Orion 140cc (yx140) loopt slecht + reageert niet op gas bij lage toeren

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hallo allemaal,

ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.

In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.

Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc

Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit
IMG_20220617_210907.jpg

Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.

Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.

Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).
IMG_20220616_115732.jpg

2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
Link naar video (lukte niet via motorforum om up te loaden):

3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
Link naar video 1 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
Link naar video 2 (lukte niet via motorforum om up te loaden):

4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?

Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).

Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!
 
even gekeken, en ik zie dat die overal met hoofdsproeier 190 geleverd wordt, en stat. sproeier 22.5 (vb Mikuni VM 26 606C) tot 60 (1. VM26-8074 Mikuni 26mm VM carb (Recommended for General Use) | Mikunioz)
zoals al gezegd in je andere topic : denk maar niet dat je deze carbu snel goedwerkend gaat hebben.
hij pakt slecht op wegens te arm (voor zover je dat via een viedootje kan beoordelen). draai de luchtschroef eens verder in, als hij dan beter oppakt maar nog niet goed genoeg moet er een grotere stat. sproeier in.
naald wat hoger hangen kan ook helpen, maar hangt oa af van hoe hoog de gasschuif nu staat bij stationnair lopen.
 
even gekeken, en ik zie dat die overal met hoofdsproeier 190 geleverd wordt, en stat. sproeier 22.5 (vb Mikuni VM 26 606C) tot 60 (1. VM26-8074 Mikuni 26mm VM carb (Recommended for General Use) | Mikunioz)
zoals al gezegd in je andere topic : denk maar niet dat je deze carbu snel goedwerkend gaat hebben.
hij pakt slecht op wegens te arm (voor zover je dat via een viedootje kan beoordelen). draai de luchtschroef eens verder in, als hij dan beter oppakt maar nog niet goed genoeg moet er een grotere stat. sproeier in.
naald wat hoger hangen kan ook helpen, maar hangt oa af van hoe hoog de gasschuif nu staat bij stationnair lopen.
Nog een extra test gedaan en wanneer ik hem eventjes stationair laat draaien, en dan choke aantrek, dan loopt hij uit. Met andere woorden: ik denk dus nog steeds dat hij te rijk is.
Wat zijn voor jou de hoofdredenen dat je aangeeft te denken dat hij te arm loopt?

Ik draai vanavond eens de luchtschroef volledig in en kijk eens naar het resultaat daarvan.

EDIT: ik vind hier en daar wel mensen die zo'n yx140cc motortje draaien met deze Mikuni VM26 carburateur en de stationaire sproeier is nooit hoger dan 20. But it's worth the try.
 
choke = niet een beetje rijker maar veel te rijk
Klopt, maar als hij nu *veel* te arm staat en dus dit gedrag vertoont, zou hij bij choke het lastig moeten krijgen maar niet instant doodlopen?
Mijn yamaha yz250f kan ik choke openzetten en dan loopt hij zeer brak, maar instant doodlopen doet hij niet.

Dit doet mij dan denken dat hij toch al te rijk staat en door te choke dan helemaal verzopen wordt. Is het normaal gedrag dat bij het openen van de choke de motor binnen de 3 slagen doodloopt?
 
Beste Bramoto,

Veel bedrijven verkopen kwaliteits carbuarateurs van het Japanse merk Mikuni.
De kleine lettertjes zijn dat ze niet goed zijn getest op een correcte 4-takt motor afstelling.

Probeer als eerste even te kijken welk type Mikuni carburateur je nu echt hebt, de VM26-606 of 665.
Daarna moet je even goed kijken naar de losse onderdelen : de sproeierbuis(=needle jet), de gasnaald(=jet needle), de stationair sproeier(=pilot jet) en de hoofdsproeier(=main jet).

De YX140cc heeft een VM26-665 nodig, met een stationair sproeier maat 17.5, een hoofdsproeier 170 (4/042-size), een sproeierbuis O-0, een pilot jet maat 35. De naald is een 4J13-3. De pilot air zal 1 slag uit gedraaid moeten worden, icm een goed luchtfilter.
Met deze basis loopt het motorblok mooi stationair en rustig, en reageerd erg goed op het gas.

Veel veilige kilometers toegewenst, Willem.
 
Beste Bramoto,

Veel bedrijven verkopen kwaliteits carbuarateurs van het Japanse merk Mikuni.
De kleine lettertjes zijn dat ze niet goed zijn getest op een correcte 4-takt motor afstelling.

Probeer als eerste even te kijken welk type Mikuni carburateur je nu echt hebt, de VM26-606 of 665.
Daarna moet je even goed kijken naar de losse onderdelen : de sproeierbuis(=needle jet), de gasnaald(=jet needle), de stationair sproeier(=pilot jet) en de hoofdsproeier(=main jet).

De YX140cc heeft een VM26-665 nodig, met een stationair sproeier maat 17.5, een hoofdsproeier 170 (4/042-size), een sproeierbuis O-0, een pilot jet maat 35. De naald is een 4J13-3. De pilot air zal 1 slag uit gedraaid moeten worden, icm een goed luchtfilter.
Met deze basis loopt het motorblok mooi stationair en rustig, en reageerd erg goed op het gas.

Veel veilige kilometers toegewenst, Willem.
Hartelijk dank voor je hulp met bijgevoegde cijfers. Ik ga dus eerst eens uitzoeken welk type Mikuni ik juist heb. Foto's volgen ;)

Meteen wel een vraag die in mij opkomt:
"De YX140cc heeft een VM26-665 nodig, met een stationair sproeier maat 17.5, een hoofdsproeier 170 (4/042-size), een sproeierbuis O-0, een pilot jet maat 35. De naald is een 4J13-3. De pilot air zal 1 slag uit gedraaid moeten worden, icm een goed luchtfilter. "

Er zijn maar 2 sproeiers die ik kan vervangen (denk ik): de hoofdsproeier die nu 105 is en de traagloopsproeier die nu 15 is. Jij spreekt hier van een stationair sproeier en een pilot jet. Maar is dat niet hetzelfde?

De andere dingen ga ik eens moeten bekijken of ik kan uitvinden welk type sproeierbuis ik heb, welke naald, ...
Ik ga ermee aan de slag.

Aangezien jij specifieke kennis hebt van dit soort blokjes met een Mikuni VM26 in combo: ooit al gehad dat dit aan iets in het blokje zelf lag en niet meteen aan de carburateur? Het blijft mij een raadsel waarom de gasschuif mooi open gaat zoals het hoort en er niets gebeurt om dan plots na enkele seconden toch de toeren omhoog te krijgen. Dit lijkt me niet logisch te zijn?
 
1 van de 2 zal de air jet zijn.

en je pakt het omgekeerd aan. normaal zoek je eerst de juiste hoofdsproeier (dus volgas). eens je die hebt zoek je de beste naald(positie) voor alles tussen 1/4de en 3/4de gas en let je in het bijzonder op de pasrespons bij het verder openen van het gas.
pas als dat in orde is ga je stationnair regelen
en als 1 van deze niet goed te krijgen is moet je je gaan bezig houden met andere gasbuizen, gasschuiven (hoek) en air-jet's.

heeft je mengbuis een opstaand half maandje aan de luchtfilterkant ? want dat is normaal voor 2-takten.
 
@Janbros en @willemr1 ik heb eens gekeken wat het verschil in gedrag is bij de luchtschroef dicht te draaien en open te draaien. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn uitlaat demper heb losgehaald omdat deze helemaal niet meer vasthing en er gisteren dus afgedonderd was. De opstelling was dus een straight pipe.
1.PNG
Situatie terug zonder luchtfilter erop aangesloten zodat er genoeg luchtflow kan zijn. Bij het aandraaien of uitdraaien van de luchtschroef vertoont de motor geen ander gedrag. Hij draait gewoon stationair door. Ik heb wel het gevoel dat hij een ieniemienie beetje slechter liep als hij helemaal ingedraaid was (minder lucht dus). Bij het aantrappen en wanneer hij niet start (en ik dus nog een keer moet trappen) merk ik wel dat de carburateur het mengsel precies terugspuwt via het luchtfiltergat. Mijn linkerbeen kreeg licht 'druppels' over zich heen toen ik hem aantrapte.

