Oud met ABS - wat is er nog meer?

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
Hoi! Ik zoek een motor met ABS, liefst enige afscherming.
Vroeger heb ik een VFR800 VTEC gehad, dat beviel heel aardig (maar zoop wel)
Verder FJR1300A, K100RS gereden. Met name de FJR beviel goed.
De K100RS kon ik niet aan wennen - ergonomisch verschrikkelijk, als je meer Japanse bediening gewend bent.
Helemaal geweldig was een CBR1000F - helaas geen ABS.

En dan heb je natuurlijk het ST1100 bankstel van Honda nog. Dat is wel op het randje van hoe groot en zwaar het mag wezen.

Wat ik zoek is dus een oudere motor met ABS.

Waarom ouder? Niet eens per se vanwege de prijs, maar vooral de styling. Ik geef echt niets om moderne "briesend beest uit een mad max film" styling, en ook niet om hoge offroad kastelen zoals veel "toer/adventure" motoren zijn. Verder is afscherming schijnbaar uit de mode en heb ik daar lak aan: doe mij maar een lekkere halve tot volle kuip. Kortom ... een Pan is eigenlijk helemaal prima, al is ie wat aan de grote zware kant.

Het liefst had ik een Aprilia Futura, CBR1000F of dat soort sport-toer motoren uit de jaren '90, maar dan wel met ABS. Helaas bestaat dat niet.

Maar, beste kenners, vergeet ik nog opties? Outsiders? Motoren waarvan je niet verwacht dat ze ABS hebben?

In de klasse 700-1100cc zo'n beetje...
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
53.946
5.321
Zuid-Holland

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
ABS op een 1000F bouwen... Tja dat is misschien niet eens onmogelijk, een compleet systeem van een Pan erop klussen ofzo. Heb je wel een complete donor Pan nodig, ook wel weer een beetje zonde. En dan moet de achter sensor natuurlijk niet in de cardan zitten. Hmm.

XSR900 is inderdaad van de moderne nakeds nog één van de minst lelijke. Maar als het budget tot een helemáál nieuwe motor strekte... Dan de Z900RS 😍

Niettemin ik zoek dus zeker geen naked...
 

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
R1100S... Zo te zien nog dezelfde bediening als een K100... Kon ik niet aan wennen. Zelfs de F800ST heeft dat nog.

Pas in 2013 of zo (F800GT) is BMW ook "Japanse" bediening gaan toepassen.
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
10.237
891
Cruquius

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
Heerlijke motor inderdaad, maar toch liever één maatje lichter. VFR800 VTEC was eigenlijk wel de goeie maat, alleen zoop dat ding evenveel als een 1300, en dat scheen nog normaal te zijn ook...
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
10.237
891
Cruquius
Heerlijke motor inderdaad, maar toch liever één maatje lichter. VFR800 VTEC was eigenlijk wel de goeie maat, alleen zoop dat ding evenveel als een 1300, en dat scheen nog normaal te zijn ook...
OP dit forum lees ik ook 1 op 20 bij 200+, dus ik denk dat je zwaar overdrijft.
 

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
Ik kreeg hem in normaal woon werk gebruik niet beter dan 1 op 15. En naar wat ik destijds op internet vond en de motorzaak ook zei, was dat gewoon normaal... Sportieve motor meneer, niet gebouwd om zuinig te zijn, kreeg ik te horen.

Nou zoek ik heus geen 1 op 30 wondertje, maar evenveel zuipen als een FJR en zelfs meer dan een 1000F vond ik toch wel wat dorstig voor een 800cc.
 

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
CBF 600 en 1000 waren er ook vroeg bij met ABS heb ik inmiddels gezien. Net als Suzuki met de SV650. Alle drie optioneel fully faired. Ook te overwegen dus.
 

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
Ooohh.. Triumph Sprint 1050 lijkt ook wel wat. Idiote uitlaat maar verder wel leuk.
 

DKP

MF veteraan
1 jan 2012
31.135
45.819
OP dit forum lees ik ook 1 op 20 bij 200+, dus ik denk dat je zwaar overdrijft.
Dat wilde ik ook al aanhalen ja 🤣

1:20 bij 200+ ... je moet nog in sprookjes geloven ...

@web , ik denk dat 1:15 voor dat type VFR idd een gangbaar verbruik is. En als je erop gaat letten zal 1:20 wel kunnen, maar niet bij 200+.
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
10.237
891
Cruquius
Ooohh.. Triumph Sprint 1050 lijkt ook wel wat. Idiote uitlaat maar verder wel leuk.
Die krijg ik mee als leenmotor (verschillende versies) als ik reparaties bij KAT motoren laar uitvoeren. Hele fijne motoren die met meer dan 100k km nog goed rijden en sturen. Wel wat saaier dan mijn Speed Triple 2012, ze gaan ongemerkt hard.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
53.946
5.321
Zuid-Holland
R1100S... Zo te zien nog dezelfde bediening als een K100... Kon ik niet aan wennen. Zelfs de F800ST heeft dat nog.

Pas in 2013 of zo (F800GT) is BMW ook "Japanse" bediening gaan toepassen.
Ik heb een HP2.. en echt.. het went.
Zo erg zelfs dat ik het ga missen op de andere twee BMW's hier. _O-
De truc is eigenlijk om niet precies in het midden van de richtingaanwijzer te drukken maar aan de zijkant.
Dan gaat het zo licht. :}

Linksaf is links drukken, rechtsaf rechts.
Kan het logischer dan dat? ;)
 

Duckati

De geur van warme motorolie 🏍
3 apr 2015
6.457
1.779
Grunn
Het nadeel van de heel oude ABS-motoren zijn de storingen.
Vaak zijn van bv de oude BMW’s het ABS verwijderd.
De BMW’s en Pan Europeans waren de eersten en zo ook de pioniers opdat gebied.
 

daan944

Die hard MF'er
30 jun 2015
903
118
Bergambacht
[...]

Waarom ouder? Niet eens per se vanwege de prijs, maar vooral de styling. Ik geef echt niets om moderne "briesend beest uit een mad max film" styling, en ook niet om hoge offroad kastelen zoals veel "toer/adventure" motoren zijn. Verder is afscherming schijnbaar uit de mode en heb ik daar lak aan: doe mij maar een lekkere halve tot volle kuip. Kortom ... een Pan is eigenlijk helemaal prima, al is ie wat aan de grote zware kant.

[...]

Heb je ook een een 'nieuwere' RT overwogen? Vanaf 2010 zijn de knopjes net zoals op alle andere motoren. Als je graag met wat lichters onderweg bent is de F800GT ook een mooie optie. Wil je sportiever (ik zie je CBR1000F referentie) is een R1200RS of R1250RS ook gaaf. Deze opties zijn qua styling geen briesend beest, geen offroad kasteel, en vooral de RT heeft veel kuip en weegt niet megaveel.
 

web

Die hard MF'er
8 sep 2014
555
261
Nieuwe BMW's zijn me nog even wat duurder dan ik ze waard vind :P
En de oudere... wennen doet het niet. Geprobeerd. Vond het (o.a.) gewoon helemaal niks om de (rechter) richtingaanwijzer onder m'n gashand te hebben...

TDM900 is ook een leuke outsider indd! De vroege dan. Latere en caponord vind ik wel een beetje richting kasteel gaan al... (het motorfiets equivalent van een SUV... asfalt-4x4)

Voorlopig vind ik de Triumph het mooiste idee :)
 

Jenkins

MF veteraan
1 apr 2009
2.445
910
Limburg
CBF 600 en 1000 waren er ook vroeg bij met ABS heb ik inmiddels gezien. Net als Suzuki met de SV650. Alle drie optioneel fully faired. Ook te overwegen dus.
Op een CBF600N gelest. De CBF600FA heb ik zelf gehad.
Heel erg fijn rijdende fiets.
De 1000 is net zo’n probleemloze motor als de 600, maar met volwassen vermogen en trekkracht en daarmee wel fijner om mee te toeren.
Dual combined ABS mis ik wel op mijn huidige motor.
Highly recommended.
 

broemer

Die hard MF'er
5 okt 2003
807
77
Almelo
Ik heb een pan met abs, 1996, 91 dkm. Rijdt tadeloos. Mag weg voor weinig want ik rij er bijna niet op. Ik dacht ik drop het maar even. Zelf zou ik ook geen motoren zonder abs meer willen. Nou ja, mijn 110cc Honda Wave met 8,5 pk heeft het niet haha. Zou wel apart zijn.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
13.048
21.019
Ik heb een pan met abs, 1996, 91 dkm. Rijdt tadeloos. Mag weg voor weinig want ik rij er bijna niet op. Ik dacht ik drop het maar even. Zelf zou ik ook geen motoren zonder abs meer willen. Nou ja, mijn 110cc Honda Wave met 8,5 pk heeft het niet haha. Zou wel apart zijn.

Pbtje gestuurd
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
3.889
2.122
Helmond
Begrijp ik goed dat je nu alle bmw's afkeurt vanwege de knipperlichtbediening?
Dan kun je dat knopje toch vervangen?
 
Bovenaan Onderaan