Hallo allemaal,
ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.
In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.
Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc
Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit
Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.
Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.
Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).
2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?
Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).
Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!
ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.
In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.
Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc
Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit
Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.
Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.
Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).
2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
Link naar video (lukte niet via motorforum om up te loaden):
3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
Link naar video 1 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
Link naar video 2 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?
Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).
Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!