Opwarmen motor

Calavaro

MF veteraan
29 feb 2004
1.212
1
Apeldoorn
Ik kwam een poos geleden (in juli toen het zo warm was) thuis na een ritje van ongeveer 30 km. Toen ik de motor uit zetten kookte het koelwater (het borrelde een behoorlijk tijdje door) tussen m'n benen. Niet goed dus. Ik meende me te herinneren dat destijds m'n koelventilator niet aan ging terwijl de motor duidelijk veel te warm was. Ik heb daarna wegens omstandigheden niet meer gereden.

Vandaag ben ik dus maar weer eens gaan speuren wat het probleem kon zijn van het koken van m'n koelwater. Ik verwachte dat het probleem lag bij de temperatuur schakelaar die de ventilator moet laten draaien als de motor te warm wordt.

Om deze te controleren heb ik de motor stationair warm laten draaien, tot mijn verbazing sprong de ventilator netjes aan toen de temperatuur aan het eind van de schaal kwam en richting het rood ging. Warm draaien tot de ventilator aan ging duurde ongeveer 20 minuten.

Is dat een acceptabele tijd zonder rijwind?

Verder viel het me wel op dat de rechterkant van het motorblok langer koel bleef dan de linkerkant (gezien vanaf positie op de motor). Alle vier de cylinderuitlaten werden wel warm.

Nu mijn vraag:

Als de waterpomp het niet zou doen, of de thermostaatklep niet zou werken moet de motor dan niet veel sneller warm draaien dan 20 minuten? Mag ik dus concluderen dat die in orde zijn?

Als dat zo is is het of het stekkertje wat slecht contact maakte die bewuste rit, en nu door herhaaldelijk los en vast zetten weer functioneert. Of dat m'n radiator door vliegjes en troep te weinig koeloppervlak heeft.

Kan ik deze demonteren en bijvoorbeeld met hogedrukspuit schoonspuiten?

Het gaat om een honda cbr600f (pc25) uit '92.

Alvast bedankt!
 
?????????????????????????????????????????????????
Willem is de diesel man voor 1001 klusjes.

Diesel is wel een goed schoonmaakmiddel voor bepaalde dingen. Als je je ketting goed wilt schoonmaken kun je hem bijvoorbeeld een paar minuten in de diesel leggen en beetje borstelen. Ook voor je radiateur zou het wel kunnen werken, maarja dan had ik gekozen voor een ander middeltje.

Je moet die vliegen gewoon weken of er droog afborstelen. Bagger enzo gaat nat makkelijk eraf, zoals gezegd lekker door de regen rijden.
 
Weet je hoe je je radiateur het mooiste schoon krijgt? Ga nou een keertje wél rijden als het regent. De meeste vervuilingen aan je radiateur zijn vliegenlijkjes en net zoals je wel merkt bij het schoonmaken van je vizier: die spoel je er niet zomaar af. Even weken werkt wel. Bij een vizier kun je dat doen door er nat keukenrolpapier op te leggen, bij een radiateur is dat wat lastig. Een flinke rit in de regen helpt je. Echt.

Nee je lost zelf niet op. 8-)


Hmm dat is wel balen, want de vooruitzichten zijn droog en 23 - 25 graden :( :P

@red liner: ik reed toen vrij rustig, maar zoals sommige terecht zeggen was het natuurlijk wel extreem weer voor in ned. ruim 30 graden. Misschien trok ie dat wel even niet zo goed. Zal er een dezer dagen nog eens een ritje aan wagen :) .
 
Bij mijn CBR slaat de fan aan zodra de meter een klein eindje boven het midden is. Een poosje geleden had ik ook last van kokende koelvloeistof. De fan sloeg toen pas aan als de temperatuurmeter al helemaal bovenin zat en hij ging ook al weer uit als de temperatuur maar iets gedaald was. Ik heb toen een paar dagen gereden met de thermoswitch kortgesloten, zodat de ventilator continu aanbleef. Wat bleek... Ondanks dat de fan draaide, werd ie toch nog te heet.
Bij mij was dus de thermostaat defect. Hij ging wel open, maar niet ver genoeg. Bij normaal rijden bleef de motor dus aardig op temperatuur en het duurde, bij stationair draaien, ook nog een behoorlijke poos voor de koelvloeistof zo heet werd dat ie ging koken en de fan aansloeg. Dit omdat er wel wat door de thermostaat ging, maar niet genoeg.
 
Hmm dat is wel balen, want de vooruitzichten zijn droog en 23 - 25 graden :( :P

@red liner: ik reed toen vrij rustig, maar zoals sommige terecht zeggen was het natuurlijk wel extreem weer voor in ned. ruim 30 graden. Misschien trok ie dat wel even niet zo goed. Zal er een dezer dagen nog eens een ritje aan wagen :) .

Als hij niet gaat koken bij rustig rijden, trek dan het gas eens flink open als hij dan gaat koken is het foute boel. Als je flink gaat jagen komt er meer druk op de koppakking en als die een kleinbeetje lek is zoals ook bij mijn kawa het geval was wordt er lucht in koelsysteem geblazen. Bij rustig rijden had ik nergens last van maar ging het gas erop dan was het feest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan