Oude banden

robinjoo

MF veteraan
18 apr 2004
1.373
0
Ik heb een maand geleden een andere motor gekocht bij de dealer. Later keek ik de DOT-code na, bleek deze uit 2001 te zijn :X Zou ik hier nog andere banden op kosten van de dealer kunnen krijgen of zal ik dit zelf moeten betalen? De puntjes zaten nog op de banden, maar de banden zaten er al wel op toen ik kwam kijken. Dus er zal al wel jaren niet meer gereden mee zijn. Ik hoop eigenlijk dat ik een nieuw setje rubber kan krijgen want hier zitten Michelin Macadam's op van ruim 8 jaar oud :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een maand geleden een andere motor gekocht bij de dealer. Later keek ik de DOT-code na, bleek deze uit 2001 te zijn :X Zou ik hier nog andere banden op kosten van de dealer kunnen krijgen of zal ik dit zelf moeten betalen? De puntjes zaten nog op de banden, maar de banden zaten er al wel op toen ik kwam kijken. Dus er zal al wel jaren niet meer gereden mee zijn. Ik hoop eigenlijk dat ik een nieuw setje rubber kan krijgen want hier zitten Michelin Macadam's op van ruim 8 jaar oud :X
Je kan het altijd vragen. of eisen. maar niemand zegt dat je ze dan ook krijgt. ik denk overigens wel dat het een kwalijke zaak is. (ik weet alleen niets van banden/rubber af)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker teruggaan en nieuwe banden vragen. Rijden met banden van 8 jaar uit is gewoonweg gevaarlijk. En dat mogen ze je niet verpatsen vind ik persoonlijk.
 
Ik zou zeker teruggaan en nieuwe banden vragen. Rijden met banden van 8 jaar uit is gewoonweg gevaarlijk. En dat mogen ze je niet verpatsen vind ik persoonlijk.

Ik vind het zelf ook maar ik ben bang dat ik er niets tegen kan doen aangezien ik http://www.motorbandenmarkt.nl/reifenalter.html (hier) lees dat een band max. 10 jaar op een motor gemonteerd mag zitten. Maar ik wil toch eens weten of ik op de een of andere manier toch nog andere banden erop kan krijgen zonder zelf de complete set incl. montage te betalen.
 
Is gewoon gelul dat oudere banden gevaarlijk zijn!!!!!
Als ze 8 jaar in de zon liggen oke dan is dat natuurlijk minder, maar als ze op de goede manier zijn weggelegd dan is er maar weinig aan de hand.
Wat wel zo is dat de ontwikkeling van de banden natuurlijk niet stil stond de afgelopen 8 jaar, maar om te roepen van gevaarlijk nee dat lijkt mij niet echt.
Je kan terug gaan en proberen wat anders te regelen, maar geef je weinig kans.
 
Of ze nou oud zijn of niet...... Als ik een motor kreeg waarop Macadams gemonteerd zijn kwam er bij mij een bandewissel......... Maar dat is puur uit persoonlijke ervaring.....
 
Ik heb een maand geleden een andere motor gekocht bij de dealer. Later keek ik de DOT-code na, bleek deze uit 2001 te zijn :X Zou ik hier nog andere banden op kosten van de dealer kunnen krijgen of zal ik dit zelf moeten betalen? De puntjes zaten nog op de banden, maar de banden zaten er al wel op toen ik kwam kijken. Dus er zal al wel jaren niet meer gereden mee zijn. Ik hoop eigenlijk dat ik een nieuw setje rubber kan krijgen want hier zitten Michelin Macadam's op van ruim 8 jaar oud :X
Kocht je een nieuwe motor?
 
Of ze nou oud zijn of niet...... Als ik een motor kreeg waarop Macadams gemonteerd zijn kwam er bij mij een bandewissel......... Maar dat is puur uit persoonlijke ervaring.....


is ook weer zo, de macadam 90 was dramatisch en de macadam 100 viel wel mee.
 
Of ze nou oud zijn of niet...... Als ik een motor kreeg waarop Macadams gemonteerd zijn kwam er bij mij een bandewissel......... Maar dat is puur uit persoonlijke ervaring.....

Heb er liever ook wat anders onder, maar heb eigenlijk weinig trek om weer iets van 300/400 euro er tegenaan te gooien
 
Heb er liever ook wat anders onder, maar heb eigenlijk weinig trek om weer iets van 300/400 euro er tegenaan te gooien
Zoveel hoeft een setje goede banden nu ook weer niet te kosten.
Als ik jou was, zou ik de verkoper eens (laten) bellen, en vragen naar een andere motor die hij verkoopt. Vraag dan ook even expliciet naar hun bandenpolicy (meneer, wij verkopen geen banden ouder dan 5 jaar of zoiets). Als je dat weet, dan kan je daarmee een flinke korting op je nieuwe banden claimen.....
Ikzelf zou zeker geen motor (ver-)kopen met banden ouder dan 5jaar. Zoals Ruud (Kevinblade) al schrijft: het hoeft geen probleem te zijn mits de banden goed zijn bewaard, maar wie garandeert jou dat dat hier ook is gebeurd? Waarschijnlijk hebben deze banden al jaren onder deze motor gezeten, en zitten er al vlakke plekken op omdat er steeds gewicht op staat.
 
Zou ik hier nog andere banden op kosten van de dealer kunnen krijgen of zal ik dit zelf moeten betalen?
Zeker terug gaan om het te proberen, niet geschoten is altijd mis.
Heb er liever ook wat anders onder, maar heb eigenlijk weinig trek om weer iets van 300/400 euro er tegenaan te gooien
Als je een beetje moeite doet en niet te dure bandjes koopt ben je dat er lang niet voor kwijt.
 
kijk maar eens op ebay. Dan heb jij voor 220 euro een setje sport attack thuis liggen... Komt er nog 30 euro montage bij en jij bent klaar................ 250 euro investeren, 500 euro lol!!
 
kijk maar eens op ebay. Dan heb jij voor 220 euro een setje sport attack thuis liggen... Komt er nog 30 euro montage bij en jij bent klaar................ 250 euro investeren, 500 euro lol!!
thats not the point.

Als je een motor koopt voor veel geld, bovendien bij een dealer; verwacht je gewoon een goede aflevering. Met goede nieuwe bandjes, nieuwe olie enzovoort.

Als ik een motor koop en ik ga de olie checken en er blijkt pikzwarte zooi in te zitten ben ik ook niet blij, is op te lossen met 50 euro ff 3,5 liter nieuwe olie erin en een half uurtje werk maar daar gaat het niet om. Als je iets aanschaft moet het gewoon goed zijn.

Als koper wist dat er banden uit 2001 onder zaten, had hij de motor wellicht niet gekocht. Of in ieder geval een deal gesloten om nieuwere banden te monteren.

Zou teruggaan en met overtuigende argumenten komen waarom jij vind dat je nieuwe banden moet krijgen (nieuw in de zin van een productiejaar) en onderbouw dit ook, desnoods met printjes of iemand die met je meegaat met verstand van banden.

ga niet heen vanne hey ik heb banden eronder van 2001, kan dit geen kwaad? Dan is hun antwoord uiteraard "nee joh das toch prima".

Argumentatie.. Argumentatie...
 
Laatst bewerkt:
thats not the point.

Als je een motor koopt voor veel geld, bovendien bij een dealer; verwacht je gewoon een goede aflevering. Met goede nieuwe bandjes, nieuwe olie enzovoort.

Als ik een motor koop en ik ga de olie checken en er blijkt pikzwarte zooi in te zitten ben ik ook niet blij, is op te lossen met 50 euro ff 3,5 liter nieuwe olie erin en een half uurtje werk maar daar gaat het niet om. Als je iets aanschaft moet het gewoon goed zijn.

Als koper wist dat er banden uit 2001 onder zaten, had hij de motor wellicht niet gekocht. Of in ieder geval een deal gesloten om nieuwere banden te monteren.

Zou teruggaan en met overtuigende argumenten komen waarom jij vind dat je nieuwe banden moet krijgen (nieuw in de zin van een productiejaar) en onderbouw dit ook, desnoods met printjes of iemand die met je meegaat met verstand van banden.

ga niet heen vanne hey ik heb banden eronder van 2001, kan dit geen kwaad? Dan is hun antwoord uiteraard "nee joh das toch prima".

Argumentatie.. Argumentatie...
misschien moet TS er niet zon probleem van maken en gewoon de bandjes oprijden en vervangen :W zolang ze genoeg profiel hebben en geen uitdrogings verschijnselen hebben kun je er prima op rijden
 
Heb er liever ook wat anders onder, maar heb eigenlijk weinig trek om weer iets van 300/400 euro er tegenaan te gooien

goed rondzoeken.. je kan zoveel voor mooie prijzen krijgen..
ik heb zelfs een set mp road kunnen strikken voor 200 euro.. inclusief montage..
gewoon goed rondzoeken.. ik had misschien wat geluk..... maar toch :W
 
was er ook niet een regel dat je geen motor mag verkopen die eventueel gevaarlijk zou kunnen zijn en daardoor, al dan niet dodelijk aflopende, ongelukken kan veroorzaken?
 
was er ook niet een regel dat je geen motor mag verkopen die eventueel gevaarlijk zou kunnen zijn en daardoor, al dan niet dodelijk aflopende, ongelukken kan veroorzaken?

Inderdaad. En motorbanden van 8 jaar oud niet gevaarlijk?
Rij er maar lekker op... Ik vervang die wel hoor. Die band is sowieso een groot deel van zen elasticiteit en dus van zen grip kwijt
 
whahahahaha gewoon oprijden met die 25 kw kan niks gebeuren.

Als er geen scheurtejs ( van verdrogen ) inzitten zal de dealer ze niet wisselen. mogen gewoon 10 jaar blijven zitten als ze niet opgereden zijn binnen die tijd.
 
Inderdaad. En motorbanden van 8 jaar oud niet gevaarlijk?
Rij er maar lekker op... Ik vervang die wel hoor. Die band is sowieso een groot deel van zen elasticiteit en dus van zen grip kwijt
TS. Lekker terug naar de winkel, en nieuwe banden eissen. en je niet af laten poeieren met een kut excuus!

succes!!
 
Had de dealer gezegt in het verkoop gesprek dat er vrijwel nieuwe banden onder zaten of had hij dat beloofd? Dan heb je daar ook recht op.

Zo niet dan kun je het toch proberen.
 
Ga eens langs bij de man onder deze post van jou ;)

Idd, hier ben ik het ook volkomen mee eens :) Stel ik wil hem verkopen als ik van mn 25kw af ben, ben ik er eigenlijk zowat verplicht toe om er nieuwe banden op te leggen ook al zijn ze niet op, wat toch weer extra kosten met zich mee brengt. Banden slijten namelijk niet zo hard met 25kw :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan