dnh300
Rookie
- 26 aug 2021
- 27
- 27
Goedemorgen, ik heb op mijn suzuki gs500f uit 2005 een Dominator uitlaat gemonteerd.
Het luchtfilter heb ik origineel gehouden. Nu wist ik dat ik waarschijnlijk mijn sproeier maat moest gaan aanpassen. Er zat een 130 hoofd sproeier in, nu een 135. Ook ben ik iets omhoog gegaan met de pilot sproeier (van 17,5 naar 20) en heb ik een ringetje onder de gasnaalden geplaatst. Je kunt de naalden standaard verzetten, met dit ringetje zijn de naalden een halve stap omhoog gegaan inplaats van een hele. Ik heb dit advies gekregen van een tuner die eerder ook eens twee gs500 motoren opnieuw heeft afgesteld met een open uitlaat. (Stom van mij trouwens, ik heb niet eerst even getest met de sproeiers die er eerst inzaten en de dominator uitlaat). Ik zo lekker bezig dus heb ik meteen de carbarateur er maar afgehaald…
Wat nu mijn probleem is, is dat de motor heel even (nog geen halve seconde) inhoudt als ik rond halfgas zit. Het lijkt of hij dan gaat uitvallen maar dit gebeurd niet. Dus als ik vanaf 1/4 even volgas geef, moet de motor slikken en trekt daarna goed door (in elke versnelling is dit). Soms is het ook als ik op de snelweg rijd (dus als ik niet aan het optrekken ben). Dan slikt hij rond een bepaald toerental en moet ik iets langzamer of iets harder gaan om het te laten stoppen. De motor start perfect warm of koud en loopt stationair mooi. Ik heb geen back fire tijdens gas loslaten (gelukkig want dat betekent een te arm mengsel toch)? Alleen heel soms een klein plofje als ik van één naar twee schakel. Maar dit is vaker niet dan wel het geval.
Ik weet dat de juiste sproeiers in een keer vinden vrijwel onmogelijk is, maar ik had gehoopt dat ik een goed begin punt had gekregen. En vanuit daar een misschien nog een maatje groter of kleiner moest monteren. Ik denk nu dat ik een iets te grootte hoofdsproeier heb, wat denken jullie? Ik heb gratis van de tuner waar ik de sproeier heb gekocht twee maatjes groter gekregen (want ik had tenminste echt wel 135 nodig zei hij)! Maar ik denk toch echt dat hij nu te rijk loopt als ik in andere topics lees… dus eerst maar even hier vragen voordat ik de moeite neem om een grotere maat te monteren.
Op dit moment heb ik de volgende hoofdsproeiers liggen:
-130
-135
-137,5
-140
Het is een lang verhaal geworden zie ik nu
Het luchtfilter heb ik origineel gehouden. Nu wist ik dat ik waarschijnlijk mijn sproeier maat moest gaan aanpassen. Er zat een 130 hoofd sproeier in, nu een 135. Ook ben ik iets omhoog gegaan met de pilot sproeier (van 17,5 naar 20) en heb ik een ringetje onder de gasnaalden geplaatst. Je kunt de naalden standaard verzetten, met dit ringetje zijn de naalden een halve stap omhoog gegaan inplaats van een hele. Ik heb dit advies gekregen van een tuner die eerder ook eens twee gs500 motoren opnieuw heeft afgesteld met een open uitlaat. (Stom van mij trouwens, ik heb niet eerst even getest met de sproeiers die er eerst inzaten en de dominator uitlaat). Ik zo lekker bezig dus heb ik meteen de carbarateur er maar afgehaald…
Wat nu mijn probleem is, is dat de motor heel even (nog geen halve seconde) inhoudt als ik rond halfgas zit. Het lijkt of hij dan gaat uitvallen maar dit gebeurd niet. Dus als ik vanaf 1/4 even volgas geef, moet de motor slikken en trekt daarna goed door (in elke versnelling is dit). Soms is het ook als ik op de snelweg rijd (dus als ik niet aan het optrekken ben). Dan slikt hij rond een bepaald toerental en moet ik iets langzamer of iets harder gaan om het te laten stoppen. De motor start perfect warm of koud en loopt stationair mooi. Ik heb geen back fire tijdens gas loslaten (gelukkig want dat betekent een te arm mengsel toch)? Alleen heel soms een klein plofje als ik van één naar twee schakel. Maar dit is vaker niet dan wel het geval.
Ik weet dat de juiste sproeiers in een keer vinden vrijwel onmogelijk is, maar ik had gehoopt dat ik een goed begin punt had gekregen. En vanuit daar een misschien nog een maatje groter of kleiner moest monteren. Ik denk nu dat ik een iets te grootte hoofdsproeier heb, wat denken jullie? Ik heb gratis van de tuner waar ik de sproeier heb gekocht twee maatjes groter gekregen (want ik had tenminste echt wel 135 nodig zei hij)! Maar ik denk toch echt dat hij nu te rijk loopt als ik in andere topics lees… dus eerst maar even hier vragen voordat ik de moeite neem om een grotere maat te monteren.
Op dit moment heb ik de volgende hoofdsproeiers liggen:
-130
-135
-137,5
-140
Het is een lang verhaal geworden zie ik nu