Originele kettingset?

Mark-J

MF veteraan
9 apr 2007
17.425
1
Amsterdam
Hallo mensen,

onlangs heb ik een nieuwe motor gekocht (ZX6R uit 2003) met daarop uiteraard een kettingset :P

De motor heeft pak en beet 23.000 km gelopen. Toen ik keek bij de motor en voelde aan de ketting bij het achtertandwiel kon ik deze niet tot nauwelijks van het tandwiel aftrekken. De garage gaf ook aan dat er een vrij nieuwe kettingset op lag (set gaat zo'n 20k mee). Echter twijfel ik nu of de originele set er niet nog op ligt.

Sowieso is het hetzelfde type als dat origineel van de fabriek uit op die type motor lag. De spanning is op verschillende punten pak en beet 3 cm (zo staat het ook in het boekje), echter kan ik naar mijn idee de ketting nu wat verder van het achterkettingwiel afhalen dan ik eerst kon in de garage (heb er uiteraard al wat kilometers opgezet).
Verder heb ik gisteren het kapje bij het voortandwiel eraf gehaald, op het tandwiel stond de tekst 'out' en nog wat nummertjes. Van dezelfde garage heb ik eerder begrepen dat het bij een aftermarket ketting niet uitmaakt hoe om je het voortandwiel monteert.

Kan iemand mij misschien opheldering geven over de leeftijd van de kettingset? :P Zou best wel balen als deze set over een paar 1000 km af is ;(
 
Wat is de stand van je kettingspanners op je achterbrug?? Die kunnen je wat vertellen over hoe ver versleten je ketting is. Staat ook in de handleiding van je fiets als het goed is ;)

typical ketting spanners:
photo6.jpg
 
Die spanner staat ongeveer halverwege, zoals op de foto. Als je een nieuwe set erop laat leggen, kan je toch ook dezelfde hoeveelheid tanden op je tandwiel kiezen als origineel :?
 
Hallo mensen,

onlangs heb ik een nieuwe motor gekocht (ZX6R uit 2003) met daarop uiteraard een kettingset :P

De motor heeft pak en beet 23.000 km gelopen. Toen ik keek bij de motor en voelde aan de ketting bij het achtertandwiel kon ik deze niet tot nauwelijks van het tandwiel aftrekken. De garage gaf ook aan dat er een vrij nieuwe kettingset op lag (set gaat zo'n 20k mee). Echter twijfel ik nu of de originele set er niet nog op ligt.

Sowieso is het hetzelfde type als dat origineel van de fabriek uit op die type motor lag. De spanning is op verschillende punten pak en beet 3 cm (zo staat het ook in het boekje), echter kan ik naar mijn idee de ketting nu wat verder van het achterkettingwiel afhalen dan ik eerst kon in de garage (heb er uiteraard al wat kilometers opgezet).
Verder heb ik gisteren het kapje bij het voortandwiel eraf gehaald, op het tandwiel stond de tekst 'out' en nog wat nummertjes. Van dezelfde garage heb ik eerder begrepen dat het bij een aftermarket ketting niet uitmaakt hoe om je het voortandwiel monteert.

Kan iemand mij misschien opheldering geven over de leeftijd van de kettingset? :P Zou best wel balen als deze set over een paar 1000 km af is ;(


Hoezo gaat een kettingset maar 20.000 KM mee op een 600cc fiets volgens jou? Op m'n vorige R6 heb ik 35.000 Km gereden met een orginele DID set zónder overdreven noemenswaardige slijtage ....

En ik rijdt ook wel eens "iets" minder netjes..... Maar wéét wél wat vet en onderhoud op z'n tijd doet.
 
Laatst bewerkt:
Er zit bij mij nu een zwart achtertandwiel op, zal zo even een fotootje maken :) Als ik trouwens de ketting in het midden omhoog duw, kan ik echt amper de ketting een stukje van het tandwiel liften achter :P
 
Als ik het goed begrijp heb je een gebruikte motor van zo'n 7 jaar oud gekocht. Hier zit een kettingset op die iedere check doorstaat en nu maak je je ongerust dat dit misschien de originele nog is? Maakt dit iets uit dan? Als de kettingset goed is zou ik me nergens zorgen over maken. Met goed onderhoud kan zo'n set heus wel een tijdje mee.
 
Nja, hij is in 2005 pas op de markt gekomen voor het eerst (als ik de papieren mag geloven) :+

Hier nog een foto van het achtertandwiel:

963673235_5_1B1m.jpeg


Ga me er maar niet meer al te druk om maken, als hij af is gaat er een nieuwe op, klaar :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan