Oude koelvloeistof verversen

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.614
6.772
Helmond
Zoals misschien sommige mensen hebben gezien hier en daar ben ik een motor (Kawasaki GPX750R) die al 11 jaar stil staat weer tot leven aan het wekken.

Goed nieuws: hij loopt.

Nu dus de andere dingen aan gaan pakken.

De koelvloeistof mag ondertussen ververst worden. Ik weet dat je met koelvloeistof altijd dezelfde kleur erin moet doen. Maar de koelvloeistof is bruin en lijkt niet eens op blauw/groen/rood. Nu de grote vraag: wat moet ik er in stoppen?
 
Tja; het is een wat lastig technisch verhaal.. wellicht dat in het onderstaande een paar foutjes zitten maar in hoofdlijnen steekt het zo in elkaar;

De reguliere groene/blauwe koelvloeistof is veelal bekend als G11 en moet zo’n beetje elke 2 jaar worden vervangen. Dit is een mono ethylene glycol koelvloeistof, hierin zitten silicaten. Grote kans dat de service manual “ethylene glycol” voorschrijft.

De meeste longlife koelvloeistof is mono propylene glycol. Hierin zitten geen silicaten, vaak staat er OAT op vermeld (organic acid technology) omdat ze silicaat vrij zijn en minder giftig voor het milieu. Doorgaans is dit G12 of G12+. G12 is vaak rood en G12+ vaak roze. Ookal zijn deze in basis glycol koelvloeistoffen kun je deze niet zondermeer mengen met een G11 vanwege de additieven die erin zitten welke verkeerd op elkaar reageren. Een G11 met een G12 of G12+ resulteert in een bruine drab en dan kun je heel je koelsysteem gaan doorspoelen.

Nu is er ook G12++ en deze bevat weer wél silicaten. Om het simpel te houden.
Dan is er vervolgens weer G13 en deze is op basis van glycerin is in plaats van glycol.
Silicaat houdende koelvloeistoffen hebben een goede corrosie beschermende werking op aluminium, gietijzer en magnesium-legeringen maar zijn niet geschikt voor messing of koperen systemen. In dat geval kun je beter G11 of G12 nemen.


Anyway. De onderstaande tabel geeft aan welke je wel en beter niet kunt mixen. Er staat wel dat G11 icm iets anders bruin word en normaal is; ja dat zal zijn; maar het is niet wenselijk dit te doen vanwege de chemische reactie van de adaptieven. Met mogelijk klontvorming tot gevolg.

1536792895004.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een G11 met een G12 of G12+ resulteert in een bruine drab en dan kun je heel je koelsysteem gaan doorspoelen.

Been there, done that. Die bruime smurrie krijg je niet zomaar weg, maar gaat niet ten koste van de werking.

Toen ik de bruine smurrie eerder dit jaar ontdekte heb ik de motor flink geflusht en opnieuw gevuld met rode of roze koelvloeistof. Deze zit er nu een paarduizend km in en ik ben benieuwd hoe bruin die nu is geworden. Binnenkort nog maar weer eens vervangen voordat het te koud wordt ook buiten te sleutelen.
 
Nou die bruine drap kan na verloop van tijd gaan klonteren en dan wordt het koelend vermogen wel degelijk beïnvloed.. gebruik zelf eigenlijk in de SV altijd de G11 (blauw) welke ik iedere 2 jaar vervang.. wellicht eens kijken naar een longlife die erin zou kunnen.. dat kan dan op zn minst 2x zo lang blijven zitten.. want ook longlife moet zo nu en dan eens vervangen worden.. je krijgt immers toch vervuiling in de vloeistof welke je toch een keer zou moeten willen afvoeren..
 
Tja; het is een wat lastig technisch verhaal.. wellicht dat in het onderstaande een paar foutjes zitten maar in hoofdlijnen steekt het zo in elkaar;

De reguliere groene/blauwe koelvloeistof is veelal bekend als G11 en moet zo’n beetje elke 2 jaar worden vervangen. Dit is een mono ethylene glycol koelvloeistof, hierin zitten silicaten. Grote kans dat de service manual “ethylene glycol” voorschrijft.

De meeste longlife koelvloeistof is mono propylene glycol. Hierin zitten geen silicaten, vaak staat er OAT op vermeld (organic acid technology) omdat ze silicaat vrij zijn en minder giftig voor het milieu. Doorgaans is dit G12 of G12+. G12 is vaak rood en G12+ vaak roze. Ookal zijn deze in basis glycol koelvloeistoffen kun je deze niet zondermeer mengen met een G11 vanwege de additieven die erin zitten welke verkeerd op elkaar reageren. Een G11 met een G12 of G12+ resulteert in een bruine drab en dan kun je heel je koelsysteem gaan doorspoelen.

Nu is er ook G12++ en deze bevat weer wél silicaten. Om het simpel te houden.
Dan is er vervolgens weer G13 en deze is op basis van glycerin is in plaats van glycol.
Silicaat houdende koelvloeistoffen hebben een goede corrosie beschermende werking op aluminium, gietijzer en magnesium-legeringen maar zijn niet geschikt voor messing of koperen systemen. In dat geval kun je beter G11 of G12 nemen.


Anyway. De onderstaande tabel geeft aan welke je wel en beter niet kunt mixen. Er staat wel dat G11 icm iets anders bruin word en normaal is; ja dat zal zijn; maar het is niet wenselijk dit te doen vanwege de chemische reactie van de adaptieven. Met mogelijk klontvorming tot gevolg.

Bekijk bijlage 1327956
Mooie uitleg! Dus ik kan er volgens de tabel van uitgaan dat BMW in mijn G310R van 2017 --> = na 2008, G12++ of G13 heeft?
Ik heb twee druppels per rit lekkage als het expansievaatje goed op niveau is. Nu staat hij onder de min en is er geen lekkage.

full


Maar moet pas over een paar weken naar de garage en die zien gelijk het niveau onder de min. ( de rijtemperatuur is ok )

Wat erin zit is blauw en de long life van de Action is roze/rood.O-)

Edit: Klopt allemaal, roze is G12 volgens een post op Autoweek, Action/Carex ook genoemd.
De gewone is wel blauw volgens de Action site maar toch ook silicaatvrij. Type niet vermeld.

Ik zal het etiket thuis en in de winkel nog even checken.
In ieder geval met blauw bijvullen.:t
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nog een hagelnieuwe motor, en weet dus zeker wat er in zit (spul wat ze er in de fabriek in hebben gedaan). Je zou dus even de dealer kunnen opbellen en vragen wat er in zit.

Maar als je een lekkage hebt na een jaar valt dat volgens mij onder garantie. Gewoon mee teruggaan dus.
 
De waarschuwing dat je dezelfde kleur er in moet stoppen geldt voor het bijvullen niet voor het volledig vervangen. Wel moet het geschikt zijn voor je motor. Dus handboekje volgen is altijd veilig. Ik heb bij mijn vorige motor een VFR het echter op aanraden van andere VFR rijders het vervangen voor G12 longlife zoals hier ook veelvuldig aangeraden.
Ik zou verder kiezen voor spoelen met de tuinslang, kort rijden, zodat de motor op temperatuur komt en dus de thermostaat open staat, met flush vloeistof om te reinigen (daarna af laten koelen). Daarna weer spoelen met de tuinslang en daarna vullen volgens het boekje.
 
Je hebt nog een hagelnieuwe motor, en weet dus zeker wat er in zit (spul wat ze er in de fabriek in hebben gedaan). Je zou dus even de dealer kunnen opbellen en vragen wat er in zit.

Maar als je een lekkage hebt na een jaar valt dat volgens mij onder garantie. Gewoon mee teruggaan dus.
Klopt, maar die wachten al vijf weken op een ander onderdeel i.v.m. een terugroepactie. ( Zijstandaard )
De lekkage is al gemeld, maar ondertussen kan ik uiteraard wel even 50 ml bijvullen. Zet ik hem net op de 'min'.
Aan de andere kant is die nu lekvrij en vind ik de temperatuur op het display OK. Maar straks zien ze ook geen storing. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan