oude externe HT bobine defect?wie weet raad? NSU

juweeltje

Die hard MF'er
17 sep 2005
276
7
belgië
hallo, ik heb een nsu prima d van 1957.
Helaas heb ik problemen met de ht bobine.Wanneer er spanning komt op te zitten, komt deze ontzettend warm.ik kan er mijn hand niet opleggen.
Gezien de zeldzaamheid, vraag ik me af of een der welk 12 volt bobine erop aangesloten mag worden?of kunnen de waarden verschillen?....


het is een NORIS bobine met tekens DIN 72531.
foto: zie Attachment/bijlage

Bijlage: DSC00948.JPG
 
lijkt me eerder dat er een sluiting in je draad zit die naar de contactpunten gaat

die licht dus ergens aan massa


een piccie van je klassieker zou niet gek zijn :Y
 
ja maar voor de rest gaat alles, de signaalhoorn, de lichten.Ik heb het elcectrisch circuit nu al een duizend maal bekeken, maar ik vind niet echt een fout.De aansluiting aan de HT bobijn is ook 100% correct.Er staan markeringen op de ht bobijn. nr 15 voor +, 1 voor massa.zou het niet kunnen zijn dat er een fout IN de bobijn zelf zit?vandaar ik een andere eraan wil hangen en zien of deze ook warm krijgt.

de de plus ligt niet aan de massa, ik heb er eens een 12volt lampje tussen gestoken, en die brand lekker.Ik meet ook perfect 12 volt tussen punt 15 van de bobijn en de massa.


foto van mijn (bijna) afgewerkte NSU in bijlage.
lijkt me eerder dat er een sluiting in je draad zit die naar de contactpunten gaat

die licht dus ergens aan massa


een piccie van je klassieker zou niet gek zijn :Y

Bijlage: nsuklaar2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Elke bobine die onder spanning staat wordt warm,daarom wordt ook aangeraden het systeem niet op spanning te zetten als je niet van plan bent meteen te starten.
De bobine zal namelijk verbranden...
Als hij goed vonkt aan de bougie en de aarde-aansluiting van de bobine is goed,dan is er mijns inziens geen reden voor ongerustheid.
 
ja maar tussen warm en heet?
na 1 min het contact aan te laten, staat hij echt heet, ik kan er mijn hand niet ophouden.Dus normaal?

Elke bobine die onder spanning staat wordt warm,daarom wordt ook aangeraden het systeem niet op spanning te zetten als je niet van plan bent meteen te starten.
De bobine zal namelijk verbranden...
Als hij goed vonkt aan de bougie en de aarde-aansluiting van de bobine is goed,dan is er mijns inziens geen reden voor ongerustheid.
 
HT staat dat voor High Temperature ???

Lijkt trouwens op een "nomale" auto bobine van pak 'm beet een jaar of 20-25 geleden.
De oude opels hadden die ook, maar er stond geen HT op.
 
ik weet niet hoe heet die van een 2cv wordt, maar deze kun je ook goed gebruiken voor je NSU. Zijn in zowel 6 als 12 volt te verkrijgen. Ook bij de eend heb je kans op doorbranden van de bobine als deze te lang op contact staat.
 
hoe zeker ben je dat je die ook voor een nsu kan gebruiken? :9~
ervaring?
ik weet niet hoe heet die van een 2cv wordt, maar deze kun je ook goed gebruiken voor je NSU. Zijn in zowel 6 als 12 volt te verkrijgen. Ook bij de eend heb je kans op doorbranden van de bobine als deze te lang op contact staat.
 
Ik ben er vrij zeker van dat het kan.

Zo'n bobine (of bobijn) van een 2cv is heeeeeeel universeel toepasbaar bij conventionele ontstekingen. Probeer het maar gewoon (stuk is je NSU toch al, dus het kan alleen maar beter worden)

Heb je de originele bobine nog gecontroleerd met een multimeter (ohmse waarden meten)
Je meet tussen de twee laagpannings-aansluitingen een lage waarde, en tussen de hoogspannings-aansluiting en een laagspannings-aansluiting een hoge waarde.

De laagste waarde zal zo tusen de 3 en de 10 Ohm moeten liggen. Lager is erg verdacht.
 
bon dan ga ik op zoek naar zo'n 2cv bobijn.
ikheb de oude bobijn eens losgekoppeld.
primair meet ik 4.2 ohms
secundair meet ik 10 Kohms

deze waarden zien er goed uit, maar wil dat zeggen dat de coil goed is, of zou die toch slecht kunnen zijn?
Ik ben er vrij zeker van dat het kan.

Zo'n bobine (of bobijn) van een 2cv is heeeeeeel universeel toepasbaar bij conventionele ontstekingen. Probeer het maar gewoon (stuk is je NSU toch al, dus het kan alleen maar beter worden)

Heb je de originele bobine nog gecontroleerd met een multimeter (ohmse waarden meten)
Je meet tussen de twee laagpannings-aansluitingen een lage waarde, en tussen de hoogspannings-aansluiting en een laagspannings-aansluiting een hoge waarde.

De laagste waarde zal zo tusen de 3 en de 10 Ohm moeten liggen. Lager is erg verdacht.
 
niemand idee van de waarden? waarden ok = bobijn ok??

De waarden die je meet kunnen best kloppen, maar het kan best zijn dat de bobine toch defect is. Er kan bijv. kortsluiting zijn tussen een laag in de windingen. Uiteraard meet je dan ook een andere gelijkstroomweerstand, maar die kan best binnen de grenzen liggen.

Doet je bobine het niet dan? Ik dacht dat ie alleen maar heet werd. Is ook niet zo gek met ca. 4 Ohm bij 12V. Is 36W, toch een aardig vermogen.
 
de scooter heb ik nog niet willen starten, ik wil geen verdere problemen maken.in hoever dat natuurlijk zou kunnen.
Toch best eens een toer doen met de oude bobine dan?

De waarden die je meet kunnen best kloppen, maar het kan best zijn dat de bobine toch defect is. Er kan bijv. kortsluiting zijn tussen een laag in de windingen. Uiteraard meet je dan ook een andere gelijkstroomweerstand, maar die kan best binnen de grenzen liggen.

Doet je bobine het niet dan? Ik dacht dat ie alleen maar heet werd. Is ook niet zo gek met ca. 4 Ohm bij 12V. Is 36W, toch een aardig vermogen.
 
de scooter heb ik nog niet willen starten, ik wil geen verdere problemen maken.in hoever dat natuurlijk zou kunnen.
Toch best eens een toer doen met de oude bobine dan?

Naar mijn idee wel. Als je hem gestart krijgt en je gaat er mee rijden zal je zien dat de bobine veel minder heet wordt. Immers nu zullen de contactpuntjes de primaire bobine stroom onderbreken.
 
bon, de scooter start onmiddelijk, no problemmo

de bobine, krijgt warm maar niet heet.....

valt nie stil, dus so far alles ok
enkel hoor ik bij stationair draaien getik
had ik vroeger ook, maar wanneer ik een nieuwe bougie had gestoken was het probleem getik precies weg
zou het iets met de bobijn te maken hebben?toch niet goed genoeg meer?

ik ga vanavond alvast een toerke proberen :]
wanneer de motor draaide heb ik willen meten hoeveel spanning er primair opkwam, mijn meter sloeg tielt,misschien normaal....?

Naar mijn idee wel. Als je hem gestart krijgt en je gaat er mee rijden zal je zien dat de bobine veel minder heet wordt. Immers nu zullen de contactpuntjes de primaire bobine stroom onderbreken.
 
bon, de scooter start onmiddelijk, no problemmo

de bobine, krijgt warm maar niet heet.....

valt nie stil, dus so far alles ok
enkel hoor ik bij stationair draaien getik
had ik vroeger ook, maar wanneer ik een nieuwe bougie had gestoken was het probleem getik precies weg
zou het iets met de bobijn te maken hebben?toch niet goed genoeg meer?

ik ga vanavond alvast een toerke proberen :]
wanneer de motor draaide heb ik willen meten hoeveel spanning er primair opkwam, mijn meter sloeg tielt,misschien normaal....?

Getik? Lijkt me niet met de bobine te maken te hebben. Gewoon gaan rijden en proberen, wel alle zaken goed in de gaten houden tijdens je testrit.

Op een 20V bereik kan dat maar zo. Er komt een flinke spanning op de primaire kant te staan op het moment dat de contactpunten openen. Een paar honderd volt is normaal.
 
bon ik heb ermee gereden
een km of 10

gaskabel blijft nog ergens hangen,maar dat is een kleinigheid.
voor de rest draaidhij lekker.
bobine had na de rit mooi warm, niet heet.

dat getik...tja, hoor ik niet echt wanneer ik mijn helm op heb en de carrosserie delen terug aan de scooter hangen.misschien normaal als hij bijna 50 jaar oud is....

hopelijks geen problemen meer te melden :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan