Opvolger voor de R1100S gezocht. Suggesties?

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Nadat ik stopte met de ZAC kocht ik een FireBlade. Al snel kwam ik erachter dat er weinig aan is met een supersport in de Randstad.

De BMW R1100S beviel me prima omdat deze zowel rustig als relatief snel gereden kan worden, karakter heeft en hij niet 13 in een dozijn is. Maar tot mijn verbazing kwam ik erachter dat ik hem al 10 jaar heb. Hij is nu 22 jaar oud en ik wil iets moderners met meer vermogen (en minder gewicht). Maximaal 10k euro, minder mag ook.

Eerst dacht ik aan een R1200S, maar misschien ook wel leuk om echt weer eens iets anders te hebben.

Een Aprilia Tuono V4R ziet er op papier geweldig uit, maar valt af vanwege de kleine actieradius. Hij moet minstens 200 km kunnen hebben voor ik aan tanken wil denken.

Een KTM Superduke 990 misschien? Ik weet alleen niet of ik zo’n “cross” zithouding fijn vind… Wie is er overgestapt van iets met clip-ons naar een fiets met een stuur als de Superduke? Beviel dat?

Ik dacht ook aan een BMW K1300R. Die heeft lekker veel vermogen, maar is wel wat aan de zware kant qua kilo’s. Aan de andere kant wel de BMW-kwaliteit en betrouwbaarheid waar ik inmiddels aan gewend ben…

Suggesties welkom :Y:W
 
Begin dit jaar ben ik van een R1100S naar een CB1000R gegaan. Geen seconde spijt van!!
Prima zit, lekker soepel blok, stuurt super (mede dankzij Wilbers vering) en geen drankorgel.
Ik heb proef gereden op een 990 superduke en een Tuono (2e generatie): Echt geweldig speelgoed, maar op de CB zat ik net wat lekkerder en ik vond de KTM en met name de Aprilia vrij bokkig.
 
Na mijn S (zoop olie) een VFR Vtec gekocht. Heel veel schik van. Z1000SX als je meer pk's wil maar ik heb genoeg aan 108 pk.
 
Begin dit jaar ben ik van een R1100S naar een CB1000R gegaan. Geen seconde spijt van!!
Prima zit, lekker soepel blok, stuurt super (mede dankzij Wilbers vering) en geen drankorgel.
Ik heb proef gereden op een 990 superduke en een Tuono (2e generatie): Echt geweldig speelgoed, maar op de CB zat ik net wat lekkerder en ik vond de KTM en met name de Aprilia vrij bokkig.
Dat is een goede suggestie. Ga ik me in verdiepen :t
 
Ik lees mooi mee, durf mijn S niet weg te doen vanwege de redenen die je al noemt.

Ik denk aan een VFR (maar saai en gewoon)
RSV mille, geven ze zowat weg, minder geschikt voor woon/werk.
KTM 990 adventure, tsja, waarom niet.
KTM rc8, zonde voor woon/werk.

Zo gek is die S niet.
 
Ik lees mooi mee, durf mijn S niet weg te doen vanwege de redenen die je al noemt.

Ik denk aan een VFR (maar saai en gewoon)
RSV mille, geven ze zowat weg, minder geschikt voor woon/werk.
KTM 990 adventure, tsja, waarom niet.
KTM rc8, zonde voor woon/werk.

Zo gek is die S niet.
RSV Mille is een brute fiets, maar ook een beetje oud. Ik ga zelf trouwens niet op de motor naar m’n werk.
 
Snap ik.
Ik heb altijd karakterfietsen gereden, BMW, Triumph en een stel Guzzi's maar vind de VFR heerlijk ongecompliceerd knallen.
Snap ik niet dat een VFR saai is…gewoon het gas opendraaien dan heb je je handen vol aan met zijn 100pk voor op straat…. :? Uiteraard qua model is een kwestie van smaak….

weleens aan de nieuwere ‘RS’ gedacht…
 
Triumph Sprint 1050 voor als je de sport-tourkant op wil. Te krijgen voor minder dan 10k, het budget wat je overhoudt kun je in upgrades stoppen (vering, comfort)
SmartSelect_20220620-090030_Chrome.jpg


Als je meer richting naked wil, de Triumph Street Triple inderdaad. Speed Triple met 1050 ipv 675 blok is zwaarder en logger, maar in de praktijk niet veel sneller dan de Street en de meeste mensen verkiezen de Street boven de Speed.

Alternatief voor naked is de KTM Duke 790/890 die zit op de rand van je budget, maar rijdt fantastisch
SmartSelect_20220620-090915_Chrome.jpg



MT09 evt. als Tracer is misschien wat, mogelijk een stapje achteruit qua afwerking.

Z1000SX, GSXS1000, CB1000 kan natuurlijk, maar dan maak je een vrij principiële keuze voor een viercilinder
 
Z1000SX, GSXS1000, CB1000 kan natuurlijk, maar dan maak je een vrij principiële keuze voor een viercilinder
Het zijn wel dikke viercilinders. Genoeg koppel onderin en het loopt lekker soepel.
Iedereen zijn smaak natuurlijk en iedereen zijn voorkeuren qua karakter motorblok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan