Oude Brikken Landmark Rally 2014

Nohome

Geduldstester
10 dec 2002
2.379
89
Noordkop
The heritage of the great war edition.
Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat deze oorlog begonnen is, en deze van grote invloed is geweest op het huidige Europa en ons land, lijkt mij dit een goed onderwerp om hier eens bij stil te staan.

De 2014 editie van de OBT landmark rally zal een hele andere invulling krijgen. Vanaf een op 1 januari 2014 vrij te geven (via de bekende rijmen ;) ) beginpunt, alwaar de eerste foto met motor en Poppy genomen moet worden, is men zelf vrij om de landmark punten te kiezen.
Echter de landmarken MOETEN een aantoonbare relatie hebben met de Eerste Wereldoorlog, en op de foto van de motor bij een landmark MOET een "Poppy" te zien zijn, omdat dit wel het symbool is voor alle gevallenen in deze oorlog. Ook de naweeen van de oorlog, b.v. de slachtoffers van de Spaanse Griep epidemie van 1918-1919, die tijdens de repatriatie vanuit de gevangenenkampen in Nederland ziek werden en stierven vallen hier ook onder. Ook aangebouwde verdedigingswerken die in de periode 1914-1918 gebouwd zijn bij bestaande linies, die gelden ook weer als landmark. Voor de rest, bij twijfel, even een PB.

De puntentelling:
Die houden we simpel, vanaf het startpunt, waar de eerste foto gemaakt moet worden, de afstand via google maps naar het bezochte landmark in kilometers, waarbij per bezocht landmark een adres/plaatsbepaling moet worden gegeven en een uitleg over de relatie met WO1, voor zover die niet vanzelf spreekt. De motor op deze eerste foto geldt voor de puntentelling. En zoals het een OBT betaamt, gaat het vooral om het samen rijden, dus de afstand wordt per rijder vermenigvuldigd met het aantal rijders waarmee het landmark bezocht wordt. Een landmark kan maar een keer bezocht worden, en de eerste keer telt.
De hoogste KM stand wint dus.

Handicap
Maar ook hier een handicap voor nieuwere motoren, het blijft een OBT tenslotte:
Bouwjaren 2014, 2013, 2012, 2011 krijgen 13 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 2010, 2009, 2008, 2007, 2006 krijgen 12 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 2005, 2004, 2003, 2002, 2001 krijgen 11 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 2000, 1999, 1998, 1997, 1996 krijgen 10 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1995, 1994, 1993, 1992, 1991 krijgen 9 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1990, 1989, 1988, 1987, 1986 krijgen 8 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1985, 1984, 1983, 1982, 1981 krijgen 7 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1980, 1979, 1978, 1977, 1976 krijgen 6 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1975, 1974, 1973, 1972, 1971 krijgen 5 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1970, 1969, 1968, 1967, 1966 krijgen 4 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1965, 1964, 1963, 1962, 1961 krijgen 3 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1960, 1959, 1958, 1957, 1956 krijgen 2 kilometer aftrek per 100 kilometer
Bouwjaren 1955, 1954, 1953, 1952, 1951 krijgen 1 kilometer aftrek per 100 kilometer
Oudere motoren geen aftrek meer

Deze aftrek wordt aan het einde van het jaar berekend over het totaal aantal gereden kilometers per deelnemer

De jury:
Iedereen, bij echte disputen heb ik lekker het laatste woord :+
Alles is te controleren , referentie is de google maps afstand van startpunt naar landmark via de snelste route per auto/motor (instelling van google).

De playground:
Omdat het een wereldoorlog was, is de hele wereld de playground dit keer. Maar het bezocht landmark MOET per motor bereikt worden, en de hele weg MOET op de motor gereden zijn. Dus niet met je motor op een aanhanger er naar toe rijden, of je motor op de trein zetten.... Een veerboot mag natuurlijk weer wel.

Bonussen
Die volgen weer op de bekende wijze })

Plaatje van een Poppy, print deze in kleur uit en plak hem dan op je kentekenplaat bij een foto voor een landmark, bijvoorbeeld
646px-Royal_British_Legion%27s_Paper_Poppy_-_white_background.jpg


Poppy uitleg
 
Laatst bewerkt:
Startpunt
Vast het startpunt geplaatst, verder kan ik vandaag niet meer bij Internet: Vanaf morgen kunnen de PB's verstuurd worden, met de oplossing, en de foto's mogen pas geplaatst worden nadat ik een foto van het startpunt geplaatst heb, dit om het nog even spannend te houden, ook natuurlijk niet het startpunt in het topic vermelden.... :+
Succes :]

Om te starten met de Rally van 2014 is er een centraal punt gekozen,
daar zal de eerste foto moeten worden genomen, en met “klaprozen”,
die in het Engels “Poppies” genoemd worden,
en die groeiden op de Vlaamse slagvelden, in hele horden.
“In Flanders Fields”, een bekend gedicht,
herinnert dit en verhaalt wat een oorlog aanricht
Dit startpunt is een herinnering aan een voorlopig eindpunt voor menigeen,
vanuit het land in oorlog kwamen zij hier heen,
en als werkverschaffing, maar ook als dank voor de opvang,
als was de internering voor menigeen als een gevang,
is dit gedenkteken bedacht en opgericht
als een herinnering aan de Interneringsplicht
Als men “den draad” had overleefd,
werd hier een kamp beleefd.
Voor ons hedendaagse mens,
denk eens na, over net over de zuidergrens
Start vanuit hier een OBLM met een historische achtergrond,
en rij gepast, met je motor in het rond.


De eerste bonus,
Dit bonuspunt kan met bezoeken in Mei en/of Juni, een bonusmark moet met meerdere rijders bezocht worden, een bonus alleen bezocht geldt NIET
Foto's pas plaatsen na 1 Juli
Al bleven wij van het geweld vrij,
oefenen hoorde wel erbij.
In 1916 was een bataljon aan oefenen op een mooie locatie
en de Koningin kwam op bezoek, geheel in statie
Dit was niet onopgemerkt gebleven
de notabelen hebben zich in de handen gewreven
Een dame was met het bezoek zo blij,
zij zette een monument in de wei
Dit is nu een bonus mark geworden in een heel andere tijd
Waarnaar men zoekt, en er daarna heen rijdt.


De tweede bonus,
Dit bonuspunt kan met bezoeken in Juni en/of Juli, een bonusmark moet met meerdere rijders bezocht worden, een bonus alleen bezocht geldt NIET
Foto's pas plaatsen na 1 Augustus
Nu aan een wandel pad, een apart verhaal
toen was het de de dood, zonder gedraal
oorlog en vrede werden erdoor gescheiden
onneembaar voor beide zijden
Een stuk hersteld van het toenmalig “Ijzeren Gordijn”
wel een stukje in het klein
op de grens van landen
was dit een gevaar, voor blote handen
Gebouwd om de mensen binnen te houden
waren er toch die het passeren zouden
Waar een wil is is een weg
En nu rijden maar, zonder pech


De derde bonus,
Dit bonuspunt kan met bezoeken in Juli en/of Augustus, een bonusmark moet met meerdere rijders bezocht worden, een bonus alleen bezocht geldt NIET
Foto's pas plaatsen na 1 Sptember
In het hoge noorden van het land,
was een apart verhaal aan de hand,
in wo 1 was een een “planken stad“,
waarin een hoop mannen waren gevat.
On de vijandelijke gevangenneming te ontlopen,
waren zij over de Nederlandse grens gekropen,
en de tocht die in het zuiden begon,
ging richting de noorderzon.
Nu nog kan men de plaats bezoeken,
er staat een monument in de boeken,
en als bonus in het OBT licht,
geeft het geheel weer wat inzicht,
over hoe het was alhier
gekooid als een”dier”


De vierde bonus,
Dit bonuspunt kan met bezoeken in Augustus en/of September, een bonusmark moet met meerdere rijders bezocht worden, een bonus alleen bezocht geldt NIET
Foto's pas plaatsen na 1 Oktober

Er staat een fontein in een stad,
in baksteen gevat,
hier herdenkt men niet het oorlogsgeweld,
maar dan wij erbuiten bleven dat is wat hier telt.
Gedegradeerd tot bloembak,
stond het stond het verwaarloosd aan het rak,
maar nu weer in oorspronkelijk staat hersteld
herinnert het ons weer aan de afwezigheid van het oorlogsgeweld.
Een monument van deze aard is een zeldzaamheid
daarom rijden we nu geheid,
om hier in het Oosten te kijken
En de laatste bonus van deze LMR te bereiken
 
Laatst bewerkt:
Score
  • Hans89 - Honda CB500 - 1995 - 0km
  • Klijko- Suzuki DL 1000 - 2006 - 0km
  • Dolly148 - Suzuki Vstrom Dl 650 - 2009 - 0km
  • jaap43 - BMW R65 - 1985 - 0km
  • Zeepok - Honda CB750 - 1976 - 0km
  • Moturist - Moto Guzzi V7 850 California - 1971 - 0km
  • BSI - BMW K1200GT - 2004 - 0km
  • ET01 - BMW R1150R - 2002 - 0km

Buiten mededinging
  • Nohome HD FLHTK 2013 - 0km

Helaas deze rally heeft alleen maar verliezers,
Zoals in de openingspost gesteld: En zoals het een OBT betaamt, gaat het vooral om het samen rijden, en dat is juist niet gebeurd.
Het originele idee van TingTing, waar ik op ingehaakt ben, is om gezellige ritjes met een doel te creëren. Degene die mee gedaan hebben met de eerste rally weten wat een leuke weekendjes, ritjes en zo meer zijn geweest. Echter is het nu geen enkele keer gebeurd dat er meer als twee man zijn gaan rijden, en daarmee is het hoofddoel van de rally totaal niet gehaald. Vandaar alleen maar verliezers.

Hier gaat het niet om het winnen, daar moet je niet voor meedoen, het doel van de OBLM is om gezamenlijk interessante doelen te bezoeken, en dat met een gezelschap van gelijkgezinden. Zodat je daar met een goed gevoel op terug kan kijken.

Dit is mijn vonnis en daar zullen jullie het mee moeten doen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zin in.

Als ik het goed begrijp levert elk LM punten op? Dus al ik een dagje naar Ieper ga en bij elk monument/bezienswaardigheid een foto maak dan telt elke LM mee voor de km's?
 
Laatst bewerkt:
Een uitdagende rit voor Groningers en Friezen schat ik, al gratis wat start kilometers. Eens zien waar we bij uit komen in deze vakantie. Blij dat ik al heb besloten om een brommervakantie te houden :]
Top initiatief :}
 
Ik heb er zin in.

Als ik het goed begrijp levert elk LM punten op? Dus al ik een dagje naar Ieper ga en bij elk monument/bezienswaardigheid een foto maak dan telt elke LM mee voor de km's?
Ja, elk landmark telt vanaf het startpunt. En als je met meerdere rijd, dan komt ook voor elk LM de vermenigvuldiging erbij.
 
Een uitdagende rit voor Groningers en Friezen schat ik, al gratis wat start kilometers. Eens zien waar we bij uit komen in deze vakantie. Blij dat ik al heb besloten om een brommervakantie te houden :]
Top initiatief :}
Nou vlak over de grens staat in elk Duits, Belgisch of Frans stadje wel een gedenkteken met de gevallenen, dus ver is relatief...
 
Nou vlak over de grens staat in elk Duits, Belgisch of Frans stadje wel een gedenkteken met de gevallenen, dus ver is relatief...
In noord duitsland zijn ze zuinig met gehuchten en 14-18 denkmalen (is zo mijn ervaring). Maar in het kader van poppy geldt weer een ieder denkmaal aan oorlogslachtoffers :?
Komt vast wel goed in de loop van de rally denk ik.
 
ben benieuwd waar het "startpunt" zal liggen, vast heel wat kilometertjes vanaf Groningen :]


maar even voor alle duidelijkheid; als ik een ritje door (ik noem maar wat) West-Vlaanderen ga maken waar ik een tiental WO-I landmarks bezoek, die onderling zo'n 10 à 20 km uit elkaar liggen, wordt dan tòch telkens voor ieder LM de afstand vanaf het "startpunt" gerekend :?

beter lezen :$ vraag was al beantwoord :Y
 
Laatst bewerkt:
In noord duitsland zijn ze zuinig met gehuchten en 14-18 denkmalen (is zo mijn ervaring). Maar in het kader van poppy geldt weer een ieder denkmaal aan oorlogslachtoffers :?
Komt vast wel goed in de loop van de rally denk ik.
Het moet natuurlijk wel aan 14-18 gerelateerd zijn, 40-45 doet niet mee.
 
Er zijn in Nederland ook wel restanten te vinden die aan WW1 verbonden zijn. Ondanks de onafhankelijkheid zijn er voorbereidingen getroffen voor het geval we toch betrokken zouden raken. Bovendien was de onafhankelijkheid een politiek gegeven. In de praktijk werd er wel degelijk partij gekozen, me de bijbehorende initiatieven. Ook het opvangen van vluchtelingen (vooral Belgische) is een deel van die geschiedenis.

Ik heb er zin in. Lekker motor rijden, stukje geschiedenis meepakken. Top!
 
Er zijn in Nederland ook wel restanten te vinden die aan WW1 verbonden zijn. Ondanks de onafhankelijkheid zijn er voorbereidingen getroffen voor het geval we toch betrokken zouden raken. Ook het opvangen van vluchtelingen (vooral Belgische) is een deel van die geschiedenis.
Ik ben al een lijst aan het opzetten van WO I gerelateerde monumenten etc.
 
In alle onderstaande landen zijn sporen terug te vinden van de WW1, dus we kunnen genoeg kilometers maken lijkt mij :+
Albanië
Algerije
Argentinië
Australië
Azerbeidzjan
Bahama's
Barbados
België
Bermuda
Bosnië en Herzegovina
Brazilië
Bulgarije
Canada
Chili
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Egypte
Engeland
Estland
Falklandeilanden
Filippijnen
Finland
Frankrijk
Frans-Polynesië
Gambia
Ghana
Gibraltar
Grenada
Griekenland
Guyana
Hong Kong
Hongarije
Ierland
India
Iran
Isle of Man
Israël
Italië
Jamaica
Japan
Jemen
Jersey
Kaapverdië
Kameroen
Kenia
Kroatië
Lesotho
Letland
Libanon
Litouwen
Luxemburg
Macedonië
Malawi
Maleisië
Malta
Marokko
Mauritius
Moldavië
Mozambique
Myanmar
Namibië
Nederland
Nieuw Caledonië
Nieuw Zeeland
Nigeria
Noord Ierland
Noorwegen
Oeganda
Oekraïne
Oman
Oostenrijk
Pakistan
Panama
Papoea-Nieuw-Guinea
Peru
Polen
Portugal
Roemenië
Rusland
Saint Kitts en Nevis
Saint Lucia
Saint Vincent en de Grenadines
Samoa
San Marino
Schotland
Senegal
Servië
Seychellen
Sierra Leone
Singapore
Sint-Helena, Ascension en Tristan da Cunha
Slovenië
Slowakije
Soedan
Somalië
Spanje
Sri Lanka
Syrië
Tanzania
Togo
Trinidad en Tobago
Tsjechië
Tunesië
Turkije
Uruguay
Verenigde Staten van Amerika
Wales
Wit-Rusland
Zambia
Zimbabwe
Zuid-Afrika
Zweden
Zwitserland
 
Eigenlijk een apart thema, omdat Nederland in deze oorlog "Neutraal" was :?

Bron Wikipedia.

Als je verder leest is er toch genoeg gebeurd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan