originele boutjes vervangen door rvs?

Hier schijnen de meningen nogal over verdeeldt te zijn. Volgens de een gaan rvs en aluminium en staal niet samen. Volgens de ander weer wel. Wat ik wel weet is dat RVS in sterkte niet onderdoet voor koolstofstaal.
 
Helaas, fout gegokt.

Rvs is taaier/zachter dan staal. Staal daarentegen is harder en kan een hogere treksterkte verdragen dan RVS. Heb hier niet het tabellenboek bij de hand liggen met de max trekspanning, maar dan geloof je me maar niet.

Anyway een 8.8 boutje is dus sterker dan een RVS exemplaar, laat staan een 12.9 bout.

Het verhaal dat RVS en Alu gaan reageren klopt als een bus. Door onderlinge spanningsverschillen van de twee metalen vindt er een soort oxidatieproces plaats. Echter meestal wordt dit "rotten" sterk overdreven. Een beetje kopervet op je boutjes en ze gaan perfect uit je blok. Heb er zelf (en bekenden) veel goede ervaringen mee. De meeste boutjes aan je blok en er omheen, kan je best vervangen door RVS (maar niet alles dus).
 
Ik persoonlijk zal de bouten van je remsysteem, en vooral die jij opnoemt, niet vervangen door RVS. Een bekende motordealert zei dat het geen kwaad kon en dat hij het wel vaker deed, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
 
Remschijven en klauwen heb ik nog met orginele bouten vastzitten.

Alle bouten in mij frame zijn vervangen door RVS, hier zit dan ook niets bij dat extreme spanningen te verduren krijgt.

Ik denk overigens dat het nog eerder voor zal komen dat mijn (aluminium) frame scheurt of dat het schroefdraad dat hierin is getapt kapot gaat dan dat die bouten breken.

Nogmaals, ik heb ze niet op kritieke punten zitten.

RVS rules, staat mooi en blijft mooi.

@CHmonster, titanium is helemaal :} :}
Misschien nog wel een idee als ik de bouten van de remschijven vervang, wilde eigenlijk orginele nieuwe kopen.
 
Remschijven en klauwen heb ik nog met orginele bouten vastzitten.

Alle bouten in mij frame zijn vervangen door RVS, hier zit dan ook niets bij dat extreme spanningen te verduren krijgt.

Ik denk overigens dat het nog eerder voor zal komen dat mijn (aluminium) frame scheurt of dat het schroefdraad dat hierin is getapt kapot gaat dan dat die bouten breken.

Nogmaals, ik heb ze niet op kritieke punten zitten.

RVS rules, staat mooi en blijft mooi.

@CHmonster, titanium is helemaal :} :}
Misschien nog wel een idee als ik de bouten van de remschijven vervang, wilde eigenlijk orginele nieuwe kopen.
 
Ik zal eens ff kijken, volgens mij heb ik er nog wel wat.Mocht dat idd zo zijn, kan ik ze niet voor nop wegdoen, ze zijn nl. nogal prijzig...

PS. Hoe is het met je remleiding? Goed spul he...?!? ;)
 
Laatst bewerkt:
Helaas, fout gegokt.

Rvs is taaier/zachter dan staal. Staal daarentegen is harder en kan een hogere treksterkte verdragen dan RVS. Heb hier niet het tabellenboek bij de hand liggen met de max trekspanning, maar dan geloof je me maar niet.
Daar heb ik geen boek voor nodig om te zeggen dat RVS harder is dan staal omdat er chroom inzit. Tevens zijn de taaie materialen (zoals titanium) beter bestand tegen treksterkte dan bv. staal. Het gaat volgens mij om de rek van RVS, is het niet? (E-mod).
 
Laatst bewerkt:
Let op dat je bouten met het juiste schroefdraad neemt/besteld. Ik kwam er nl. thuis pas achter dat ik fijn-metrische draad nodig had voor mijn remklauwen |(

'k heb overigens zowel de remschijven als de klauwen met INOX schroeven en schroefjes vast zitten en dat zit best wel vast. Althans, die 300+ kg komen zonder problemen tot stilstand. Het zijn mi. bij remschijven en -klauwen voornamelijk schuifkrachten ipv. trekkracht (zoals bijv. bij een cilinderkop), waardoor de treksterkte mi. minder kritisch is (ik zeg niet onbelangrijk ;) )
 
als ik jou was dan zou ik het niet doen.
rvs is vrij bros en het gat ook roesten als het in aanraking komt met staal
;( LELIJK ;(

wat je ken doen is om aliminium dopjes over je bouten en moeren doen, en het is ook heel makkelijk om aliminium te polijsten

;] *D !!!skoftig!!!;] *D
 
Je kunt rvs bouten toch ook in verschillende sterktes krijgen. In machines voor bijv. de voedingsmiddelenindustrie werken ze ook met rvs. In bepaalde machines komen ook hoge belastingen voor. Ook wisselende belasting. Zou dus volgens de kenners hier niet kunnen?

Heb zelf een geheel rvs aanhanger gehad. Heeft in het zout gelopen. Zat de koppeling ook aangebout met rvs. Was een fabrieksaanhanger. Geen zelfbouw.

Zo zijn er wel meer voorbeelden te verzinnen waarnbij rvs wel zwaar belast wordt en ook houdt.

Maar als men het afraad, niet doen.

Ik volg toch altijd me eige harses.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan