oud barrel in elkaar zetten

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
He mensen, ik ben van plan om ergens in de toekomst mijn motorrijbewijs te gaan halen. Voorlopig nog niet, omdat ik student ben en al een auto voor de deur heb. Wordt samen een beetje te duur. Maar nu de vraag.
Is het een beetje te doen, voor een onervaren persoon, om een oud barrel te kopen en die in de loop van de tijd rustig te herstellen. Ik heb waarschijnlijk nog 3 a 4 jaar de tijd (dan is mijn studie afgelopen) om de motor in orde te maken. De redenen om op deze manier aan een motor te komen zijn voor mij:
- goede ervaring
- leuk om eens wat van die techniek te leren
- goedkoop

Wordt dit trouwens wel goedkoop of wordt het alsnog een duur geintje. Ik bedoel voor het vervangen van onderdelen? Tuurlijk, je kunt waarschijnlijk een groot aantal onderdelen bij de sloop halen.

Als dit mogelijk is, aan welk type motor moet ik dan denken, zodat de onderdelen nog goed beschikbaar zijn. Ik heb al van een Suzuki CB gehoord. Oh, en trouwens, het hoeft niet de mooiste motor te zijn, maar graag een soort van chopper idee. Suzuki CB is die niet zo, maar een GN wel, of Kawasaki ltd.

Alvast bedankt voor de (hopelijk) toekomstige reacties ;)
 
Oh, nog een bijkomstig vraagje. Als die motor voorlopig toch de weg niet op komt, omdat ik geen rijbewijs heb en vanwege de hele simpele reden dat ie het niet doet, moet ik dan wel verzekering en belasting betalen?
 
je moet goed weten waar je aan begint, motor onderdelen zijn soms schrikbarend duur ( 60 euro voor een choke kabel is niet niks)

en ook op de motor sloop is niet alles voorhanden.

dus je moet goed iets pas kunnen maken alleen technisch zijn is niet genoeg.

anders wordt het al snel een dure grap
 
Opzich, als je het "functioneel bekijkt" kun je beter de uren, die je in het sleutelen aan die motor gaat steken (en kosten voor onderdelen), steken in een baantje. Dan kun je als je letterlijk alles braaf op een rekening zet een nieuwe motor kopen.

Maarrrr das half zo leuk nie natuurlijk. Wat ik zou doen, tsja ik zou denk een oude lelijke complete chopper kopen. Die optisch helemaal in orde maken, en af en toe een stukje op rijden (eigen terrein O-) ) om em technisch ook in orde te houden. Zo heb je over 3 jaar een fiets die volledig voldoet aan JOU wensen, en dat is ook wel weer wat waard natuurlijk. Bedenk je alleen wel van tevoren wat voor motor je wil, en ook qua aantal cilinder en vermogen. ;)

suc6 man, enne als je er 1tje heb gekocht, hou et met foto's op et forum dan bij...zo heb je zelf ook een leuk 'projectboek' :)
 
Ja goed, dat sparen voor een motor dat gaat de komende jaren toch wel gebeuren. De voornaamste reden om dat project te beginnen is ervaring opdoen. Oke, het moet wel goedkoop zijn, want mocht het niet lukken om wat voor reden dan ook, dan heb ik geen zin om er heel veel geld voor uit te geven.

Zoals dus al gezegd, ik ben sowieso al aan het sparen voor een motor. Dat project zou dan van extra inkomsten moeten worden gefinancieerd
 
als het er niet perfect uit hoeft te zien, kun je voor 1000 euro soms al technisch hele goed emotoren kopen,

Hbe pa smijn gpz verkocht voor minder, was techinsch in prima staat, nieuwe accu, en banden, alleen wil bijna niemand meer zo'n ding en zag hij er niet echt geweldig meer uit, dus dan kun je er niet meer veel voor vragen, amar ik weet zeker dat diegene die m gekocht heeft er heel veel plezier aan heeft!

als je een opknapper koopt bv. een honda cb500 of 750 of zo
ben je al gauw 500 euro kwijt aan aanschaf, en dan moet je nog eens gaan opknappen!


als he tje puur is te doen om over 3 jaar t e kunnen rijden, kun je beter elke maand wat geld aan de kant leggen, kun je over 3 jaar leuke motor kopen,
 
hee marijn. ik zit/zat een beetje in de zelfde situatie als jij. ik heb een honda cb 750 in kratten gekocht voor 300 pleuro. de kosten die ik tegenkwam tijdens het opknappen vielen wel mee. het spuiten koste me 100 euro (zelf helemaal schoongemaakt!) verder was de stator kaput. 2e hands kostte die 35 euro. ik zit nu wel met een hoog olie verbruik en moet waarschijnlijk een keer een motor revisie doen. dat kost dan wel een stuk meer. als het kan probeer dan een motor te kopen waar het blok goed is. dat kan je al een stuk kosten schelen. als je voor een honda cb ga zijn er nog best veel onderdelen voor te vinden op de diverse motor sloperijen.

succes ermee!
 
Kun je niet beter die 3 à 4 jaar benutten om te sparen voor een motor?

stupid.gif


Maar ervaring opdoen met sleutelen is natuurlijk ook nooit weg :+
 
En vergeet niet dat het gewoon erg leuk is,

Ik heb zelf een XJ650 geadopteerd voor 40 Euro.
Is natuurlijk een tig jarenplan, maar iedere keer als ik er een uurtje aan sleutel zie ik mezelf er al op rijden.

:]
 
Opzich, als je het "functioneel bekijkt" kun je beter de uren, die je in het sleutelen aan die motor gaat steken (en kosten voor onderdelen), steken in een baantje. Dan kun je als je letterlijk alles braaf op een rekening zet een nieuwe motor kopen.

Maarrrr das half zo leuk nie natuurlijk. Wat ik zou doen, tsja ik zou denk een oude lelijke complete chopper kopen. Die optisch helemaal in orde maken, en af en toe een stukje op rijden (eigen terrein O-) ) om em technisch ook in orde te houden. Zo heb je over 3 jaar een fiets die volledig voldoet aan JOU wensen, en dat is ook wel weer wat waard natuurlijk. Bedenk je alleen wel van tevoren wat voor motor je wil, en ook qua aantal cilinder en vermogen. ;)

suc6 man, enne als je er 1tje heb gekocht, hou et met foto's op et forum dan bij...zo heb je zelf ook een leuk 'projectboek' :)
En als hij nou helemaal geen chopper wil? :?

En een 'er 1tje' is geen oud barrel hoor...... :+
 
nou het liefst wel een chopper. Sport is ook leuk, maar die kun je meestal niet zo goedkoop vinden dat het nog leuk blijft om voor het eerst mee te gaan "knoeien".

Volgens de meesten gaat het dus waarschijnlijk nog wel aardig wat kosten. Had ik ook wel verwacht, maar als het op ongeveer dezelfde kosten uitkomt als een redelijke 2e hands motor, doe ik het misschien wel liever op deze manier. Dan heb je tenminste aardig wat ervaring opgedaan.
 
tja zeker alsje er vanhoud om wat te sleutelen, en ervan wilt leren, dan moet je zeker zo'n oud beestje opknappen
echt leuk om te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan