MeanBlueMan
Moderator a la Pastafari
Kibbe ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
puntjes van aandacht bij de PE:
1. de distributieriem. die moet bij 100k gecontroleerd worden en bij 150k vervangen. maar of je 'm nou controleert of vervangt, het werk is hetzelfde, dus: ik ga 'm vervangen bij 100k.
2. de achterbrug wil nog wel eens doorrotten. vervangen is nogal een rotklus, naar het schijnt.
Honda ST1100 Pan European
Triumph Sprint ST
you do the math...
zelf heb ik het idee dat de Triumph toch meer sport dan tour is, gezien de toerentallen waar de maxima worden behaald: 9100, resp 5100tpm. de Pan E. haalt de maxima bij 2000 toeren minder. maar om 'm vlot te rijden hoef je 'm de toeren niet in te jagen. qua toerentallen is het eigenlijk net een auto: bij 120 in 5 (helaas geen 6, maar dat gemis is wellicht persoonlijk. ik had er best een 6e verzet bij gewild) zit je tegen de 4000 toeren. en veel meer dan 4000 toeren hoef je niet te draaien om lekker mee te komen met het verkeer.
het verschil tussen sport en touring wordt volgens mij het best in volgend filmpje gemeld. een review over de Honda Pan European. bekeken door twee motorrijders uit Canada: een racer en een tourrijder. de racer schopte met regelmaat het blok de toerenbegrenzer in, wat helemaal niet hoeft om lekker mee te komen met het verkeer. zoals gezegd in het filmpje in de Pan E. er niet om zsm van 0 naar 100 te komen, maar meer om lange einden te rijden. en dan is het prettig dat het geluid van de motor niet nadrukkelijk aanwezig is. (hoge toeren willen nog wel eens irritant worden)
'it's done right, and it's done right the first time' is het oordeel van de toerrijder over een motor die ten tijde van de opname al 11 jaar vrijwel ongewijzigd meedraaide op de markt.
Alle drie qua frame, motor en rijgedrag oude motoren. Ze hebben inderdaad cardan, iets wat de Sprint niet heeft. Maar het frame van de Sprint, de motor en het rijgedrag zijn zoveel beter. gewoon eens proberen, dan nog eens zien of dat beetje werk aan de ketting nog een bezwaar is :-)
smeer systeem er op en het ergste heb je gehad.
Zelf een FJR1300 wereld ding. Maar ken wat mensen die inmiddels ook zweren bij de Versys
Het budget is om en nabij de €1750,-/€2000,-
Ik heb tweemaal een GTR gehad (heb er nog steeds een), een diversion, een K100 en een xj900f. Allemaal prima toermotoren, gedateerd maar degelijk. Een motor als een Triumph zal absoluut fijner en moderner rijden, maar heb je er echt een in goede staat voor 2000,- euro?
Is een K75/100/1100 niet iets? Gezien je er op het moment een heb neem ik aan dat je liever iets anders wilt.
Je aantal off-topic reply's in topic's die nog netjes on-topic zijn is nu wel weer aan zijn max toegekomen he ?
OOhhw, die ? zou een ! moeten zijn trouwens.
ON-Topic aub.
In tegenstelling tot een hoop ' wat voor motor'topics een goede uitleg en vraag.
persoonlijk alleen echt ervaring met de xj reeks.
Een tijd terug was er een gelijksoortige vraag en werd door, ik meen, martell gezegd dat je voor het sleutelen net zo goed een pan european kan nemen (ipv zzr1100) , er staat niet vermeld of het ook je intentie is zelf (deels) onderhoud te doen.
De latergeplaatste link is naar 1 vd netjes 900 met koffers en lage km stand.een pan zit al gauw op het dubbele, die kan dat overigens makkelijk hebben.
succes met de zoektocht en excuus voor de voormalige topic vervuiling.
*heeft zich zojuist ook even in de Triumph verdiept*
Maar da's toch een heel andere klasse fiets? klein zadel, kuip, ketting, laag stuur. In mijn boeren-motor-verstand gewoon een sportieve motor, geen toerfiets. In ieder geval niet iets waar ik mezelf naar italië mee zie rijden. (niet dat het niet kan natuurlijk)
Interessant. Misschien moet ik eens een ritje maken met zo'n ding!
En hoe zit dat met invoeren...?