De gasrespons was hetzelfde: geen respons tot hij plots reageert en hoog in toeren schiet. Tussen die 2 momenten geen veranderingen. Wel kwam er uit de straight pipe uitlaat, buiten extreem veel lawaai (:P), ook grote ploffen en vuurknallen (ja, 1 grote vuurbal jonge).

Ik ben ook de bougie eens gaan bekijken en die was pokkezwart:
2.PNG

3.PNG

4.PNG

5.PNG
Ook dit zet mijn neus weer richting het 'te rijk' verhaal.

Wat is jullie mening hierover aangezien ik merk dat jullie bakken meer ervaring hebben dan mezelf?

Het volgende wat ik gedaan heb is de carburateur terug gedemonteerd van de pitbike en alles eens wat meer in detail gaan bekijken. Ik schrijf hieronder neer wat ik erover kan vertellen/wat er op de onderdelen staat:

Merk + model: Mikuni VM26-606C
Needle jet (dus de buis waar de naald inschuift): 332 0-0
De doorlaat van de benzinekraan in de vlotterkamer: 2.5
Naald: 5E75
Main jet: 105
Pilot jet: 15
Gasschuif: 1.5Positie naald: 2 de positie van bovenaf te beginnen (van de 5 mogelijkheden)

Ik heb deze exact gevonden (werd al gelijst door @Janbros) hier. Daarop geven ze aan dat deze ideaal is voor mini 4takt. Hoofdsproeier is 190 en stationair is standaard 22.5. Ik wil dat best geloven, maar ik zit stukken lager en loop heel rijk. What am I missing?

@willemr1 : waarom gaf jij aan dat de 606 variant van de vm26 niet de correcte is? Of wat maakt hem incorrect voor een pitbike 4takt setup?

6.PNG
7.PNG
8.PNG
9.PNG
10.PNG
11.PNG
12.PNG
13.PNG
14.PNG
15.PNG
16.PNG
17.PNG
18.PNG
19.PNG
 
Als je met je vingers eens een groot gedeelte van de luchtinlaatkant van de carburateur afdekt wat bebeurt er dan?
Dan valt hij stil. Wil dit zeggen dat het mengsel dan te rijk geworden is door bijna geen luchttoevoer? Maar zonder luchttoevoer langs de sproeiers wordt er ook geen benzine uitgezogen?
 
geen carbu willen afstellen zonder de luchtfilter die je gaat gebruiken
kleur bougie zegt niets. kan evengoed olieverbruik zijn wegens chinese kwaliteitscontrole/materialen/...
toon eens een foto van de carbu getrokken vanaf de motorkant die toont hoe hoog de gasschuif zich in rust bevind
 
geen carbu willen afstellen zonder de luchtfilter die je gaat gebruiken
kleur bougie zegt niets. kan evengoed olieverbruik zijn wegens chinese kwaliteitscontrole/materialen/...
toon eens een foto van de carbu getrokken vanaf de motorkant die toont hoe hoog de gasschuif zich in rust bevind
Zal ik morgen zeker eens doen. En over het afstellen: dat ga ik zeker doen mét luchtfilter maar nu wou ik hem even meer luchttoevoer geven.

Van de bougie, klopt het kan olieverbruik zijn maar hij rookt niet en alles wijst naar te rijk mengsel dus ik denk echt niet dat het puur olieverbruik is.

Morgen eens de foto. Wat is het verwachte resultaat/hoe moet het er uit zien volgens jou?
 
Even naar de garage geweest en foto's/filmpjes gemaakt. De idle screw is op zijn verst uitgedraaid dus lager dan dit gaat de gasschuif niet.
heb je ze zo uitgedraaid voor de foto's of stond ze zo ?
het ging erom : soms is het stationnaire meng-circuit zo slecht (afgesteld/foute sproeiers/verstopt/...) dat mensen de sationnair regelschroef maar verder indraaien tot hij wel blijft lopen, omdat de motor dan wel benzine krijgt uit de mengbuis (indien veel te arm) of meer lucht krijgt (indien veel te rijk) en eindelijk blijft draaien.

als dit de echte positie is van de gasschuif weet je nu zeker dat hij stationnair effectief draait op het stationnaire deel (wat ik ergens betwijfel want ik ken geen enkele motor die blijft draaien met de gasschuif niet rustend op de regelvijs) .als je ze helemaal hebt uitgedraaid voor (ik-zou-niet-weten-waarom) de foto's, dan terug een foto zoals de gasschuif staat als hij stationnair draait. en met de mengbuis erin ;)
 
Duidelijk bericht !

Wil je controleren of het witte busje met 4 gaatjes (te zien op 1 van de foto`s) niet klemt met de vlotter /en dus vlotternaald. Ik heb dit onderdeel nog nooit gezien in een VM26.

De luchtschroef; probeer en luister wat die doet met stationair draaiende motor tussen dicht-1,5 slag open. Verder uit draaien heeft geen zin.

Jou vraag mbt de verschillen; -606 en -655 ; dat zijn de losse specifieke onderdelen.

Stationair sproeier maat zal tussen de 17.5 / 30 zitten. Daarom is 22.5 een gangbare handelsmaat.

Een goed draaiend 1 cilinder 4-takt motorblok tot 190 cc kan eigenlijk niet zonder een luchtfilter draaien, dit komt doordat het snel opentrekken van de gashandel je vacuüm kort wegvalt en daardoor de lucht/brandstof verhouding te erg verstoord wordt.

Afstellen VM26:
Stationair: stationair sproeier en stationair mengselschroef.
Lage toeren: stationair sproeier.
Lage toeren tot drie-kwart: naald en naaldhoogte
Driekwart tot volgas: hoofdsproeier.

Misschien heb je een losse CDI unit die je kan gebruiken om eventuele ontstekings problemen uit te sluiten, want ik denk dat hier ook niet helemaal lekker zit.
Willem.
 
een goed draaiend 1 cilinder 4-takt motorblok tot 190 cc kan eigenlijk niet zonder een luchtfilter draaien, dit komt doordat het snel opentrekken van de gashandel je vacuüm kort wegvalt de doorstroomsnelheid kortstondig lager wordt waardoor er minder benzine wordt aangezogen terwijl het net beter wat rijker zou zij (vandaar acceleratiepompen op de betere carbu's met gasschuiven voor dikke 4T's) en daardoor de lucht/brandstof verhouding te erg verstoord wordt.
maar dat heeft niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een luchtfilter
Stationair: stationair sproeier en stationair mengselschroef.
Lage toeren eerste reactie op het gas openen vanaf stationnair : stationair sproeier.
Lage toeren tot drie-kwart: gas open van +/- 1/4de tot 3/4de : naald en naaldhoogte
Driekwart tot volgas: hoofdsproeier.
sproeiers geven geen fuck om toerentallen, enkel gasklep/schuifstanden. in 1ste versnelling 1500 tr draaien doe je bv met een heel andere gasklep/schuifstand dan in 6de ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp aan beide. Ik ga vanavond nog wat verder met dit project en update hier dan met de gevraagde info ;)

@willemr1 : al een eerste vraagje: waarom denk je dat er bij de ontsteking iets niet helemaal pluis zit? Ik zou denken dat hij dan helemaal niet zou draaien? Ik ga eens op zoek naar een CDI die ik eens kan lenen van iemand om te testen :)

EDIT: enkele dingen tussengekomen. Ik kan waarschijnlijk pas volgende week verder werken aan de pitbike.
 
Laatst bewerkt:
Zo, na een weekendje weg tijd gevonden om eventjes verder te sleutelen. Ik heb enkele dingen geprobeerd en getest maar het resultaat is nog steeds hetzelfde: pakt niet op bij gasgeven, tot hij in toeren gaat en dan reageert het gas zeer goed. Dan laten terugzakken in stationair waar hij terug lastig wordt. Om hem terug in toeren te krijgen terug heel traag het gas openen en plots pakt hij dan aan.

Wat heb ik gedaan:
Zoals @willemr1 aangaf even het elektrische gedeelte gechecked. Ik heb een andere CDI gekocht (standaard en exact dezelfde als deze die er al op zat) en dit geeft geen ander resultaat. CDI lijkt dus oke te zijn.
Omdat heel veel bronnen aangeven dat een originele Mikuni VM26 op een YX140cc blok een traagloop van 22.5 heeft heb ik de traagloop van 22.5 er in gedraaid om verder te gaan testen. Ook heb ik de hoofdsproeier 120 gemonteerd. Ik heb de luchtfilter ook gemonteerd en dit zo allemaal geinstalleerd.

Dan heb ik hem laten lopen (ging aan na 10-tal kicks) met het volgende resultaat (video).

Er is op de video wat gerammel te horen en dit is afkomstig van de uitlaat. Deze hangt niet volledig vast en rammelt dus was. Al heb ik het idee dat er in het blokje zelf ook wat rammelt. Wat ik wil opmerken over de video:
  1. In het algemeen probeer ik telkens heel traag de gas te bedienen. Ik ga telkens lichtjes harder draaien aan de gashendel om hem dan plots in toeren te horen gaan.
  2. 0:07 tot 0:42: ik probeer heel lichtjes het gas te openen. Hij krijgt het telkens heel moeilijk en heeft veel backfires. Bij sommige backfires komen er echt vlammen uit de uitlaat. Hij wil telkens niet aanpakken tot op ongeveer 0:40 dan schiet hij in toeren
  3. 0:40-0:50: hier schiet hij dus plots in de toeren. Eenmaal hij wat toeren gemaakt heeft is zijn gasrespons heel goed. Ik kan revven en voel dat het gashendel overeen komt met het aantal toeren. Van zodra ik het toerental te laag laat zakken ben ik terug af bij zoals bij punt 2.
  4. 0:50-1:08: ik probeer hem terug traag in zijn hogere toerental te krijgen. Dit lukt even moeizaam als bij punt 2 maar eenmaal hij in toeren is kan ik terug mooi revven.
  5. 1:08-1:33: terug in hogere toeren proberen krijgen en dan terug mooi kunnen revven. Terug veel backfiring als ik hem naar zijn hogere toeren probeer te krijgen. Hier waren (voor mij) heel duidelijk vlammen te zien uit de uitlaat.
  6. 1:33-1:38: heel belangrijk stuk: als ik het gas loslaat blijft hij heel eventjes in snellere stationair draaien om dan naar 3 seconden terug naar zijn slechte stationair te vallen. Geen idee wat dit betekent.
Ik begin stilletjes aan het gevoel te krijgen dat dit niet aan de carburateur ligt. Het lijkt mij heel speciaal dat ik met 3 verschillende carbu's (waarvan ook een originele gereputeerde Mikuni VM26) geen enkele goede gasrespons heb kunnen bekomen van 0% naar 50% gas opendraaien. Zou dit aan iets motorisch kunnen liggen of zijn dit geen signalen die motorisch gekenmerkt staan (aangezien hij wel draait, gewoon totaal niet lekker). Nog eventjes verder zoeken maar dan ga ik toch eens het blokje moeten opengooien denk ik.

@Janbros om op je vraag naar foto's te antwoorden van de gasschuif: de motor blijft draaien in stationair bij zowel foto 1 als foto 2 (zie hieronder). Foto 1 is de stationairschroef iets verder ingedraaid zodat de gasschuif wat meer open staat, foto 2 is de stationairschroef helemaal uitgedraaid zodat de gasschuif volledig neer is (maar toch nog een gleuf heeft). Ik weet niet of dit je voldoende toont of waar je naar op zoek bent?

IMG_20220627_200610.jpg
IMG_20220627_200624.jpg

Alvast bedankt voor de hulp, heren!
 
Laatst bewerkt:
stationnair mengsel te arm, je hoort hem lucht zuigen bij licht gas openen. deze carbu's hebben geen verrijking bij gas geven (ook niet "van hun eigen" zoals bij CV carbu's) en dus moet je het stationnair best wat rijker zetten om een vlot oppakken van de gas te bekomen.
 
ik heb ook een VM26 op mijn 150cc blokje , hoofdsproeier is 175 , en dan is de bougie mooi bruin .
hij klinkt meer als valse lucht > teveel lucht weinig benzine .
zo hoort hij te lopen :
Heb ook al andere bobine geprobeerd ? dat hij doorslaat ?
dat bij jou filmpje dat hij zo hoog in toeren blijft hangen is VEEL te arm ! daar sloop je je blok mee .
probeer maar es een sproeier 160+
 
Laatst bewerkt:
stationnair mengsel te arm, je hoort hem lucht zuigen bij licht gas openen. deze carbu's hebben geen verrijking bij gas geven (ook niet "van hun eigen" zoals bij CV carbu's) en dus moet je het stationnair best wat rijker zetten om een vlot oppakken van de gas te bekomen.
Alright, ik ga dit eens proberen. Ik had nu al de traagloop naar 22.5 gebracht maar ik ga hem nog wat hoger brengen. Zal nog even duren want die sproeiertjes moet ik nog bestellen :) Enkel dit of nog dingen die ik best doe om het stationair mengsel te verhogen in rijkheid? Naald zou niet mogen uitmaken in stationair, right?
Enig idee waarom er vlammen uit de uitlaat komen? Ik dacht eigenlijk dat dit door een slechte ontbranding/te rijk mengsel was die dan via de uitlaat uitgeblazen wordt. Ik dacht dat dit bij te arm niet kon (maar blijkbaar dus wel).
Ik ga deze bestellen, dan kan ik tot 0.35 stationair gaan. Puur uit ervaring: denk je dat ik nog hoger zal moeten gaan?
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een VM26 op mijn 150cc blokje , hoofdsproeier is 175 , en dan is de bougie mooi bruin .
hij klinkt meer als valse lucht > teveel lucht weinig benzine .
zo hoort hij te lopen :
Heb ook al andere bobine geprobeerd ? dat hij doorslaat ?
dat bij jou filmpje dat hij zo hoog in toeren blijft hangen is VEEL te arm ! daar sloop je je blok mee .
probeer maar es een sproeier 160+
Ik ga eens hoofdsproeier naar boven trekken en 160+ proberen.
Kan je mij ook eens zeggen welke naaldstand jij hebt en welke stationairsproeier?
Toevallig een idee welke sproeiers je gebruikt? Ik heb deze maar daar staat bij dat de maten in diameter maat is en niet zoals de originele Mikuni sproeiers in flow-maat. Zo heb ik terug iets of wat van een vergelijkingspunt.

Over de bobine: ik heb nog geen andere getest neen. Ik kijk eens of ik dit kan vinden op die website waar ik de sproeiers van zal kopen. Hoe kan ik dit eventueel testen zonder al iets aan te kopen om dit te kunnen uitsluiten? En wat bedoel je juist met 'doorslaan'?

Voor valse lucht heb ik al eens, terwijl hij in stationair draait, maar remmenreiniger rondom het blok en carburateur gespoten. Hij veranderde niet van toerental dus ik denk niet dat hij ergens lucht trekt. Ik test dit vanavond nog een tweede keer uit, just to be sure.

To be continued, again.. :D
Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan