Opvolger voor m'n GSX-R1000 L0, Welke (super)sport touring te kiezen?

HellStorm666

Die hard MF'er
3 apr 2010
563
9
Heej allemaal,

Ik heb momenteel een GSX-R 1000 uit 2010. Andere uitlaat, quickshifter, 200/55 achterband, enz. aangepast.
Opzich bevalt deze motor me super goed.

Maar... nu met een vrouw en 2 kinderen is die niet zo praktisch als ik zou willen.
Ik rij bijna nooit meer alleen, meestal is m'n vrouw mee achterop.
Binnenkort wordt de oudste 3 jaar, dus het duurt ook niet lang meer voordat hij mee kan voor/achter-op.

Dus ben ik op zoek naar een opvolger van m'n GSX-R.

Wat zoek ik:
Motor die graag de bochten in wil. Vergelijkbaar met de GSX-R.
Motor die power heeft. Wil nog wel lekker een stukje kunnen klappen er op. minimaal een GSX-R 600 bijhouden.
Ruimere en comfortabelere zit.
Goed te berijden met een bijrijder.
Ook voor de bijrijder comfortabel genoeg. (die postzegel op de GSX-R valt daar niet onder ;) )
Betrouwbaar!!
knee-down en wheely moet nog gewoon mogelijk zijn.

Wat zoek ik niet:
Off-roader
Naked
Chopper
Ouwe-lullen motor :|

Wat staat er al op t lijstje waar ik nog voor en tegens over moet vinden:
Ducati Multistrada 1200s
BMW S1000 XR
BMW R1200 GS
KTM 1290 Super adventure


Kunnen jullie nog meer types aandragen welke ik zeker moet overwegen?
Kunnen jullie opmerkingen/ervaringen geven over het huidige lijstje, welke moet ik zeker niet nemen, of juist wel?
 
1290 GT. De SA is een paard.
Oh ja, met passagier powerwheelies in 4. 5 misschien ook, maar daarvoor zijn mn ballen niet groot genoeg.
 
Ze kunnen allemaal een Gixxer bijhouden.

Qua powerbeleving staan bij mij de BMW en de KTM bovenaan.
De Ducati vind ik wel saaier qua vermogenafgifte, is wel de best sturende van de "echte" adventures. Vind hem persoonlijk het lelijkst.

De BMW 1000 is natuurlijk een 4 cilinder wat totaal anders is dan andere natuurlijk. ligt het dichtst bij een sportmotor. Niet op gereden zelf dus meer weet ik niet

De GT kan ik niks over zeggen, behalve dat het wordt aangeschreven als de hooligan hypernaked. De SA heeft natuurlijk hetzelfde blok.

De GS kan ik nu al zeggen dat die niks voor jou wordt, als je zoals je nu beschrijft een hooligan motor zoekt. Die is gewoon te saai en doet alles redelijk goed, maar niet spectaculair. Enige pluspunt is het boxerblok, echter als je gewoon rijdt merk je er helemaal niks van.

Voor je passagier zijn in mijn ervaring de BMW's gewoon het fijnst om achterop te zitten. Zijn simpelweg ergonomisch de fijnste motoren.

Kneedowns lukken mij met de Ducati en de GS. Echter is de hellingshoek heel klein, dus echt plat door de bocht gaat je niet lukken.

Je gaat qua sturen het allemaal heel erg wennen vinden, je zit relatief heel hoog van de grond. Bij het begin heb je echt het gevoel dat je omvalt als je een bocht induikt.

Als ik jou was zou ik zeker kijken naar de BMW S1000XR
 
Thnx beide.
De BMW S1000XR staat tot nu toe ook boven aan m'n lijstje.
Bj2017 en nieuwer aan te raden ivm die trilling/vibratie? Of is dat verwaarloosbaar als je een SS gewend ben?
 
Thnx beide.
De BMW S1000XR staat tot nu toe ook boven aan m'n lijstje.
Bj2017 en nieuwer aan te raden ivm die trilling/vibratie? Of is dat verwaarloosbaar als je een SS gewend ben?
Trillingen zijn relatief.

Ik ken mensen die grip puppies deden op een 1200gs, terwijl ik het een trillingsvrije motor vindt.
Ik heb een SS nog nooit als trillingsvol ondervonden juist het tegenovergestelde.

De normale regel is, dat 2 cilinder meer trillen dan 4 cilinder.

Iedereen zegt dat de 1200gs trilt als een malle, die mensen hebben niet op mijn ktm 1190 gereden bijvoorbeeld.
 
Thnx beide.
De BMW S1000XR staat tot nu toe ook boven aan m'n lijstje.
Bj2017 en nieuwer aan te raden ivm die trilling/vibratie? Of is dat verwaarloosbaar als je een SS gewend ben?

Ook als je een SS gewend bent kan de trilling als vervelend ervaren worden. Er is echter een service oplossing via de dealer beschikbaar op de modellen waar dit van toepassing is. Dit combineren met aftermarket zwaardere stuurgewichten kan het 'probleem' bijna helemaal verhelpen.
 
Ik heb zelf de 1090 meer dan genoeg power daarnaast nog een gsxr600 en als leen motor de 1290 meegehad.
Power is leuk maar of ik daar nu een 1290 voor nodig heb euhh nee totaal niet.
De 1090 gaat als een malle van zijn plek de tc is steeds in werking als je vol gas geeft
Het voordeel dat is dat deze veel betaalbaarder is.
Verder is electronica leuk maar voor mijn eigen motor beleving heb ik al die poespas niet nodig het gaat mij om het rijden genieten.
Daar past of draagt 4 mille aan gadgets niet bij .

Een 21 inch wiel ja iets trager dan een kleiner wiel , en dat merk je na een paar weken al niet meer. zeker als je van een BMW komt.
En ik kan nu gewoon lekker een bospad in wat ik eerder nooit deed leuk van het weekend nog in sauerland gedaan .
 
Ik heb zelf de 1090 meer dan genoeg power daarnaast nog een gsxr600 en als leen motor de 1290 meegehad.
Power is leuk maar of ik daar nu een 1290 voor nodig heb euhh nee totaal niet.
De 1090 gaat als een malle van zijn plek de tc is steeds in werking als je vol gas geeft
Het voordeel dat is dat deze veel betaalbaarder is.
Verder is electronica leuk maar voor mijn eigen motor beleving heb ik al die poespas niet nodig het gaat mij om het rijden genieten.
Daar past of draagt 4 mille aan gadgets niet bij .

Een 21 inch wiel ja iets trager dan een kleiner wiel , en dat merk je na een paar weken al niet meer. zeker als je van een BMW komt.
En ik kan nu gewoon lekker een bospad in wat ik eerder nooit deed leuk van het weekend nog in sauerland gedaan .

Alleen KTM en dan de R versie heeft een 21 inch voorwiel de rest heeft een 19/17 rijwiel gedeelte
 
Terug
Bovenaan Onderaan