Opzoek naar een naked bike voor mij

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Na in 8 maanden tjid ruim 7.000 km gereden te hebben op mijn eerste motor, een ZX-6R uit 1998, ben ik er achter dat een supersport toch niet het type motor is waar ik op wil blijven rijden.

Ik ben me nu aan het orrienteren op naked bikes en gelukkig zijn er daar niet zoveel van :) Na veel lezen op internet, o.a. hier heb ik een aardig lijst opgesteld van naked-bikes waar ik tot nu toe wel interesse in heb,

Aprilia Shiver 750
+ gewoon een leuke motor
- niet echt bijzonder
Benelli TNT 899S
+ ubergeile looks
- geen idee
Buell XB12S
+ aparte verschijning
- Amerikaans motorblok
Kawasaki Z750
+ prijs en uiterlijk
- gewicht en feit dat het een 4 cilinder is
KTM 690 Duke III
+ echte funbike
- ongeschikt voor veel snelweg gebruik
KTM 990 Superduke
+ al wat ouder dus 2dehands aanbod
- prijs
Moto Morini Corsaro Avio
+ veel cc's voor weinig geld
- betrouwbaarheid?
Triumph Street Triple R
+ gewoon een leuke motor
- vind hem pas echt mooi al hij aangekleed is (bellypan, seatcover, fly-screen) en dan is hij best prijzig

Al met al een zeer gevarieerd lijst met motoren, die elk zo zijn voors en tegens hebben. Natuurlijk kan ik de lijst inkorten door te gaan proefrijden, maar daar is het weer nu nog niet echt naar. Nu hoop ik dat een topic openen en advies vragen mij ook kan helpen om de lijst al wat verder in te korten.

De motor zal ik voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer (90 km per dag), ik kan veel routes kiezen van bijna geheel snelweg tot 80% bochtige (dijk)weggetjes. Voor als het slecht weer is heb ik ook nog altijd een auto voor de deur staan, dus hoef ik niet door weer en wind de weg op mer de motor.

Wie kan mij helpen om de lijst nog wat verder in te korten?
 
Kan je lijst wel langer maken,je bent nl de Monster vergeten......
 
Kan je lijst wel langer maken,je bent nl de Monster vergeten......
Inderdaad, de Monster en/of een BMW, een Rockster of de nieuwe F800R.

Of een Cagiva, het beste uit twee werelden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je er veel op rijden, kijk dan ook naar het verbruik (Corsaro)
Wel eens op een Buell gereden, lijkt in niets op zijn 4-cilinder die je nu hebt. Dat moet je echt liggen.
Benelli is natuurlijk heel exclusief, maar ik zou er nooit een kopen als ik ver van een dealer zitten (zelfde geldt trouwens voor een Aprilia, maar daar zijn veel meer dealers van).
 
De Monster en Cagiva (FZ1 denk ik ook niet) komen er sowieso niet bij te staan, BMW zit ik nog wel over te dubben, want ze zijn wel super betrouwbaar.

Verder denk ik ook echt dat ik iets anders zoek een 4-cilinder, ik vind mijn huidige motor zo braaf en pas leuk als het heel/te hard gaat.

Naar de kosten kijk ik natuurlijk ook en het aantal km's zal zo rond de 12k liggen per jaar, maar als ik de motor laat staan en met de auto naar mij werk ga ben ik denk ik toch altijd meer kwijt (Civic Type-R die 1:9,5 rijdt)

Benelli en Moto Morini dealer (Korteland) zit hier zo'n 30 km vandaan, verder zitten er een Aprilia en Triumph dealer op loop afstand bij mij vandaan.
 
kawa er-6n 2009 of de kawa er-6f 650cc 2 cilinder super wendbaar en rijd ook lekker op de snelweg.. je was deze vergeten dus denk laat het je even weten. max koppel al op 7000 toeren dus trekt heel snel heel hard max pk op 8000rpm

:9~
1001239rl1.jpg


:9~
altrearao9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nogal een uiteenlopend rijtje.
Als je de Street Triple direct bij aankoop aankleedt is er vast wel wat te regelen met de dealer. Heb er zelf 1 en wil alleen maar zeggen de motor niet af te laten vallen voordat je een proefrit hebt gemaakt. Niet voor niets wint de motor zowat elke vergelijkingstest.
De niet-R versie is al wat goedkoper en de extra's schijn je alleen te merken als je echt heel\te hard gaat. Kleur gaf voor mij de doorslag voor de R.
 
buell xb12s

heb al veel motoren gereden maar deze ligt me toch echt wel :Y

voordeel: koppel, laag verbruik, goed in bochten, hard optrekken door koppel (wheelies :9 ) zit goed (1000x beter dan monster 696) en gaat hard genoeg voor een naked (230kmh)
onderhoud is zeker niet prijzig omdat motorblok weinig onderhoud vereist
 
De er-6, ik was hem niet vergeten, maar toen ik mijn huidige motor kocht heb ik ook op de er-6f gereden, ik vond hem te tam, de er-6n vind ik ook wel mooi, maar heeft volgens mij exact dezelfde motor als de er-6f.

De standaard triple is een stuk vriendelijker voor de portemonee, maar de grijze R vind ik zoveel mooier dat ik die meerprijs er wel voor over heb.

Dan nog een specifieke vraag over de Buell, zo op het oog is dit een motor waar je niet iemand achterop wilt laten zitten. Niet dat dat een vereiste is, want mijn vriendin heeft tot nu toe nog maar 1 keer achterop gezeten, maar het is toch wel handig alshet kan.

En 1 vereiste ben ik nog vergeten te melden, de motor kan niet binnen staan, hij staat wel beschut, maar met dit weer blijft hij niet droog en verder mijd ik slecht weer niet. Pas als het echt beestenweer is of als het vriest laat ik hem echt staan. Hij moet dus niet onder mijn kont wegroesten, maar ik denk dat dat met de huidige motoren wel meevaltals je hem normaal onderhoud en beschermt.
 
En 1 vereiste ben ik nog vergeten te melden, de motor kan niet binnen staan, hij staat wel beschut, maar met dit weer blijft hij niet droog en verder mijd ik slecht weer niet. Pas als het echt beestenweer is of als het vriest laat ik hem echt staan. Hij moet dus niet onder mijn kont wegroesten, maar ik denk dat dat met de huidige motoren wel meevaltals je hem normaal onderhoud en beschermt.

Dat je zoiets vergeet....lijkt mij het belangrijkst van allemaal :Y .Zou voor een Jap gaan oid Lekker goedkoop in onderhoud; betrouwbaar dealers genoeg.....
En buiten dat...weet waar je aan begint; als je daadwerkelijk altijd rijdt is de tupperware waar je nu altijd achter wegkruipt wel heeeel erg lekker in de winter....

Een Italiaan buiten laten staan is vragen om problemen; die krijgen een auto geeneens elektrisch storingsvrij laat staan een motor.....
Een Buell...heb erop gereden maar vondt het niets; veel te korte powerband en teveel gebonk onder m'n kl#$%@ bij stationair...en het is en blijft een Harley :r
Tja en een Triumph....pas ook een proefrit op gemaakt maar kon toch niet aan m'n S2R tippen.Mooi en zeker niets verkeerds aan maar het was gewoon niet mijn "ding" zo 'n Triumph(die maken toch ook ondergoed.... :? )
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook een speed triple mee laten dingen.....

Is wat minder speels en nerveus dan een street triple maar wel verdomde sterk (ook onderin).
En beter geschikt voor wat langere mensen.

Daarnaast zou je een moto guzzi griso kunnen overwegen. Lekker smoeltje, vette klappen en een mooie cardan.

Wat is je budget?
Een 2005/2006 speed triple heb je al voor hetzelfde geld als een 2008 street triple....
 
Shiver: Heb op de dorsoduro gereden, zware tegenvaller, blok voelde te tam aan. Ook geen snelheidsbeleving
Benelli TNT: Mooi looks, 3 cilinder, helaas niet betrouwbaar(teminste de grotere broer was dat niet) en wanneer je er vanaf wil maar beperkt publiek die opzoek is naar zo'n motor
Z750: Zwaar, blok rijd als een "gewone"4 cilinder, niet spectaculair. Wel mooie looks.
KTM duke: Echte fun bike, maar wat je zelf zegt geen snelweg motorfiets.
KTM superduke: Vette fiets wanneer je er 1 kan betalen! Als je van een V-twin houd haal dan deze.
Street R: heb er zelf 1, heerlijk blok, komt niet voor niets positief uit alle testen. Nadeel, op foto's ziet ie er niet echt mooi uit, in het echt is dat wel anders trouwens. Deze motor halen als je een lichte, wendbare fiets met een sterk blok zoekt.

En natuurlijk een foto'tje om je over te halen ;)

Standaard:
Foto0106.jpg



Paar kleine extra's ;)
DSC07950.jpg
 
Het was weer lekker rustig op mijn werk, dus weer het een en ander gelezen op internet, alleen jammer dat dit forum geblocked is.

Een italiaan buiten laten staan is vragen om problemen... is dat nu echt nog zo, het lijkt mij dat dat anno 2009 dat toch wel verleden tijd moet zijn.

Een Speed Triple vind ik gek genoeg (omdat hij toch best lijkt op een Street Triple) niet mooi en het blok van een Moto Guzzi is niet mijn ding.

Het budget, tja zo rond de 10k wil ik wel uitgeven (meer kan ook maar dan moet ik wat langer sparen) dus dan is de helft van mijn lijst nieuw te koop en de rest 2dehands.
 
De er-6, ik was hem niet vergeten, maar toen ik mijn huidige motor kocht heb ik ook op de er-6f gereden, ik vond hem te tam, de er-6n vind ik ook wel mooi, maar heeft volgens mij exact dezelfde motor als de er-6f.

De standaard triple is een stuk vriendelijker voor de portemonee, maar de grijze R vind ik zoveel mooier dat ik die meerprijs er wel voor over heb.

Dan nog een specifieke vraag over de Buell, zo op het oog is dit een motor waar je niet iemand achterop wilt laten zitten. Niet dat dat een vereiste is, want mijn vriendin heeft tot nu toe nog maar 1 keer achterop gezeten, maar het is toch wel handig alshet kan.

En 1 vereiste ben ik nog vergeten te melden, de motor kan niet binnen staan, hij staat wel beschut, maar met dit weer blijft hij niet droog en verder mijd ik slecht weer niet. Pas als het echt beestenweer is of als het vriest laat ik hem echt staan. Hij moet dus niet onder mijn kont wegroesten, maar ik denk dat dat met de huidige motoren wel meevaltals je hem normaal onderhoud en beschermt.

achterop gaat wel
enkel dikke mensen niet maar normale mensen wel hoor ;)
 
Een italiaan buiten laten staan is vragen om problemen... is dat nu echt nog zo, het lijkt mij dat dat anno 2009 dat toch wel verleden tijd moet zijn.

Was dat maar waar, ben al aan mijn tweede tellerunit toe :X ......en mijn motor staat niet eens buiten :N
 
Een Speed Triple vind ik gek genoeg (omdat hij toch best lijkt op een Street Triple) niet mooi.


De looks van de Street Triple maken niet meer uit zodra je erop hebt gereden :9~
En zo lelijk is die in het echt niet. Afwerking is echt super, heb niet het gevoel dat hij "goedkoop" aanvoelt.

Maargoed als je liever een motorfiets voor de looks koopt dan het rijkarakter dan moet je voor de Z750 gaan. Alhoewel ik daar wel een paar dingetjes bij heb ondekt die goedkoop aandoen.
 
De looks van de Street Triple maken niet meer uit zodra je erop hebt gereden :9~
En zo lelijk is die in het echt niet. Afwerking is echt super, heb niet het gevoel dat hij "goedkoop" aanvoelt.

Maargoed als je liever een motorfiets voor de looks koopt dan het rijkarakter dan moet je voor de Z750 gaan. Alhoewel ik daar wel een paar dingetjes bij heb ondekt die goedkoop aandoen.

De Street Triple vind ik er wel goed uitzien, zijn groter broer alleen niet.

Als Italianen echt nog probleem gevallen zijn, zeker als ze in weer en wind gebruikt moeten worden, dan maakt dat mijn lijstje wel weer een stuk korter in elk geval.

Nu maar hopen dat het straks niet weer gaat vriezen, want door al die regen ligt hier geen pekel meer en kan ik mooi wat proefritjes maken.
 
Ik heb zelf de M696 en bevalt prima. Op de snelweg gaat ie ook aardig...geen klachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan