originele uitlaat na afstellen open uitlaat

Lennovich

Die hard MF'er
15 dec 2002
478
4
Stekene, belgium
Ik heb onlangs een z900 gekocht met complete open uitlaat, deze is afgesteld met k&n filter bij tovami. Nu wil ik in de toekomst die originele uitlaatlijn terugplaatsen omdat ze in duitsland niet echt gezind zijn met veel lawaai. Gaat dit nadelig zijn voor de motor omdat deze is afgesteld met open uitlaat of ga ik gewoon wat vermogen verliezen?
 
De afstelling is nu gebaseerd op meer lucht in en uit dan origineel. om dit goed te laten verbranden wordt er ook meer benzine gegeven.
Als je nu weer de inlaat of de uitlaat of beiden aan past dan kan er minder lucht door heen en krijgt de motor met de huidige afstelling teveel benzine. Het mengsel wordt te rijk.
Dus opnieuw afstellen.
 
De lengte van het in- en uitlaattraject speelt ook een belangrijke rol.
Het beste is om na terugbouwen van de originele onderdelen de motor te laten testen en zo nodig de afstelling aan te passen. Bij hetzelfde bedrijf lijkt me het beste.
 
Onderschat het effect van inlaatgeluid niet!
Dat is niet relevant in de Duitsland kwestie. Daar wordt enkel naar E-keur van de uitlaat gekeken, dat is namelijk het enige waar ze op kunnen handhaven.


@Lennovich hoe is de motor afgesteld? Door de ECU te flashen? Of zit er een power commander op?
In het laatste geval: verwijder die of zet er een zogenaamde '0' map in. Dan is de fuel-map standaard. Het beste blijft overigens het ding nog een keer laten afstellen.
 
Dat is niet relevant in de Duitsland kwestie. Daar wordt enkel naar E-keur van de uitlaat gekeken, dat is namelijk het enige waar ze op kunnen handhaven.


@Lennovich hoe is de motor afgesteld? Door de ECU te flashen? Of zit er een power commander op?
In het laatste geval: verwijder die of zet er een zogenaamde '0' map in. Dan is de fuel-map standaard. Het beste blijft overigens het ding nog een keer laten afstellen.
Wordt er in Duitsland geen geluidsmeting gedaan?
 
Dat is niet relevant in de Duitsland kwestie. Daar wordt enkel naar E-keur van de uitlaat gekeken, dat is namelijk het enige waar ze op kunnen handhaven.


@Lennovich hoe is de motor afgesteld? Door de ECU te flashen? Of zit er een power commander op?
In het laatste geval: verwijder die of zet er een zogenaamde '0' map in. Dan is de fuel-map standaard. Het beste blijft overigens het ding nog een keer laten afstellen

De ecu is geflasht bij tovami. Ga eerst eens de originele demper op die lijn zetten, zal zien wat het geeft. En anders terug naar stocksetting en alles terug origineel. Best jammer want de motor loopt als een tierelier.

Alvast bedankt
 
Zelfs als het nodig is om hem opnieuw af te stellen,wil dat nog niet zeggen dat hij weer naar de stock setting moet.
Ook een standaard motor kan beter lopen na een ECU flash.
Dus zoals reeds meerderen hier zeiden:meten is weten,motor weer even op de bank en kijken naar het resultaat.
 
E-keur en DB killer is het belangrijkste. Daarbij is het ook belangrijk om van de overige niet standaard onderdelen - incl banden - de bevestiging van de fabrikant bij je te hebben, dat deze onderdelen op jouw type motor geïnstalleerd mogen worden.

Bron: mijn motor is Duits geregistreerd en TUV plichtig.
 
Daar zou ik toch niet zo snel vanuit gaan. Immers, ze handhaven wel degelijk op E-keur. Is dat niet in orde, succes met de rest.
Je kletst onzin.

Als je Duitser bent moet je fiets aan de Duitse regels voldoen. Maar dat zijn we niet. Als buitenlander in DL moet de motor voldoen aan de regels van land van herkomst én aan de Europese regelgeving.

Dat eerste is erg moeilijk te handhaven voor een ander land. In NL geldt geen eis voor een tuv keur op (alle) onderdelen, al dan niet icm een merk en type motorfiets.
Maar Europese regels gelden wel. Een e-keur op een uitlaat is zo'n regel.

En zo gebeurd het dat in DL een Duitser en een Nederlander naast elkaar staande worden gehouden, waarvan de Duitser de klos is door een niet gekeurd knipperlichtje terwijl de Nederlander vrolijk verder mag rijden met een half verbouwde motor.... Zolang de uitlaat maar een e-keur heeft :p.
 
Je kletst onzin.

Als je Duitser bent moet je fiets aan de Duitse regels voldoen. Maar dat zijn we niet. Als buitenlander in DL moet de motor voldoen aan de regels van land van herkomst én aan de Europese regelgeving.

Dat eerste is erg moeilijk te handhaven voor een ander land. In NL geldt geen eis voor een tuv keur op (alle) onderdelen, al dan niet icm een merk en type motorfiets.
Maar Europese regels gelden wel. Een e-keur op een uitlaat is zo'n regel.

En zo gebeurd het dat in DL een Duitser en een Nederlander naast elkaar staande worden gehouden, waarvan de Duitser de klos is door een niet gekeurd knipperlichtje terwijl de Nederlander vrolijk verder mag rijden met een half verbouwde motor.... Zolang de uitlaat maar een e-keur heeft :p.
Oke dan heb ik weer wat geleerd vandaag. Thx.

Echter een db killer is wel verplicht...
 
Oke dan heb ik weer wat geleerd vandaag. Thx.

Echter een db killer is wel verplicht...
Als die standaard in de E-keur uitlaat zit wel uiteraard,anders vervalt de E-keur.
Daarom zijn de huidige dB killers ook vast gelast,en niet meer zo makkelijk te verwijderen met een schroefje als vroeger.
Maar er bestaan ook E-gekeurde dempers waar geen dB killer in zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan