Oude CB carburateurs..

Jeronymus

MF'er
30 mrt 2004
226
0
Amsterdam
Hoihoi,

Vraagje voor de verwoede brik-cb rijders. In het plaatje hieronder heb ik het zgn. air cut membraan van mijn carburateur (honda cb400N uit '79) afgebeeld. Deze schijnt het mengsel tijdelijk te verrijken als het gas ineens van hoge toeren wordt dichtgedraaid (voorkomen backfire)(?)
Nu zitten in dat membraan van mij alleen 2 miniscule gaatjes. Kan dit problemen veroorzaken? Motortje loopt namelijk niet helemaal perfect en bougie wordt zwart, maar kom er maar niet achter waar het aan ligt. :?

Iemand ervaring met die carbs, membranen en afstellen van het geheel?

Tenks, jeronymus

full


full


Dit is btw die bougie...
full
 
Weet je wel zeker dat jij je mengsel verrijkt wilt hebben als je poogt af te remmen op de motor?...
Ik ken die membraampjes wel,maar meestal behoren die bij het accelleratie-gedeelte.
Tijdens opeens gasopendraaien (accelleratie) ontstaat namelijk (door de massatraagheid van het mengsel) een verarming van het mengsel.
Dit wil je niet,want je wilt vooruit i.p.v. een hikkende motor.
Dit membraampje zorgt ervoor dat in deze situatie het mengsel wordt verrijkt totdat het vacuum zich hersteld (lees: de carburateur het weer kan bijbenen).
Gaatjes in dit membraam kunnen zorgen voor verrijking van het mengsel.
Dit is op te vangen door ze dicht te plakken met siliconen,beter is vervangen.
Naar mijn weten zijn carb-setjes nog steeds verkrijgbaar...
 
Dingen (air-cut-of-valves) zijn volgens mij behoorlijk duur bij meneer Honda. B|

En dan is 't maar de vraag of minuscule gaatjes het probleem veroorzaken. :?


Gaatjes dichtplakken met eoa elastisch blijvend plakmiddel is iig een goedkope test oftie dan beter loopt. ;)



ps. Hoe goor is je luchtfilter? :P
 
Dingen (air-cut-of-valves) zijn volgens mij behoorlijk duur bij meneer Honda. B|

En dan is 't maar de vraag of minuscule gaatjes het probleem veroorzaken. :?


Gaatjes dichtplakken met eoa elastisch blijvend plakmiddel is iig een goedkope test oftie dan beter loopt. ;)



ps. Hoe goor is je luchtfilter? :P


Zo, ik heb de gaatjes dichtgeplakt met spul waarmee je ook gore tex achtige stof kan herstellen. (klein druppeltje erop). Maar helaas bleef de bougie zwart na een testrit. Ik zal eens kijken of die lijm wel de temperatuur heeft gehouden...

M´n luchtfilter heb ik vervangen, carbs gesynchroniseerd en vlotterkamer gereinigd.
Kan misschien ook een verkeerde vlotterinstelling het te rijke mengsel veroorzaken? Belangrijk detail, met snelwegritten blijft de bougie blank. :?
 
Dingen (air-cut-of-valves) zijn volgens mij behoorlijk duur bij meneer Honda. B|

En dan is 't maar de vraag of minuscule gaatjes het probleem veroorzaken. :?


Gaatjes dichtplakken met eoa elastisch blijvend plakmiddel is iig een goedkope test oftie dan beter loopt. ;)



ps. Hoe goor is je luchtfilter? :P


Zo, ik heb de gaatjes dichtgeplakt met spul waarmee je ook gore tex achtige stof kan herstellen. (klein druppeltje erop). Maar helaas bleef de bougie zwart na een testrit. Ik zal eens kijken of die lijm wel de temperatuur heeft gehouden...

M´n luchtfilter heb ik vervangen, carbs gesynchroniseerd en vlotterkamer gereinigd.
Kan misschien ook een verkeerde vlotterinstelling het te rijke mengsel veroorzaken? Belangrijk detail, met snelwegritten blijft de bougie blank. :?
 
Hoe was 't ook weer met die grafiek & de drie gebieden van stationair/halfgas/volgas en de 3 zaken die voor elk gebied van invloed waren? :? (aangezien het volgas gebied goed lijkt te zijn)

Kijk, dit zijn interessante zaken. Ik zal er zodadelijk naar gaan kijken.
In mijn werkplaatshandboek staat btw dat die vlotter op 15,5 mm hoogte moet staan. Iemand ervaring hoe ik dat het makkelijkste kan meten :? . Enneh, als ie dus in deellast bij mij te rijk staat. Hoe zou dan de vlotter afwijken (te laag waardoor meer benzine binnenstroomt?)...

jern
 
...
In mijn werkplaatshandboek staat btw dat die vlotter op 15,5 mm hoogte moet staan. Iemand ervaring hoe ik dat het makkelijkste kan meten :? .
...

Vlotterbakje eronderuit halen en de carb op de kop zetten. Dan kun je met een schuifmaat de hoogte nameten en gelijk nakijken of ze allemaal recht zijn en gelijk staan (staat in mijn boekie).

...
Enneh, als ie dus in deellast bij mij te rijk staat. Hoe zou dan de vlotter afwijken (te laag waardoor meer benzine binnenstroomt?)...

jern

Deellast word meestal bepaald door de hoogte van de gasnaald (mits alle andere dingen goed zijn! ontsteking, klepspeling, luchtfilter, enz.).
 
Even een kleine update. De plakbeurt van de rubberen membraampjes heeft de benzine en hitte overleefd, dus daar zal het probleem verder niet liggen.

Ben echter de vlotters eens na gaan kijken, en mij viel op dat de ´slijtagelijn´ van tot waar de vlotter in de benzine drijft bij de rechter horizontaal loopt, en bij mijn linkercarb. schuin omhoog.
Dus even denke... :? dan zinkt de linkercarb dus verder in de peut terwijl de rechter er meer op drijft. Ofwel, linker vlotter beetje lek, komt dus pas later omhoog en sluit zo de benzinetoevoer pas af bij een voller bakje(?).. :9

Dus lipje wat verbogen zodat die bij iets lager niveau al toevoer afsluit, en warempel. De electroden van bougie blijven al roetvrij. :P
Het liefst heb ik echter helemaal geen roet (zoals andere bougie).
Dus voordat ik vlotter nog verder ga vernaggelen. Klopt mijn theorie? Of is het puur toevallig en kan ik er beter van het zaakje afblijven?

jeronymus,
 
Dus lipje wat verbogen zodat die bij iets lager niveau al toevoer afsluit, en warempel. De electroden van bougie blijven al roetvrij. :P
Het liefst heb ik echter helemaal geen roet (zoals andere bougie).
Dus voordat ik vlotter nog verder ga vernaggelen. Klopt mijn theorie? Of is het puur toevallig en kan ik er beter van het zaakje afblijven?
Als je 't lipje hebt verbogen zoals 't hoort (afstelling vlotterniveau volgens boekje) verder afblijven. Zo niet, boekje opzoeken & volgens boekje afstellen.

Wordt de bougie zwart of blijft ie zwart? Electroden stook je inderdaad wel schoon. Bovenin de bougies niet zomaar. Ruil anders de bougies eens gewoon om. :?
 
Als je 't lipje hebt verbogen zoals 't hoort (afstelling vlotterniveau volgens boekje) verder afblijven. Zo niet, boekje opzoeken & volgens boekje afstellen.

Wordt de bougie zwart of blijft ie zwart? Electroden stook je inderdaad wel schoon. Bovenin de bougies niet zomaar. Ruil anders de bougies eens gewoon om. :?

Bougies heb ik omgeruild, waarbij probleem aan zelfde kant bleef. Bougies dus oke ;)
Verder heb ik het lipje dus ietsjes verbogen (kon je nauwelijks zien). Het ging er alleen vooral om dat mijn vlotter aan de linkerkant minder goed lijkt te drijven, en ik daarom had bedacht de boel wat bij te stellen om het zo weer te compenseren.

Trouwens, nog altijd merk ik. Snelweg (hoge toeren), bougies mooi :) . Veel in stad, bougie roetig... Duidelijk waar fietsje (en ik) het liefst rijden... :p
 
Weet je wel zeker dat je vlotter niet lek is?
Eenvoudig te testen: demonteer de vlotter (voorzichtig,de gietalu-steuntjes willen snel knappen!!) en schud ermee.
Als de vlotter lek is hoor je de benzine klotsen -> dichtsolderen of vervangen.
Vlotterhoogte meten met schuifmaat vanaf carbhuisrand tot onderkant vlotter...
 
Weet je wel zeker dat je vlotter niet lek is?
Eenvoudig te testen: demonteer de vlotter (voorzichtig,de gietalu-steuntjes willen snel knappen!!) en schud ermee.
Als de vlotter lek is hoor je de benzine klotsen -> dichtsolderen of vervangen.
Vlotterhoogte meten met schuifmaat vanaf carbhuisrand tot onderkant vlotter...

Inmiddels paar testritten verder. Had een wat lager vebruik (1:19/1:20 ipv 1:18) en een minder erge bougie. In vergelijking met de foto in begin van dit topic, de roet komt nu max. tot halverwege de electrode. Maar goed, het blijft roetig...

Verder ga ik die vlotter zo nog eens controleren! Ik heb trouwens al wel de vlotters in het vlotterbakje (vol met benz) gehouden en gekeken wanneer ze omhoog kwamen. Verdachte leek ietsje later dan aan andere kant, maar het is natuurlijk houtjetouwtje :X
Kan die trouwens, omdat ie nog wel drijft, ook een béétje lek zijn :9 ? (Misschien zitten er van die kamertjes in, dus dat ie maar voor gedeelte van binnen volloopt :? ...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan