opvolger voor mijn divje xj600

erikkie39

MF'er
23 sep 2013
145
0
Leiden
Hey!

Ik rijd al twee jaar met veel plezier op mijn '94 yamaha xj600 diversion die ik als student met een krap budget had gekocht. Echter, inmiddels ben ik afgestudeerd en is het budget wat ruimer geworden (max 4000, bij hoge uitzondering iets eroverheen). Ik wil zeker bij de (sport)tourers blijven, met voorkeur voor koppel ipv pk's en sowieso met ABS. Ik ben 1.82, rond 85kg. Qua gebruik is het vooral touren in het weekend, woon-werkverkeer bij mooi weer en de aankomende vakantie richting het Gardameer (snelweg afgewisseld met een paar mooie bergpassen). Op dit moment is mijn shortlist die ik wil gaan afwerken met proefritten:

-honda CBF 600 of 1000
-Suzuki DL650 V-strom
-honda deauville 700
-Kawasaki KLV 1000 (rebranded suzuki dl1000, maar met ABS)

Uiteraard ga ik ze zoveel mogelijk zelf proberen, maar heeft iemand alvast tips? Ik vind vooral de keuze tussen de 600cc en 1000cc lastig. Bij de CBF scheelt het toch bijna 1000 euro voor dezelfde jaargang/kilometerstand, is dat het waard? De v-stroms zijn ook wel wat prijziger dan de cbf's, is dat terecht? En is de Deauville 700 echt zo saai en underpowered als ik overal lees? Stiekem vind ik die namelijk ook best aantrekkelijk met zijn bagageruimte en cardan.

Alvast hartelijk dank voor de tips!
 
Tja, ik weet niet zeker of het binnen je budget valt, maar kijk ook eens naar een Honda VFR800 met ABS, ga je geen spijt van krijgen. Of mogelijk een BMW R1100S.
 
Wil je een 2 of een 4 cilinder rijden? Ik zie hier namelijk een paar 2 cilinders tussen staan, waar je momenteel op een 4 rijd.
Dit verschil ga je merken, maar je moet het eerst ervaren.

Als het aantal cilinders niet uitmaakt kan je ook voor een R1100RT kijken, is wel een boxer motor net zoals de hierboven aangegeven s. Of een k1100 van bmw.
In de 4 cilinder sfeer misschien nog de grote broer, de xj900s?

Succes!
 
Dank voor de tips! De R1100S, en in iets mindere mate de VFR800 vind ik eigenlijk iets teveel sportmotor ipv tourmotor.

Ik heb gelest op een 2-cylinder (cb500), en daarna 2 jaar op de diversion gereden. Op zich bevalt de 4-cilinder mij wel (iets soepeler allemaal), maar op zich heb ik niets tegen 2-cylinders. Ik vind de RT's van BMW wel echt heel mooi, maar net een maatje te groot nog. Over een paar jaar, als het salaris nog wat ruimer is, komt die R1200RT er echt wel...

De XJ900 is bijna de perfecte fiets, behalve gebrek aan ABS. En heb mezelf 1x bij een noodstop op lage snelheid onderuit geremd (ja, ik weet het, druk opbouwen etc, maar die stomme reflexen he als zo'n koekblikker onverwacht de weg op komt...), dus ik heb ABS wel als vereiste.

Ik kwam deze motor tegen die ik voor 3500 zou mogen overnemen, is dat een redelijke prijs? Het is voor mij bijna de andere kant van het land, dus ga dan eerst in de buurt even mijn lijstje afwerken voordat ik besluit. Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop
 
Hallo erikkie39

Ieder zijn keuze natuurlijk , maar als ik zie dat je de andere kant van het land zou rijden om eventueel een motor aan te kopen met ruim 40.000 km op de teller en bouwjaar 2006 en uw budget 4000 euro of ietsjes meer is , waarom dan nie even kijken naar een Yamaha FJR bouwjaar 2006 of 2005 ? Denk als je rustig uitkijkt er ook eventueel iets moet te vinden zijn , mijn zoon heeft ook zijn lichtere Naked motor ingeruild voor een iets meer power en koppel toermotor , je kan de foto's bekijken op motor forum Yamaha FJR deeltje 4 op pag 52 , en is een plezier om mee te rijden bevestigd hij , wij rijden over het algemeen rustig al rijd de zoon iets meer sportief als die alleen rijd , en halen een verbruik van min 4.8 liter tot 6.2 op 100 km tenzij je voor het gas helemaal open ga , maar dit deden wij nog niet , hopelijk heb je hier wat aan deze info , over de FJR die bekend staat om een goeie en betrouwbare toermotor met cardan en goed werkend ABS 😉
 
De FJR is een hele mooie motor, had die al eens eerder bekeken ook. Maar de meeste zitten toch zo rond de 6000, rond de 4000 gaan ze alleen maar met meer dan 100k op de teller. Maar ik zal zeker mijn ogen open houden, mocht er een goede aanbieding komen ga ik hem zeker proberen. Dank voor de tip!
 
V-strom is een prima keuze. Heb zelf een 650, met dikke kofferset. Moet voor jouw budget wel te vinden zijn, hoewel het met ABS wellicht iets lastiger is.

Heb zelf ook een Divje gehad. Strommetje is een totaal andere fiets, maar de overstap gaat je geen probleem opleveren. Opstappen, wegrijden en genieten. Motor lijkt fors als je erop zit maar rijdens merk je daar niks van. Ook met de motor aan het handje is goed te doen. Veel 650-rijders met ervaringen op de 1000 vinden de 650 toch prettiger rijden. Is net iets lichtvoetiger. Alleen bij heel veel snelwegkilometers kan je wellicht beter de 1000 hebben.

Tussen de Div en de Strom ook nog een FJ1200 gehad. Ook een leuke motor en voor niet al te veel te koop. Alleen niet supermodern ;)
 
Dank voor de suggesties!

Ik heb inmiddels proef gereden op zowel de cbf 600 als de 1000. Beiden bevielen erg goed, beiden erg neutraal. De 600 was qua weggedrag iets lichter (meer zoals mijn div) alhoewel het koppel van de 1000 wel echt heerlijk rijden is. Ik wil ze wel beiden nog een keer gaan proberen, vorige week zaterdag met windkracht 6-7 kon ik ze toch niet helemaal goed op waarde schatten...

Ik probeer nog een v-strom en een deauville in de buurt te vinden voor een proefrit, maar zoals al gezegd door jullie zijn de modellen met ABS en een redelijke kilometerstand wel aan de bovenrand van mijn budget. Dat is wel het voordeel van de Cbf's, die hadden al vrij vroeg ABS, waardoor de wat oudere jaren (2005, 2006) nu al wat meer betaalbaar zijn.

Volgende week weer proefrijden, en dan het weekend erna maar eens de knoop gaan doorhakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan