opvolger voor mijn divje xj600

erikkie39

MF'er
23 sep 2013
145
0
Leiden
Hey!

Ik rijd al twee jaar met veel plezier op mijn '94 yamaha xj600 diversion die ik als student met een krap budget had gekocht. Echter, inmiddels ben ik afgestudeerd en is het budget wat ruimer geworden (max 4000, bij hoge uitzondering iets eroverheen). Ik wil zeker bij de (sport)tourers blijven, met voorkeur voor koppel ipv pk's en sowieso met ABS. Ik ben 1.82, rond 85kg. Qua gebruik is het vooral touren in het weekend, woon-werkverkeer bij mooi weer en de aankomende vakantie richting het Gardameer (snelweg afgewisseld met een paar mooie bergpassen). Op dit moment is mijn shortlist die ik wil gaan afwerken met proefritten:

-honda CBF 600 of 1000
-Suzuki DL650 V-strom
-honda deauville 700
-Kawasaki KLV 1000 (rebranded suzuki dl1000, maar met ABS)

Uiteraard ga ik ze zoveel mogelijk zelf proberen, maar heeft iemand alvast tips? Ik vind vooral de keuze tussen de 600cc en 1000cc lastig. Bij de CBF scheelt het toch bijna 1000 euro voor dezelfde jaargang/kilometerstand, is dat het waard? De v-stroms zijn ook wel wat prijziger dan de cbf's, is dat terecht? En is de Deauville 700 echt zo saai en underpowered als ik overal lees? Stiekem vind ik die namelijk ook best aantrekkelijk met zijn bagageruimte en cardan.

Alvast hartelijk dank voor de tips!
 
Tja, ik weet niet zeker of het binnen je budget valt, maar kijk ook eens naar een Honda VFR800 met ABS, ga je geen spijt van krijgen. Of mogelijk een BMW R1100S.
 
Wil je een 2 of een 4 cilinder rijden? Ik zie hier namelijk een paar 2 cilinders tussen staan, waar je momenteel op een 4 rijd.
Dit verschil ga je merken, maar je moet het eerst ervaren.

Als het aantal cilinders niet uitmaakt kan je ook voor een R1100RT kijken, is wel een boxer motor net zoals de hierboven aangegeven s. Of een k1100 van bmw.
In de 4 cilinder sfeer misschien nog de grote broer, de xj900s?

Succes!