Oude motor met weinig km of nieuwere motor met meer km?

LoesS

MF'er
26 okt 2018
31
13
Ik ben van plan een Honda CBF 600SA te kopen. Het wordt mijn eerste motor en ik moet nog wel even een proefrit maken om te voelen of ik hem echt lekker vind rijden en zitten (ben 1,62...). Wil hem laten verlagen of een reeds verlaagde kopen.

Ik heb heel veel occasions gevonden op internet en het lijkt erop dat een wat oudere motor met relatief weinig km even duur is als een wat nieuwere motor met meer km. Ik neig er dan naar om een wat oudere te kopen, maar vraag me af wat het slimste is. Als een motor veel buiten heeft gestaan snap ik dat het niet handig is om een oudere te kopen, maar anders maakt een leeftijd toch niet uit? Ik zag dat de modellen wat andere kenmerken hebben, maar veel (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld 2004 en 2008 zie ik eigenlijk niet.

Dank alvast voor een reactie!
 
Een motor kan snel verprutst zijn als het juiste onderhoud niet is gebeurd.. Ik denk dat je daar het meest naar moet kijken.
Als je een bepaald type in je hoofd hebt informeer naar de specifieke zwakke plekken van dat model en kijk natuurlijk de restook na..
 
Tja jou vraag hangt nogal van het toekomstige gebruik van jouw motor af. Een nieuwere met iets meer kilometers zou best gunstig kunnen zijn als jezelf er maar weinig kilometers per jaar bij maakt. Als je een oudere neemt is het inderdaad zaak om te kijken hoe de staat van de banden, ketting, remmen ed is. Een motor die ietsje duurder is maar waarbij al deze onderdelen recent bij zijn vervangen zou wel eens de beste keus kunnen zijn. Dat er tussen 2004 en 2008 niet veel verschil in prijs zit weet ik niet. Wat wel verschil in aanschafwaarde geeft is bij voorbeeld het ABS remsysteem dat sinds een paar jaar verplicht op motoren zit (en daarvoor als dure extra) Dat zou de prijs kunnen beïnvloeden.
 
Ik ga hem in ieder geval wel bij een dealer kopen waarbij ik een paar maanden garantie krijg aangezien ik totaal geen verstand van motoren heb. Zegt natuurlijk ook niet alles, maar ik check van tevoren even de reviews van de betreffende dealer.
 
Ik ga niet heel erg veel rijden denk ik. Maar waarom zou het dan handig zijn om een wat nieuwere te kopen?

Dan heb je een motor van een recent model en bouwjaar met bijbehorende rijeigenschappen en techniek. Na een paar jaar is je kilometerstand niet meer zo hoog in verhouding met het bouwjaar. Je rijdt er namelijk niet veel kilometers extra bij.
 
Je hoeft denk ik de motor niet eens echt te verlagen, kijk eens of je met het doorsteken van de voorvorkpoten voldoende hebt gewonnen. Is snel weer terug te draaien en kost nagenoeg niks. Laat je niks wijsmaken dat de wegligging hierdoor slechter wordt want dat is niet zo. Ik ben ook 1.62 en rij op een Honda NC750S met 1 cm doorgestoken poten. let wel op niet meer dan 2 cm anders kun je met een noodstop het voorspatbord raken. Denk ook eens aan een NC! Heerlijke motor!
 
persoonlijk zou ik in jouw geval gaan voor nieuwer met meer km en daar zijn een paar redenen voor.
1 mensen die weinig rijden willen nog wel eens bezuinigen op onderhoud omdat ze zo weinig rijden hoeft niet maar komt wel veel voor.
2 ook onderdelen die niet gebruikt worden verouderen. denk aan remleidingen, banden, afdichtingen, zadelbekleding, kunststof en nog veel meer dingen. en dat kan (hoeft niet) leiden tot problemen. O-ringen die gaan lekken remleidingen die uitdrogen en kapot gaan banden die uitharden en geen goede grip meer geven. dan heb je dus een fiets met relatief weinig kilometers maar nog steeds met een hoop onderhoud en niet omdat het versleten is maar omdat het veroudert is.
3 inruilwaarde. als je hem weinig gaat gebruiken heb je tegen de tijd dat je hem gaat inruilen of wegdoen een motor die in balans is leeftijd en gebruiksslijtage.

en als je geen verstand hebt van motoren en techniek is het kopen bij een dealer die goed bekend staat een goede optie. denk ook eens aan een onafhankelijke partij inschakelen zoals www.erikvanlent.nl dan krijg je voor een schappelijke vergoeding een reëel beeld van wat je te wachten staat en of de prijs redelijk is zonder daar bij gehinderd te worden door verliefdheid op de motor die je op het oog hebt.
 
Leeftijd zegt niet altijd alles.

Mijn motor is 33jr oud met bijna 2 ton op de teller. Ik heb deze motor nu bijna 10 jr.
ZEKER WETEN dat ie nu in betere technische staat verkeert als dat ik 'm indertijd kreeg.......................... (een krasje zit ik niet mee)
Wel in tussentijd dus flink aan gesleuteld. Maar dat vind ik zeker ook leuk :t
 
Zorg dat je iig iemand meeneemt die wat kennis van zaken heeft op het gebied van motoren.
Verder zou ik me niet zo druk maken of een motor een paar jaar ouder of jonger is.
Hoe is staat van de motor , hoeveel eigenaren heeft de motor gehad? Nederlandse motor of import?
De prijs bij een dealer kan ook vast nog wel wat zakken als je koopt zonder inruil.
 
Er is nog een twist: er zijn jonge motoren die minder degelijk worden gemaakt. Bijvoorbeeld vanwege gewichtsbesparing of minder milieu belastende lakken. Het is makkelijk om op internet tal van motoren te vergelijken qua bouwjaar en specificaties.. maar je ziet het pas echt als je naast de motor staat. De leeftijd van de banden, staat van de ketting en zoveel details. Ten alle tijden is het wijs om iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Garantie is leuk.. maar als je er 3x aanspraak op moet maken en er een eind voor heen en weer moet reizen is de lol er misschien gauw af.

Sommige zadels kun je heel makkelijk zelf aanpassen. Nietjes van het dekje los pulken, schuim eraf zagen, afwerken met een rasp en met een nietpistool het dekje er weer op. Bij mij is er 3cm uit.
 
Er is nog een twist: er zijn jonge motoren die minder degelijk worden gemaakt. Bijvoorbeeld vanwege gewichtsbesparing of minder milieu belastende lakken. Het is makkelijk om op internet tal van motoren te vergelijken qua bouwjaar en specificaties.. maar je ziet het pas echt als je naast de motor staat. De leeftijd van de banden, staat van de ketting en zoveel details. Ten alle tijden is het wijs om iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Garantie is leuk.. maar als je er 3x aanspraak op moet maken en er een eind voor heen en weer moet reizen is de lol er misschien gauw af.

Sommige zadels kun je heel makkelijk zelf aanpassen. Nietjes van het dekje los pulken, schuim eraf zagen, afwerken met een rasp en met een nietpistool het dekje er weer op. Bij mij is er 3cm uit.

Dit is een stelling waar je van alles van kan maken,er zijn ook genoeg oudere motoren die heel wat slechter zijn
dan moderne motoren.Ik heb van alles gehad zo,n 100 stuks van 1 cilinder tot 6 cilinder, 2 en 4 takt en op heel veel verschillende motoren gereden,
de oudste was uit 1958 die prima reed ,problemen heb ik met ieder motor merk en model wel meegemaakt vanuit mijn beroep als motorfiets monteur.
Kies gewoon een motor die je aanspreekt ga er op proefrijden en zorg dat het onderhoud verleden bekend is en dat er garantie op zit.
Km stand zegt niks,ik heb momenteel een motor uit 1991 met meer dan 100000km op de teller die als een nieuwe rijd,
er zit een onderhoud verleden bij,hij heeft altijd netjes op tijd zijn onderhoud gehad,en ik hoop er nog vele km,s mee te kunnen rijden.
Daar voor had ik een motor uit 2012 gekocht met 17000km die ook al zijn beurten heeft gehad heb daar 7000km probleemloos mee gereden.
Zo heb ik vele motoren gehad met km standen van 0 tot meer dan 200000km,ook een nieuwe die al na 800km kapot ging ,je kan
niet van te voren voorspellen wat er kan gebeuren met een motor het kan altijd kapot gaan van oud tot nieuw en met weinig of veel km,s.
 
Goede keus, maar... Bij de CBF 600 SA zit een enorm verschil tussen 2004 en 2008, de jongste heeft injectie, de oudere carburateurs en de choke op een wat onhandige plek. Ik meen me te herinneren dat je eerder een budget noemde wat volgens mij toereikend is voor een goede nieuwere. Aan deze bijvoorbeeld Motor occasions kan je je volgens mij echt geen buil vallen.
 
Leeftijd zegt niet altijd alles.

Mijn motor is 33jr oud met bijna 2 ton op de teller. Ik heb deze motor nu bijna 10 jr.
ZEKER WETEN dat ie nu in betere technische staat verkeert als dat ik 'm indertijd kreeg.......................... (een krasje zit ik niet mee)
Wel in tussentijd dus flink aan gesleuteld. Maar dat vind ik zeker ook leuk :t

Maar dat is wel een uitzondering op de regel. Normaal geeft "men" niet meer voor zeg eens 1100 euro aan onderhoud (vervangingsdelen) aan een motor met een dagwaarde van 1100 euro. Eens?
 
Dit is een stelling waar je van alles van kan maken,er zijn ook genoeg oudere motoren die heel wat slechter zijn dan moderne motoren.Ik heb van alles gehad zo,n 100 stuks van 1 cilinder tot 6 cilinder, 2 en 4 takt en op heel veel verschillende motoren gereden,
de oudste was uit 1958 die prima reed ,problemen heb ik met ieder motor merk en model wel meegemaakt vanuit mijn beroep als motorfiets monteur.
Kies gewoon een motor die je aanspreekt ga er op proefrijden en zorg dat het onderhoud verleden bekend is en dat er garantie op zit.
Km stand zegt niks,ik heb momenteel een motor uit 1991 met meer dan 100000km op de teller die als een nieuwe rijd,
er zit een onderhoud verleden bij,hij heeft altijd netjes op tijd zijn onderhoud gehad,en ik hoop er nog vele km,s mee te kunnen rijden.
Daar voor had ik een motor uit 2012 gekocht met 17000km die ook al zijn beurten heeft gehad heb daar 7000km probleemloos mee gereden.
Zo heb ik vele motoren gehad met km standen van 0 tot meer dan 200000km,ook een nieuwe die al na 800km kapot ging ,je kan
niet van te voren voorspellen wat er kan gebeuren met een motor het kan altijd kapot gaan van oud tot nieuw en met weinig of veel km,s.

Precies m'n punt.. zo iemand als jij mee, dat zou een slimme zet zijn.
 
Goede keus, maar... Bij de CBF 600 SA zit een enorm verschil tussen 2004 en 2008, de jongste heeft injectie, de oudere carburateurs en de choke op een wat onhandige plek. Ik meen me te herinneren dat je eerder een budget noemde wat volgens mij toereikend is voor een goede nieuwere. Aan deze bijvoorbeeld Motor occasions kan je je volgens mij echt geen buil vallen.

Klopt inderdaad. Er zijn een aantal technische verschillen vanaf 2008.

Ik heb zelf de 2008 versie gekocht met lage km stand.
Maar...
Die is inmiddels ook alweer tien jaar oud. Dus bandjes met volop profiel zijn mogelijk zo oud dat je ze misschien toch beter vervangt.
Vervolgens de originele eerste ketting set rekt heel weinig, dus op eerste gezicht leek de ketting nog lang mee te kunnen volgens indicatie streepjes achterop, maar die bleek ook verheen op.
Bovendien kan de km stand ook net rond het punt liggen dat je aan de beurt bent voor grote beurt met kleppen stellen.

Allemaal dingen waar je niks van voelt bij testrit (als je niet zo ervaren bent) maar toch behoorlijk kosten voor onderhoud ondanks lage km stand.

Zadel hoogte is instelbaar. Ik zou vervolgens zo'n aftermarket zadeltje kopen. Die hebben ze ook in lager/smaller model.

Voorpoten beetje doorsteken kan ook. En niet vergeten om de veerspanning voor en achter omlaag te draaien. Scheelt ook wat hoogte en ik neem aan dat je met je lengte niet bovengemiddeld zwaar bent. O-)

Tot slot iemand mee nemen die meer ervaring heeft en wat nuchterheid kan inbrengen is ook altijd een goed idee.
 
Maar dat is wel een uitzondering op de regel. Normaal geeft "men" niet meer voor zeg eens 1100 euro aan onderhoud (vervangingsdelen) aan een motor met een dagwaarde van 1100 euro. Eens?
Je moest eens weten hoeveel mensen dat wel doen,als je een motor heb die je al jaren bezit en niet kwijt wil maken
de kosten niet uit.Mensen restaureren ook voertuigen waarvan de kosten ruim hoger zijn dan wat het opbrengt.
Dat komt omdat het hobby is en dat mag wat kosten.
 
Minder km is niet beter een goed onderhouds boekje wel
Meestal weinig rijders geen onderhoud .

Belangrijk hoe ziet de motor er uit binnen gestald schade verleden hoe rijd deze.
Het allerbelangrijkste probeer een paar motoren uit zelfs als leek merk je verschil tussen de een en andere motor.
Daarna gaan je ook dingen opvallen die je vooraf nooit gezien zou hebben.
 
Ik zou me niet blindstaren op bouwjaar of km stand, zeker niet bij motoren van 10 jaar of ouder, want de rekening van achterstallig onderhoud - zeker als je hiervoor afhankelijk bent van een motorzaak - is sowieso hoger dan de doorsnee spreiding in prijzen van de verschillende CBF-en die worden aangeboden.

Dus de grootste "besparing" bij het kopen van een gebruikte motor zit in de actuele staat van onderhoud. Vervanging van banden, remblokken/-schijven/-leidingen, kettingset, balhoofd- en andere lagers, accu... (etc.): allemaal onderhoud wat een motor vroeg of laat nodig heeft. Van elk afzonderlijk zijn de kosten wel zo'n beetje te overzien, maar als je meerdere van die dingen aan moet (laten) pakken, dan loopt de rekening flink op.

Zoals al werd geopperd: neem iemand mee die objectief de staat van de motor kan beoordelen. Probeer zo nodig zoveel mogelijk slijtageonderdelen als onderdeel van de koop te laten vervangen. Dat is voor een handelaar/motorzaak vaak eenvoudiger om in mee te gaan, en levert zodoende vaak meer op dan een beetje korting op de vraagprijs. Onderhandelen dus.
 
Laatst bewerkt:
Je moest eens weten hoeveel mensen dat wel doen,als je een motor heb die je al jaren bezit en niet kwijt wil maken
de kosten niet uit.Mensen restaureren ook voertuigen waarvan de kosten ruim hoger zijn dan wat het opbrengt.
Dat komt omdat het hobby is en dat mag wat kosten.

Ik begrijp wat je zegt maar je gaat om met mensen die hetzelfde doen als jijzelf en hun "dierbare" bezit koesteren en netjes bijhouden. Het is echt niet de norm maar een uitzondering. Ik ken heel veel mensen die bovengemiddeld veel lichaamskracht hebben en goed voor hun lichaam zorgen, ik ben wel zo reëel om te zeggen dat dat een uitzondering is-O- (Als je zo,n motor treft als koper doet de verkoper er niet snel afstand van en als het echt moet is dat met pijn in zijn hart.;(;(
 
Maar dat is wel een uitzondering op de regel. Normaal geeft "men" niet meer voor zeg eens 1100 euro aan onderhoud (vervangingsdelen) aan een motor met een dagwaarde van 1100 euro. Eens?
Helemaal mee eens! Dat doe ik dus ook niet.
Goede optie is motorsloop of Marktplaats. Soms ontkom je er toch niet aan om nieuwe onderdelen te moeten kopen. Bijv. pakkingen, rubbers, O-ringen ect.
Ik heb een 2e motor gesloopt en die ligt in delen in een kast in de schuur. Meeste kan ik zo pakken en kost dan NIKS!
Verder moet je alles zelf kunnen sleutelen, want anders wordt 't alsnog een dure grap! En ook..................het is natuurlijk allemaal hobby!

Motor mag wel oud zijn, maar dan toch betrouwbaar. Toen ik in Portugal of Sicilië was en zou stil komen te staan, dan was ik zeker niet blij geworden!
 
Laatst bewerkt:
Mijn iets verlaagde Honda NC700X bj 2012 38000km in zeer goede staat van onderhoud heb ik ingeruild voor een NC700S en staat te koop bij Roberto motoren in Hoogeveen. Roberto is een topper!! De “X” heeft ie jammer genoeg (nog) niet op z’n website staan, maar een telefoontje zou je er altijd aan kunnen wagen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan