Orientatie: toermotor voor 1.65m man

osakat

MF'er
14 sep 2009
30
0
Momenteel rij ik met veel plezier op een verlaagde Hyosung GT 650 naked bike. Deze naked bike met een zithoogte van +/- 740 mm bleek na mijn vakantie in Tsjechië een aantal plus en minpunten te hebben:

+ erg wendbaar

- vangt enorm veel wind op de snelwegen ( dat ondanks een kleine windscherm )
- weinig vermogen ( erg onrustig op hoge snelheden )
- zithouding

Heb nu sinds een jaar mijn rijbewijs en rij bijna elke zondag een toertocht met de club voor LOOT. Door nu heel wat kilometers achter ervaring rijders gereden te hebben met toer motoren wil ik mij graag een beetje gaan oriënteren voor een toermotor voor mijn formaat.
Omdat ik niet zo heel veel af weet van tot hoe ver je bepaalde motoren kunt verlagen heb ik wat hulp nodig.

Waar ben ik naar op zoek:
- toer motor met een zithoogte van +/- 740mm
- goede zit ( manier van zitten van de BMW R 1200 GS bevalt mij enorm, maar dat is helaas een motor voor lange mensen )
- gewicht onder de 250 kilo
- motor met windscherm
- wat meer vermogen als ik nu heb
- motor waar de koffers van af kunnen, dus geen Deauville.

Zijn er mensen die weten of er motors bestaan met de eisen die ik heb? Het is namelijk erg lastig om een leuke motor te vinden voor mijn formaat die vervolgens redelijk veel kilometers per jaar maakt.
 
Ik rijd op een div 900 maar dat is weer wat gewichtig, misschien als je deze motor verlaagt dat het gewicht wat beter te houden is voor wat minder lange mensen, ik ben zelf bijna 1.90 en mijn buurjongen ongeveer jouw lengte kan net met de tenen bij de grond. Dat is dus niet handig, miss zijn er hier mensen met een verlaagde 900 of vraag even bij de dealer wat daar de mogenlijkheden zijn.
 
BMW R11X0RS? Ik ben 1.67 meter lang, kan met mijn voeten plat op de grond, hoewel het zadel op de middelste stand staat, en de motor voldoet verder aan al jouw eisen. Die van mij bevalt me prima. Niet alle mensen vinden hem even mooi, maar ja, als je je daardoor laat leiden...

Lees het R1100RS-draadje op dit subforum voor meer info (en plaatjes!).
 
BMW R100RS vind ik geen lelijke motor. Ga zeker eens kijken of ik ergens een proefrit kan maken.

Neem aan dat deze motor al een tijdje niet meer gemaakt wordt en met veel kilometers op de teller te koop zijn via bv marktplaats etc?
Hoe is hij in onderhoud?
 
Voor de duidelijkheid, ik had het over de r1100rs. Die is geloof ik van 1993 tot 2002 gemaakt. De opvolger, de r1150rs lijkt er erg veel op, maar heeft naast 50cc meer ook een extra versnelling (6 in plaats van 5). Ik heb begrepen dat dat wat lekkerder rijdt en schakelt, maar heb er nooit zelf op gereden, dus kan er niet over oordelen.

Een voordeel van de R1100RS vind ik dat je een complete toermotor hebt voor relatief weinig geld. De mijne had 67k op de teller, ABS, kofferset, handvatverwarming en alarm en ik heb hem voor minder dan €4000 gekocht. Ze beginnen bij ongeveer €2500, maar dan heb je een ouder exemplaar (doorgaans pre-1995) met veel kilometers.

Ik heb mijn exemplaar net een maand, dus kan over het onderhoud weinig zeggen. Een algemene stelregel is dat BMW-onderdelen gemiddeld nogal aan de prijs zijn. Houd daar rekening mee.

Ik kan er nog een heel verhaal over schrijven, maar verwijs je door naar het officiele R11x0RS-draadje voor meer informatie.
 
Kijk ook eens naar de F650GS (het nieuwe model dan, dus de 800 cc uitvoering).
Die is lager dan de F800GS, en nog te verlagen dmv zadel en verlagingsset.

Meer toer: F800ST.
 
Kijk ook eens naar de F650GS (het nieuwe model dan, dus de 800 cc uitvoering).
Die is lager dan de F800GS, en nog te verlagen dmv zadel en verlagingsset.

Meer toer: F800ST.

Als het dezelfde zit heeft als zijn grotere broer ga ik zeker op zoek naar een bmw dealer in de buurt. Jammer dat hij momenteel erg prijzig is ( voor een student als ik ), maar de oudere versie ( 650 cc ) is betaalbaar. Heeft dan niet een hoger vermogen en dergelijke naar waar ik op zoek ben, maar kan alvast kijken hoe het rijd.

Bedankt voor je informatie.
 
Yamaha XJ6 div ( nieuwe dus)

ben zelf ook 1.65 en rij op de naakte variant.
mijn motor is niet verlaagd en dat gaat super zo.
de motor is er dus ook met kuip, en heefd kleine 80 pk
kom anders eens neuzen in het Yamaha xj6 topic te vinden onder naked bike's

succes met de zoektocht!
 
Yamaha XJ6 div is inderdaad een leuke motor, maar heb hoogstwaarschijnlijk de motor gevonden waar ik naar zocht.

Vandaag namelijk een proefrit gereden op de BMW F 650 GS en ben helemaal verkocht. Zit lekker rechtop en rijd als een zonnetje.

Bedankt dat jullie allen mee gedacht hebben.
 
Ik ben 1.70 met korte pootjes. Broeklengte 30. Ik heb ook altijd problemen met zithoogte van de motor. Nee dat zeg ik fout. Ik heb problemen met de zithoogte als de motor stilstaat.

Diverse motoren hebben tegenwoordig een in hoogte veerstelbaar zadel. Vnl. BMW's. Ook kun je BMW's in een lagere versie af fabriek bestellen. 1200 RT/GS, F650/800GS. Dus alles mogelijk

Ik heb nu een 1100RT en met zadel in laagste stand heb ik voldoende manouvreer ruimte. Volgende week krijg ik mijn R1200GS en ik laat deze 3cm verlagen met andere veren en dan past het ook. Zadel blijft orgineel.

Dit is bij meer motoren mogelijk. Ook zou je eventueel het zadel van de betreffende motor kunnen laten aanpassen. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van omdat je kniehoek veranderd en ik ervaar dat als minder prettig.

Met andere verenset kan bij de meeste (niet alle) een hoop en de prijs val vaak wel mee want vervangt alleen de veer en niet de hele schokbreker.
 
heeft dat geen invloed op de rijeigenschappen ? in ieder geval word mijn inziens de veerweg korter.
daar ik zelf ook klein ben (1.68 mtr.) zit ik met hetzelfde probleem, het is inderdaad alleen een iseu als je stilstaat en dan voornamelijk als je de motor achteruit wil lopen.

ik zag een tijdje terug iets over laarzen met een dikkere zool, en heb daar een topic over geopend :
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/243634/0/0/trixo

als je rijd maakt het niets uit dat je wat kleiner bent, soms heeft het zelfs wat voordelen (beter passend achter de stroomlijn).

en de dames weten het :

kleine mannen.....grote jannen :)
 
Je kan ook gewoon een extra zool onder je laarzen laten plaatsen door een specialist, dat is stukke goedkoper.

Ga binnenkort toch nog even wat proefritjes rijden op de volgende motoren:

-Yamaha xj6 div
-Suzuki gsx650f Grand Toering
-Suzuki Bandit 1250 SA Grand Toering
-Suzuki V-Strom

Waarom?

Deze motoren zijn nieuw & 2dehands beter te betalen dan een BMW motor, ook qua onderhoud.

Dus met een extra zool en/of verlaging heb ik al wat meer keus. Zal rustig wat winkels af gaan en op diverse verlaagde motoren rijden zodat ik een beter zicht krijg op wat er is en hoe het rijdt. In februari naar de motorbeurs gaan helpt ook wel denk ik.
 
Hoi,
Als vrouw ben ik 1.62, (ook spijkerbroeklengte 30 a 32)54kg en rij op een Yamaha XJR 1200, heerlijke motor veel bottompower, fijn zadel(nooit zadelpijn), fijn toerkarakter en als je zin hebt lekker gassen!
De SP uitvoeringen beschikken over Ohlins veren, achter zijn die veren in te draaien en voor heb ik de voorpoten 2cm door de kroonplaat laten steken. Minimale aanpassingen maximaal resultaat!
 
O, ja, met beide voeten kom ik tot aan de bal v/d voet aan de grond, meer als genoeg. Ga gewoon eens met een 1200 of 1300 rijden, plenty te koop. Met de proefrit is het natuurlijk wel even uitkijken, maar als je eenmaal op een XJR gereden hebt ben je verkocht en dit is mijn nummer 11 dusss........
 
En hoeveel wind vang je? Want zie dat het een naked bike is.
Zit je een beetje rechtop?
 
Osakat, ik heb bij Gericke ooit een klein heel klein donker schermpje gekocht (plus minus 30cm hoog en steekt net boven de koplamp uit.), neemt de wind v/d borst, je kunt ook een iets groter scherm kopen maar ik vond dat met mijn lengte niet zo nodig en vind het ook niet zo mooi, maarja kwestie van smaak. IK zit enigzins naar voren geleund, heel lang vol te houden!
ps Ik heb ook een transalp type PD10 bj. '99, waar we zelf het zadel van hebben verklaagd 3cm hebben (met het elektr broodmes van mama) , ook goed te doen qua zithoogte. By the way, de XJR is toch iets lager en al klinkt t heeel raar maar heel best hanteerbaar! Motor altijd tikje tegen je aan laten leunen en hand bij de rem houden met manouvreren dan komt alles goed, bij mij wel :Y in ieder geval
 
Terug
Bovenaan Onderaan