Orion motoren

Beter met het 15t voortandwiel. Begrensd haalt de nox nu een echte top (gps) van 52 km/uur. Daar kom je net snel genoeg mee in het verkeer en blijf je nog net onder de wokgrens van 55 km/uur. In de tussentijd zijn ook een korte kentekenplaathouder (saw-motodesign.com), led knippers (booster) en stabiele spiegels (Triumph) gemonteerd.
Wat wel vervelend blijft is de toerenbegrenzer. Het is echt heel jammer dat het geen snelheidsbegrenzer zoals een pitlane limiter is, maar een toerenbegrenzer die ongeacht versnelling of snelheid de boel afkapt. In de 1 kun je zo'n 12 km/u, in de twee zo'n 25, in de 3 zo'n 42 en in de 4 de top van 55 (op de snelheidsmeter). Hierdoor heeft even een versnelling terug tikken en doortrekken geen enkele zin. Je hebt er niets aan.
Dat is jammer.
IMG_7733.JPG
 
Laatst bewerkt:
En nog een plaatje iets meer van de achterzijde.

Nieuw - Microsoft PowerPoint-presentatie.jpg

De originele banden die erop zitten zijn OK op droog wegdek en je kunt er best mee sturen, maar op vochtig of nat wegdek vind ik ze zeer matig. Het is ook maar gewoon een goedkoop China-bandje natuurlijk, dus de verwachtingen waren al niet hoog, maar ik werd gisteren toch wel even onaangenaam verrast. Het achterwiel maakte een redelijk stap opzij. Als deze op zijn Heidenau K66 M&S eronder. Heerlijk banden voor alle condities waar ik 's winters ook op mijn SV en 390 mee rijd.

Zijn hier nog mensen met een Orion actief, of ben ik de enige van wie de Orion het nog doet en moeten we straks die MF-oma weer wegtrappen?
 
Laatst bewerkt:
De motor van mijn Nox50 heeft vanaf het begin af aan een beetje stotterend gelopen. Ik heb op basis van het gevoel altijd gedacht dat ie wat aan de rijke kant stond en zich dus af en toe letterlijk verslikte. Vanaf 60-70 % van max toerental niet lekker meer doortrekken. Een beetje haperen en stotteren in dat toerengebied. Bovenin niet echt smoren, maar ook niet lekker blijven lopen. Op volgas bij oneffenheden in het wegdek ook af en toe een slag missen dat ik toeschrijf aan klotsende benzine in de vlotterbak waardoor bij een tijdelijk hoger niveau in de sproeierbuis direct kortstondig een te rijk mengsel ontstaat.
Ik heb om dit te testen en/of op te lossen wat extra gaatjes in het luchtfilter gemaakt. Twee keer zoveel doorlaat nu. Dit bleek inderdaad de oplossing. De motor trekt nu sneller op en hapert nagenoeg niet meer. Heel sporadisch nog. De bougie met de warmtegraad die er standaard in hoort ziet er zo uit. Lijkt mij Ok, toch? NGK R CR7HS.
IMG_9020.JPG
IMG_9021.JPG

Ik ben nog aan het kijken of een iets koudere bougie (C8HSA) er ook zo uit zal zien. Als dat zo is ga ik voor de koudste waarmee de motor goed loopt. Het stationair toerental is met de iets koudere bougie wel iets lager, maar hij loopt wel mooi rond. Als deze bougie een blijver is de statiinairschroef een tikje indraaien dus.
 
Inmiddels twee Orions in de familie. Gisteren heeft mijn zoon een Evo50 gekocht. Tweedehands met iets werk, maar dan heb je gelijk zekerheid dat het is gedaan en hoe. Rijdt leuk zo’n tweetakt schakelbrommer. Inmiddels gedaan: carterolie en koelvloeistof vervangen. Voetpedalen goed afgesteld en het dashboardje dat scheef zat recht vastgezet. Tweetaktolietank gevuld en 150 km gereden. Wat nog moet is een lekke voorvorkoliekeerring vervangen, nieuwe remblokjes, accu en eventueel een nieuw startrelais. Dat laatste is defect, maar geen enorm probleem, want aantrappen werkt prima.
Leuke fiets.
Hopelijk technisch net zo probleemloos als de Nox tot nu toe.
 
052F80A8-365A-42A9-A0C2-87F99064A1E7.png

Wat is het rustig hier. Heeft nou niemand iets van Orion dat een foto waard is of waarover iets verteld kan worden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan