Opvolger voor de R1100S gezocht. Suggesties?

Ik zeg niet dat je een ‘combi blok’ niet reviseren kúnt; natuurlijk kan dat. Alles is te repareren/reviseren. Het is alleen de vraag of afweging of de grote kosten wel opwegen tegen de waarde.

Ik bedoel dat combi blokken niet de ideale olie voor versnellingsbakken kunnen hebben; de puntbelasting op met name de tandwielen (“dogbones”) is erg hoog (daarom is er speciale v bak olie). Als dit faalt breken er stukken uit; komt dat in het ‘motorgedeelte’ en in het olie smeer circuit en de glijlagers zuigers enzovoort (die zijn het kwetsbaarst) lopen meteen ernstige schade op. Met een aparte v bak is dit risico niet aanwezig. (Volledig van elkaar gescheiden).
Een normaal kogel, kegel of rollenlager gaat echt niet zomaar kapot; zeker niet als die speciale v bak olie wordt gebruikt en dit regelmatig wordt ververst.
Daarom moet je een unit blok ook smeten mey motorfietsolie en niet met motorolie voor de auto. Daar zit een additievenpakket in dat er speciaal op gericht is om de koppeling en versnellingsbak goed te smeren.

Ik heb al meerdere versnellingsbakken gereviseerd en de blokken was voor de rest niets mis mee.
 
Daarom moet je een unit blok ook smeten mey motorfietsolie en niet met motorolie voor de auto. Daar zit een additievenpakket in dat er speciaal op gericht is om de koppeling en versnellingsbak goed te smeren.
Het is gewoon niet mogelijk om olie te maken die specifiek voor de eisen van een versnellingsbak geschikt is, EN die ook optimaal geschikt is voor de brandstof motor zelf. Dat is hoe dan ook een compromis. Ook met specifieke motorfiets olie; waarbij het specifieke er vooral in zit vanwege de eisen van een natte platen koppeling. Tandwielen vragen vanwege de hoge vlakte drukken en de punt belastingen eigenlijk om speciale olie.
Ik heb al meerdere versnellingsbakken gereviseerd en de blokken was voor de rest niets mis mee.
Daarmee zie je dus dat ook andere merken dan BMW (en dan doel ik dus op de BMW’s met de gescheiden v bak en de droge enkele plaat koppeling) met de combi-blokken ook kapot kunnen en zullen gaan. Er is niets wat nooit kapot gaat.

En daarmee hou ik ermee op; het heeft geen zin om een vervelende discussie te moeten beginnen. Verspilde energie, en nodeloze ergernis. Het is mooi weer; ik ga zo meteen een stukje rijden.
 
Saai… :? …..ik hoef gelukkig geen spannende verhalen te melden…tis meer gewoon rijden… :]
 
Allemaal hartstikke bedankt voor alle suggesties!

Persoonlijk ben ik nog steeds een liefhebber van BMW's, zowel op vier als twee wielen. M'n R1100S is 22 jaar oud en nog als nieuw. De meest probleemloze motor die ik tot nu toe heb gehad. :]

Z'n opvolger wordt..... een KTM 1290 Super Duke GT uit 2017 *O*

Eigenlijk net zoiets als de R1100S, maar dan wel zo'n 20 jaar vooruit in de tijd. Proefritje heeft me het laatste zetje gegeven. Wat een raket! :}
 
Haha ja lekker suf jo. Ik kwam er later pas achter.
Zal de allergie medicatie wel zijn. 🥴
Maar je had wel gelijk, hoor! Op een supersport hang je op je polsen en zitten je benen opgevouwen. Geen probleem op het circuit of op de betere stuurwegen in het buitenland, maar in de Randstad, of überhaupt in heel Nederland, van stoplicht tot stoplicht en over de verkeersdrempels, word je er alleen maar chagrijnig van… ;)
 
Oud en nieuw. :t
 

Bijlagen

  • DB56FA21-8294-48CE-9242-D93454D86C74.jpeg
    DB56FA21-8294-48CE-9242-D93454D86C74.jpeg
    233,3 KB · Weergaven: 56
  • 2C57CE75-28AD-4EAB-BEA1-62442987224A.jpeg
    2C57CE75-28AD-4EAB-BEA1-62442987224A.jpeg
    224,4 KB · Weergaven: 56
Terug
Bovenaan Onderaan