Opwarmen motor

Calavaro

MF veteraan
29 feb 2004
1.212
0
Apeldoorn
Ik kwam een poos geleden (in juli toen het zo warm was) thuis na een ritje van ongeveer 30 km. Toen ik de motor uit zetten kookte het koelwater (het borrelde een behoorlijk tijdje door) tussen m'n benen. Niet goed dus. Ik meende me te herinneren dat destijds m'n koelventilator niet aan ging terwijl de motor duidelijk veel te warm was. Ik heb daarna wegens omstandigheden niet meer gereden.

Vandaag ben ik dus maar weer eens gaan speuren wat het probleem kon zijn van het koken van m'n koelwater. Ik verwachte dat het probleem lag bij de temperatuur schakelaar die de ventilator moet laten draaien als de motor te warm wordt.

Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.

Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?

Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant (gezien vanaf positie op de motor). Alle vier de cylinderuitlaten werden wel warm.

Nu mijn vraag:

Als de waterpomp het niet zou doen, of de thermostaatklep niet zou werken moet de motor dan niet veel sneller warm draaien dan 20 minuten? Mag ik dus concluderen dat die in orde zijn?

Als dat zo is is het of het stekkertje wat slecht contact maakte die bewuste rit, en nu door herhaaldelijk los en vast zetten weer functioneert. Of dat m'n radiator door vliegjes en troep te weinig koeloppervlak heeft.

Kan ik deze demonteren en bijvoorbeeld met hogedrukspuit schoonspuiten?

Het gaat om een honda cbr600f (pc25) uit '92.

Alvast bedankt!
 

Tja, is wel een veel besproken onderwerp op MF.

Sensor is te testen in een heetwater bad, fan is te testen door kortsluiting pooltjes.

Is de radiateur niet verstopt? Is de uitgaande stroom een beetje vergelijkbaar met de inkomende?

Reed je niet gewoon op een dag met 40 graden asfalt?
 
:^

Lekker voor hotspots... "Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant" Joh, de waterpomp zit waarschijnlijk rechts?

Je moet het op een manier testen he, na 14 jaar dienst zal ie een keer 20 min. stationair draaien ook niet met de dood bekopen.

En nee, de waterpomp zit links, maar de stroom loopt wel eerst naar rechts ;) .
 
Weet je hoe je je radiateur het mooiste schoon krijgt? Ga nou een keertje wél rijden als het regent. De meeste vervuilingen aan je radiateur zijn vliegenlijkjes en net zoals je wel merkt bij het schoonmaken van je vizier: die spoel je er niet zomaar af. Even weken werkt wel. Bij een vizier kun je dat doen door er nat keukenrolpapier op te leggen, bij een radiateur is dat wat lastig. Een flinke rit in de regen helpt je. Echt.

Nee je lost zelf niet op. 8-)
 
Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.

Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?
Geen idee, bij mijn Fazer slaat de fan ongeveer binnen een minuut aan :)


Nee je lost zelf niet op. 8-)
_O- _O-
 
een radiateur maak je (heel simpel) schoon met ..... EEN COMPRESSOR. gewoon met 10 bar schoon blazen en natuurlijk niet met je pistool tegen de lammellen drukken
 
Terug
Bovenaan Onderaan