Orion 140cc (yx140) loopt slecht + reageert niet op gas bij lage toeren

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hallo allemaal,

ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.

In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.

Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc

Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit
IMG_20220617_210907.jpg

Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.

Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.

Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).
IMG_20220616_115732.jpg

2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
Link naar video (lukte niet via motorforum om up te loaden):

3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
Link naar video 1 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
Link naar video 2 (lukte niet via motorforum om up te loaden):

4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?

Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).

Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!
 
https://4taktwinkel.nl/1110006769-Sproeier-los-Mikuni-maat-80-tm-250
Hier heb ik ze weg , naald is op 1 na bovenste stand . Met twin air filter
Bedankt voor de info. De naald is enkel wanneer het gas geopend wordt, right? In stationair zou de naald niets mogen uitmaken? De naald op een hogere stand hangen (zoals bij jou) zorgt er gewoon voor dat de hoofdsproeier net iets later/bij verdere gasopening pas benzine gaat bijgeven?

Enig idee welke traagloop sproeier je gebruikt?
 
neen, de naald bepaald de hoeveelheid benzine bij gasschuif open vanaf +/- 1/4de tot +/- 3/4de. verder open en de opening tussen naald en buis wordt groter dan de doorlaat van de hoofdsproeier en is het dus de hoofdsproeier die de benzine bepaald tot aan volgas (of zo zou het moeten zijn)
 
neen, de naald bepaald de hoeveelheid benzine bij gasschuif open vanaf +/- 1/4de tot +/- 3/4de. verder open en de opening tussen naald en buis wordt groter dan de doorlaat van de hoofdsproeier en is het dus de hoofdsproeier die de benzine bepaald tot aan volgas (of zo zou het moeten zijn)
Bedankt Jan, dat hou ik in mijn achterhoofd. Ik ga mijn sproeiers dus eens vergroten en kijken wat dat geeft. Ook bekijk ik zometeen even de bougie na de testruns van gisteren. Ik zou moeten verwachten dat deze wit is, right?
In mijn vorige tests was deze altijd pokzwart wat dus op rijk zou duiden. Je gaf al aan dat dit ook zou kunnen zijn door "kleur bougie zegt niets. kan evengoed olieverbruik zijn wegens chinese kwaliteitscontrole/materialen/...".

Maar mijn druktest gaf 150+ psi. Dan zou ik niet verwachten dat er veel olie mee in de verbrandingskamer komt?

Verder met testen :D
 
@IndianScout: om dat te controleren demonteer ik best de kop en kijk ik of er olieresidu te vinden is aan de klepstelen?

Ik ben verder gegaan met mijn tests en heb wat gespeeld met de sproeiers en naaldpositie. Ik heb 5 video's om te tonen en te bespreken.

Poging1:
Naald zit op tweede hoogste positie, hoofdsproeier is 190, traagloop 22.5 en luchtschroef is 1/4e uitgedraaid.
Bij de eerste start ging hij meteen hoog in toerental. Ik heb hem manueel uitgeschakeld. Dan heb ik de stationairschroef iets meer uitgedraaid zodat hij rustiger ging lopen.
Daarna start hij rustiger en ga ik met brake cleaner spuiten rondom het motorblok en de inlaat/uitlaat. Er is nergens een verschil in toerental op te merken dus ik denk niet dat ik een luchtlek heb.
Hij reageert net iets beter op het gas dan voorheen, maar nog steeds heel slecht. Van zodra hij in zijn hogere toerental geraakt reageert het gas wel goed, maar laat je hem terugvallen tot stationair dan is het terug hetzelfde verhaal. Ook zijn er bij het openen van het gas 0-25% (ongeveer) pops met vlammen uit de uitlaat.
Als je van hogere toeren het gas loslaat dan blijft hij 1 seconde hangen op een middelmatig toerental om dan terug te schakelen naar stationair toerental.
Helaal op het einde spuit ik een klein beetje brake cleaner op de luchtfilter. Ik had verwacht dat hij dan net iets hoger in toeren zou gaan omdat hij tijdelijk meer brandstof krijgt. Maar de motor valt instant stil.
Klopt dit wel als hij veel te arm loopt dat bij het toevoeren van brandstof en weghalen van lucht hij dan meteen stilvalt?


Poging2:
Naald zit op tweede hoogste positie, hoofdsproeier is 190, traagloop verkleint naar 15 en luchtschroef is 1/4e uitgedraaid.

Hij start eerste kick. Terug slechte gasrespons in het begin maar gaat uiteindelijk wel naar hogere toeren. Daar blijft hij ook hangen en kill ik de motor manueel. Dit lijkt wel op valse lucht zuigen maar zoals gecontroleerd in poging1 trekt hij (volgens hoe ik het ervaar) geen valse lucht.

Tweede start terug vlot. Gaat weer moeilijk op zijn gasrespons maar eenmaal in hogere toeren reageert hij veel beter. Blijft wel terug hangen in hoge toeren wanneer ik het gas volledig los.


Poging3:
Naald zit op tweede laagste positie, hoofdsproeier is 190, traagloop terug vergroot naar 22.5 en luchtschroef is 1/4e uitgedraaid.

Zelfde verhaal: moeilijke gasrespons bij lage toeren, van zodra op hogere toeren goeie gasrespons. Op 1:15 activeer ik de choke en pruts ik aan de luchtschroef (die ik uiteindelijk niet heb aangepast, ik had me lastminute bedacht :D). Ik had verwacht dat wanneer hij 'veel' te arm draait en ik dan de choke activeer dat hij dan wel nog steeds zou blijven draaien. Zoals eerder al opgemerkt door @Janbros zorgt de choke voor een veel rijker mengsel maar hij zou toch niet instant mogen stilvallen? Mijn Yamaha YZ250F blijft draaien met choke aan (al draait hij verre van lekker) maar stilvallen doet hij niet.

Dan de-activeer ik de choke en probeer hem weer aan te stampen: lukt niet meer --> eventjes verzopen gok ik?


Poging4:
Naald zit op tweede laagste positie, hoofdsproeier is 190, traagloop 22.5 en luchtschroef is 1/4e uitgedraaid.

Eventjes laten stilstaan aangezien hij waarschijlijk verzopen was. Hij startte nog steeds heel moeilijk. Rond 0:40 lukt het om te starten maar ik draai het gas lichtjes open wanneer ik kickte. Dan plofte hij meteen stil en kwam er wat rook uit de luchtfilter. Dit is niet zo makkelijk te zien op de video maar het was er wel. Lijkt wel alsof zijn laatste ontbranding teruggekaatst is via de inlaat en zo door de luchtfilter naar buiten kwam. Kan dit of waar duidt dit op?



Poging5:

Naald zit op tweede laagste positie, hoofdsproeier is 190, traagloop 22.5 en luchtschroef is 1/4e uitgedraaid.

Op 0:20 wil hij terug starten, wel moet ik terug het gas wat opendraaien.
Op 0:45 begin ik aan de luchtschroef te draaien. Op 0:50 is de luchtschroef volledig dichtgedraaid (dus zo weinig mogelijk lucht bij het stationaire circuit). Zelfde verhaal: wanneer in toeren reageert hij redelijk goed. Van stationair naar hogere toeren krijgen is lastig.

Op 1:15 draai ik de luchtschroef terug meer open: 1 volledige draai uitgedraaid. Dan zet ik de stationairschroef net iets hoger omdat ik het gevoel had dat hij het moeilijk kreeg. Haalt terug moeilijk op van stationair naar hogere toeren. Eenmaal in hoge toeren gaat het wel terug goed.

Op 1:50 draai ik de luchtschroef verder uit naar 2 volledige draaien uit. Terug hetzelfde: gaat moeilijk van stationair naar hogere toeren, maar eenmaal hij er is reageert hij redelijk goed.
Wel blijft vanaf hier nu het toerental terug hangen bij het loslaten van de gashendel. Na x-aantal seconden valt deze dan terug op stationair toerental. Op 2:20 kan je dit goed zien.

Ik laat het gas los en hij blijft hangen in zijn toeren. Dan draai ik de luchtschroef nog wat verder open en hetzelfde verhaal.

Op 02:50 draai ik de luchtschroef weer dicht (helemaal). Dan probeer ik terug even aan het gas te draaien en valt de motor stil. Er komt terug een rookpluimpje uit de luchtfilter (via de carburateur naar buiten geduwd dus) net zoals bij poging 4.
Om af te sluiten draai ik de luchtschroef terug een kwartje uit om terug op 'de beste setting' te staan.


En om af te sluiten een foto van de bougie, die terug pokkezwart was:
bougie1.jpg
bougie2.jpg


Het is als leek wat moeilijk om alle informatie te verwerken. Als ik luister naar de ervaring van mensen hier dan wordt er 'te arm' aangegeven (en dat wil ik best geloven hoor), maar als ik rondkijk online dan vind ik vooral mensen die op een stationair van 15-22.5 lopen met dit YX140 blokje. Ook is de bougie volledig zwart maar dat kan door olieverlies zijn is mij al opgemerkt.

Ik heb alvast een bestelling geplaatst voor extra sproeiers: grotere stationairsproeiers + grotere hoofdsproeiers.
Een andere naald kon ik niet bestellen want die was helaas niet op stock.
Nog wat verder spelen dus.
Opmerkingen zijn zeker welkom!

Bedankt!
 
Is wellicht je timing 1 tandje versprongen ?
Dat zou wellicht nog kunnen , en anders een andere carburateur proberen want je hebt al zoveel geprobeerd .
Ik ben begonnen met zon immitatie VM carburateur , weet je zeker dat deze 100% origineel is ??
die heb ik na 3 dagen weg gegooid en heb toen een originele mikuni besteld ,
Met 'Kitaco' kit , deze was plug en play , direct goed starten en lopen . kost 150 euro , maar dan weet je 100% zeker dat het niet aan de carbu licht .
Mocht je in de buurt wonen van friesland , kunnen we altijd mijn echte mikuni op jou yx proberen ?
 
Is wellicht je timing 1 tandje versprongen ?
Dat zou wellicht nog kunnen , en anders een andere carburateur proberen want je hebt al zoveel geprobeerd .
Ik ben begonnen met zon immitatie VM carburateur , weet je zeker dat deze 100% origineel is ??
die heb ik na 3 dagen weg gegooid en heb toen een originele mikuni besteld ,
Met 'Kitaco' kit , deze was plug en play , direct goed starten en lopen . kost 150 euro , maar dan weet je 100% zeker dat het niet aan de carbu licht .
Mocht je in de buurt wonen van friesland , kunnen we altijd mijn echte mikuni op jou yx proberen ?
Ik had de timing al eens bekeken en zag er oke uit maar ik ga een tweede inspectieronde doen aangezien ik er niet aan uitgeraak.
De carburateur is 100% origineel. Bedankt voor het aanbod om me te helpen maar ik woon in Belgie en dan nog tegen de Franse grens :p

Ik ga stilletjes aan het blokje wat verder uit elkaar halen aangezien ik al met 3 carburateurs heb geprobeerd en ze allemaal niet de verwachte resultaten leveren.
 
Ondertussen nog eens timing herbekeken en kleppen gemeten: timing staat volledig in orde en kleppen ook. Inlaat op 0.05mm-0.06mm en uitlaat 0.05mm-0.06mm. Maar zelf al mocht dit nu nog een mm meer/minder zijn zou dit speciaal gedrag zijn hiervoor, right?

Ik weet niet of dit iets goed of slecht is, maar ik heb nog het grote vliegwiel met plaat erop. Zie laatste foto.

Hieronder de foto's van de timing:
IMG_20220630_150158.jpg
IMG_20220630_150207.jpg
IMG_20220630_150242.jpg

Nog wachten op de nieuwe, grotere, sproeiers maar daarna ga ik het blok even ophalen. Misschien wel een defecte krukaslager? Ik weet het alvast niet meer :p
 
Nee ik verdenk dan eerder de onsteking dan nog . Nemeco heeft goedkope vervangers . Is je pick-up niet beschadigd van kapotte ketting oid ?
Onstekingsspoel (bijna) doorgebrand ?
Bougie en bougiekap zonder weerstand proberen ?
Uitlaat klep staat erg strak btw , ik heb hem op 0,10. 0,05 is inlaat .
En zonder luchterfilter proberen ! Ik had laast ook zo iets met een brommer , dat luchtfilter rubber zat een ring in de de gaatjes afsloot van de carb .Screenshot_2022-06-30-16-11-48-73_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Nee ik verdenk dan eerder de onsteking dan nog . Nemeco heeft goedkope vervangers . Is je pick-up niet beschadigd van kapotte ketting oid ?
Onstekingsspoel (bijna) doorgebrand ?
Bougie en bougiekap zonder weerstand proberen ?
Uitlaat klep staat erg strak btw , ik heb hem op 0,10. 0,05 is inlaat .
En zonder luchterfilter proberen ! Ik had laast ook zo iets met een brommer , dat luchtfilter rubber zat een ring in de de gaatjes afsloot van de carb .Bekijk bijlage 1777465
Ik ga even een vragenronde moeten doen want ik weet niet zo goed wat alles wat je aanhaalt betekent..

1) Ontsteking verdenken: welk deel van de ontsteking zou je dan verdenken? En waarom zou hij dan wel op lagere toeren en hoge toeren draaien? Aangezien de standaard CDI geen rekening met toerental houdt is de onsteking altijd op dezelfde momenten. Zou dus speciaal zijn dat hij in middeltoerengebied dan niet goed ontsteekt (of mis ik iets)?

2) Is je pick-up niet beschadigd van kapotte ketting oid: wat bedoel je juist met 'pick-up'? Is dit het linker gedeelte van volgende foto? Het rechter gedeelte heet dan gewoon 'vliegwiel'?
ontsteking.PNG

3) Ontstekingsspoel bijna doorgebrand: wat bedoel je juist met de ontstekingsspoel? Is dit het koperen deel van wat ik denk de pickup coil te zijn (foto hierboven)?

4) Bougie en bougiekap zonder weestand proberen: wat bedoel je juist dat ik moet proberen? Met de bougiedop bedoel je waarschijnlijk het dopje waarin de bougie geklikt wordt? Hoe/wat kan ik hieraan testen? Ik weet dat hij vonkt, dat kan ik al vertellen :D

5) Het werd mij al afgeraden om zonder air filter te gaan testrunnen. Ik ga wel eens bekijken of bij air filter ook bepaalde gaatjes afsluit bij de carb en zo problemen veroorzaakt.


Over de kleppen: ik zie inderdaad dat de meeste fora voor inlaat 0.003 inch aanraden en 0.004 inch voor uitlaat. Hier kan je zelf zien op pagina 5 dat ze 0.003 en 0.005 inch aanraden. Ik ga mijn uitlaatklep eens wat losser afstellen. Bedankt voor de tips/hulp!
 
1 en 2, de onstekingspoel zijn die 2 witte spoelen , als goed is de zwart/rode draad , blauw wit is de pickup . Dat is inderdaad dat kleine zwarte blokje. 3. Is moeilijk te zien met jou vliegwiel , als ze zwart geblakerd zijn ze misschien doorgebrand
4. Bougie is CR7HSA , maar probeer es een c7hsa R staat voor resistor .
Bougiedop zijn er zonder weerstand , 1k en 5k ohm weerstand
 
1 en 2, de onstekingspoel zijn die 2 witte spoelen , als goed is de zwart/rode draad , blauw wit is de pickup . Dat is inderdaad dat kleine zwarte blokje. 3. Is moeilijk te zien met jou vliegwiel , als ze zwart geblakerd zijn ze misschien doorgebrand
4. Bougie is CR7HSA , maar probeer es een c7hsa R staat voor resistor .
Bougiedop zijn er zonder weerstand , 1k en 5k ohm weerstand
Maar mijn bougie lijkt wel te werken toch aangezien hij mooie vonken maakt en in lage en hoge toeren wil draaien?
Bedankt voor de verduidelijking over de pickup en ontstekingspoel.

Ik onthoud:
-de 2 witte spoelen zijn ontstekingsspoelen: Als deze zwart lijken kunnen ze dus doorgebrand zijn
-het zwarte bakje die aan de stator hangt is de pick-up coil en dat kan ook defect gaan.
 
Heb je je uitlaat al vast zitten trouwens?
Ik ben nog op zoek naar een vervang einddemper want de huidige heeft een te grote diameter in vergelijking met de voorbochtaansluiting.
Dus antwoord op je vraag: neen, de uitlaat einddemper hangt nog niet volledig vast. De einddemper zit wel over het uiteinde van de voorbocht maar dit is dus geen passende connectie.
 
mocht de carbu goed zijn , kan het bijna niet anders dan de onsteking lijkt me ?
maar de carbu-afstelling is niet goed, en met de ontsteking scheelt echt niets.
Sproeiers worden binnenkort vergroot wanneer het pakketje hier aan de deur staat :)

Ik blijf het eigenaardig vinden dat ik groter moet gaan dan iedereen die ik online al gevonden heb bij zo'n yx 140cc blokje en dat er nu al dikke vlammen uit de uitlaat komen maar ik volg het idee wel dus fingers crossed!

Ik heb trouwens de kleppen aangepast: 0.005-0.006mm inlaat en 0.010 - 0.012 uitlaat. Zo staat hij meer volgens specs :)
 
Laatst bewerkt:
Even een update:
kennis tegengekomen die ook een pitbike had met een yx140 blokje eronder. Zijn carburateur even gemonteerd op mijn blok: zelfde verhaal.
Ik ga binnenkort eens langs om mijn carburateur op zijn blok te monteren om te kijken hoe dat gaat.

Huidige conclusie: er is meer mis dan de carburateur :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan