Oud met ABS - wat is er nog meer?

web

MF veteraan
Donateur
8 sep 2014
2.261
1.497
op een gooise zandhoop
Hoi! Ik zoek een motor met ABS, liefst enige afscherming.
Vroeger heb ik een VFR800 VTEC gehad, dat beviel heel aardig (maar zoop wel)
Verder FJR1300A, K100RS gereden. Met name de FJR beviel goed.
De K100RS kon ik niet aan wennen - ergonomisch verschrikkelijk, als je meer Japanse bediening gewend bent.
Helemaal geweldig was een CBR1000F - helaas geen ABS.

En dan heb je natuurlijk het ST1100 bankstel van Honda nog. Dat is wel op het randje van hoe groot en zwaar het mag wezen.

Wat ik zoek is dus een oudere motor met ABS.

Waarom ouder? Niet eens per se vanwege de prijs, maar vooral de styling. Ik geef echt niets om moderne "briesend beest uit een mad max film" styling, en ook niet om hoge offroad kastelen zoals veel "toer/adventure" motoren zijn. Verder is afscherming schijnbaar uit de mode en heb ik daar lak aan: doe mij maar een lekkere halve tot volle kuip. Kortom ... een Pan is eigenlijk helemaal prima, al is ie wat aan de grote zware kant.

Het liefst had ik een Aprilia Futura, CBR1000F of dat soort sport-toer motoren uit de jaren '90, maar dan wel met ABS. Helaas bestaat dat niet.

Maar, beste kenners, vergeet ik nog opties? Outsiders? Motoren waarvan je niet verwacht dat ze ABS hebben?

In de klasse 700-1100cc zo'n beetje...
 
BMW R1100S?
Is een fijne en ergonomische kloppende motorfiets.

300px-BMW_-_Flickr_-_exfordy.jpg


Anders ABS op de CBR1000F bouwen. :+
https://a.aliexpress.com/_B1VETt
 
Geen idee wat dit is, ga ik onderzoeken.
Zie de beschrijving.

€ 1,45 13%OFF | 10mm Motorfiets ABS Rem Pomp Anti-vergrendeld Remsysteem Schroef Remklauw Assist Pit Modificatie Onderdelen Anti- lock Apparaat
https://a.aliexpress.com/_B1owZN
 
ABS op een 1000F bouwen... Tja dat is misschien niet eens onmogelijk, een compleet systeem van een Pan erop klussen ofzo. Heb je wel een complete donor Pan nodig, ook wel weer een beetje zonde. En dan moet de achter sensor natuurlijk niet in de cardan zitten. Hmm.

XSR900 is inderdaad van de moderne nakeds nog één van de minst lelijke. Maar als het budget tot een helemáál nieuwe motor strekte... Dan de Z900RS 😍

Niettemin ik zoek dus zeker geen naked...
 
R1100S... Zo te zien nog dezelfde bediening als een K100... Kon ik niet aan wennen. Zelfs de F800ST heeft dat nog.

Pas in 2013 of zo (F800GT) is BMW ook "Japanse" bediening gaan toepassen.
 
Heerlijke motor inderdaad, maar toch liever één maatje lichter. VFR800 VTEC was eigenlijk wel de goeie maat, alleen zoop dat ding evenveel als een 1300, en dat scheen nog normaal te zijn ook...
 
Heerlijke motor inderdaad, maar toch liever één maatje lichter. VFR800 VTEC was eigenlijk wel de goeie maat, alleen zoop dat ding evenveel als een 1300, en dat scheen nog normaal te zijn ook...
OP dit forum lees ik ook 1 op 20 bij 200+, dus ik denk dat je zwaar overdrijft.
 
Ik kreeg hem in normaal woon werk gebruik niet beter dan 1 op 15. En naar wat ik destijds op internet vond en de motorzaak ook zei, was dat gewoon normaal... Sportieve motor meneer, niet gebouwd om zuinig te zijn, kreeg ik te horen.

Nou zoek ik heus geen 1 op 30 wondertje, maar evenveel zuipen als een FJR en zelfs meer dan een 1000F vond ik toch wel wat dorstig voor een 800cc.
 
CBF 600 en 1000 waren er ook vroeg bij met ABS heb ik inmiddels gezien. Net als Suzuki met de SV650. Alle drie optioneel fully faired. Ook te overwegen dus.
 
OP dit forum lees ik ook 1 op 20 bij 200+, dus ik denk dat je zwaar overdrijft.
Dat wilde ik ook al aanhalen ja 🤣

1:20 bij 200+ ... je moet nog in sprookjes geloven ...

@web , ik denk dat 1:15 voor dat type VFR idd een gangbaar verbruik is. En als je erop gaat letten zal 1:20 wel kunnen, maar niet bij 200+.
 
Ooohh.. Triumph Sprint 1050 lijkt ook wel wat. Idiote uitlaat maar verder wel leuk.
Die krijg ik mee als leenmotor (verschillende versies) als ik reparaties bij KAT motoren laar uitvoeren. Hele fijne motoren die met meer dan 100k km nog goed rijden en sturen. Wel wat saaier dan mijn Speed Triple 2012, ze gaan ongemerkt hard.
 
R1100S... Zo te zien nog dezelfde bediening als een K100... Kon ik niet aan wennen. Zelfs de F800ST heeft dat nog.

Pas in 2013 of zo (F800GT) is BMW ook "Japanse" bediening gaan toepassen.
Ik heb een HP2.. en echt.. het went.
Zo erg zelfs dat ik het ga missen op de andere twee BMW's hier. _O-
De truc is eigenlijk om niet precies in het midden van de richtingaanwijzer te drukken maar aan de zijkant.
Dan gaat het zo licht. :}

Linksaf is links drukken, rechtsaf rechts.
Kan het logischer dan dat? ;)
 
Het nadeel van de heel oude ABS-motoren zijn de storingen.
Vaak zijn van bv de oude BMW’s het ABS verwijderd.
De BMW’s en Pan Europeans waren de eersten en zo ook de pioniers opdat gebied.
 
[...]

Waarom ouder? Niet eens per se vanwege de prijs, maar vooral de styling. Ik geef echt niets om moderne "briesend beest uit een mad max film" styling, en ook niet om hoge offroad kastelen zoals veel "toer/adventure" motoren zijn. Verder is afscherming schijnbaar uit de mode en heb ik daar lak aan: doe mij maar een lekkere halve tot volle kuip. Kortom ... een Pan is eigenlijk helemaal prima, al is ie wat aan de grote zware kant.

[...]

Heb je ook een een 'nieuwere' RT overwogen? Vanaf 2010 zijn de knopjes net zoals op alle andere motoren. Als je graag met wat lichters onderweg bent is de F800GT ook een mooie optie. Wil je sportiever (ik zie je CBR1000F referentie) is een R1200RS of R1250RS ook gaaf. Deze opties zijn qua styling geen briesend beest, geen offroad kasteel, en vooral de RT heeft veel kuip en weegt niet megaveel.
 
Nieuwe BMW's zijn me nog even wat duurder dan ik ze waard vind :P
En de oudere... wennen doet het niet. Geprobeerd. Vond het (o.a.) gewoon helemaal niks om de (rechter) richtingaanwijzer onder m'n gashand te hebben...

TDM900 is ook een leuke outsider indd! De vroege dan. Latere en caponord vind ik wel een beetje richting kasteel gaan al... (het motorfiets equivalent van een SUV... asfalt-4x4)

Voorlopig vind ik de Triumph het mooiste idee :)
 
CBF 600 en 1000 waren er ook vroeg bij met ABS heb ik inmiddels gezien. Net als Suzuki met de SV650. Alle drie optioneel fully faired. Ook te overwegen dus.
Op een CBF600N gelest. De CBF600FA heb ik zelf gehad.
Heel erg fijn rijdende fiets.
De 1000 is net zo’n probleemloze motor als de 600, maar met volwassen vermogen en trekkracht en daarmee wel fijner om mee te toeren.
Dual combined ABS mis ik wel op mijn huidige motor.
Highly recommended.
 
Ik heb een pan met abs, 1996, 91 dkm. Rijdt tadeloos. Mag weg voor weinig want ik rij er bijna niet op. Ik dacht ik drop het maar even. Zelf zou ik ook geen motoren zonder abs meer willen. Nou ja, mijn 110cc Honda Wave met 8,5 pk heeft het niet haha. Zou wel apart zijn.
 
Ik heb een pan met abs, 1996, 91 dkm. Rijdt tadeloos. Mag weg voor weinig want ik rij er bijna niet op. Ik dacht ik drop het maar even. Zelf zou ik ook geen motoren zonder abs meer willen. Nou ja, mijn 110cc Honda Wave met 8,5 pk heeft het niet haha. Zou wel apart zijn.

Pbtje gestuurd
 
Begrijp ik goed dat je nu alle bmw's afkeurt vanwege de knipperlichtbediening?
Dan kun je dat knopje toch vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan