Oud met ABS - wat is er nog meer?

Het nadeel van de heel oude ABS-motoren zijn de storingen.
Vaak zijn van bv de oude BMW’s het ABS verwijderd.
De BMW’s en Pan Europeans waren de eersten en zo ook de pioniers opdat gebied.
En de laatste generatie Yamaha FJ1200. Maar je hebt gelijk imho, de kans dat het ABS van een motor van 30 `a 40 jaar oud nog goed functioneert - en dat een poosje blijft doen - is niet zo erg groot.
 
De reden waarom het abs systeem bij wat oudere BMW’s wordt verwijderd is, omdat de eigenaren geen geld wilden uitgeven aan herstel. Dat kan middels vervanging van de zeer dure pomp. En middels reviseren daarvan. Dat laatste is net zo goed en veel betaalbaarder.
 
Ik heb er nooit mee gereden, maar de vroege versies van abs schijnen niet zo best te zijn.
 
Abs1 op de BMW K serie was een nogal grof systeem dat prima werkte op hoge snelheid maar op lage snelheid waren de stappen te groot waardoor je soms in vreemde situaties terecht kon komen.
De meeste storingen in het systeem worden veroorzaakt door een te lage accu spanning. Eenvoudig op te lossen door meer rijden of tussendoor laden.
 
Abs1 op de BMW K serie was een nogal grof systeem dat prima werkte op hoge snelheid maar op lage snelheid waren de stappen te groot waardoor je soms in vreemde situaties terecht kon komen.
De meeste storingen in het systeem worden veroorzaakt door een te lage accu spanning. Eenvoudig op te lossen door meer rijden of tussendoor laden.

En ook de ABS te gebruiken.
Die pomp zit in de remvloeistof en als dat stil blijft staan wordt die pomp er niet beter op.(al helemaal niet in oude remvloeistof)
En geregeld die remvloeistof vervangen.
 
Ik kreeg hem in normaal woon werk gebruik niet beter dan 1 op 15. En naar wat ik destijds op internet vond en de motorzaak ook zei, was dat gewoon normaal... Sportieve motor meneer, niet gebouwd om zuinig te zijn, kreeg ik te horen.

Nou zoek ik heus geen 1 op 30 wondertje, maar evenveel zuipen als een FJR en zelfs meer dan een 1000F vond ik toch wel wat dorstig voor een 800cc.
Ik rij met de Pan ST1300 gewoon 1:19 en dan rij ik lekker door.
Staat te koop, helaas zonder ABS
 
Werd abs alweer 40 jaar geleden geïntroduceerd?
Manmanman wat ben ik alweer oud zeg.
;)
Een beetje confronterend is het wel ja _O- maar als het een troost is: dat ABS van toen is niet te vergelijken met het ABS van nu. In een modern ABS zie ik nog wel wat meerwaarde, maar een ABS met de eigenschappen van toen hoefde ik toen al niet, en nu nog steeds niet, om eerlijk te zijn.
 
Ik kreeg hem in normaal woon werk gebruik niet beter dan 1 op 15. En naar wat ik destijds op internet vond en de motorzaak ook zei, was dat gewoon normaal... Sportieve motor meneer, niet gebouwd om zuinig te zijn, kreeg ik te horen.

Nou zoek ik heus geen 1 op 30 wondertje, maar evenveel zuipen als een FJR en zelfs meer dan een 1000F vond ik toch wel wat dorstig voor een 800cc.
Dat ligt aan je rijstijl en/of de staat van onderhoud. Een goed onderhouden FJR van voor 2016 rijdt met gemak 1 op 17 gemiddeld, bij een rijstijl die gelijkmatig is, maar heel erg veel vlotter dan strikt genomen toegestaan. Een exemplaar van na 2016 doet met diezelfde rijstijl 1 op 18 à 19. Hou je je enigszins aan de geldende snelheidsbeperkingen, dan is 1 op 20 (en beter) met beide moeiteloos haalbaar.

Het vermogen dat je vraagt is wat brandstof kost, en dat verschilt niet zo heel erg veel tussen zware of lichte motoren: als je van elk 50 pk vraagt zal dat ongeveer evenveel brandstof kosten. Als een motor heel veel meer vermogen kan leveren dan je strikt genomen nodig hebt, en je dat voortdurend (volstrekt overbodig) aanspreekt, tja, dan gaat het verbruik natuurlijk de hoogte in. Maar je hebt niet veel meer dan 50 pk nodig om 160 km/u te rijden... (en b.v. een FJR levert c.q. gebruikt amper 50 pk als je gewoon 160 rijdt).
 
Laatst bewerkt:
En ook de ABS te gebruiken.
Die pomp zit in de remvloeistof en als dat stil blijft staan wordt die pomp er niet beter op.(al helemaal niet in oude remvloeistof)
En geregeld die remvloeistof vervangen.
Dat is bij modernere ABS systemen nog steeds zo. Regelmatig gebruiken verlengt de levensduur. Bij iABS I zoals op de BMW modellen van 2004 tot 2007 gebruikt wordt is dat echt belangrijk, anders gaat de pomp gegarandeerd kapot.
Ik trap geregeld even te hard op de achterrem, PRRRRRT zegt de ABS, de vloeistof spoelt door het systeem en je kunt er weer even tegenaan.
 
Begrijp ik goed dat je nu alle bmw's afkeurt vanwege de knipperlichtbediening?
Dan kun je dat knopje toch vervangen?
Natuurlijk zou dat kunnen, maar vind je ze niet een beetje duur om er meteen een bouwpakket van te maken?
Ik wel iig. Ze verhuizen daardoor dus op z'n best naar de onderkant van m'n verlanglijstje.
 
Dat is bij modernere ABS systemen nog steeds zo. Regelmatig gebruiken verlengt de levensduur. Bij iABS I zoals op de BMW modellen van 2004 tot 2007 gebruikt wordt is dat echt belangrijk, anders gaat de pomp gegarandeerd kapot.
Ik trap geregeld even te hard op de achterrem, PRRRRRT zegt de ABS, de vloeistof spoelt door het systeem en je kunt er weer even tegenaan.
ABS even controleren doe ik elke rit. Het storingslampje zegt ook niet alles.
 
Het vermogen dat je vraagt is wat brandstof kost, en dat verschilt niet zo heel erg veel tussen zware of lichte motoren: als je van elk 50 pk vraagt zal dat ongeveer evenveel brandstof kosten. Als een motor heel veel meer vermogen kan leveren dan je strikt genomen nodig hebt, en je dat voortdurend (volstrekt overbodig) aanspreekt, tja, dan gaat het verbruik natuurlijk de hoogte in. Maar je hebt niet veel meer dan 50 pk nodig om 160 km/u te rijden... (en b.v. een FJR levert c.q. gebruikt amper 50 pk als je gewoon 160 rijdt).
Een motor die zo laag belast wordt als het motorblok van een motorfiets als je je énigszins aan de snelheidsbeperkingen houdt, is best relatief veel vermogen kwijt aan interne verliezen (wrijvingsverliezen, pompverliezen). Die zijn bij 1300cc gewoon flink groter dan bij 800cc. Verder doet luchtwrijving op de snelweg ook een hoop, en dan zou je verwachten dat een FJR in het nadeel is met z'n flinke windscherm, tegen de VFR800 met misschien maar de helft van het frontoppervlak. Maar het is gewoon een motor die meer op de snelweg geoptimaliseerd is blijkbaar.
 
Dat is bij modernere ABS systemen nog steeds zo. Regelmatig gebruiken verlengt de levensduur. Bij iABS I zoals op de BMW modellen van 2004 tot 2007 gebruikt wordt is dat echt belangrijk, anders gaat de pomp gegarandeerd kapot.
Ik trap geregeld even te hard op de achterrem, PRRRRRT zegt de ABS, de vloeistof spoelt door het systeem en je kunt er weer even tegenaan.
Dat eh... is ook een manier ja, om je ABS unit te spoelen, maar is daar bij normaal onderhoud niet ook een officiele manier voor? Spaart heel wat banden als het niet op deze manier hoeft ;-)
 
Natuurlijk zou dat kunnen, maar vind je ze niet een beetje duur om er meteen een bouwpakket van te maken?
Ik wel iig. Ze verhuizen daardoor dus op z'n best naar de onderkant van m'n verlanglijstje.
Ik bedoel maar dat het wat kort door de bocht is om een motor (die misschien wel ideaal is) helemaal af te wijzen vanwege wat knopjes.

Ik moet ook wel toegeven dat ik het japanse systeem beter vind hoor, maar de BMW knopjes wennen erg snel. Ook voornamelijk omdat ik ze nooit uit zet. Gebeurt vanzelf.
 
Dat eh... is ook een manier ja, om je ABS unit te spoelen, maar is daar bij normaal onderhoud niet ook een officiele manier voor? Spaart heel wat banden als het niet op deze manier hoeft ;-)
Tuurlijk vernieuw je bij het reguliere onderhoud ook de vloeistof. Maar als jij je ABS nooit gebruikt kan het dus zomaar zijn dat de vloeistof een heel jaar stilstaat in je pomp. Zo hygroscopisch als ik weet niet wat.
Mijn banden gaan toch maar 3000km mee, dat beetje remmen maakt niet veel uit. En ABS is er juist voor om het slippen te voorkomen, zo heel erg veel harder slijt het er dus niet door.
 
Als het middenstuk door 2 sec ABS te hard slijt kun je daar in de bochten weer voor compenseren.
 
Tja ik ben meer een woonwerk tokkelaar, geen dijkjesverscheurder. Ik gebruik de kantjes op z'n tijd, maar het middenstuk gaat er echt het eerste aan.
 
Mijn zijkanten waren binnen 2500km helemaal weg bij de laatste achterband, een oude BMW kan nog best flink tekeer gaan als het moet.
 
Is dat met auto's ook zo?

Wist dit niet, op de motoren geen abs blik wel, maar gebruik het eigenlijk nooit
Andrrs toch af en toe een absje erin gooien?
Of is dat bij Auto's niet nodig omdat het systeem anders werkt
 
Is dat met auto's ook zo?

Wist dit niet, op de motoren geen abs blik wel, maar gebruik het eigenlijk nooit
Andrrs toch af en toe een absje erin gooien?
Of is dat bij Auto's niet nodig omdat het systeem anders werkt
Bij auto's werkt het systeem hetzelfde en blijft de pomp in principe gesloten. Af en toe een keer de ABS gebruiken is op lange duur beter voor de pomp.
 
Bij auto's werkt het systeem hetzelfde en blijft de pomp in principe gesloten. Af en toe een keer de ABS gebruiken is op lange duur beter voor de pomp.
Ah, juist.
Nu alleen nog kijken wat het me waard is.
Alleen in het blik of......
Met vrouwlief, en dan wel of niet waarschuwen O-)
 
Heb je ook een een 'nieuwere' RT overwogen? Vanaf 2010 zijn de knopjes net zoals op alle andere motoren. Als je graag met wat lichters onderweg bent is de F800GT ook een mooie optie. Wil je sportiever (ik zie je CBR1000F referentie) is een R1200RS of R1250RS ook gaaf. Deze opties zijn qua styling geen briesend beest, geen offroad kasteel, en vooral de RT heeft veel kuip en weegt niet megaveel.
Je gaat toch geen BMW aanraden aan iemand die graag motor rijdt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan