Orion 140cc (yx140) loopt slecht + reageert niet op gas bij lage toeren

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hallo allemaal,

ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.

In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.

Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc

Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit
IMG_20220617_210907.jpg

Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.

Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.

Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).
IMG_20220616_115732.jpg

2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
Link naar video (lukte niet via motorforum om up te loaden):

3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
Link naar video 1 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
Link naar video 2 (lukte niet via motorforum om up te loaden):

4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?

Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).

Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!
 
Electrische storingen kunnen weleens alleen optreden bij specifieke trillingsfrequenties.
Hij heeft nu gecheckt dat een bewezen goede carburateur het probleem niet oplost, hij had ook al eerder andere carbs geprobeerd meen ik, lijkt me dus een doodlopend spoor.
 
Ik blijf zeggen , onsteking O-)
Als je zegt 'ontsteking', bedoel je dan vanaf de stator en rotor tot aan de bougie? Ergens daartussen? :p
Enig idee hoe ik dit kan beginnen testen? Ik heb al een nieuwe CDI gemonteerd en gaf geen ander resultaat.

die werkt wel goed stationnair, eens vanaf "een beetje op toeren " werkt ze ook normaal, maar daar tussenin bij een beetje gas geven op stationnair zijn er problemen ? heb je daar ook een uitleg voor ? een TPS zit er in alle geval niet op.
Ik vind het ook nog steeds eigenaardig maar ik ga stap per stap verder. Ik ben op zoek naar een goedkopere YX140cc motorblok op de tweedehandsmarkt om zo verder in tests te kunnen gaan.

Doorslaande bougie/bobine ? Losse connectie kabelboom of spoel . Cdi met soldeer koude verbindingen ?
Bougie is reeds vervangen dus zou het niet mogen zijn. De bobine is het zwarte componentje die voor de bougie zit? Wat zou kunnen verklaren dat hij het enkel niet doet tijdens middeltoeren?
en dat allemaal op enkel dat ene specifieke moment dat je gas wil geven ?
Ik heb het niet gemakkelijk gemaakt he... ;)
Electrische storingen kunnen weleens alleen optreden bij specifieke trillingsfrequenties.
Hij heeft nu gecheckt dat een bewezen goede carburateur het probleem niet oplost, hij had ook al eerder andere carbs geprobeerd meen ik, lijkt me dus een doodlopend spoor.

Wordt er geen olie verbrandt?
Ik zou wellicht het bovenblok eens controleren.
Olieschraapveer, lekkende kleppen,...
Ik ga dit binnenkort gaan onderzoeken. Waarom zou dit kunnen leiden tot wel draaien op lage en hoge toeren en slecht draaien op middeltoeren?
Met lekkende kleppen bedoel je echt een klep die steeds een beetje open blijft staan? Zou ik dan wel compressie halen zoals ik nu heb?

Bedankt allen!
 
Zo zo zo zo zo..... donorblokje gevonden die volgens de oude eigenaar nog liep bij demontage. Gisteren lekker aan de slag gegaan en het blok gemonteerd: draait zonder dip in middeltoeren. Ik heb mijn oude vliegwiel en mijn oude stator gebruikt, oude kabelboom, oude bobine, ...

Het lijkt er dus op dat er intern in het oude blokje iets mis is. Dat ga ik op mijn gemakje een demonteren (nadat ik eerst huidige pitbike eens op orde gezet heb, er zijn nog wat kleine mankementjes).
Ik zoek wel nog even uit dan of hij wel lekker draait met huidige sproeiers/settings. Ik heb de indruk dat hij niets te arm draait. Maar zorgen voor later.
Eerste grote probleem dus eindelijk opgelost! :D
 
Toch valse lucht? Of los contactje ergens?
Bedoel je bij de nieuwe motor of bij de oude?
(nog) geen flauw idee zou het antwoord zijn op beide. Ik kan nu wel verder en zorg dat deze op punt komt te staan. Daarna ga ik eens dat oude blokje openen en kijken wat de culprit kan zijn.

Dat het oude blokje ergens valse lucht trekt lijkt mij eigenaardig aangezien ik meerdere keren een 'remmenreiniger spray test' heb uitgevoerd en het toerental nooit veranderde. Indien nog tips om valse lucht te detecteren: laat maar weten!
 
Dan denk ik aan ergens bij de ontsteking een los dinges wat bij een bep. toerental (trilling) losdingest.. maar dit heb je al bekeken.
We zijn heel erg benieuwd wat je bij het oude blok gaat aantreffen!
 
Ik ben ook heel benieuwd. Het zal wel nog even duren, ik vertrek volgende week op reis (en dat is nog net een tikkeltje beter dan spelen in de garage ;) )
Ik heb mijn nieuwe blokje dus gemonteerd, carburateur eronder en laten warmdraaien. Hij gaat door zijn versnellingen en ik kon op de oprit al eventjes testrijden. Voor zover ik er iets van ken loopt hij 'stabiel'. Enige wat ik wel merk is bij het volledig gas openen dat hij precies een rev limiter nabootst. De ene keer iets hoger in toeren dan de andere keer (zie mijn video: laatste 2 keer gas openen is vol gas open en 2 keer een iets ander toerental).

Blokje rookt ook wel een beetje. Ik geef het nog wat tijd maar indien hij blijft roken gebruik ik misschien wel eens de zuiger en cylinder van het ander blokje (verre toekomstmuziek).

Ik heb nu de mikuni VM26 606 gemonteerd met traagloopsproeier 17.5 en hoofdsproeier 125 (namaaksproeiers, dus geen originele Mikuni. De originele zijn blijkbaar anders in maat). Naald is de originele bij deze carburateur dus de J8-5E75.

Ik denk op dit moment dus dat hij te arm loopt, omdat hij bij vol gas dat op en neer van zijn toeren maakt. Nog iets wat ik kan meegeven is dat ik aan de luchtfilter echt kan horen hoe hij zijn lucht naar binnen zuigt.

Starten heb ik geen choke moeten gebruiken. Bij gebruik choke valt hij dan ook meteen stil wegens verzuipen.

Afgaande van onderstaand filmpje (in de mate van het mogelijke) en mijn informatie: denken jullie dat hij wat te arm of te rijk staat? Ik heb mijn sproeiers gisteren ontvangen dus kan hier wel wat spelen :)


We're almost there!!
 
is dat blokje helemaal nieuw ?
Nee zeker niet, tweedehands opgekocht en stonden al wat uren op. Werd gebruikt onder een weglegaal motortje. Ik denk dat de zuiger/zuigerveertjes bijna aan vervanging toe zijn maar dat zien we dan wel.

Gisteren een namiddagje gaan testrijden. Blokje draaide lekker, startte goed en gaf goeie gasrespons. Ik heb de stationair naar 22.5 gebracht en de hoofdsproeier naar (namaak) 190.
Enige wat hij nog steeds doet is zo dat 'rev limiter' nabootsen maar dit lijkt mij eerder het maximum van de motor te zijn dan een software limiter.

Volgende week op vakantie en erna dan eventjes het oude blokje openen en kijken wat ik kan hergebruiken.
 
Eventjes weinig tijd in de garage gespendeerd en vooral genoten van verlof en vakantie!
Goed nieuws en slecht nieuws...

Het slechte nieuws: de orion gisteren proberen aan te stampen en na een uur sukkelen geen succesverhaal. Voor ik hem startte heb ik hem gewassen (luchtfilter afgeschermd) en de bougie bekeken. Bougie was redelijk zwart. Als ik hem af en toe aangestampt kreeg liep hij niet zo lekker: vlammen uit de uitlaat en slechte gasrespons bij lage toeren. Geen idee wat er aan de hand is aangezien er niets veranderd is sinds vorig ritje.

Het goede nieuws: ik ben terug klaar om hieraan te werken... (*D). Ondertussen ook bezig met de voorvorken van mijn Yamaha YZ250F dus we weten terug wat te doen.

Ik ga beginnen met de carburateur nog eens los te halen en te kuisen. Zou me verbazen dat hij al vies is na 1 ritje en een maandje stilstand maar ik zie dat dan wel.
Als deze terug vlot draait ga ik het oude blokje eens openen en kijken wat er aan de hand is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan