opzoek naar een sportieve tourmotor!

Lang niet elke fiets mag tegen de 200 kilo aan belading hebben, dus kijk vooral goed naar de specs voordat je ergens verliefd op wordt. Je zal vast niet meteen door het frame zakken, maar handelbaarheid en veerwegen worden wel rap minder bij heel zware belading. Dus respecteer het maximum.
Dat merk ik al als ik alleen op de motor zit en de volle vakantie-bepakking opgeladen heb.
Ik denk dat als ik op de motor zit, incl. zware motorkleding ook wel de 120kg benader. Dan komt er al snel 30-40kg bagage bij. In het buitenland heb je niet altijd de mooiste wegen. Bij een stevige hobbel of een groter gat raak ik ook wel eens het eindpunt van de vering.
 
Van die 2000 euro kan je vriendin ook zelf haar rijbewijs halen :-)
motorrijbewijs voor mijn vriendin is momenteel geen optie. dus dat valt al af.

ik zoek gewoon een leuke motor waar we samen op kunnen toeren, en eventueel mee op vakantie kunnen.

Ik ben zelf 1,92 en rij vooral lange tourritten. Eerst op een Honda CBR 1000 F en nu op een BMW R1200 GS. Als je echt langer op de motor zit wordt de kniehoek een ding. Dus let daar op als je gaat testen.

In jouw geval zou ik gaan kijken naar fietsen als een Pan European, Yamaha FJ / FJR, BMW K1100 LT of Suzuki VStrom.

hoe beviel de honda? dat vind ik wel een intressante fiets. Die gaan voor een leuke prijs momenteel, en geschikt voor een kofferset


Die Honda was te gek. 75k op gereden in 6 jaar tijd, hele jaar door. Alleen maar tourritten, ook met passagier en vakanties. Nooit wat gehad. Bij 120.000km werd hij wat minder. Ik zat er ruim genoeg op en mijn achterpassagiers zeker ook. Rijdt super. Qua belading weet ik niet wat hij mag hebben. Een bekend minpuntje van de F is windgeruis rond je helm. Je moet echt oordoppen in. Rateltje bovenin bij WARME motor is nwe nokkenasketting en spanner. Laten doen kost 300 euries. Rond de 100.000km ben je aan de beurt.
De BMW K 1100 LT en K100 modellen zijn miss ook geschikt. Binnen je budget, cardan ipv ketting, en soms met ABS. Kmstanden van boven 100k zijn geen enkel probleem mits redelijk onderhouden.
 
Bandit 1250sa kopen
redelijk jong voor weinig geld
geen spannende motor,maar dat zijn schoonmoeders ook niet :+
105Nm/3750 tmp zie je zelden :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Honda was te gek. 75k op gereden in 6 jaar tijd, hele jaar door. Alleen maar tourritten, ook met passagier en vakanties. Nooit wat gehad. Bij 120.000km werd hij wat minder. Ik zat er ruim genoeg op en mijn achterpassagiers zeker ook. Rijdt super. Qua belading weet ik niet wat hij mag hebben. Een bekend minpuntje van de F is windgeruis rond je helm. Je moet echt oordoppen in. Rateltje bovenin bij WARME motor is nwe nokkenasketting en spanner. Laten doen kost 300 euries. Rond de 100.000km ben je aan de beurt.

Bedankt, hier heb ik wat aan!

Niet alle reacties gelezen...maar wat vind je van een vfr 800 vtec?

Bandit 1250sa kopen
redelijk jong voor weinig geld
geen spannende motor,maar dat zijn schoonmoeders ook niet :+
105Nm/3750 tmp zie je zelden :P

Die vallen een beetje boven mijn budget
 
Als de Bandit 1250sa buiten budget valt, valt de Bandit 1200s er waarschijnlijk binnen.
Voldoende vermogen en kan er zo'n 220kg bij hebben.
 
Ik heb ervaring met de bandit 1200, prima ding, met zijn tweejen heel stabiel, maar ik ril er van als ik daar een beginner op zou zetten.
Vergis je niet in het vermogen en de gasreactiesnelheid en het totaalgewicht van een "zware" motor. Als beginnend bestuurder word dat heel goed bij de les blijven. Zeker eventjes manouvreren met iemand achterop of volle bepakking, weet dat je een zijden hand gebruikt en geen fouten maakt. Een fiets met minder vermogen slikt dat nog enigszins en heb je nog wat reactietijd.
Er zijn mensen die het als een tweede natuur meteen goed doen, (mijn broer leste op een 1100cc) maar wees er van bewust.
 
Laatst bewerkt:
XRV750 oftewel Africa Twin geen optie?
Misschien niet heel veel pk. Wel licht(voor een tour fiets) en sportief door de 2 cilinder.

Heb em zelf ook en ben zeer tevreden!
 
XRV750 oftewel Africa Twin geen optie?
Misschien niet heel veel pk. Wel licht(voor een tour fiets) en sportief door de 2 cilinder.

Heb em zelf ook en ben zeer tevreden!

Lijkt ook best op elkaar, een cbr of een gsx (wens TS) met een XRV750... (niet)
Plus de voorvering is niet sportief van de xrv, daar moet eerst een set progressieve veren in.
Ik heb hele stukken gereden met te zachte voorveren met 2 personen en een workout in de sportschool op de drukbank is er niks bij.
Je weet pas beter als je betere voorvering hebt (daarvóór dénk je dat het allemaal best in orde is).
 
Terug
Bovenaan Onderaan