orienteren

mazzel

MF veteraan
16 apr 2004
1.257
1
Friesland
Loha,
Ik ga volgend vroeg in voorjaar een motor kopen. Wat ik mooi vind zijn bijv. shadow vt750, vulcan vn800 of volusia 800. Wil rond de 6500(max) uitgeven. Kan ook iets oudere 1100/1500 kopen. Tja wazz wijs. Heb op technisch gebied absoluut 2 linkerklauwen. Heb wel gehoord dan cardan beter is dan ketting? Owk, graag advies. Kan mn poen maar 1x uitgeven, it better be good 8-)
 
Cardan is op zich niet BETER dan ketting, het is veeeel onderhoudsarmer. Je hoeft 'm niet te smeren (en kunt het dus ook niet vergeten) en hij maakt je achterwiel niet smerig.
In rijbeleving vind ik het persoonlijk niet veel uitmaken.
Welke van de 3 genoemde motoren het beste is weet ik niet, ik heb op geen van allen ooit gereden. Mijn mening is wel: laat je niet van de wijs brengen door gelul van koop een 1100 of een 1500, op een 750/800 ben je zo uitgekeken wat betreft vermogen.
deze motoren hebben genoeg vermogen om fijn mee te rijden, ook met 2 personen.
 
Hoi, ik sta zelf (zoals waarschijnlijk veel anderen) ook voor die zelfde keuze: welke 800. Mijn tip is: ga echt es proefrijden, of minstens proefzitten. Er is toch wel duidelijk verschil in de zithouding van deze drie fietsen. Persoonlijk vond ik de shadow het prettigst, vanwege o.a. zijn goedgevormde stuur.
Maar ik heb nog een tweetal vergelijkingstests gevonden:

http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/800comparo/

http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/800comp97/

Hierin komen al je favorieten voor. Eventueel zijn er bij motorcyclecruiser.com ook nog tests van zwaardere fietsen te vinden.
succes!
 
Ik zou zeker voor een motor met cardan-aandrijving gaan. Ik zou niets anders meer willen. Dit is mijn 2e motor met cardan (heb nu aan Kwaak Vulcan VN750). De overige 8 (...als ik me zo even in aantal niet vergis) hadden ketting-aandrijving. Mijn volgende motor wordt volgend jaar absoluut weer eentje met cardan (K75RT, PC800 of GTR1000). Geen vieze achtervelgen, geen ketting- en tandwielvervanging om de zoveel kilometer en geen reinigen en smeren van die dingen. Heerlijk relaxt. Wel heb je iets vermogen-verlies en een enkele motor (ik meen bijvoorbeeld de Yamaha XJ900) hebben last van het beruchte "cardan-effect" bij het optrekken. Bij mijn Vulcan heb ik geen last van het vermogenverlies of het cardan-effect.

Maar welk type en merk motor je moet kiezen, dat is erg persoonlijk. De ene motorrijder zweert bij een "tsjoppert", terwijl de ander ervan walgt en liever een "badkuip" rijdt. Maar daar worden, naar mijn beschijden mening, al teveel nodeloze discussies over gevoerd op dit forum. Allemaal een kwestie van persoonlijke smaak. Maak in ieder geval veel proefritten en laat je niet teveel leiden door de smaak van een ander.

Tipje: volgend jaar is mijn Vulcan te koop.
 
Hoi, ik sta zelf (zoals waarschijnlijk veel anderen) ook voor die zelfde keuze: welke 800. Mijn tip is: ga echt es proefrijden, of minstens proefzitten. Er is toch wel duidelijk verschil in de zithouding van deze drie fietsen. Persoonlijk vond ik de shadow het prettigst, vanwege o.a. zijn goedgevormde stuur.
Maar ik heb nog een tweetal vergelijkingstests gevonden:

http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/800comparo/

http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/800comp97/

Ik heb al op de shadow vt 750 gereden en vond deze met cardan zeer fijn rijden. Uitstraling van deze 3 is naar mijn mening ongeveer gelijk. Qua prijsstelling zou ik zeggen dat de Vulcan goedkoper is. Ik ga zeker ff naar die tests kijken, thnx voor reactie


Hierin komen al je favorieten voor. Eventueel zijn er bij motorcyclecruiser.com ook nog tests van zwaardere fietsen te vinden.
succes!
 
Ik zou zeker voor een motor met cardan-aandrijving gaan. Ik zou niets anders meer willen. Dit is mijn 2e motor met cardan (heb nu aan Kwaak Vulcan VN750). De overige 8 (...als ik me zo even in aantal niet vergis) hadden ketting-aandrijving. Mijn volgende motor wordt volgend jaar absoluut weer eentje met cardan (K75RT, PC800 of GTR1000). Geen vieze achtervelgen, geen ketting- en tandwielvervanging om de zoveel kilometer en geen reinigen en smeren van die dingen. Heerlijk relaxt. Wel heb je iets vermogen-verlies en een enkele motor (ik meen bijvoorbeeld de Yamaha XJ900) hebben last van het beruchte "cardan-effect" bij het optrekken. Bij mijn Vulcan heb ik geen last van het vermogenverlies of het cardan-effect.




Cardan heeft dus als voordeel; geen tandwiel/ketting onderhoud. Heeft niks te maken met rij-eigenschappen. De shadow heeft wel cardan, maar weet niet precies vanaf welk bouwjaar. (Ik heb op een bijna nwe gereden.
De Volusia heeft dat ook maar vind ik nogal prijzig.

[me]mazzel vindt de cruisers wel heel erg mooi 8-)
[/me]

























































Maar welk type en merk motor je moet kiezen, dat is erg persoonlijk. De ene motorrijder zweert bij een "tsjoppert", terwijl de ander ervan walgt en liever een "badkuip" rijdt. Maar daar worden, naar mijn beschijden mening, al teveel nodeloze discussies over gevoerd op dit forum. Allemaal een kwestie van persoonlijke smaak. Maak in ieder geval veel proefritten en laat je niet teveel leiden door de smaak van een ander.

Tipje: volgend jaar is mijn Vulcan te koop.
 
Cardan is op zich niet BETER dan ketting, het is veeeel onderhoudsarmer. Je hoeft 'm niet te smeren (en kunt het dus ook niet vergeten) en hij maakt je achterwiel niet smerig.
In rijbeleving vind ik het persoonlijk niet veel uitmaken.
Welke van de 3 genoemde motoren het beste is weet ik niet, ik heb op geen van allen ooit gereden. Mijn mening is wel: laat je niet van de wijs brengen door gelul van koop een 1100 of een 1500, op een 750/800 ben je zo uitgekeken wat betreft vermogen.
deze motoren hebben genoeg vermogen om fijn mee te rijden, ook met 2 personen.

Dat hoor ik ook telkens dat je binnen een jaar bent uitgekeken op een 750/800. Zou wel es willen weten waar dat op gebaseerd is.
 
Dat hoor ik ook telkens dat je binnen een jaar bent uitgekeken op een 750/800. Zou wel es willen weten waar dat op gebaseerd is.

Ik rij nu al een tijdje op een 750 en volgend jaar doe ik 'm weg, omdat ik op een tourmotor (BMW e.d.) wil gaan rijden. Maar op het vermogen van mijn Vulcan ben ik absoluut niet uitgekeken. Ik denk dat het bij veel mensen gebaseerd is op grootspraak. In de dagelijkse praktijk zal het allemaal heus niet zo heel veel uitmaken. 't Wordt wel anders als je bijvoorbeeld onder de 500cc gaat rijden, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment iets meer power zoekt.
 
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn :} :}
Ik heb achtereenvolgens CBX550,VF750C Magna,KTM 250 offroad,Pegaso 650cc gereden en rijd nu Magna 1100 en VF750F. Ik zal niet liegen, ik vind de power van deze machine heerlijk (ca. 100pk aan het achterwiel), maar dat was op zich niet de hoofdreden om deze machine te kopen. Na 6 jaar de Pegaso gereden te hebben was ik het eencilindergevoel toch wel beu en het comfort voor langere afstanden (zeker voor de passagier) was ook niet top.
 
Cardan heeft zeker voordelen omdat het schoner en onderhoudsvriendelijker is.
Daar staat wel een vermogensverlies van ongeveer 10 % tegenover, en volgens de bladen is dat de rede dat deze nieuwe generatie 800cc cruisers massaal voor kettingaandrijving kiezen, omdat ze het extra vermogen goed kunnen gebruiken.

 
Laatst bewerkt:
Het feit dat je zo veel "oudere" v-twins ( ontworpen voor ± 96) met cardan ziet, heeft dan te maken met het feit dat die fietsen (virago 750, vulcan 750 enz.) flink meer vermogen hadden en dus minder last hadden van het vermogensverlies.
 
Het feit dat je zo veel "oudere" v-twins ( ontworpen voor ± 96) met cardan ziet, heeft dan te maken met het feit dat die fietsen (virago 750, vulcan 750 enz.) flink meer vermogen hadden en dus minder last hadden van het vermogensverlies.

Vandaar dus. Ik vroeg me al af waarom de opvolger van mijn VN750 geen cardan meer had. Dus er is bewust gekozen voor een ketting bij de Vulcan 800.
 
Bij zo'n custom twin gaat het toch om het koppel; wie maalt er dan om een paar pktjes meer of minder? Ik zou in zo'n geval altijd voor het voordeel van de cardan kiezen. En in dat geval is zo'n 750 t.o.v. een zwaardere ook lekker rustig onderin de toeren te rijden.
 
Oke dan, zag ik net een shadow uit 2002 bij marktplaats.nl staan en die had ketting. Waar ik 3 weken terug op gereden heb had echt cardan.

Vraag; ik ben van plan straks het hele jaar door te rijden. Als je ketting zou hebben wat is daar het onderhoud aan en wat kost dat zo gemiddeld?
 
kan kloppen, het model 2004 van de shadow 750 heeft inderdaad weer een cardan.
Honda zal dit toch wel hebben gedaan naar aanleiding van vraag uit de markt.

In de nieuwe Bigtwin staat een rijimpressie van de 2004 shadow 750 en daar waren ze er best tevreden over.
Cardan versie zal in aanschaf (nieuw) wel duurder zijn, maar verdient zich natuurlijk terug door minder onderhoudskosten.

Als je al een proefrit hebt gemaakt, heb je natuurlijk ook een indruk van het vermogen gekregen. En als dit voor je gevoel goed zit, is het toch genoeg?
Wanneer je gaat voor maximale snelheid, zou je toch geen cruiser kopen, toch?
 
kan kloppen, het model 2004 van de shadow 750 heeft inderdaad weer een cardan.
Honda zal dit toch wel hebben gedaan naar aanleiding van vraag uit de markt.

In de nieuwe Bigtwin staat een rijimpressie van de 2004 shadow 750 en daar waren ze er best tevreden over.
Cardan versie zal in aanschaf (nieuw) wel duurder zijn, maar verdient zich natuurlijk terug door minder onderhoudskosten.

Als je al een proefrit hebt gemaakt, heb je natuurlijk ook een indruk van het vermogen gekregen. En als dit voor je gevoel goed zit, is het toch genoeg?
Wanneer je gaat voor maximale snelheid, zou je toch geen cruiser kopen, toch?
Nee snelheid op zich zegt me niks, lekker cruisen met lage toeren vind ik mooi. Gezien mijn budget kom i eerder in de buurt van de Volusia. Deze heeft ook in de oudere types cardanaandrijving. En komt in testresultaten goed uit de verf....
 
Wat de onderhoud aan een ketting kost? Tja als je het goed doet alleen een busje vet, maar als je het fout doet, kost het je honderden euro's voor een nieuwe ketting en tandwielen.

Een ketting is vrij snel te droog of te vet. Het is meer een kwestie van gemak dat je voor cardan zou kiezen dan kosten. Als hij te vet is, slaat het vet tegen je velgen en dat is vaak moeilijk te verwijderen als het er al langer zit. Ook houden erg vette kettingen veel vuil vast. Je kunt je wel voorstellen wat voor effect zand op je ketting heeft als je er de hele tijd mee rondrijdt. *Knars knars knars*
 
Wat de onderhoud aan een ketting kost? Tja als je het goed doet alleen een busje vet, maar als je het fout doet, kost het je honderden euro's voor een nieuwe ketting en tandwielen.

Een ketting is vrij snel te droog of te vet. Het is meer een kwestie van gemak dat je voor cardan zou kiezen dan kosten. Als hij te vet is, slaat het vet tegen je velgen en dat is vaak moeilijk te verwijderen als het er al langer zit. Ook houden erg vette kettingen veel vuil vast. Je kunt je wel voorstellen wat voor effect zand op je ketting heeft als je er de hele tijd mee rondrijdt. *Knars knars knars*
Stel je rijdt veel zegges 15.000 km per jaar. Hoe vaak vervang je ketting +tandwielen? honderden euro's, 200/300 of meer?
 
1 advies koop geen vulcan 1500 bij deze fietsen gaan gemiddeld bij 30.000 miles
de motrblokken stuk.
dit is typich een probleem van deze fietsen.
een 750 kan prima heeft daar geen last van.
virago is afrader om de monreurs een plezier te doen ;)

advies van mij is chadow.
intruder ook prima fietsen alleen chroomwerk erg slegt maar de fiets is verders goed.

suxes met je keuze en bekijk er genoeg en neem de tijd voor een uitgebrijde proefrit.
bij twijvel van aankoop particulier even een aankoopkeuring laten doen.
 
1 advies koop geen vulcan 1500 bij deze fietsen gaan gemiddeld bij 30.000 miles
de motrblokken stuk.
dit is typich een probleem van deze fietsen.
een 750 kan prima heeft daar geen last van.
virago is afrader om de monreurs een plezier te doen ;)

advies van mij is chadow.
intruder ook prima fietsen alleen chroomwerk erg slegt maar de fiets is verders goed.

suxes met je keuze en bekijk er genoeg en neem de tijd voor een uitgebrijde proefrit.

Shadow vind ik erg mooi. thnx for advice 8-)
bij twijvel van aankoop particulier even een aankoopkeuring laten doen.
 
Stel je rijdt veel zegges 15.000 km per jaar. Hoe vaak vervang je ketting +tandwielen? honderden euro's, 200/300 of meer?

Durf ik niet te zeggen. Het ligt er zoals gezegd heel erg aan hoe goed je het verzorgt; niet door zandpaden heen, als je merkt dat er zand tussen zit afspoelen, goed je ketting inspuiten direct na een rit als de ketting nog warm is (globaal om de 400 km), het ligt er ook aan waarmee je de ketting smeert (vet, wax of olie) enz enz enz. Ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen. Daarbij verschilt de kwaliteit en de prijs ook per ketting en tandwiel. Goedkoop is vaak duurkoop. Als je de ketting vervangt, meot het tandwiel ook vervangen worden en vice versa, omdat ze op elkaar inslijten.
 
Durf ik niet te zeggen. Het ligt er zoals gezegd heel erg aan hoe goed je het verzorgt; niet door zandpaden heen, als je merkt dat er zand tussen zit afspoelen, goed je ketting inspuiten direct na een rit als de ketting nog warm is (globaal om de 400 km), het ligt er ook aan waarmee je de ketting smeert (vet, wax of olie) enz enz enz. Ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen. Daarbij verschilt de kwaliteit en de prijs ook per ketting en tandwiel. Goedkoop is vaak duurkoop. Als je de ketting vervangt, meot het tandwiel ook vervangen worden en vice versa, omdat ze op elkaar inslijten.

...daarom hoef ik geen ketting meer. Ik hou bij mijn cardannetje.
 
Ja ik zat al flink te balen dat op mijn huidige bike een ketting zat. Vanaf donderdag heb ik dat dus niet meer. :)

LOL De bus olie is overigens nog van mijn eerste bike! *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan