Opwarmen motor

Calavaro

MF veteraan
29 feb 2004
1.213
0
36
Apeldoorn
Ik kwam een poos geleden (in juli toen het zo warm was) thuis na een ritje van ongeveer 30 km. Toen ik de motor uit zetten kookte het koelwater (het borrelde een behoorlijk tijdje door) tussen m'n benen. Niet goed dus. Ik meende me te herinneren dat destijds m'n koelventilator niet aan ging terwijl de motor duidelijk veel te warm was. Ik heb daarna wegens omstandigheden niet meer gereden.

Vandaag ben ik dus maar weer eens gaan speuren wat het probleem kon zijn van het koken van m'n koelwater. Ik verwachte dat het probleem lag bij de temperatuur schakelaar die de ventilator moet laten draaien als de motor te warm wordt.

Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.

Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?

Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant (gezien vanaf positie op de motor). Alle vier de cylinderuitlaten werden wel warm.

Nu mijn vraag:

Als de waterpomp het niet zou doen, of de thermostaatklep niet zou werken moet de motor dan niet veel sneller warm draaien dan 20 minuten? Mag ik dus concluderen dat die in orde zijn?

Als dat zo is is het of het stekkertje wat slecht contact maakte die bewuste rit, en nu door herhaaldelijk los en vast zetten weer functioneert. Of dat m'n radiator door vliegjes en troep te weinig koeloppervlak heeft.

Kan ik deze demonteren en bijvoorbeeld met hogedrukspuit schoonspuiten?

Het gaat om een honda cbr600f (pc25) uit '92.

Alvast bedankt!
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar

Tja, is wel een veel besproken onderwerp op MF.

Sensor is te testen in een heetwater bad, fan is te testen door kortsluiting pooltjes.

Is de radiateur niet verstopt? Is de uitgaande stroom een beetje vergelijkbaar met de inkomende?

Reed je niet gewoon op een dag met 40 graden asfalt?
 

Calavaro

MF veteraan
29 feb 2004
1.213
0
36
Apeldoorn
:^

Lekker voor hotspots... "Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant" Joh, de waterpomp zit waarschijnlijk rechts?
Je moet het op een manier testen he, na 14 jaar dienst zal ie een keer 20 min. stationair draaien ook niet met de dood bekopen.

En nee, de waterpomp zit links, maar de stroom loopt wel eerst naar rechts ;) .
 

Sandstorm

MF'er
5 okt 2003
32
0
Radiateur NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT met een hogedrukreiniger afspuiten. Je spuit alle lamellen krom en dan kun je um weg pleuren. Spreek helaas uit eigen ervaring :X
 

cawa

MF veteraan
17 aug 2004
2.650
0
43
groningen
De radiateur even eraf halen, en dan van achter naar voren met een gewone tuinslang schoonspuiten. Dit werkt behoorlijk goed.
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
Wordt ie heet zodat ie uit de radiatuer gaat koken . De fan draait, radiateur wordt warm. Slangen worden hard van de druk.

Kun je er voor 99.9 % vanuitgaan dat de koppakking er tussen uit ligt.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Ik zou die radiateur een weekje lang, buitenshuis, vóór elke (niet te korte) rit een beetje nevelen met diesel; ietsjes vochtig maar en vooral niet op remmen morsen.
 

Yamaharold

Die hard MF'er
11 mei 2005
420
0
Eindhoven
Bezoek site
Ik kwam een poos geleden (in juli toen het zo warm was) thuis na een ritje van ongeveer 30 km. Toen ik de motor uit zetten kookte het koelwater (het borrelde een behoorlijk tijdje door) tussen m'n benen. Niet goed dus.
Eerder een plaspauze inlassen? :?


Ik denk dat het wel mee zal vallen, gezien het weer in die maand.
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.363
55
51
Oss
www.habbiebabbie.net
Weet je hoe je je radiateur het mooiste schoon krijgt? Ga nou een keertje wél rijden als het regent. De meeste vervuilingen aan je radiateur zijn vliegenlijkjes en net zoals je wel merkt bij het schoonmaken van je vizier: die spoel je er niet zomaar af. Even weken werkt wel. Bij een vizier kun je dat doen door er nat keukenrolpapier op te leggen, bij een radiateur is dat wat lastig. Een flinke rit in de regen helpt je. Echt.

Nee je lost zelf niet op. 8-)
 

Redline Rider

MF veteraan
5 mei 2003
10.844
3
Bij me kawa had ik hetzelfde probleem daar was de koppakking overleden.

Als je rustig rijd kookt hij dan niet?
 

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.243
13
Vlakbij Utrecht
Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.

Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?
Geen idee, bij mijn Fazer slaat de fan ongeveer binnen een minuut aan :)


Nee je lost zelf niet op. 8-)
_O- _O-
 

Der Haas

Die hard MF'er
21 jan 2006
944
0
een radiateur maak je (heel simpel) schoon met ..... EEN COMPRESSOR. gewoon met 10 bar schoon blazen en natuurlijk niet met je pistool tegen de lammellen drukken