Osco geeft geen olie

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Goedenavond,

Er stroomt geen olie meer uit het slangetje van mijn Osco kettingsmeersysteem. Er zit voldoende olie in het reservoir. Het pompje lijkt ook te werken. Een verstopping lijkt mij het meest voor de hand liggende probleem.

Heeft iemand dit probleem ook gehad en hoe is het toen opgelost?
 
Als de slang nog lang genoeg is net voor de nozle doorsnijden en de nozle doorprikken met een stukje ijzerdraad.
Deze wil nog wel eens verstopt raken.

Ook zijn er voor OSCO smeersystemen vervangingssetjes te koop.
Bestaat uit een nieuwe slang, nozle en bevestigings materiaal.

Mijn OSCO zit ondertussen op mijn 4e motor.
 
Mijn Osco deed 't op een gegeven moment ook niet meer.
Ben er toen mee naar Motofit-Veenendaal geweest. (deze is daar ontwikkeld)
Die hebben toen mijn smeersysteem gerepareerd middels een revisie-setje.
 
Ik heb het reservoir van de motor gehaald en het probleem zit toch in het pompje. Omdat ik nog kettingspray heb staan, val ik daar weer op terug.

Mijn Osco deed 't op een gegeven moment ook niet meer.
Ben er toen mee naar Motofit-Veenendaal geweest. (deze is daar ontwikkeld)
Die hebben toen mijn smeersysteem gerepareerd middels een revisie-setje.

Hoeveel kost zo'n revisie?
 
Die van mij is ook verstopt geraakt bij het pompje. Er zit ook best wat bruinige aanslag in het reservoir. Een nachtje weken in wasbenzine? Redelijk mild, niet agressief en toch vetoplossdnd lijkt mij een poging waard. Wat koste het revisiesetje? Ik neem aan zelf te monteren.
 
Onder het motto ‘baat het niet dan schaadt het niet’ heb ik ‘m een nachtje in wasbenzine laten weken. Daarna drooggeblazen en goed laten drogen. Olie erin in … hij doet het weer. Blijkbaar was in geval van mijn OSCO een verstopt kanaaltje het euvel.
Ja, zoiets was bij mij ook het probleem.
Als de olie veroudert, dan wil dat nog wel eens gebeuren. (zo is mij in V'daal gezegd)

In mijn geval staat de motor onder een afdak, waar in de ochtend-uren de zon flink op de motor schijnt.
De olie in het reservoir veroudert dan en wordt snel bruin.
Andere plek om motor te stallen of anders olie-reservoir afdekken. Beide geen (goede) optie.
Ik heb het reservoir met ductape afgeplakt met een smalle spleet om nivo te kunnen zien. Ik hoop dat beter zal gaan?
 
Ja slim. Ik parkeer onder een hoes, dus tijdens stallen staat ie droog en donker. Tijdens rijden natuurlijk wel daglicht of zon, maar beter dan regen. Er zit na het reinigen nog wel wat bruin aankoeksel aan het plastic van de oiler en ook een bruine kleur zoals bij carburateurs ook igv benzinelekkage aan het aluminium die er niet is afgegaan, dus ‘als nieuw’ ziet ie er al lang niet meer uit, maar in werking weer 100% 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan