Osco ketting smeersysteem

Ninosins

MF'er
30 dec 2005
143
0
Zaandam
Kent iemand het osco systeem?? (www.osco.nl) Zoals het eruit ziet klinkt en ziet het er veelbelovend uit.

Ik wilde een Scottoiler op mijn R1 plaatsen maar misschien is dit wel een beter idee?
 
ik heb ereen gehad op mijn blade ,erg handig.
Helaas heb ik die kortgereden en mocht die osco er niet meer erafhalen.

voordelen : altijd smeer op je ketting. handig en snel.schoner dan wax. *D
nadelen : hij gooit er wel veel olie op in 1 keer ,waardoor je toch een klein beetje olie eraf slingert. :(

Ik heb nu een pro-oiler aangeschaft, die heeft alleen maar voordelen.
Tip :voor de prijs van een nwe osco heb je een 2-e hands pro-oiler.
Ze staan regelmatig te koop hier op het MF en MP.
 
met een osco moet je toch zelf de knop uittrekken om te smeren (onder het rijden) en bij bijvoorbeeld een scotoiler is het volautomatisch op vaquum van de carburateur wat vaak een klieder zooi geeft.

Het werkt vooral mooi bij diegene die lange ritten rijden of in de winter een hele poos doorrijden, dan kun je na een regenbui effe een beetje smering geven en rij je niet de halve dag met een droge ratelende ketting.
 
Op woensdag 30 augustus 2006 19:56 schreef longjohn het volgende:Het werkt vooral mooi bij diegene die lange ritten rijden of in de winter een hele poos doorrijden, dan kun je na een regenbui effe een beetje smering geven en rij je niet de halve dag met een droge ratelende ketting.

Helemaal mee eens. Ik ben dan ook een zeer tevreden Osco-rijder. Ketting en tandwielen doen het nu 25.000 km zonder zichtbare slijtage en tot op heden slechts driemaal stellen van de kettingspanning.
De bediening is even simpel als eenvoudig; ik laat de Osco smeren ná iedere tankbeurt (ongeveer iedere 300 km) en na beëindiging van een rit door (flinke) regen of door veel plassen.
Zowel de band als de ketting en het tandwiel aan de achternaaf blijven mooi schoon.
 
Osco is prima, heb er een op mijn Bandit 1200. Goed ding bij mooi droog weer is 1 keer trekken genoeg voor 200 a 300 km, je hebt het dan over 1,5 ml Osco-olie per smeerbeurtje. Bij regen of slecht weer doe je bij de laatste bocht nog even een haal aan het plunjertje en hij is vettig. Geeft een smeerlaagje op je velg die je zo wegveegt met een doekje. Met 100ml olie doe je ongeveer 4000km!!! de olie kost 5,50 per flesje van 100ml.
 
Kent iemand het osco systeem?? (www.osco.nl) Zoals het eruit ziet klinkt en ziet het er veelbelovend uit.

Ik wilde een Scottoiler op mijn R1 plaatsen maar misschien is dit wel een beter idee?

Er bestaan natuurlijk ook automatische ketting smeersystemen die heeeel goed voldoen

http://www.cls200.de/shop/product_info.php?cPath=64_23&products_id=1882

http://www.kettenoeler.com/

http://www.pro-oiler.com/

Bovenstaande twee heb ik beide in gebruik en tot volle tevredenheid.

De meeste tijd kost het basis afstellen van de hoeveelheid te doseren olie (alles bij elkaar ongeveer een uur omdat je na proefrijden toch ff moet controleren of er niet teveel olie wordt gedoseerd)
Daarna geen omkijken meer na.
En de kritiek dat het je achterwiel en aangrenzende delen sterk vervuild klopt niet. Dit ligt aan overdosering!

De geringe olienevel laat zich trouwens zeer makkelijk verwijderen met een doekje WD40 wat bij ons allemaal in de schuur of garage staat...

Bij een volgende montage/vervanging wil ik de Belgische set van pro-oiler.com monteren i.v.m. de ruimere mogelijkheden die deze op dit moment biedt (montage/dosering op achtertandwiel)
 
ben ook een tevreden osco gebruiker, heb er nu 9500 km mee weg en heb vorige week voor de 2de maal m'n ketting gespannen. Goede service van de mannen van Osco: door eigen toedoen een scheur in het plexiglas, gebeld en de volgende dag al een pakketje met een nieuw plexiglaasje, kosteloos!
 
Ik heb met zowel de Osco als de Scott gereden.

De Osco is lekker simpel, werkt daardoor altijd. Degelijk ding.
Nadelen: hij moet bereikbaar blijven, dus in het zicht gemonteerd. Dat kan best lastig zijn. Probeer ook eens onder het rijden dat %^&*@!! knopje uit te trekken met winterhandschoenen......
Oh.... en nog een nadeel is dat ik 'm toch steeds weer vergat....

Ik heb nu al jaren de Scottoiler. Je moet ff leren hoe je 'm het beste afstelt. Daarna..... werkt het probleemloos.
 
Er loopt nog een threadje over voor en nadelen van de verschillende systemen:
smeersystemen

Ik ben Pro-Oiler gebruiker sinds het eerste uur, en ook op mijn nieuwe ZX10 heb ik weer een PO gezet, er is géén ander smeersysteem waarmee je 80.000+ km uit een ketting haalt. bovendien is hij zuinig in gebruik (>6000km op een tankvullingkje van 200 ml motorolie) :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan