opzoek naar een sportieve tourmotor!

ShPhotosNL

Rookie
2 feb 2017
10
0
Roosendaal
Facebook
goedeavond!

Ik mag volgende maand eindelijk op voor mijn laatste examen, met een beetje geluk hopelijk in 1 keer mijn papiertje binnen.

Nu ben ik alvast aan het rondkijken voor mijn eerste motor. Dan kom je er al gauw achter dat je alle kanten op kan wat dat betreft. Hier en daar wel wat informatie weten te vinden, maar nog niet alles gevonden.

Ik ben opzoek naar een motor die zowel sportief is, maar waar je ook lekker met zijn 2e (grote afstanden) op kan touren. Vooral het feit dat mijn vriendin achterop moet is belangrijk. Ze heeft geen geweldige rug, dus ze moet goed kunnen zitten.
Aangezien ik gelijk op ga voor het volledige A rijbewijs is vermogen geen probleem. Ook moet de mogelijkheid er zijn om er een kofferset op te zetten.

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de kawasaki zzr1100, maar daar kan ik weinig ervaringen over vinden. Ook lijken mij de honda cbr 1000f en de suzuki gsxf intressant. We hebben laatst op een honda deauville gezeten. Mijn vriendin zat achterop prima, ik had mijn twijfels. Ook ben ik niet zo fan van het uiterlijk. Wat dat betreft heb ik meer met de pan european. Alleen vraag ik dan af hoe sportief zoiets is.

Ik zelf ben ben geen kleine jongen met mijn 1m94 en samen met mijn vriendin zitten we tegen de 200kg.

Als budget had ik iets rond max. 2000 in gedachten. Ook ben ik bang dat ik hem niet binnen kan stallen. Hij zal het dus buiten moeten doen met een regenhoes.


ik hoop dat er mensen zijn hier die mij hierover advies kunnen geven, alsvast bedankt voor de moeite!

fijne avond!
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen kijken voor een Honda CBR1100XX Blackbird, GSXF is ook prima als je maar niet te lang/te zwaar bent. Blackbird is in elk geval sportief genoeg en biedt zoiezo genoeg ruimte. Ga in elk geval proefrijden op meerdere modellen.
 
Ga dan de Blackbird maar vergeten. Met jullie 2 zit je al (ver) boven de belastbaarheid.
Na 1996 is 186kg en na 2001 maar 171kg. Dit is dus gewoon een solofiets incl. je bagage.
 
Hayabusa uit 99?

bromygod-260117.jpg

Je bedoelt mss hier achterop.....................?
 
Hebben die extra kilo's ook echt een negatief effect dan (als in gevaarlijk)? Anders zou ik zeggen banden op goede spanning, desnoods wat betere vering en koop de motor die je leuk vind.

Maar heb zelf geen ervaring met het overladen van motoren (en eigenlijk ook nog nooit aan gedacht :P).
 
Die Pan European lijkt me een prima fiets voor je wensen en budget. Nee, geen sportieve motor, toch kan je er behoorlijk goed mee sturen.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van een Yamaha XJR? Daar zit je riant achterop en een berg koppel! Al 22 jaar op de markt. Ze zijn gestopt met de productie dit jaar. Als je bv een mooie kan vinden die al wat ouder is en bv een vrij lage km stand ( ik koop altijd motoren die wat ouder zijn maar met weinig km) heb je een fijne motor waar je lekker een eind mee op pad kunt. Het is wel een zgn 'naked bike' zonder bescherming van een kuip. Een Yamaha FJR is misschien ook niet gek, net als de door jou genoemde Honda Pan European. Of een Kawasaki GTR met cardan. Succes!
 
Met dat budget en dat doel zou je aan een Yamaha FJ 1100/1200 kunnen denken
Suzuki Bandit 1200S wellicht.
Enne ... kijk ook eens naar een kawasaki GPz1100

En als de deauville je aanstaat: je vindt in dat segment ook heel veel yamaha 900 diversions. Prima toerfiets, zeker voor 2 met bepakking en ook vriendelijk genoeg om op te beginnen. Maar meer tour dan sport.

Qua belading moet je even bekijken hoe dat met deze fietsen zit; daar heb ik niet naar gekeken.
 
mag ik je aanraden om je vriendin voorlopig niet mee te nemen? een rijder die geen ervaring heeft en een duo zonder ervaring is vragen om ongelukken. met duo rijden moet je leren en als duo rijden moet je ook leren en die 2 combineren geeft of heel veel spanning in de relatie of je ligt samen in het ziekenhuis.
en met dat soort gewichten samen en met bagage zou ik het sportieve even een beetje vergeten en meer richting een goede toermotor zoeken. en bijna elke toermotor waar je fatsoenlijk samen op kan rijden zal echt geen slak zijn en een heel redelijk weggedrag hebben. en het sportief hangt veel meer af van de berijder als het ontwerp van de motor. je zal de eerste supersport niet zijn die in een haarspeldbocht in de buitenbocht wordt ingehaald door een toermotor of allroad met dikke alu koffers er aan.
 
mag ik je aanraden om je vriendin voorlopig niet mee te nemen? een rijder die geen ervaring heeft en een duo zonder ervaring is vragen om ongelukken. met duo rijden moet je leren en als duo rijden moet je ook leren en die 2 combineren geeft of heel veel spanning in de relatie of je ligt samen in het ziekenhuis.
en met dat soort gewichten samen en met bagage zou ik het sportieve even een beetje vergeten en meer richting een goede toermotor zoeken. en bijna elke toermotor waar je fatsoenlijk samen op kan rijden zal echt geen slak zijn en een heel redelijk weggedrag hebben. en het sportief hangt veel meer af van de berijder als het ontwerp van de motor. je zal de eerste supersport niet zijn die in een haarspeldbocht in de buitenbocht wordt ingehaald door een toermotor of allroad met dikke alu koffers er aan.

:^

Waarom begin je niet met een leuke, oudere en goedkope fiets. Na het halen van je pasje ga je pas echt leren rijden.

Ik heb weliswaar al vele jaren ervaring maar vind het gewoon erg leuk om een klassieker op de weg te houden. Zo heb ik in 2015 mijn XJ750 gekocht voor €300, beurtje gegeven en heerlijk genieten. Tussendoor een beetje optisch opknap werk gedaan. Geweldig fijne, vlotte motor, ontzettend goedkoop rijden. En heel veel plezier.

full
 
Laatst bewerkt:
weer +1

Met mijn oude FZ 1985 (106pk) was ik oa op Sicilië en bij Cap Finisterre (Vigo-Spanje)
Komende zomer staat Rusland en Noordkaap op de rol............ Waarom een dure fiets?
Om de buurman te plagen, dat die van jou mooier, nieuwer, duurder is? Mwah!
Als moet haal ik morgen een spik-span nieuwe motor.(zonder hulp vd bank) Maar waarom?

Wat Bensi zegt klopt helemaal. Oude motor kost geen drol. (MRB en verzekering samen €65 pj)
Mijn FZ is mss niet de mooiste, maar is wel helemaal betaald!!!!
Zelfs op z'n tijd sleutelen en een onderhoudsbeurtje vind ik leuk om te doen!!
 
Precies, en mijn XJ is ondertussen ook nog eens één van de mooiste die er nog lopen 8-)
 
Precies, en mijn XJ is ondertussen ook nog eens één van de mooiste die er nog lopen 8-)
Dat is dan geluk hebben! Houden zo en nog vele jaren lol met dat oudje!
Mijn FZ is niet meer heel mooi. Dat is gewoon een werkpaard!
Hoeft ook niet, want ik heb een hekel aan poetsen......(als het te erg wordt, dan de hoge-druk-spuit!)

Voordeel van mijn oude FZ is ook , dat als er in de vakantie een krasje bij komt, ik er niet van wakker ga liggen. Een spuitbus mat en glans zwart (Action) doet meestal weer wonderen.
 
Laatst bewerkt:
Lang niet elke fiets mag tegen de 200 kilo aan belading hebben, dus kijk vooral goed naar de specs voordat je ergens verliefd op wordt. Je zal vast niet meteen door het frame zakken, maar handelbaarheid en veerwegen worden wel rap minder bij heel zware belading. Dus respecteer het maximum.

Ook een niet-sportieve fiets is nog steeds heul veul sneller dan bijna alle auto's :-)

Ik ben zelf 1,92 en rij vooral lange tourritten. Eerst op een Honda CBR 1000 F en nu op een BMW R1200 GS. Als je echt langer op de motor zit wordt de kniehoek een ding. Dus let daar op als je gaat testen.

In jouw geval zou ik gaan kijken naar fietsen als een Pan European, Yamaha FJ / FJR, BMW K1100 LT of Suzuki VStrom.

Van die 2000 euro kan je vriendin ook zelf haar rijbewijs halen :-)
 
Van die 2000 euro kan je vriendin ook zelf haar rijbewijs halen :-)
motorrijbewijs voor mijn vriendin is momenteel geen optie. dus dat valt al af.

ik zoek gewoon een leuke motor waar we samen op kunnen toeren, en eventueel mee op vakantie kunnen.

Ik ben zelf 1,92 en rij vooral lange tourritten. Eerst op een Honda CBR 1000 F en nu op een BMW R1200 GS. Als je echt langer op de motor zit wordt de kniehoek een ding. Dus let daar op als je gaat testen.

In jouw geval zou ik gaan kijken naar fietsen als een Pan European, Yamaha FJ / FJR, BMW K1100 LT of Suzuki VStrom.

hoe beviel de honda? dat vind ik wel een intressante fiets. Die gaan voor een leuke prijs momenteel, en geschikt voor een kofferset
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan