Opzoek naar de juiste afstelling Suzuki GS500F

dnh300

Rookie
26 aug 2021
27
27
Goedemorgen, ik heb op mijn suzuki gs500f uit 2005 een Dominator uitlaat gemonteerd.
5A6B6A83-0C26-4F1B-8318-3342D1ADEBAE.jpeg

Het luchtfilter heb ik origineel gehouden. Nu wist ik dat ik waarschijnlijk mijn sproeier maat moest gaan aanpassen. Er zat een 130 hoofd sproeier in, nu een 135. Ook ben ik iets omhoog gegaan met de pilot sproeier (van 17,5 naar 20) en heb ik een ringetje onder de gasnaalden geplaatst. Je kunt de naalden standaard verzetten, met dit ringetje zijn de naalden een halve stap omhoog gegaan inplaats van een hele. Ik heb dit advies gekregen van een tuner die eerder ook eens twee gs500 motoren opnieuw heeft afgesteld met een open uitlaat. (Stom van mij trouwens, ik heb niet eerst even getest met de sproeiers die er eerst inzaten en de dominator uitlaat). Ik zo lekker bezig dus heb ik meteen de carbarateur er maar afgehaald…

Wat nu mijn probleem is, is dat de motor heel even (nog geen halve seconde) inhoudt als ik rond halfgas zit. Het lijkt of hij dan gaat uitvallen maar dit gebeurd niet. Dus als ik vanaf 1/4 even volgas geef, moet de motor slikken en trekt daarna goed door (in elke versnelling is dit). Soms is het ook als ik op de snelweg rijd (dus als ik niet aan het optrekken ben). Dan slikt hij rond een bepaald toerental en moet ik iets langzamer of iets harder gaan om het te laten stoppen. De motor start perfect warm of koud en loopt stationair mooi. Ik heb geen back fire tijdens gas loslaten (gelukkig want dat betekent een te arm mengsel toch)? Alleen heel soms een klein plofje als ik van één naar twee schakel. Maar dit is vaker niet dan wel het geval.

Ik weet dat de juiste sproeiers in een keer vinden vrijwel onmogelijk is, maar ik had gehoopt dat ik een goed begin punt had gekregen. En vanuit daar een misschien nog een maatje groter of kleiner moest monteren. Ik denk nu dat ik een iets te grootte hoofdsproeier heb, wat denken jullie? Ik heb gratis van de tuner waar ik de sproeier heb gekocht twee maatjes groter gekregen (want ik had tenminste echt wel 135 nodig zei hij)! Maar ik denk toch echt dat hij nu te rijk loopt als ik in andere topics lees… dus eerst maar even hier vragen voordat ik de moeite neem om een grotere maat te monteren.

Op dit moment heb ik de volgende hoofdsproeiers liggen:

-130
-135
-137,5
-140

Het is een lang verhaal geworden zie ik nu:o
 
Kan ik wel met de motor rijden op dit moment? (Ik heb er al een heel stuk mee gereden:+). Als het lekker weer is gebruik ik hem graag voor woon werk, of kan ik dat nu beter even niet doen?
 
Goede avond,

Ben even bezig geweest met de motor. En ik kom er net achter dat de naalden los zaten.
AFA6CCED-7BAE-4A05-9B3B-0280D95AF124.jpeg

Dit plastic onderdeeltje klikt in vier pootjes van de gasschuif. (Echt een k*t systeem). Die van mij klikt niet meer, ik krijg de naalden dus ook niet meer vast in de carbarateurs. De gasschuiven zien er goed uit… ik weet niet wat er verkeerd gaat. Ik weet wel 100% zeker dat de naalden stevig in de gasschuiven zaten toen ik de carbarateurs weer ging monteren een tijdje terug.

Toevoeging: Ik bedacht mij net ineens dat er nog twee ringetjes (één per naald) waren. Deze zaten erboven op zoals deze foto:
A2F783E8-F484-4FE8-9924-EDBC9F0BADEF.jpeg

In een carbarateur heb ik deze los in een gasschuif terug gevonden…. En in de andere carbarateur vind ik hem niet meer. Misschien heb ik hem laten vallen. Waarschijnlijk zijn deze ringen los in de gasschuif gaan rond vliegen omdat de naalden niet meer vast zaten? Ik heb geen idee….
 
Laatst bewerkt:
Toevoeging:

Even een foto uit een ander (oud) topic van mij toen ik een van de gasschuiven had gesloopt.
74981BF0-5586-414C-96E9-64829DC118A3.jpeg

Dit zijn de vier pootjes in de gasschuif, bij deze gasschuif had ik er dus een gebroken. Toen heb ik een nieuwe besteld. De naald zat stevig in de nieuwe ik kon zelfs tegen de naald duwen maar het schoot niet los. Bij de andere gasschuif ben ik extra voorzichtig geweest en ook daarin zat de naald stevig.

De gasschuiven die ik nu gebruik zien er goed uit, pootjes zijn recht. Alleen vond ik gisteren de naalden dus los terug in de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Na veel geduld en gekloot zitten de naalden stevig op hun plek. (Ik denk dat ik te zacht duwde omdat ik niet zo hard durfte).
5F8261D0-CC86-43FE-8C6A-2178167CF911.jpeg

Naalden blijven goed zitten, zelfs als ik ze een beetje naar binnen duw. Ik hoop echt dat ze nu ook daadwerkelijk vast blijven zitten dan kan ik weer opnieuw gaan test rijden. *O*
 
Nou, vanochtend de gasschuiven er weer in met de naalden op de originele stand. (Zonder ringetje dus). Originele pilot jet weer terug gezet, en de hoofdsproeier 135 gelaten. De motor rijdt heerlijk geen dipjes etc. Dus ik ben helemaal blij!

Het dipje moeten wel de naalden zijn geweest die los zaten.

Nu heb ik alleen wel nog net iets geks mee gemaakt, ik heb een mooie rit (80km) gemaakt. En toen ik thuis kwam liep de motor even 500 toeren stationair en viel daarna uit. Toen ik hem meteen weer starte om te kijken wat hij zou doen liep hij weer 500 toeren en viel hij dus weer snel uit. De hele rit reed hij perfect en bij elk rood stoplicht was het stationair goed (1300rpm).

Vervolgens start ik de motor net na 1 minuut (ik kon het toch niet laten nog eens te kijken) en doet ie het perfect?? Misschien dat iemand weet wat het kon zijn? Het is nu weg maar ben toch wel benieuwd. 8)7
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag,
Alle wat hierboven is benoemd klopt nog steeds?
Motor loopt goed met de aangepaste sproeiers?

Zit er zelf ook aan te denken om een dominator uitlaat te kopen en monteren
Ja motor loopt goed, in mijn eentje geen backfire alleen, met mijn vriendin achterop wel. Dus hij zal een heel heel heel klein beetje aan de arme kant staan. Maar hij rijdt super lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan