Oude banden

banden merken zeggen dat je een band met 10 jaar moet vervangen...band is slechts 8 jaar dus nog niet aan vervanging toe, probleem opgelost :) een dealer zal echt niet anders redeneren
 
banden merken zeggen dat je een band met 10 jaar moet vervangen...band is slechts 8 jaar dus nog niet aan vervanging toe, probleem opgelost :) een dealer zal echt niet anders redeneren


In bijvoorbeeld Duitsland mag een motorband ouder dan 5 jaar niet meer gemonteerd worden.
Een prof (motoragent) heeft mij ooit eens het verschil tussen een oude band en een nieuwe band laten voelen. Deze agent gaf ook aan, dat veel valpartijen terug te voeren zijn op te oude banden, die te snel hun grip verliezen. Zelf hanteer ik als grens 5 jaar. De voorband die er nu bij mij op zit, gaat er af, ook al is hij qua profiel nog niet helemaal aan zijn eind.

Verder heb ik de nodige bedenkingen bij de Macadam, die heeft een nogal twijfelachtige reputatie. Bij mij komen ze er niet onder en een oudere macadam oproken lukt niet, daar is hij te hard voor :P
 
What you see is what you get, nietwaar? Je hebt een motor uitgezocht en de koop gesloten. Tijdens het bezichtigen had het jou 1 blik op de banden gekost om erachter te komen dat ze aan de oude kant zijn.

Ik zou er zelf gewoon voorlopig op blijven rijden. Je kunt ze altijd nog vervangen, als je erachter komt dat het grip je tegenvalt. En als je een beetje met beleid rijdt, kun je hier ook achter komen zonder dat ze je direct van een boom moeten pellen.

Wil je een consessie doen, dan kun je ook alleen de voorkant vervangen. Die komt onder hoge druk te staan bij het remmen. Daarnaast verlies je liever grip met de achterkant dan met de voorkant.
 
Laatst bewerkt:
Als de band veel profiel heeft vind IK het enigszins misleidend, je gaat er immers niet vanuit dat je een kneiterharde band krijgt van een dealer. Een Macadam komt er bij mij trouwens echt niet onder, zeker niet op een sportieve motor zoals TS gekocht heeft.
 
Als de band veel profiel heeft vind IK het enigszins misleidend, je gaat er immers niet vanuit dat je een kneiterharde band krijgt van een dealer. Een Macadam komt er bij mij trouwens echt niet onder, zeker niet op een sportieve motor zoals TS gekocht heeft.

Heb op mijn vorige F3 Bridgestone's gehad en die gaven toch echt een stuk meer vertrouwen.. Maar ik ga er van uit als ik bij een motorzaak een motor koop dat hij netjes wordt afgeleverd. Maar aangezien de max. leeftijd 10 jaar is, is het mijn probleem ben ik bang. Overigens heb ik verder niets tegen de dealer :)
 
Ik zou eerst gewoon even peilen wat de verkoper ervan maakt.
Als ze echt geen andere bandjes voor je willen monteren, probeer het dan op een korting op een nieuwe set te gooien.

30% korting op een setje banden zou dan toch zeker wel moeten kunnen, scheelt weer een hoop centen en je hebt meteen zelf de vrije keus naar een bepaald type band.
 
macadam macadam brrrrrrrrrr krijg er rillingen van, deze heb ik ook gehad.
Wat was dit en k*t band zeg, wel goed voor een hoop kilometers maar voor mij geen macadam's meer.
Net wat vroembert zegt je kunt ze zelfs niet op roken
 
Ik zou eerst gewoon even peilen wat de verkoper ervan maakt.
Als ze echt geen andere bandjes voor je willen monteren, probeer het dan op een korting op een nieuwe set te gooien.

30% korting op een setje banden zou dan toch zeker wel moeten kunnen, scheelt weer een hoop centen en je hebt meteen zelf de vrije keus naar een bepaald type band.

met 30% korting bij een dealer betaal je vaak alsnog meer dan wanneer je ze op internet bestelt.
 
Bij een Dealert kan hij wel gelijk de Dotcode nakijken, wat hij op internet pas kan als hij ze heeft afgerekend. :P


Op een Cbr horen geen macadams. daar horen echte bandjes op, bt016 bv. Maar ook de wat oudere bt014 kunnen nog prima en worden best wel goedkoop aangeboden nu.
Veel km is weinig temp. is weinig grip helaas.

Ga naar je dealer en praat er met hem over hij is diegene die je zou kunnen/moeten helpen ermee,lukt het niet weet je gelijk wat je aan hem hebt, en bandenboeren zijn er genoeg.
 
Bij een Dealert kan hij wel gelijk de Dotcode nakijken, wat hij op internet pas kan als hij ze heeft afgerekend. :P

Ik heb altijd goed verse banden gekregen, van een half jaar oud. Bovendien kun je ze bij motorbandenmarkt.nl gewoon retour zenden zonder opgaaf van redenen. Vooral wanneer je een gangbare maat koopt, kan ik het me niet voorstellen dat je oude troep krijgt.
 
met 30% korting bij een dealer betaal je vaak alsnog meer dan wanneer je ze op internet bestelt.
:^

Laat je niet afschepen met een of ander mooi voorstel voor het delen van de kosten als ze het (natuurlijk na veel "gezeur" van jou kant) niet kosteloos willen doen. Tenzij je daarmee op minder dan €200 uitkomt voor een setje en monteren, want voor minder vind je een fatsoenlijk setje niet op de bekende banden sites.
 
Heb op mijn vorige F3 Bridgestone's gehad en die gaven toch echt een stuk meer vertrouwen.. Maar ik ga er van uit als ik bij een motorzaak een motor koop dat hij netjes wordt afgeleverd. Maar aangezien de max. leeftijd 10 jaar is, is het mijn probleem ben ik bang. Overigens heb ik verder niets tegen de dealer :)


De leeftijd van maximaal 10 jaar is er op gebaseerd, dat je band dan niet spontaan van ouderdom uit elkaar spat. De grip is dan allang voor een groot deel verdwenen. Banden van ruim 8 jaar onder een motor die je aflevert kan echt niet.

En dat gezeur over: Had je de motor maar beter moeten controleren, dat is gelul, je mag er toch op vertrouwen, dat zaken als banden e.d. in orde zijn als je een motor koopt. Bovendien voldoet de motor nu niet aan de belangrijkste eis, nl. dat hij geschikt is voor het gebruik, waarvoor je hem hebt gekocht.

Op die oude macadams moet je nl alleen maar gaan rijden als je suïcidaal bent _O- _O-
 
[En dat gezeur over: Had je de motor maar beter moeten controleren, dat is gelul, je mag er toch op vertrouwen, dat zaken als banden e.d. in orde zijn als je een motor koopt. Bovendien voldoet de motor nu niet aan de belangrijkste eis, nl. dat hij geschikt is voor het gebruik, waarvoor je hem hebt gekocht.


Helaas heb jij als koper ook de plicht om te controleren dus da's geen gelul of gezeur.

Wat ik niet zo goed snap is dat TS pas na aanschaf op de DOT code is gaan kijken en niet al voor aanschaf in de showroom. Dan had je het in de prijsonderhandeling mee kunnen nemen. Nu wordt dat lastig want je kunt moeilijk zeggen dat het een verborgen gebrek is of zoiets. Maar misschien doet hij graag aan klantenbinding en kun je iets regelen. Proberen kan geen kwaad.
 
Is makkelijk gezegd, maar jij rijd ook niet lekker op een motor als je geen goed gevoel hebt bij de banden die eronder zitten. ;)
Hij rijdt dr al een maand op, en hij is er pas achter gekomen nadat hij de code heeft gelezen. Hij heeft blijkbaar dus een prima gevoel op deze banden :)
 
Als de dealer niets wil doen en aangeeft dat deze banden wel veilig zijn dan zou je hem een aangetekende brief kunnen sturen waarbij je zijn stelling dat deze banden veilig zijn citeerd en dan aangeeft dat bij eventueele schade aan de motor en letselschade die voorkomen had kunnen worden als er geen oude banden waren gemonteerd juridisch op hem verhaald zullen worden.

Of het t.z.t. als het ooit zover mag komen je het daarmee red geen idee maar rekenmaar dat ie daarvan nerveus wordt omdat hij het ook niet weet.

Overigens je mag van een klant verwachten dat hij naar het profiel kijkt. Of je mag verwachten dat hij naar de DOT code kijkt en kan interpreteren?
Van een dealer mag je ook verwachten dat hij je een goed produkt leverd ander kun je net zo goed praticulier kopen.
 
Hij rijdt dr al een maand op, en hij is er pas achter gekomen nadat hij de code heeft gelezen. Hij heeft blijkbaar dus een prima gevoel op deze banden :)

Wist nieteens waar je de leeftijd kon vinden dus toen ik hem opgehaald had eventjes naar gekeken. Enne ik heb er sindsdien nog niet echt mee gereden ;) Maarja ik kan de verkoper niets kwalijk nemen dus discussie gesloten.
 
De leeftijd van maximaal 10 jaar is er op gebaseerd, dat je band dan niet spontaan van ouderdom uit elkaar spat. De grip is dan allang voor een groot deel verdwenen. Banden van ruim 8 jaar onder een motor die je aflevert kan echt niet.

En dat gezeur over: Had je de motor maar beter moeten controleren, dat is gelul, je mag er toch op vertrouwen, dat zaken als banden e.d. in orde zijn als je een motor koopt. Bovendien voldoet de motor nu niet aan de belangrijkste eis, nl. dat hij geschikt is voor het gebruik, waarvoor je hem hebt gekocht.

Op die oude macadams moet je nl alleen maar gaan rijden als je suïcidaal bent _O- _O-

:^
 
Wist nieteens waar je de leeftijd kon vinden dus toen ik hem opgehaald had eventjes naar gekeken. Enne ik heb er sindsdien nog niet echt mee gereden ;) Maarja ik kan de verkoper niets kwalijk nemen dus discussie gesloten.

gast.. gewoon nieuwe banden eisen man...
kom op he.. dat is toch niet normaal?

als je het niet probeert krijg je het zeker niet!
dus.. gewoon DOEN!
 
Helaas heb jij als koper ook de plicht om te controleren dus da's geen gelul of gezeur.

Wat ik niet zo goed snap is dat TS pas na aanschaf op de DOT code is gaan kijken en niet al voor aanschaf in de showroom. Dan had je het in de prijsonderhandeling mee kunnen nemen. Nu wordt dat lastig want je kunt moeilijk zeggen dat het een verborgen gebrek is of zoiets. Maar misschien doet hij graag aan klantenbinding en kun je iets regelen. Proberen kan geen kwaad.


Je hebt als koper een onderzoeksplicht, maar de gemiddelde koper is een leek en kan aan het uiterlijk niet beoordelen of een band nog goed is. Dat mag je toch zien als specialistenwerk. Dot codes e.d. horen nu eenmaal niet tot het standaard lessenpakket op de middelbare school of tijdens rijles. (Ook al is enige kennis best wel handig gezien wat er geflikt wordt) Een dealer mag je zien als een specialist en je moet er mijns inziens op kunnen vertrouwen, dat een dealer je met een veilige motor de weg op stuurt. Nieuwe macadams voldoen onder een sportmotor al niet aan die eis, laat staan 8 jaar oude, waarvan het rubber is verhard.


Het belangrijkste is hier niet eens aan de orde gekomen, nl het woordje "vertrouwen"
Het wordt maar heel normaal gevonden, dat je blijkbaar door de gemiddelde motorzaak wordt belazerd waar je bij staat en als je dit soort topics doorleest wordt er altijd direct naar de onderzoeksplicht van de koper gewezen. Blijkbaar wordt er bij de gemiddelde motor koper net zoveel kennis verwacht als er bij een ervaren monteur aanwezig is. Nou vergeet het maar mooi, gezien de vele beginnersvragen in de afdeling techniek, weten heel veel beginnende motorrijders nog niet eens, hoe je een buddy of een zijkapje loshaalt. Laat staan hoe je dingen als dotcodes op banden leest. Je betaald een flinke marge bij de dealer, zodat deze daarvoor zijn diensten als specialist kan leveren. Dan moet je er ook op kunnen vertrouwen dat hij z'n werkzaamheden goed uitvoerd. Daar hoort een controle van de banden voor aflevering ook bij.

Bij de laatste motor die ik heb gekocht, werd ook ongevraagd een band vervangen, omdat hij niet meer goed genoeg was om de motor mee af te leveren. Zo'n zaak kom je weer terug. Klanten binding doe je door goede service te verlenen, niet door klanten met een motor met gevaarlijke banden de weg op te sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan