was het allebei goed of heb je duidelijk voor een van de beide gekozen?


Geen poser?!? Als je zx-12 rijdt of wilt gaan rijden, ben je een poser vriend. Takes one to know one.



Ik zou zeggen: ga voor het gevoel maar wacht niet te lang. Het motorseizoen is nu nog jong....
 
Ik denk dat qua rij-eigenschappen een Faser 1000 niet een rare optie is: goede koppel, goed vermogen, stuurt lekker. Wat betreft de looks zit het me teveel richting naked.

Misschien zoek ik wel op een verkeerde manier. De looks van een motor vindt ik belangrijk. En dan bedoel ik niet dat ik een poser ben; ik durf wel te stellen dat dat niet het geval is. (rij ook al twee jaar met wat krassen op de VFR rond).
Toen ik m'n VFR kocht was dat liefde op het eerste gezicht: het was m'n droommotor om te zien, en vervolgens reed ie nog lekker ook.

Beetje hetzelfde had ik toen ik die ZX12 zag staan; tussen alle motoren in de showroom sprong die er voor mij direct uit wat betreft de looks.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig; hoe hebben jullie voor je motor gekozen; was het een compromis tussen rij-eigenschappen en uiterlijk, was het allebei goed of heb je duidelijk voor een van de beide gekozen?
Het was ook maar een optie die ik aandroeg ;)

Als je dan toch aan een ZX-12 denkt... overweeg dan ook eens een Honda Blackbird. Van dezelfde stal als jouw fiets, en enorm betrouwbaar. En vermogen en koppel in overvloed en iets meer sport/toer dan de ZX-12 die iets meer naar supersport neigt. En ik denk dat de Blackbird ook betrouwbaarder is.
 
Het was ook maar een optie die ik aandroeg ;)

Als je dan toch aan een ZX-12 denkt... overweeg dan ook eens een Honda Blackbird. Van dezelfde stal als jouw fiets, en enorm betrouwbaar. En vermogen en koppel in overvloed en iets meer sport/toer dan de ZX-12 die iets meer naar supersport neigt. En ik denk dat de Blackbird ook betrouwbaarder is.


Die discussie durf ik wel met je aan: ik heb nu 4 jaar een zx12 en behalve door valpartijen nog nooit iets gehad. Ook op de fora kom ik nagenoeg niets tegen dat op het tegendeel duidt. Huidige motoren onderscheiden zich denk ik niet meer in de eerste plaats door betrouwbaarheid, maar meer door prestaties en uiterlijk.

Blackbird zou een optie kunnen zijn, al zit die ook naar mijn mening wat meer naar de tour kant. Nadeel van de Blackbird vind ik dat ie net iets minder koppel en vermogen heeft dan de zx12 (maar nog steeds meer dan genoeg) en dat de achterkant wat minder mooi is. Maar das een kwestie van smaak natuurlijk. Feit dat het een Honda is, is wel weer een pre, das beter voor je afschrijving.


Maar ik ben natuurlijk zo subjectief als kan zijn *O*
 
Ideetje ?!
Laat jouw VFR eens goed tunen (met name de carburateurs) dan heeft ie veel meer koppel :]
Heb ik ook laten doen en het is net alsof het een VFR 1000 is !
 
fjr 1300, trouwens je vfr laten tunen, zeker met een mooie 800fi of nog beter een nieuwe vtec kan ontzettend schelen! Mijn vfr is niet getuned maar ik rijd nog met veel plezier.
 
Ik denk dat qua rij-eigenschappen een Faser 1000 niet een rare optie is: goede koppel, goed vermogen, stuurt lekker. Wat betreft de looks zit het me teveel richting naked.

Misschien zoek ik wel op een verkeerde manier. De looks van een motor vindt ik belangrijk. En dan bedoel ik niet dat ik een poser ben; ik durf wel te stellen dat dat niet het geval is. (rij ook al twee jaar met wat krassen op de VFR rond).
Toen ik m'n VFR kocht was dat liefde op het eerste gezicht: het was m'n droommotor om te zien, en vervolgens reed ie nog lekker ook.

Beetje hetzelfde had ik toen ik die ZX12 zag staan; tussen alle motoren in de showroom sprong die er voor mij direct uit wat betreft de looks.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig; hoe hebben jullie voor je motor gekozen; was het een compromis tussen rij-eigenschappen en uiterlijk, was het allebei goed of heb je duidelijk voor een van de beide gekozen?


Als ik je zo hoor... 1 keer proefrijden, en je bent verkocht.

HAYABUSA.


Is'n sport-tour, lekker veel koppel (over de 100Nm bij 3000rpm) en toch comfortabel genoeg om er lang op te rijden.
Het 1300 blok is zo waanzinnig betrouwbaar dat ze makkelijk 100.000 km draaien.

Looks: UNIEK.
Sturen: Beter dan'n Blackbird(sorry blackbird rijders, maar is zo)

Je geeft aan niet super veel ervaring te hebben. Dat komt mooi uit, 'k heb zelf 8 maand rondgereden op'n Hayabusa, en zo'n machine is super voorspelbaar, doet echt helemaal niks fout. Vermogens opbouw is erg voorspelbaar, ook't stuurgedrag is precies wat je verwacht van een goede motor.

Als je'n beetje kunt rijden, kun je de gemiddelde supersport rijder bij houden met een comfortabelere motor.

ik zou zeggen, gewoon'n stevige proefrit op verschillende sport-toer machines maken, en dan je keuze maken. :W
 
Laatst bewerkt:
Suzuki SV 650 iets miss. Okay weinig CC maar wel v-twin en een enorme koppel en zo'n lekker geluid erin :9~

Of anders de SV 1000. Stuurt goed hebben ze mij verteld.

24306_0_1_2_sv%201000%20s_Image%20credits%20-%20Suzuki.jpg


SV 650

800px-Suzuki_SV_650_S.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan