Oriënteren op een toermotor

puntjes van aandacht bij de PE:
1. de distributieriem. die moet bij 100k gecontroleerd worden en bij 150k vervangen. maar of je 'm nou controleert of vervangt, het werk is hetzelfde, dus: ik ga 'm vervangen bij 100k.
2. de achterbrug wil nog wel eens doorrotten. vervangen is nogal een rotklus, naar het schijnt.


:]

Vergeet de uitlaat niet als je naar een Pan 1100 kijkt, die mag je tegen die tijd ook vervangen.
Kost ook nogal wat !!
 
Honda ST1100 Pan European

Triumph Sprint ST

you do the math... ;)

zelf heb ik het idee dat de Triumph toch meer sport dan tour is, gezien de toerentallen waar de maxima worden behaald: 9100, resp 5100tpm. de Pan E. haalt de maxima bij 2000 toeren minder. maar om 'm vlot te rijden hoef je 'm de toeren niet in te jagen. qua toerentallen is het eigenlijk net een auto: bij 120 in 5 (helaas geen 6, maar dat gemis is wellicht persoonlijk. ik had er best een 6e verzet bij gewild) zit je tegen de 4000 toeren. en veel meer dan 4000 toeren hoef je niet te draaien om lekker mee te komen met het verkeer.

het verschil tussen sport en touring wordt volgens mij het best in volgend filmpje gemeld. een review over de Honda Pan European. bekeken door twee motorrijders uit Canada: een racer en een tourrijder. de racer schopte met regelmaat het blok de toerenbegrenzer in, wat helemaal niet hoeft om lekker mee te komen met het verkeer. zoals gezegd in het filmpje in de Pan E. er niet om zsm van 0 naar 100 te komen, maar meer om lange einden te rijden. en dan is het prettig dat het geluid van de motor niet nadrukkelijk aanwezig is. (hoge toeren willen nog wel eens irritant worden)
'it's done right, and it's done right the first time' is het oordeel van de toerrijder over een motor die ten tijde van de opname al 11 jaar vrijwel ongewijzigd meedraaide op de markt.


:]

WC eend ? :P



Alle drie qua frame, motor en rijgedrag oude motoren. Ze hebben inderdaad cardan, iets wat de Sprint niet heeft. Maar het frame van de Sprint, de motor en het rijgedrag zijn zoveel beter. gewoon eens proberen, dan nog eens zien of dat beetje werk aan de ketting nog een bezwaar is :-)

Hey, nog 1tje :P


Er zit hier ergens een heel nest ??




smeer systeem er op en het ergste heb je gehad.

:^ Er zijn meerdere smeersystemen, Scottoiler is zo een beetje de bekendste, werkt prima !!
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf met 4 verschillende motoren en merken, iedere dag opnieuw.
Maar de Diversion 900S is met top mijn favoriet, onderhoud doe ikzelf.
Wilde er graag een FJR 1300 ABS, bij, maar zie er voorlopig vanaf, alleen al omdat het onderhoud-verzekering enz van een FJR 1300 vele malen duurder uitvalt.
 
Ik heb tweemaal een GTR gehad (heb er nog steeds een), een diversion, een K100 en een xj900f. Allemaal prima toermotoren, gedateerd maar degelijk. Een motor als een Triumph zal absoluut fijner en moderner rijden, maar heb je er echt een in goede staat voor 2000,- euro?

Ik vind de GTR een fijne fiets vanwege de gigantische hoeveelheid bagageruimte en handige haken om evt spullen mee vast te binden. Rijdt ook uitstekend, zeker als hij voorzien is van progressieve voorveren. Ik heb het idee dat er bij de meeste modellen op marktplaats toch wel wat onderhoud nodig is, dus hou daar rekening mee. In mijn ervaring is het een BMW K, maar dan beter. Stuurt/remt beter, betere bagagemogelijkheden, betere kuip (je blijft droog in de stortregen!), 6e versnelling etc.

Een pan is natuurlijk ook een goede optie, zuiniger dan de GTR (ik verbruik 1:17) maar vaak met hoge km-standen inderdaad.

Is een K75/100/1100 niet iets? Gezien je er op het moment een heb neem ik aan dat je liever iets anders wilt.
 
Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot een hoop ' wat voor motor'topics een goede uitleg en vraag.
persoonlijk alleen echt ervaring met de xj reeks.

Een tijd terug was er een gelijksoortige vraag en werd door, ik meen, martell gezegd dat je voor het sleutelen net zo goed een pan european kan nemen (ipv zzr1100) , er staat niet vermeld of het ook je intentie is zelf (deels) onderhoud te doen.

De latergeplaatste link is naar 1 vd netjes 900 met koffers en lage km stand.een pan zit al gauw op het dubbele, die kan dat overigens makkelijk hebben.

succes met de zoektocht en excuus voor de voormalige topic vervuiling.
 
Laatst bewerkt:
De BMW heb ik te leen. Afgaand op de reacties blijft t lijstje voorlopig bestaan uit Diversion 900, GTR 1000 en Pan E 1100 waarbij de laatste een lichte voorkeur geniet.

