Oude achter tandwiel vs nieuwe, en oude houden?

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Heb recent mijn oude 525 ketting en voor tandwiel verwisseld. Nu dacht ik toch maar de achtertandwiel ook te gaan verwisselen, gezien het advies van mensen. Heb wat foto;s van mijn achtertandwiel geplaatst. Wat denken jullie? Is dat een tandwiel om te bewaren of in de kliko ermee?

2de vraag: oude was 40 tanden, nieuwe is 38 (fabrieksmaat , en ik heb standaard ketting lengte nu), mijn motor gaat nu bij dezelfde toerental nu iets sneller, trek iets langzamer op en ik bespaar benzine, klopt dat?

Ratio voor en achter tandwiel:
was: 40:15 = 2,67 (oude ketting lengte niet geteld nog)
Nu: 38:15 = 2,53

(Oude tandwiel heeft een zwarte coating, dacht dat ie vies was. ^^)
 

Bijlagen

  • IMG_20210127_171810920.jpg
    IMG_20210127_171810920.jpg
    199,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210127_171912264.jpg
    IMG_20210127_171912264.jpg
    258,5 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20210127_171930325.jpg
    IMG_20210127_171930325.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20210127_171751695.jpg
    IMG_20210127_171751695.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20210127_170146777.jpg
    IMG_20210127_170146777.jpg
    203,5 KB · Weergaven: 18
Waarom zou je een oud kettingwiel op een nieuwe ketting willen gebruiken? Ik kan het op de fotos niet heel goed zien, maar het oude kettingwiel ziet er versleten uit.
 
Kon op 1 plek de oude ketting maar iets van 1/4 tand optillen van de achtertandwiel. Volgens de Honda sticker moest ik de ketting vervangen. Maar andere mensen zeggen o.a. als de ketting een 1/2 tand van de achtertandwiel opgetild kan worden ,dan is het tijd om te vervangen.

Maar aan de andere kant, ik had ook vast zittende schakels. Had niet goed mijn ketting onderhouden. Alleen lithium vet erop gedaan. Nooit schoongemaakt. Totaal heb ik zo 24.000 km mee kunnen rijden.

Dus oude tandwiel in de :prullenbak"?
 
Heb recent mijn oude 525 ketting en voor tandwiel verwisseld. Nu dacht ik toch maar de achtertandwiel ook te gaan verwisselen, gezien het advies van mensen. Heb wat foto;s van mijn achtertandwiel geplaatst. Wat denken jullie? Is dat een tandwiel om te bewaren of in de kliko ermee?
Bij het oud metaal ermee!
2de vraag: oude was 40 tanden, nieuwe is 38 (fabrieksmaat , en ik heb standaard ketting lengte nu), mijn motor gaat nu bij dezelfde toerental nu iets sneller, trek iets langzamer op en ik bespaar benzine, klopt dat?
Zou kunnen ligt ook aan je rijstijl. En hoe is je tellerafwijking nu? Of zit je km teller aan het voorwiel?
Ratio voor en achter tandwiel:
was: 40:15 = 2,67 (oude ketting lengte niet geteld nog)
Nu: 38:15 = 2,53

(Oude tandwiel heeft een zwarte coating, dacht dat ie vies was. ^^)
 
@Willem: De afstandsmeter zit bij mij op het voorwiel.

Ik lees nu in : How to Choose Motorcycle Sprockets | Partzilla.com
dat mijn echte rij snelheid bij 40:15 ratio feitelijk rij snelheid is hoger dan mijn analoge snelheids meter aangeeft. En daarnaast wordt mijn afgelegde snelheid hoger, terwijl dat niet zo is.... begijrjp ik niet.
Hoef je ook niet te begrijpen want dat is alleen als je tellerkabel aan je blok zit.

Mijn cb heeft 1 tand groter aan voorzijde. De opnemer zit dus aan het blok en nu is de tellerafwijking anders dan voorheen.
 
Kon op 1 plek de oude ketting maar iets van 1/4 tand optillen van de achtertandwiel. Volgens de Honda sticker moest ik de ketting vervangen. Maar andere mensen zeggen o.a. als de ketting een 1/2 tand van de achtertandwiel opgetild kan worden ,dan is het tijd om te vervangen.

Maar aan de andere kant, ik had ook vast zittende schakels. Had niet goed mijn ketting onderhouden. Alleen lithium vet erop gedaan. Nooit schoongemaakt. Totaal heb ik zo 24.000 km mee kunnen rijden.

Dus oude tandwiel in de :prullenbak"?
Als er andere kettingwielen dan origineel op zaten kan je van die sticker ook niet op aan. Waarschijnlijk was het nog niet versleten omdat de ketting langer gemaakt is om het passend te krijgen.
Qua lengte nog niet versleten bedoel ik dan. Vaste schakels is niet goed natuurlijk.
Maar als die dat nieuwe kettingwiel toch hebt liggen zou ik het er lekker opschroeven. Nieuwe ketting op gebruikt tandwiel is ook niet erg bevordelijk voor de levensduur van de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ff op je gemak naar de verschillen tussen de twee tandwielen, dan kun je zien wat er slijt aan een tandwiel
Opzicht een idee. Alleen ben ik niet een mechanische onderzoeker. Als ik in de tandwiel of ketting business zat, dan had ik dat zeker gedaan. ^^

Als er andere kettingwielen dan origineel op zaten kan je van die sticker ook niet op aan.
Goeie! De oude ketting heb ik nog ergens liggen. kan ik nog even kijken hoeveel links ie heeft.
 
Persoonlijk denk ik, dat als je hier een vraag stelt of het nog kan, het beoordelen of een nieuwe ketting wel-of-niet goed zit op een oud kettingwiel, niet helemaal betrouwbaar is. De oude is immers ingesleten op de oude ketting (hoeveel weet niemand zonder te voelen/kijken).
Kosten technisch kan ik natuurlijk ook niet beoordelen of ts geld heeft voor een nieuw kettingwiel, dan wel wil besparen op.
 
Ja, heb voor de zekerheid alles nieuw nu. Vandaag de achterwiel erin en uitgelijnd. Deze keer kijken of ik door goed onderhoud de ketting richting 35.000 km.

Mijn oude was door middel van elektrische inductie harder gemaakt, is te herkennen door het zwarte kleur denk ik. Mijn nieuwe is een JTR1332.38. Deze nieuwe heeft geen inductie proces ondergaan. Wat is jullie ervaring met deze 2 soorten tandwielen? Gehard en standaard?
 
Persoonlijk denk ik, dat als je hier een vraag stelt of het nog kan, het beoordelen of een nieuwe ketting wel-of-niet goed zit op een oud kettingwiel, niet helemaal betrouwbaar is. De oude is immers ingesleten op de oude ketting (hoeveel weet niemand zonder te voelen/kijken).
Kosten technisch kan ik natuurlijk ook niet beoordelen of ts geld heeft voor een nieuw kettingwiel, dan wel wil besparen op.

Dat is toch een rare manier van besparen? Die dingen slijten nu eenmaal. Ik zou eerder kijken of ik een goedkopere set zou aanschaffen, dan alles gedeeltelijk vervangen. Zeker met deze km stand en harde stukken in de ketting.
 
@indewegrijer : ik lees dat tegelijkertijd vervangen beter is, als je 1 ding vervangd , zal dat onderdeel sneller slijten tot het punt van de andere 2 onderdelen. Daarna gaat de slijtage weer op een normale gang schijnbaar.

Kan je dat wat verder uitleggen?

 

Bijlagen

  • Induction-Hardening-of-Gears-and-Sprockets.pdf
    3,1 MB · Weergaven: 10
Het harden ben ik bekend mee, alleen daar wordt het tandwiel niet zo mooi egaal zwart van ;) De zwarte coating lijkt me een leuke marketing truc. Nou denk ik dat alle stalen tandwielen gehard zijn, daarom ben ik nieuwsgierig waarom je denk dat het ene tandwiel wel gehard is, en het andere niet.

Door goed te kijken wordt je vanzelf een onderzoeker, daar heb je geen boek voor nodig :) Mogelijk vertekend het wat, maar op je foto's lijkt het er op dat je gebruikte tandwiel beduidend bredere "dalen" tussen de tanden heeft. De tanden op het oude tandwiel lijken ook smaller dan op je nieuwe tandwiel. Zo kan je mooi oud met nieuw vergelijken en zien wat er nou eigenlijk slijt.
 
@indewegrijer : ik lees dat tegelijkertijd vervangen beter is, als je 1 ding vervangd , zal dat onderdeel sneller slijten tot het punt van de andere 2 onderdelen. Daarna gaat de slijtage weer op een normale gang schijnbaar.



Als je een versleten onderdeel gaat gebruiken op/met een nieuw onderdeel is het toch net zo logisch dat het nieuwe onderdeel het al versleten onderdeel harder gaat laten slijten ?

lijkt mij dat het hele 'harden' hier niet bij hoort.
bij een remblok en remschijf word het remblok bewust 'verbruikt' , vlgs mij is er bij de kettingset geen enkel onderdeel wat bedoelt is om eerder versleten of verbruikt te zijn.

sinds ik regelmatig een trapfiets gebruik heb ik al een paar keer klachten en slijtage gehad, een ketting van nog geen tientje en een cassette ( al de tanden op het achterwiel) van 16 euro. de Voortandwielen zijn van dik metaal en slijten minder hard maar is met 25 euro ook goed te overzien.

26 euro voor elke wissel en om de wissel 50 euro of zelf om de 3 wissels vind ik niet duur, vergeleken met een motor kettingset die , mits goed onderhoud, wel veel langer mee gaat , maar als die dus sneller slijt door slecht onderhoud of niet alles gelijktijdig vervangen dan slijt er een duurder set.

als het nog te volgen is :P
 
15:38 rijdt een stuk rustiger, motor trekt langzamer en geleidelijker op, max toerental bij 100 km/h is wat lager. Ik begrijp nu waarom mensen zeggen dat een standaard CB750 saai kan zijn. ^^ Laat nog weten hoeveel km/liter het scheelt. Met een 15:40 bij 100 km/h was mijn verbruik 21 km/liter. 15:40 gaf een pittiger character en haalde auto's aardig snel in. Ging van 100 km/h naar 130 km/h in 2,5 seconde of zo...
 
Laatst bewerkt:
1/4 tand en 1/2 tand optillen 😛 ???

Heb het effe bij 3 geprobeerd hier, maar dat is 0, kan ze niet optillen vanaf het achtertandwiel

Je oude kettig en tandwielen moet je bewaren, bij de oude remschijven, remblokken, kapotte accu's, duplolampen waar één gloeidraad van stuk is, gebruikte koffiepadjes en tot de draad versleten achterbanden tot je er zoveel hebt dat je er achter komt dat je dat meteen weg had moeten donderen
 
Ok, heb inmiddels over de weg gescheurd met maar liefs 100 km/h richting werk en huis voor een korte maandje! Kan nu iets zeggen over de verbruik. Met 2 tanden minder, van 40 naar 38 haal ik nu 21~22 km/Liter benzine. Het was ongeveer 18~19 km/liter. Dat vind ik toch wel mooi. ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan