Ik kwam een poos geleden (in juli toen het zo warm was) thuis na een ritje van ongeveer 30 km. Toen ik de motor uit zetten kookte het koelwater (het borrelde een behoorlijk tijdje door) tussen m'n benen. Niet goed dus. Ik meende me te herinneren dat destijds m'n koelventilator niet aan ging terwijl de motor duidelijk veel te warm was. Ik heb daarna wegens omstandigheden niet meer gereden.
Vandaag ben ik dus maar weer eens gaan speuren wat het probleem kon zijn van het koken van m'n koelwater. Ik verwachte dat het probleem lag bij de temperatuur schakelaar die de ventilator moet laten draaien als de motor te warm wordt.
Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.
Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?
Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant (gezien vanaf positie op de motor). Alle vier de cylinderuitlaten werden wel warm.
Nu mijn vraag:
Als de waterpomp het niet zou doen, of de thermostaatklep niet zou werken moet de motor dan niet veel sneller warm draaien dan 20 minuten? Mag ik dus concluderen dat die in orde zijn?
Als dat zo is is het of het stekkertje wat slecht contact maakte die bewuste rit, en nu door herhaaldelijk los en vast zetten weer functioneert. Of dat m'n radiator door vliegjes en troep te weinig koeloppervlak heeft.
Kan ik deze demonteren en bijvoorbeeld met hogedrukspuit schoonspuiten?
Het gaat om een honda cbr600f (pc25) uit '92.
Alvast bedankt!
Vandaag ben ik dus maar weer eens gaan speuren wat het probleem kon zijn van het koken van m'n koelwater. Ik verwachte dat het probleem lag bij de temperatuur schakelaar die de ventilator moet laten draaien als de motor te warm wordt.
Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.
Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?
Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant (gezien vanaf positie op de motor). Alle vier de cylinderuitlaten werden wel warm.
Nu mijn vraag:
Als de waterpomp het niet zou doen, of de thermostaatklep niet zou werken moet de motor dan niet veel sneller warm draaien dan 20 minuten? Mag ik dus concluderen dat die in orde zijn?
Als dat zo is is het of het stekkertje wat slecht contact maakte die bewuste rit, en nu door herhaaldelijk los en vast zetten weer functioneert. Of dat m'n radiator door vliegjes en troep te weinig koeloppervlak heeft.
Kan ik deze demonteren en bijvoorbeeld met hogedrukspuit schoonspuiten?
Het gaat om een honda cbr600f (pc25) uit '92.
Alvast bedankt!