De BMW rijd uiteraard heerlijk alleen zit ik met de knieën enigszins tegen de kuip aan. Iets kortere benen was beter geweest...

Tot t voorjaar de tijd maar gebruiken om te passen bij particulier en/of handelaar.
 
Ah, herkenbaar. Ik zat met de K ook altijd met mijn knieën in de knoop, en ik ben niet eens lang. (1,75)

De GTR heeft overigens een waanzinnig fijne kuip. Ook bij een uur in de stromende regen blijf ik, op mijn helm na, gewoon droog. De kuip van de pan is een stuk kleiner. Maar, de pan is wel een nieuwere fiets. De GTR is in essentie een fiets uit '86.
 
Ik heb tweemaal een GTR gehad (heb er nog steeds een), een diversion, een K100 en een xj900f. Allemaal prima toermotoren, gedateerd maar degelijk. Een motor als een Triumph zal absoluut fijner en moderner rijden, maar heb je er echt een in goede staat voor 2000,- euro?

Is een K75/100/1100 niet iets? Gezien je er op het moment een heb neem ik aan dat je liever iets anders wilt.


Toch wel. Niet voor het één of 't ander, maar mijn Sprint 955i ST, inclusief koffers etc etc, met maar 39K op de teller staat te koop. Voor behoorlijk wat minder dan 2000 eurootjes. En de staat is onberispelijk.
 
*heeft zich zojuist ook even in de Triumph verdiept*

Maar da's toch een heel andere klasse fiets? klein zadel, kuip, ketting, laag stuur. In mijn boeren-motor-verstand gewoon een sportieve motor, geen toerfiets. In ieder geval niet iets waar ik mezelf naar italië mee zie rijden. (niet dat het niet kan natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Mooie XJ, ik had de foto's al gezien op MP...

Ik krijg meer reacties dan ik had verwacht en dus meer info, meningen en adviezen.
Ik laat t voorlopig bij mn huidige shortlist.

Iedereen alvast bedankt voor de bijdragen.

Mvg

Snijworst
 
In tegenstelling tot een hoop ' wat voor motor'topics een goede uitleg en vraag.
persoonlijk alleen echt ervaring met de xj reeks.

Een tijd terug was er een gelijksoortige vraag en werd door, ik meen, martell gezegd dat je voor het sleutelen net zo goed een pan european kan nemen (ipv zzr1100) , er staat niet vermeld of het ook je intentie is zelf (deels) onderhoud te doen.

De latergeplaatste link is naar 1 vd netjes 900 met koffers en lage km stand.een pan zit al gauw op het dubbele, die kan dat overigens makkelijk hebben.

succes met de zoektocht en excuus voor de voormalige topic vervuiling.

Dit is al de 2e keer dat ik van de week te snel op 'verstuur reactie'heb gedrukt :$
de andere keer zag ik een sym voor een kymco aan.. :+
 
*heeft zich zojuist ook even in de Triumph verdiept*

Maar da's toch een heel andere klasse fiets? klein zadel, kuip, ketting, laag stuur. In mijn boeren-motor-verstand gewoon een sportieve motor, geen toerfiets. In ieder geval niet iets waar ik mezelf naar italië mee zie rijden. (niet dat het niet kan natuurlijk)

Hey Woudschim. Ik ben vier jaar geleden van de GTR overgestapt van de Sprint. Met spijt in het hart, want ik vond en vind de GTR een toffe reismotor. Vandaar dat ik regelmatig nog passeer op het GTR topic ;-)
De stap naar Triumph was op aanraden van een kennis die testrijder is voor "motoren en toerisme".
Achteraf gezien moet ik hem overschot van gelijk geven. ST staat voor sport - touring, en dat is wat de Sprint superieur doet. Ik vind hem zelfs meer een toer- dan een sportfiets. Schijn bedriegt in dit geval.
 
Interessant. Misschien moet ik eens een ritje maken met zo'n ding! :)


jammer dat de mijne in België staat. Anders zou ik zeggen kom eens proberen. Mss vind je er wel één ergens in de buurt? Overigens raar dat tweedehandsmotoren in België een stuk goedkoper zijn dan in Nederland. Kan tot nu toe niemand mij verklaren.
Bij Nederlands opkopers die naar België komen krijg ik meer dan dat een particulier hier wil betalen. Die poetsen hem dan wat op, een paar honderd euro er bij en kassa, kassa. En invoeren kost toch geen drol. Of vergis ik mij?
 
En hoe zit dat met invoeren...?

België - Nederland weet ik niet. Omgekeerd kost 13 cent of zo iets.( belachelijk maar waar). Mijn motor is oorspronkelijk Nederlands, maar door de Belgische dealer voor de vorige eigenaar nieuw naar Belgiê ingevoerd. geen idee voor Nederland, maar aangezien tegenwoordig alle goedkeuringen Europees zijn, denk ik dat het niet zo veel werk kan zijn om een motor in - of uit te voeren.
 
Goed verhaal :)

Heeft België ook iets vergelijkbaar als onze Marktplaats.nl?
 
Terug
Bovenaan Onderaan